Bentley Bentayga V8 First Edition: Luksus uniwersalny - TEST

Bentley Bentayga pod względem charakteru wpisuje się pomiędzy Rolls-Royce’a Cullinana a Lamborghini Urusa. I mimo swego luksusu znakomicie sprawdza się na co dzień.

Bentley Bentayga Fot. Szczepan Mroczek

Ten samochód zdejmuje z głowy różne przyziemne problemy. Oczywiście pod warunkiem, że pieniądze nie grają roli i ktoś może wyłożyć na SUV-a 873 tysiące złotych. Właśnie tyle kosztuje Bentley Bentayga w wersji First Edition, którym mieliśmy okazję jeździć. Za kierownicą auta z silnikiem V8 jesteś we własnym świecie. Fotel zapewnia komfort tronu królewskiego, a wnętrze jest tak perfekcyjnie odizolowane od hałasu z zewnątrz, że nic nie jest w stanie zagłuszyć wysublimowanych dźwięków ze sprzętu audio firmy Naim. Majestat jednego z najbardziej luksusowych SUV-ów na świecie onieśmiela różnych drogowych narwańców, którzy chcieliby naruszyć strefę intymności kierowcy i pasażerów.

REKLAMA
Bentley BentaygaFot. Szczepan Mroczek
Wnętrze zapewnia chwile kojącego relaksu, a fakt, że masz do czynienia z SUV-em daje poczucie wolności nie ograniczonej ani asfaltowymi drogami, ani charakterem auta


We wnętrzu Bentaygi na niczym nie oszczędzano. Metal jest metalem, drewno drewnem, a skóra skórą – oczywiście ze szczęśliwych, nienarażonych na insekty krów z północnej Europy. Analogowy zegarek to Breitling z cyferblatem z masy perłowej, a kierownica obszyta dwubarwną skórą to dzieło aż sześciu specjalistów. Wnętrze Bentaygi po liftingu wykonano z jeszcze bardziej wytwornych materiałów. Pojawił się też 10,9-calowy ekran systemu multimedialnego oraz zestaw ciekłokrystalicznych wskaźników. Kierowca nie jest jednak przytłoczony, jak w Mercedesie klasy S, otaczającymi go niemal z każdej strony ekranami. W Bentleyu zachowano równowagę pomiędzy nowoczesnością a funkcjonalnością i wciąż można cieszyć się wygodą obsługi za pomocą pokręteł o wysokiej jakości, zawiadujących najbardziej potrzebnymi funkcjami. Choć trudno w to uwierzyć, fotele są teraz jeszcze wygodniejsze niż przed liftingiem, a każdy z nich został wyposażony w wentylację. Osoby siedzące z tyłu mają o 10 cm więcej miejsca na nogi, mogą też korzystać z tabletu ze zmodyfikowanym menu dublującym najważniejsze funkcje centralnego ekranu. Właściciel Bentaygi może się czuć równie dobrze i na kanapie, i za kierownicą.

Bentley BentaygaFot. Szczepan Mroczek
Po liftingu nawiewy powietrza umieszczone koło zegarka marki Breitling przybrały formę skrzydeł
Bentley BentaygaFot. Szczepan Mroczek
Zestaw trzech eleganckich metalowych popielniczek to wydatek przekraczający dwa tysiące złotych
Bentley BentaygaFot. Szczepan Mroczek
Elegancki selektor m.in. do wyboru trybów jazdy. Najprzyjemniej podróżuje się w trybie adaptacyjnym oznaczonym literką B

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

REKLAMA

REKLAMA

Bentley Bentayga V8 - Całkiem oszczędny

SUV Bentleya nie narzuca dostojnego stylu podróżowania jak Rolls-Royce Cullinan, którego ultrakomfortowe zawieszenie zmusza do planowania wejścia w zakręt z tygodniowym wyprzedzeniem. Bentayga V8 przyspiesza do setki w czasie 4,5 s, ale robi to z klasą i nie niepokoi hałasem ani szarpaniem przy zmianie biegów znanymi z Lamborghini Urusa. W tym wypadku to samochód dostosowuje się do potrzeb właściciela, a nie odwrotnie. Najprzyjemniej podróżuje się Bentaygą w trybie komfortowym. Jeśli z pomocą selektora umieszczonego na konsoli centralnej wybierze się tryb sportowy, zawieszenie z aktywnymi stabilizatorami zasilanymi z instalacji 48 V usztywni się i zdecydowanie ograniczy przechyły podczas pokonywania zakrętów. Jednak pasażerowie wciąż pozostaną w strefie komfortu, jakiego należy oczekiwać po Bentleyu. Po liftingu pneumatyczne zawieszenie znakomicie tuszuje masę (2340 kg) potężnego SUV-a. Jedynie podczas szybko pokonywanych ciasnych łuków Bentayga ujawnia tendencję do podsterowności, o której wystarczająco wcześnie informuje starannie skalibrowany i przyjemnie pracujący układ kierowniczy. Na pewno z pomocą w tym wypadku przyszłaby skrętna tylna oś, jednak Bentaygi w nią nie wyposażono. Duże wrażenie robi stabilność, jaką SUV Bentleya zapewnia podczas jazdy z wysoką prędkością. Doładowana V-ósemka znana z Porsche Cayenne, Audi RS 6 czy Lamborghini Urusa ma długą listę zalet. W Bentleyu przyjemnie szemrze podczas jazdy, udostępnia imponujący moment obrotowy 770 Nm już od 2000 obr/min i potrafi rozpędzić samochód do 290 km/h. Silnikowi V8 bynajmniej nie brakuje dynamiki, a jest zdecydowanie oszczędniejszy niż W12 montowany w wersji Speed (nie oferowany już w Europie). I tym silnik Bentaygi najbardziej nas zaskoczył. Przy płynnej jeździe lokalną górską drogą z prędkością około 80 km/h zużycie paliwa spada poniżej 8 litrów na setkę. W czasie spokojnej podróży V8 spalał średnio 11,5 l/100 km.

Bentley BentaygaFot. Szczepan Mroczek
Nasz egzemplarz w wersji First Edition poruszał się na 21-calowych kołach, w ofercie są też 22-calowe
Bentley BentaygaFot. Szczepan Mroczek
Logo na masce zaświadcza, że mamy do czynienia z prestiżowym autem. Bentayga First Edition kosztuje co najmniej 873 tys. zł


Bentley Bentayga to samochód dla zamożnych, którzy chcą poruszać się luksusowym autem codziennie, bez względu na stan drogi czy porę roku. Siedząc za jego kierownicą, ma się wrażenie, że może cię zabrać na koniec świata i że nie ma dla niego żadnych ograniczeń. Zaprojektowano go bardziej z myślą o dynamicznym biznesmenie niż o statecznym arystokracie.

 

Bentley BentaygaFot. Szczepan Mroczek
Po liftingu owalne światła z tyłu nawiązują stylem do tych w Continentalu GT

 

Dane producenta BENTLEY BENTAYGA V8 FIRST EDITION
Cena 873 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, V8 turbo
Pojemność skokowa 3996 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
550 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
770 Nm
2000-4500/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 4,5 s
Prędkość maksymalna 290 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (NEDC) 12 l/100 km
Emisja CO2 (NEDC)
272 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wys. 5125 x 2010 x 1728 mm, rozstaw osi 2995 mm, masa własna 2340 kg, pojemność bagażnika 484 l, pojemność zbiornika paliwa 85 l.

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA