Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.8

C3 Picasso, Venga, Meriva, Grand Modus, Roomster

Wyższy dach i kanciasta sylwetka to więcej miejsca we wnętrzu. Nowy Opel Meriva dorzuca do tego oryginalnie otwierające się drzwi. Sprawdzamy jak Meriva wypada w porównaniu z Citroënem C3 Picasso, Kią Vengą, Renault Grand Modusem i Skodą Roomsterem.

Citroen, C3 Picasso, Kia, Venga, Opel, Meriva, Renault, Grand Modus, Skoda, Roomster Najnowsza w tym gronie Meriva przoduje pod względem oryginalności, jednak testu nie wygrywa

 

Jednym z bardziej znanych powiedzonek w blisko 125-letniej historii motoryzacji jest to, według którego w brytyjskich taksówkach obok kierowcy zawsze musi być miejsce na belę siana. Dotyczyło to również najbardziej znanego auta z przeciwstawnie otwieranymi drzwiami - Austina FX4 z 1958 r., szerzej znanego jako londyńska taksówka.

Dzisiaj tylne drzwi otwierane "na odwrót" wychwala Opel w nowej Merivie, twierdząc, że ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. Przy tych zachwytach umyka uwadze, że pożytek jaki przynoszą nie zawsze jest oczywisty. A przecież Meriva ma dużo ważniejszych zalet.

 

Należy do nich system składania tylnych siedzeń. Przesuwaną tylną kanapę można przekształcić tak, że otrzymamy dwa fotele ze skrytką pomiędzy nimi, można też wszystkie tylne siedzenia złożyć całkowicie. Wymaga to wprawdzie więcej niż tylko kilku ruchów, ale i tak dzieje się na tyle szybko, że z możliwości tych naprawdę można korzystać na co dzień.

Mimo sporych rozmiarów, Meriva nie ma największego wnętrza, chociaż czterej pasażerowie będą w niej podróżować wygodnie. Tylna kanapa nie jest optymalnie wyprofilowana, ale dostępne za dopłatą (1600 zł) ergonomiczne przednie fotele należą do najlepszych w klasie.

Chociaż ma drugi pod względem mocy silnik w naszym zestawieniu, Meriva nie wyróżnia się osiągami. Oszczędny 1.4 wspomagany sprężarką dobrze pasuje do charakteru tego auta, które dzięki zawieszeniu łagodnie tłumiącemu nierówności oraz za sprawą niskiego poziomu hałasu zdobywa najwięcej punktów w kategorii "komfort". Właściwości jezdne Opla też są na wysokim poziomie; na pochwałę zasługuje m.in. stabilne zachowanie w zakrętach.


Foteliki z tyłu
Niezwykłe drzwi Merivy wymagają specjalnej nazwy - marketingowcy uznali, że FlexDoors będzie brzmiało odpowiednio mądrze. Ponieważ otwierają się przeciwstawnie, montaż fotelika dziecięcego ma być łatwiejszy, bo krzesełko można wkładać i zapinać stojąc do niego przodem, a nie bokiem. Ale żeby fotelik włożyć do środka, trzeba najpierw sforsować wąskie drzwi. Ciasny otwór i przesunięta daleko w tył kanapa nie ułatwiają zadania, zwłaszcza gdy fotelik ma być mocowany w systemie Isofix. W Roomsterze, który ma wysoki i prawie prostokątny otwór drzwiowy, fotelik można umieścić tak samo sprawnie, a umocowanie w systemie Isofix i zapięcie pasów są wręcz łatwiejsze. Wyjęcie dziecka z fotelika też nie jest w Merivie w zauważalny sposób wygodniejsze.
BP

Tylko Citroën C3 Picasso przejawia w tej dziedzinie jakieś ambicje, ale bez większych sukcesów. Gdy tylko wyjedzie poza gładkie i proste odcinki testowe i zapuści się na kręte drogi o nie najlepszej nawierzchni, zaczyna z lekka miotać się i zarzucać tyłem, czemu próbuje przeciwdziałać trochę za bardzo wyostrzony układ kierowniczy. Dość sztywne zestrojenie zawieszenia tylko odbija się więc na komforcie, podobnie zresztą jak głośny silnik.

Mimo sprytnych rozwiązań, jak przesuwana kanapa z tyłu, zdalnie sterowane zabezpieczenie przed otwarciem tylnych drzwi przez dzieci, czy też mimo wielu schowków i półek - rola samochodu rodzinnego jest dla C3 Picasso zbyt ambitna (tylko 4,08 m długości). Nawet dla dzieci miejsca na prawie wcale niewyprofilowanej kanapie z tyłu ledwie wystarcza. Kierowca i pasażer obok niego mają dość miejsca, ale ich fotele są niewygodne. Również z powodu zbyt paliwożernego i mało dynamicznego silnika oraz za sprawą skrzyni biegów o krótkich przełożeniach C3 Picasso ląduje tylko na przedostatnim miejscu, z zaledwie jednym punktem przewagi nad zamykającą stawkę Kią Vengą. Tego werdyktu nie są w stanie zmienić nawet niezłe hamulce i bogate wyposażenie.

Maluch Kii ujawnia jeszcze większe słabości niż Citroën - np. zawieszenie wpada w drgania, prawie wcale nie tłumi poprzecznych nierówności na jezdni, a przy wjeżdżaniu auta w dziurę wyrzuca pasażerów do góry jak z katapulty. Do marnego komfortu jazdy swój wkład wnosi też głośny silnik. Precyzyjna skrzynia biegów o krótkich przełożeniach utrzymuje go na wysokich obrotach, żeby zrekompensować brak dynamiki. Mimo wszystko silnik żywo reaguje na dodanie gazu i okazuje się umiarkowany w zużyciu paliwa, jednak nie dorównuje pod względem osiągów konkurentom wspomaganym sprężarką.

To samo dotyczy prowadzenia, co o tyle rzuca się w oczy, że auto prowokuje do szybkiej jazdy, mimo że ma układ kierowniczy podatny na uderzenia - nierówności drogi odczuwalne są na kole kierownicy. Gdy w zakrętach Venga trafi na nierówności asfaltu albo zostanie sprowokowana zmieniającym się obciążeniem silnika, zaczyna lekko zarzucać tyłem. Ponieważ ESP sprawnie to koryguje, takie zachowanie jest bardziej nieprzyjemne niż niebezpieczne. Mimo że mała Kia zapewnia czterem pasażerom dosyć miejsca na wygodnych fotelach, w kategorii "nadwozie" traci sporo testowych punktów. Winne są zła widoczność z wnętrza i mały bagażnik. Na pociechę pozostają niezłe wyposażenie seryjne i aż siedem lat gwarancji.

Renault Grand Modus chce się z kolei przypodobać bezpiecznymi właściwościami jezdnymi (choć jest lekko podsterowny) oraz elastycznym silnikiem ze sprężarką. Na dodatek masa własna Modusa mniejsza o 208 kg od masy Merivy pozwala silnikowi popisać się lepszymi osiągami niż te, jakie uzyskuje o 20 KM mocniejsza jednostka napędowa Opla. To, że od premiery Modusa minęło już kilka lat - widać po nieco dłuższej jak na dzisiejsze standardy drodze hamowania, niezbyt czytelnych zegarach, niewielkich możliwościach aranżacji wnętrza i dosyć marnych umiejętnościach z dziedziny dynamiki jazdy. Równie przeciętna jest zdolność zawieszenia Modusa do tłumienia nierówności nawierzchni, jednak m.in. dzięki niskiemu poziomowi hałasu we wnętrzu "Renówka" pod względem komfortu okazuje się lepsza od Vengi i C3.

Dosyć smętne wnętrze Modusa Renault mebluje fotelami, które nie wiedzą, co to dopasowanie do sylwetki i na których pasażerowie siedzą wysoko, ściśnięci - na szczęście mogą swobodnie obserwować co dzieje się dookoła, bo widoczność z wnętrza jest dobra. Mała ilość miejsca oraz niewielki bagażnik, którego powiększenie nie jest łatwe, to jedne ze słabszych punktów Modusa. Auto ma za to duże otwory drzwiowe ułatwiające wsiadanie, wiele schowków, wnętrze, które łatwo utrzymać w czystości i niski próg bagażnika - dzięki temu staje się praktycznym autem rodzinnym.

Praktyczny? To słowo najlepiej opisuje Roomstera. Z przodu ma się wrażenie, że to Fabia - kierowca i pasażer zasiadają nisko na wygodnych fotelach, z tyłu rozciąga się przedział pasażerski o rozmiarach oranżerii, równie kanciasty i przeszklony. Można go meblować na różne sposoby. Do dyspozycji są trzy fotele oddzielnie składane, przesuwane i z osobną regulacją pochylenia, Roomster daje też możliwość zamontowania tylko dwóch osobnych foteli. Do tego Skoda ma największy bagażnik wśród testowanych samochodów.

Wygodne fotele dla dzieci, a dla dorosłych łatwość prowadzenia: Roomster łączy zalety małego samochodu z zaletami vana. Dość sprężyste zawieszenie nierówności tłumi tym lepiej, im bardziej jest obciążony i przewyższa pod tym względem Merivę. Poziom Opla Skoda osiąga pod względem prowadzenia, a przebija go podczas hamowania.

Kuracja odmładzająca przyniosła Roomsterowi kosmetyczne zmiany. Ważniejsze, że do auta zaczęto oferować TSI 1.2 turbo o mocy 105 KM, który wyróżnia się elastycznością, wysoką kulturą pracy i niskim zużyciem paliwa. Roomster w niego wyposażony nie jest wprawdzie tani, ale za to niedrogi w utrzymaniu.

Dzięki takim zaletom auto Skody zajmuje pierwsze miejsce w teście - nie przeszkadza mu w tym fakt, że ma zwykłe drzwi z tyłu. Pod tym względem zresztą Roomster obraca się w dobrym towarzystwie - od 1997 r. konwencjonalne drzwi mają nawet londyńskie taksówki.

Tekst Sebastian Renz,
zdjęcia Hans-Dieter Seufert
amis 11/2010

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Roomster 1.2 TSI Roomster Meriva 1.4 Ecotec Essentia Grand Modus 1.2 TCE Dynamique C3 Picasso 1.6 VTi SX Pack Venga 1.6 CVVT M
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenz., R4, 1.2benz., R4, 1.4benz., R4, 1.2benz., R4, 1.6benz., R4, 1.6
Moc kW (KM)105 KM120 KM100 KM120 KM125 KM
Przy obrotach (/min)50004800550060006300
Poj. skokowa cm311971364114915981591
Maksymalny moment obrotowy (Nm)175175145160156
Przy obrotach (/min)15501750300042504200
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. manualna5-bieg. przekł. manualna5-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4213/1684/16074288/1812/16154034/1709/15894078/1766/16314068/1765/1600
Rozstaw osi (mm)26082644257525402615
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,1/11,111,3/11,310,9/11,010,7/10,511,0/10,8
Poj. zbiornika paliwa (l)5554515048
Masa własna (kg)12311390118213241241
Dopuszczalne obciążenie (kg)461545468429463
Poj. bagażnika (l)480/1585400/150051285/1506314/1341
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1375/13851420/13901370/13301380/14001445/1440
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1070/10201065/9801020/950990/9301050/990
Rozmiar opon205/45 R16 W205/55 R16 H185/60 R15 H205/45 R17 V205/55 R16 H
CO2 (limit) g/km134143140159155
OsiągiRoomster 1.2 TSI RoomsterMeriva 1.4 Ecotec EssentiaGrand Modus 1.2 TCE DynamiqueC3 Picasso 1.6 VTi SX PackVenga 1.6 CVVT M
0-40 km/h (s)2,32,52,52,52,5
0-80 km/h (s)7,07,67,37,97,5
0-120 km/h (s)10,911,611,111,911,4
0-140 km/h (s)15,623,723,317,315,9
0-160 km/h (s)22,436,535,025,423,3
Prędkość maksymalna (km/h)35,418818041,534,6
Próba jazdy Roomster 1.2 TSI RoomsterMeriva 1.4 Ecotec EssentiaGrand Modus 1.2 TCE DynamiqueC3 Picasso 1.6 VTi SX PackVenga 1.6 CVVT M
(Slalom 18 m ) km/h62,0/61,160,7/60,759,0/59,362,9/61,960,9/59,5
Próba jazdyRoomster 1.2 TSI RoomsterMeriva 1.4 Ecotec EssentiaGrand Modus 1.2 TCE DynamiqueC3 Picasso 1.6 VTi SX PackVenga 1.6 CVVT M
Test wymijania ISO (km/h)121,9/121,9124,1/120,7121,9/120,0127,7/124,5123,0/120,4
Próba jazdy Roomster 1.2 TSI RoomsterMeriva 1.4 Ecotec EssentiaGrand Modus 1.2 TCE DynamiqueC3 Picasso 1.6 VTi SX PackVenga 1.6 CVVT M
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h70/6771/7069/6870/7069/50
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h55/5549/3347/4757/5266/50
Zużycie paliwaRoomster 1.2 TSI RoomsterMeriva 1.4 Ecotec EssentiaGrand Modus 1.2 TCE DynamiqueC3 Picasso 1.6 VTi SX PackVenga 1.6 CVVT M
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km7,18,07,69,48,4
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,95,05,05,55,8
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,76,15,96,96,7
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,45,55,96,65,8
Maksymalne (l/100 km)1,010,510,311,310,2
średnie podczas testu (l/100 km)8,38,68,59,68,4
zasięg (km)663628600521571
Poziom hałasu (dB)Roomster 1.2 TSI RoomsterMeriva 1.4 Ecotec EssentiaGrand Modus 1.2 TCE DynamiqueC3 Picasso 1.6 VTi SX PackVenga 1.6 CVVT M
przy 80 km/h dB(A)6664646464
przy 100 km/h dB(A)6766676668
przy 120 km/h dB(A)6969696970
przy 140 km/h dB(A)7272737174
Droga hamowania (m)Roomster 1.2 TSI RoomsterMeriva 1.4 Ecotec EssentiaGrand Modus 1.2 TCE DynamiqueC3 Picasso 1.6 VTi SX PackVenga 1.6 CVVT M
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)35,736,638,636,638,3
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)36,138,338,737,339,5
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)37,039,939,937,438,2
na różnej nawierzchni (m)119120115123112
Ceny i wyposażenieRoomster 1.2 TSI RoomsterMeriva 1.4 Ecotec EssentiaGrand Modus 1.2 TCE DynamiqueC3 Picasso 1.6 VTi SX PackVenga 1.6 CVVT M
Cena modelu testowanego (zł)50 250 zł57 800 złnie oferowany w Polsce zł54 000 zł47 900 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak- złtak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ 1500 zł1800 zł- złtak/ tak2000 zł w pakiecie zawierającym boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, ESP, TCS, HAC, aktywne zagłówki przednich foteli i automatyczną blokadę drzwi podczas jazdy, zł
ABS/ESPtak/ 2000 złtak/ tak- złtak/ 1900tak/ 2000 zł w pakiecie zawierającym boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, ESP, TCS, HAC, aktywne zagłówki przednich foteli i automatyczną blokadę drzwi podczas jazdy,
Radioodtwarzacz CD/MP3900 zł2400 zł- złtaktak
Klimatyzacja3200 zł3850 zł- złtaktak
Nawigacja GPSbrakbrak- zł3500 złbrak
Lakier metalizowany1750 zł1950 zł- zł1700 zł1700 zł
Czujnik parkowania z przodu/z tyłubrak/tak1400 zł- złbrak/1900 w pakiecie zawierającym czujniki parkowania z tyłu, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka, elektrycznie sterowane szyby z tyłu, blokadę otwarcia drzwi i tylnych szybbrak/1000
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

Roomster 1.2 TSI Roomster 385 Mocny silnik, świetne hamulce i wysoki komfort jazdy – dzięki tym zaletom przestronny Roomster wygrywa test. Cena, na tle konkurentów, też do zaakceptowania.
Meriva 1.4 Ecotec Essentia 374 Oryginalne drzwi nie mają nadzwyczajnych zalet. Meriva zdobywa punkty dzięki komfortowi, pewnemu prowadzeniu i modyfikowalnemu wnętrzu. Mniej podobają się silnik i ilość miejsca.
Grand Modus 1.2 TCE Dynamique 327 3. miejsce Modus zawdzięcza mocnemu, harmonijnie pracującemu i oszczędnemu silnikowi. Poza tym ten najstarszy model w teście jest przeciętny, ale nie ma dramatycznych braków.
C3 Picasso 1.6 VTi SX Pack 318 Jak na samochód rodzinny, C3 jest zbyt mały. Poza tym przeciętne właściwości jezdne spychają go na dalsze miejsce.
Venga 1.6 CVVT M 317 Niedostatki z dziedziny komfortu i właściwości jezdnych powodują, że pełna temperamentu Venga ląduje na końcu stawki. Nie zmienią tego ani bogate wyposażenie, ani 7 lat gwarancji.

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 44 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (11)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij