Dużą trwałością odznaczają się układy hamulcowe - okładziny cierne wytrzymują do 80 000 km przebiegu, a tarcze hamulcowe co najmniej o 20 000 km więcej. Ulegające czasami uszkodzeniom czujniki ABS nie są drogie (120 zł szt.). Układy kierownicze, jeśli nie są "po przejściach", wytrzymują duże przebiegi; końcówki drążków (40 zł) mają luzy po ok. 150 000 km. Jak widać, zadbane egzemplarze są dosyć trwałe. Niestety, duża część sprowadzana jest z Europy Zachodniej jako samochody powypadkowe. W nich trwałość podzespołów bywa niższa. Również stosowanie zamienników części o gorszej jakości może ją obniżyć.
W powszechnej opinii samochody Audi są trwalsze od Volkswagenów, ale raporty Dekry nie potwierdzają tego. Minimalnie lepszy okazuje się Golf IV. Być może przyczyna leży po stronie bardziej ostrej eksploatacji A3. W sumie obydwa modele znajdują się w zestawieniu Dekry koło 20. miejsca, niezależnie od wieku.
VW Golf IV
Ocena
Duża sztywność nadwozia, przestronne wnętrze z przodu, dobry komfort resorowania, pewne właściwości jezdne, niskie zużycie paliwa (TDI), duży wybór silników, niska utrata wartości, funkcjonalna obsługa, precyzyjny układ kierowniczy
Mało miejsca na nogi na tylnych siedzeniach, ubogie wyposażenie podstawowe, braki w wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa, głośne silniki na wysokich obrotach, za słabe silniki 1.4 i 1.6
Polecane silniki
1.6 - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1595 cm3, moc maksymalna 74 kW (101 KM) przy 5600 obr/min, maksymalny moment obrotowy 145 Nm przy 3800 obr/min, średnie zużycie paliwa 7,6 l/100 km
1.8T - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1781 cm3, moc maksymalna 110 kW (150 KM) przy 5700 obr/min, maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 1750 obr/min, średnie zużycie paliwa 7,8 l/100 km
1.9 TDI - wysokoprężny, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1896 cm3, moc maks. 66 kW (90 KM) przy 3750 obr/min, maks. moment obrotowy 210 Nm przy 1900 obr/min, średnie zużycie paliwa 5,0 l/100 km
Historia modelu
1997: we wrześniu premiera wersji trzy i pięciodrzwiowej
1998: sedan Bora
1999: Golf i Bora jako kombi, napęd na wszystkie koła, silniki TDI z pompowtryskiwaczami (115 KM), wersja 2.8 V6 (204 KM)
2000: nowe silniki 1.9 TDI (100 KM) i 2.3 V5 (170 KM)
2001: silniki 1.6 FSI (100 KM) i 1.9 TDI (130 KM)
2002: we wrześniu najmocniejsza wersja R32
2003: piąta generacja Golfa - jesień
Wyniki crash-testu
Struktura nadwozia jest sztywna i w dobrym stopniu zabezpiecza pasażerów. Zbyt mocne przemieszczenie w okolicy podłogi stwarza duże zagrożenie dla stóp kierowcy. Ochrona klatki piersiowej pasażera jest gorsza niż kierowcy. Poduszki boczne w dobrym stopniu zabezpieczają jadących przy zderzeniu bocznym
Audi A3
Ocena
Wysoka jakość wykonania, przestronne wnętrze z przodu, bogate wyposażenie standardowe, dobry komfort resorowania, pewne właściwości jezdne, niskie zużycie paliwa (TDI), funkcjonalna obsługa, dobre hamulce, precyzyjny układ kierowniczy, dobre wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa
Mało miejsca na nogi na tylnych siedzeniach, ograniczona przestrzeń wokół głowy z tyłu, słaba widoczność do tyłu, niska kultura pracy silników wysokoprężnych, stuki w zawieszeniu, ograniczony komfort resorowania zwłaszcza wersji usportowionych
Polecane silniki
1.6 - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1595 cm3, moc maksymalna 74 kW (101 KM) przy 5300 obr/min, maksymalny moment obrotowy 140 Nm przy 3800 obr/min, średnie zużycie paliwa 8,0 l/100 km
1.8T - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1781 cm3, moc maks. 132 kW (180 KM) przy 5500 obr/min, maks. moment obrotowy 235 Nm przy 1950 obr/min, średnie zużycie paliwa 7,8 l/100 km
1.9 TDI - wysokoprężny, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1896 cm3, moc maks. 81 kW (110 KM) przy 4150 obr/min, maks. moment obrotowy 235 Nm przy 190 obr/min, średnie zużycie paliwa 5,0 l/100 km
Historia modelu
1996: w czerwcu premiera wersji 3-drzwiowej
1997: TDI 110 KM
1998: jesień - wersje z napędem na wszystkie koła, silnik 1.8T (180 KM)
1999: sportowa wersja S3, model z nadwoziem pięciodrzwiowym
2000: modernizacja, silnik 1.9 TDI o mocy 130 KM
2001: nowy podstawowy TDI z pompowtryskiwaczami o mocy 101 KM
2003: wiosną druga generacja modelu
Wyniki crash-testu
Przy zderzeniu czołowym nadwozie uległo większym odkształceniom niż w przypadku Golfa. Klatka piersiowa i głowa są dobrze zabezpieczone, natomiast duże zagrożenie dla stóp stanowi wnikająca do wnętrza podłoga wraz z pedałami. Kolana kierowcy wchodzą w kontakt z tablicą przyrządów oraz z kolumną kierownicy.
Komentarze
~GOLF R32, 2009-03-24 12:15:18
~macem, 2009-02-08 19:34:50
~daniel, 2008-12-01 22:26:25
~G4, 2008-04-09 23:17:42
auto motor i sport, 2007-11-27 13:44:21
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?