Wyższy dach i kanciasta sylwetka to więcej miejsca we wnętrzu. Nowy Opel Meriva dorzuca do tego oryginalnie otwierające się drzwi. Sprawdzamy jak Meriva wypada w porównaniu z Citroënem C3 Picasso, Kią Vengą, Renault Grand Modusem i Skodą Roomsterem.
2010-11-23
Najnowsza w tym gronie Meriva przoduje pod względem oryginalności, jednak testu nie wygrywa
Jednym z bardziej znanych powiedzonek w blisko 125-letniej historii motoryzacji jest to, według którego w brytyjskich taksówkach obok kierowcy zawsze musi być miejsce na belę siana. Dotyczyło to również najbardziej znanego auta z przeciwstawnie otwieranymi drzwiami - Austina FX4 z 1958 r., szerzej znanego jako londyńska taksówka.
Dzisiaj tylne drzwi otwierane "na odwrót" wychwala Opel w nowej Merivie, twierdząc, że ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. Przy tych zachwytach umyka uwadze, że pożytek jaki przynoszą nie zawsze jest oczywisty. A przecież Meriva ma dużo ważniejszych zalet.
Należy do nich system składania tylnych siedzeń. Przesuwaną tylną kanapę można przekształcić tak, że otrzymamy dwa fotele ze skrytką pomiędzy nimi, można też wszystkie tylne siedzenia złożyć całkowicie. Wymaga to wprawdzie więcej niż tylko kilku ruchów, ale i tak dzieje się na tyle szybko, że z możliwości tych naprawdę można korzystać na co dzień.
Mimo sporych rozmiarów, Meriva nie ma największego wnętrza, chociaż czterej pasażerowie będą w niej podróżować wygodnie. Tylna kanapa nie jest optymalnie wyprofilowana, ale dostępne za dopłatą (1600 zł) ergonomiczne przednie fotele należą do najlepszych w klasie.
Chociaż ma drugi pod względem mocy silnik w naszym zestawieniu, Meriva nie wyróżnia się osiągami. Oszczędny 1.4 wspomagany sprężarką dobrze pasuje do charakteru tego auta, które dzięki zawieszeniu łagodnie tłumiącemu nierówności oraz za sprawą niskiego poziomu hałasu zdobywa najwięcej punktów w kategorii "komfort". Właściwości jezdne Opla też są na wysokim poziomie; na pochwałę zasługuje m.in. stabilne zachowanie w zakrętach.
Foteliki z tyłu Niezwykłe drzwi Merivy wymagają specjalnej nazwy - marketingowcy uznali, że FlexDoors będzie brzmiało odpowiednio mądrze. Ponieważ otwierają się przeciwstawnie, montaż fotelika dziecięcego ma być łatwiejszy, bo krzesełko można wkładać i zapinać stojąc do niego przodem, a nie bokiem. Ale żeby fotelik włożyć do środka, trzeba najpierw sforsować wąskie drzwi. Ciasny otwór i przesunięta daleko w tył kanapa nie ułatwiają zadania, zwłaszcza gdy fotelik ma być mocowany w systemie Isofix. W Roomsterze, który ma wysoki i prawie prostokątny otwór drzwiowy, fotelik można umieścić tak samo sprawnie, a umocowanie w systemie Isofix i zapięcie pasów są wręcz łatwiejsze. Wyjęcie dziecka z fotelika też nie jest w Merivie w zauważalny sposób wygodniejsze.
REKLAMA
REKLAMA
Tylko Citroën C3 Picasso przejawia w tej dziedzinie jakieś ambicje, ale bez większych sukcesów. Gdy tylko wyjedzie poza gładkie i proste odcinki testowe i zapuści się na kręte drogi o nie najlepszej nawierzchni, zaczyna z lekka miotać się i zarzucać tyłem, czemu próbuje przeciwdziałać trochę za bardzo wyostrzony układ kierowniczy. Dość sztywne zestrojenie zawieszenia tylko odbija się więc na komforcie, podobnie zresztą jak głośny silnik.
Mimo sprytnych rozwiązań, jak przesuwana kanapa z tyłu, zdalnie sterowane zabezpieczenie przed otwarciem tylnych drzwi przez dzieci, czy też mimo wielu schowków i półek - rola samochodu rodzinnego jest dla C3 Picasso zbyt ambitna (tylko 4,08 m długości). Nawet dla dzieci miejsca na prawie wcale niewyprofilowanej kanapie z tyłu ledwie wystarcza. Kierowca i pasażer obok niego mają dość miejsca, ale ich fotele są niewygodne. Również z powodu zbyt paliwożernego i mało dynamicznego silnika oraz za sprawą skrzyni biegów o krótkich przełożeniach C3 Picasso ląduje tylko na przedostatnim miejscu, z zaledwie jednym punktem przewagi nad zamykającą stawkę Kią Vengą. Tego werdyktu nie są w stanie zmienić nawet niezłe hamulce i bogate wyposażenie.
Maluch Kii ujawnia jeszcze większe słabości niż Citroën - np. zawieszenie wpada w drgania, prawie wcale nie tłumi poprzecznych nierówności na jezdni, a przy wjeżdżaniu auta w dziurę wyrzuca pasażerów do góry jak z katapulty. Do marnego komfortu jazdy swój wkład wnosi też głośny silnik. Precyzyjna skrzynia biegów o krótkich przełożeniach utrzymuje go na wysokich obrotach, żeby zrekompensować brak dynamiki. Mimo wszystko silnik żywo reaguje na dodanie gazu i okazuje się umiarkowany w zużyciu paliwa, jednak nie dorównuje pod względem osiągów konkurentom wspomaganym sprężarką.
To samo dotyczy prowadzenia, co o tyle rzuca się w oczy, że auto prowokuje do szybkiej jazdy, mimo że ma układ kierowniczy podatny na uderzenia - nierówności drogi odczuwalne są na kole kierownicy. Gdy w zakrętach Venga trafi na nierówności asfaltu albo zostanie sprowokowana zmieniającym się obciążeniem silnika, zaczyna lekko zarzucać tyłem. Ponieważ ESP sprawnie to koryguje, takie zachowanie jest bardziej nieprzyjemne niż niebezpieczne. Mimo że mała Kia zapewnia czterem pasażerom dosyć miejsca na wygodnych fotelach, w kategorii "nadwozie" traci sporo testowych punktów. Winne są zła widoczność z wnętrza i mały bagażnik. Na pociechę pozostają niezłe wyposażenie seryjne i aż siedem lat gwarancji.
Renault Grand Modus chce się z kolei przypodobać bezpiecznymi właściwościami jezdnymi (choć jest lekko podsterowny) oraz elastycznym silnikiem ze sprężarką. Na dodatek masa własna Modusa mniejsza o 208 kg od masy Merivy pozwala silnikowi popisać się lepszymi osiągami niż te, jakie uzyskuje o 20 KM mocniejsza jednostka napędowa Opla. To, że od premiery Modusa minęło już kilka lat - widać po nieco dłuższej jak na dzisiejsze standardy drodze hamowania, niezbyt czytelnych zegarach, niewielkich możliwościach aranżacji wnętrza i dosyć marnych umiejętnościach z dziedziny dynamiki jazdy. Równie przeciętna jest zdolność zawieszenia Modusa do tłumienia nierówności nawierzchni, jednak m.in. dzięki niskiemu poziomowi hałasu we wnętrzu "Renówka" pod względem komfortu okazuje się lepsza od Vengi i C3.
Dosyć smętne wnętrze Modusa Renault mebluje fotelami, które nie wiedzą, co to dopasowanie do sylwetki i na których pasażerowie siedzą wysoko, ściśnięci - na szczęście mogą swobodnie obserwować co dzieje się dookoła, bo widoczność z wnętrza jest dobra. Mała ilość miejsca oraz niewielki bagażnik, którego powiększenie nie jest łatwe, to jedne ze słabszych punktów Modusa. Auto ma za to duże otwory drzwiowe ułatwiające wsiadanie, wiele schowków, wnętrze, które łatwo utrzymać w czystości i niski próg bagażnika - dzięki temu staje się praktycznym autem rodzinnym.
Praktyczny? To słowo najlepiej opisuje Roomstera. Z przodu ma się wrażenie, że to Fabia - kierowca i pasażer zasiadają nisko na wygodnych fotelach, z tyłu rozciąga się przedział pasażerski o rozmiarach oranżerii, równie kanciasty i przeszklony. Można go meblować na różne sposoby. Do dyspozycji są trzy fotele oddzielnie składane, przesuwane i z osobną regulacją pochylenia, Roomster daje też możliwość zamontowania tylko dwóch osobnych foteli. Do tego Skoda ma największy bagażnik wśród testowanych samochodów.
Wygodne fotele dla dzieci, a dla dorosłych łatwość prowadzenia: Roomster łączy zalety małego samochodu z zaletami vana. Dość sprężyste zawieszenie nierówności tłumi tym lepiej, im bardziej jest obciążony i przewyższa pod tym względem Merivę. Poziom Opla Skoda osiąga pod względem prowadzenia, a przebija go podczas hamowania.
Kuracja odmładzająca przyniosła Roomsterowi kosmetyczne zmiany. Ważniejsze, że do auta zaczęto oferować TSI 1.2 turbo o mocy 105 KM, który wyróżnia się elastycznością, wysoką kulturą pracy i niskim zużyciem paliwa. Roomster w niego wyposażony nie jest wprawdzie tani, ale za to niedrogi w utrzymaniu.
Dzięki takim zaletom auto Skody zajmuje pierwsze miejsce w teście - nie przeszkadza mu w tym fakt, że ma zwykłe drzwi z tyłu. Pod tym względem zresztą Roomster obraca się w dobrym towarzystwie - od 1997 r. konwencjonalne drzwi mają nawet londyńskie taksówki.
Tekst Sebastian Renz, zdjęcia Hans-Dieter Seufert amis 11/2010
Dane techniczne testowanych samochodów
Ogólne
Roomster 1.2 TSI Roomster
Meriva 1.4 Ecotec Essentia
Grand Modus 1.2 TCE Dynamique
C3 Picasso 1.6 VTi SX Pack
Venga 1.6 CVVT M
Rodzaj silnika/liczba cylindrów
benz., R4, 1.2
benz., R4, 1.4
benz., R4, 1.2
benz., R4, 1.6
benz., R4, 1.6
Moc kW (KM)
105 KM
120 KM
100 KM
120 KM
125 KM
Przy obrotach (/min)
5000
4800
5500
6000
6300
Poj. skokowa cm3
1197
1364
1149
1598
1591
Maksymalny moment obrotowy (Nm)
175
175
145
160
156
Przy obrotach (/min)
1550
1750
3000
4250
4200
Przeniesienie napędu
na przednie koła
na przednie koła
na przednie koła
na przednie koła
na przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów
5-bieg. przekł. manualna
5-bieg. przekł. manualna
5-bieg. przekł. mechaniczna
5-bieg. przekł. mechaniczna
5-bieg. przekł mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)
4213/1684/1607
4288/1812/1615
4034/1709/1589
4078/1766/1631
4068/1765/1600
Rozstaw osi (mm)
2608
2644
2575
2540
2615
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)
11,1/11,1
11,3/11,3
10,9/11,0
10,7/10,5
11,0/10,8
Poj. zbiornika paliwa (l)
55
54
51
50
48
Masa własna (kg)
1231
1390
1182
1324
1241
Dopuszczalne obciążenie (kg)
461
545
468
429
463
Poj. bagażnika (l)
480/1585
400/1500
51
285/1506
314/1341
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)
1375/1385
1420/1390
1370/1330
1380/1400
1445/1440
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)
1070/1020
1065/980
1020/950
990/930
1050/990
Rozmiar opon
205/45 R16 W
205/55 R16 H
185/60 R15 H
205/45 R17 V
205/55 R16 H
CO2 (limit) g/km
134
143
140
159
155
Osiągi
Roomster 1.2 TSI Roomster
Meriva 1.4 Ecotec Essentia
Grand Modus 1.2 TCE Dynamique
C3 Picasso 1.6 VTi SX Pack
Venga 1.6 CVVT M
0-40 km/h (s)
2,3
2,5
2,5
2,5
2,5
0-80 km/h (s)
7,0
7,6
7,3
7,9
7,5
0-120 km/h (s)
10,9
11,6
11,1
11,9
11,4
0-140 km/h (s)
15,6
23,7
23,3
17,3
15,9
0-160 km/h (s)
22,4
36,5
35,0
25,4
23,3
Prędkość maksymalna (km/h)
35,4
188
180
41,5
34,6
Próba jazdy
Roomster 1.2 TSI Roomster
Meriva 1.4 Ecotec Essentia
Grand Modus 1.2 TCE Dynamique
C3 Picasso 1.6 VTi SX Pack
Venga 1.6 CVVT M
(Slalom 18 m ) km/h
62,0/61,1
60,7/60,7
59,0/59,3
62,9/61,9
60,9/59,5
Próba jazdy
Roomster 1.2 TSI Roomster
Meriva 1.4 Ecotec Essentia
Grand Modus 1.2 TCE Dynamique
C3 Picasso 1.6 VTi SX Pack
Venga 1.6 CVVT M
Test wymijania ISO (km/h)
121,9/121,9
124,1/120,7
121,9/120,0
127,7/124,5
123,0/120,4
Próba jazdy
Roomster 1.2 TSI Roomster
Meriva 1.4 Ecotec Essentia
Grand Modus 1.2 TCE Dynamique
C3 Picasso 1.6 VTi SX Pack
Venga 1.6 CVVT M
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h
70/67
71/70
69/68
70/70
69/50
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h
55/55
49/33
47/47
57/52
66/50
Zużycie paliwa
Roomster 1.2 TSI Roomster
Meriva 1.4 Ecotec Essentia
Grand Modus 1.2 TCE Dynamique
C3 Picasso 1.6 VTi SX Pack
Venga 1.6 CVVT M
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km
7,1
8,0
7,6
9,4
8,4
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km
4,9
5,0
5,0
5,5
5,8
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km
5,7
6,1
5,9
6,9
6,7
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)
5,4
5,5
5,9
6,6
5,8
Maksymalne (l/100 km)
1,0
10,5
10,3
11,3
10,2
średnie podczas testu (l/100 km)
8,3
8,6
8,5
9,6
8,4
zasięg (km)
663
628
600
521
571
Poziom hałasu (dB)
Roomster 1.2 TSI Roomster
Meriva 1.4 Ecotec Essentia
Grand Modus 1.2 TCE Dynamique
C3 Picasso 1.6 VTi SX Pack
Venga 1.6 CVVT M
przy 80 km/h dB(A)
66
64
64
64
64
przy 100 km/h dB(A)
67
66
67
66
68
przy 120 km/h dB(A)
69
69
69
69
70
przy 140 km/h dB(A)
72
72
73
71
74
Droga hamowania (m)
Roomster 1.2 TSI Roomster
Meriva 1.4 Ecotec Essentia
Grand Modus 1.2 TCE Dynamique
C3 Picasso 1.6 VTi SX Pack
Venga 1.6 CVVT M
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)
35,7
36,6
38,6
36,6
38,3
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)
36,1
38,3
38,7
37,3
39,5
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)
37,0
39,9
39,9
37,4
38,2
na różnej nawierzchni (m)
119
120
115
123
112
Ceny i wyposażenie
Roomster 1.2 TSI Roomster
Meriva 1.4 Ecotec Essentia
Grand Modus 1.2 TCE Dynamique
C3 Picasso 1.6 VTi SX Pack
Venga 1.6 CVVT M
Cena modelu testowanego (zł)
50 250 zł
57 800 zł
nie oferowany w Polsce zł
54 000 zł
47 900 zł
Airbag kierowcy/pasażera
/
/
- zł
/
/
Poduszki boczne/kurtyny
/ 1500 zł
1800 zł
- zł
/
2000 zł w pakiecie zawierającym boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, ESP, TCS, HAC, aktywne zagłówki przednich foteli i automatyczną blokadę drzwi podczas jazdy, zł
ABS/ESP
/ 2000 zł
/
- zł
/ 1900
/ 2000 zł w pakiecie zawierającym boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, ESP, TCS, HAC, aktywne zagłówki przednich foteli i automatyczną blokadę drzwi podczas jazdy,
Radioodtwarzacz CD/MP3
900 zł
2400 zł
- zł
Klimatyzacja
3200 zł
3850 zł
- zł
Nawigacja GPS
brak
brak
- zł
3500 zł
brak
Lakier metalizowany
1750 zł
1950 zł
- zł
1700 zł
1700 zł
Czujnik parkowania z przodu/z tyłu
brak/
1400 zł
- zł
brak/1900 w pakiecie zawierającym czujniki parkowania z tyłu, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka, elektrycznie sterowane szyby z tyłu, blokadę otwarcia drzwi i tylnych szyb
brak/1000
- w wyposażeniu seryjnym, - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Ocena punktowa (maks. 500)
Roomster 1.2 TSI Roomster
385
Mocny silnik, świetne hamulce i wysoki komfort jazdy – dzięki tym zaletom przestronny Roomster wygrywa test. Cena, na tle konkurentów, też do zaakceptowania.
Meriva 1.4 Ecotec Essentia
374
Oryginalne drzwi nie mają nadzwyczajnych zalet. Meriva zdobywa punkty dzięki komfortowi, pewnemu prowadzeniu i modyfikowalnemu wnętrzu. Mniej podobają się silnik i ilość miejsca.
Grand Modus 1.2 TCE Dynamique
327
3. miejsce Modus zawdzięcza mocnemu, harmonijnie pracującemu i oszczędnemu silnikowi. Poza tym ten najstarszy model w teście jest przeciętny, ale nie ma dramatycznych braków.
C3 Picasso 1.6 VTi SX Pack
318
Jak na samochód rodzinny, C3 jest zbyt mały. Poza tym przeciętne właściwości jezdne spychają go na dalsze miejsce.
Venga 1.6 CVVT M
317
Niedostatki z dziedziny komfortu i właściwości jezdnych powodują, że pełna temperamentu Venga ląduje na końcu stawki. Nie zmienią tego ani bogate wyposażenie, ani 7 lat gwarancji.
Ups... widzimy, że masz AdBlocka.
Nasz serwis jest dostępny całkowicie bezpłatnie, ale żeby taki mógł pozostać, musimy wyświetlać na nim reklamy. Jeśli cenisz naszą pracę, dodaj tę stronę do wyjątków. Nie musisz wchodzić w ustawienia przeglądarki. Wystarczy kliknąć poniżej.