Chevrolet Aveo, Peugeot 301, Skoda Rapid: praktyczne bestie

Nie da się nie czuć do nich sympatii – za ich szczerość. Mają być jak największe za jak najmniej, możliwie oszczędne, maksymalnie praktyczne, bezstresowe na co dzień i bezbolesne w dłuższej trasie.

W porównaniu z sedanami sprzed lat, cała trójka wygląda bardzo zgrabnie.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 64 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

I dokładnie takie są. Deska rozdzielcza z twardego plastiku czy plastikowa kierownica są tu jak najbardziej na miejscu – no bo jeśli cena gra fundamentalną rolę, to z definicji fajerwerków nie będzie.

Kabiny bez ozdobników

Wszystkie trzy auta mają nadwozia proste, trójbryłowe – nawet liftback Skody wygląda prawie jak sedan. W porównaniu z tanimi sedanami sprzed kilku lat wyglądają wręcz zgrabnie – Skoda skutecznie skrywa mocno wydłużone nadwozie, pionowy przód Peugeota optycznie wydłuża pokrywę silnika, a Chevrolet proporcjami zgrabnie maskuje swoją sporą wysokość.

Proste i czytelne są też deski rozdzielcze z wysoko umieszczonymi elementami obsługi. Pod względem wrażenia jakości wygrywa Skoda przed Chevroletem – obydwa auta są jak na ten przedział cenowy wykonane bardzo dobrze i z przyzwoitych materiałów. Peugeot natomiast pokazuje, że ma do siebie zdrowy dystans wyposażając „301” w kierownicę ze spłaszczeniem w dolnej części, która w tym przedziale mocy jest absolutnym wyjątkiem. Szkoda tylko, że kolumnę kierownicy można regulować jedynie w pionie i na dodatek w bardzo małym zakresie. Natomiast prawdziwie ekstrawagancki element funduje sobie Aveo; chodzi o zestaw zegarów jak z motocykla – analogowy obrotomierz połączony z cyfrowym prędkościomierzem plus wyjęte na wierzch lampki kontrolne. Jest kolorowy jak choinka i bardzo oryginalny – aż miło popatrzeć.

Aveo prowadzi się jak przyczepny i zwinny maluch, Rapid na drodze chce być kompaktem, natomiast Peugeot najbardziej z całej trójki próbuje dać frajdę z jazdy

Funkcjonalność terenem Skody

Aveo oferuje też sporo miejsca w kabinie dzięki znanemu rozwiązaniu z umieszczeniem siedzeń nieco wyżej. Sprawia to, że wszyscy siedzą bardziej wyprostowani i potrzebują mniej miejsca na nogi. Jednak finał konkursu na najbardziej przestronną kabinę rozgrywają między sobą Rapid i „301”. Obydwa auta robią maksymalny użytek z ogromnego rozstawu osi i w efekcie z tyłu mają miejsca jak w limuzynach klasy średniej. Tylko kiedy na kanapie siedzą trzy osoby można odczuć, że pod względem szerokości nadwozia są to kompaktowe auta. Ostatecznie na punkty górą jest Skoda, która dorzuca najwygodniejsze fotele i największą liczbę udogodnień – jako jedyna ma np. kieszenie w tylnych drzwiach – a tylna pokrywa Rapida odsłania nie tyle bagażnik, ile potężny, 550-litrowy kontener na bagaż.

Turbo wcale nie najszybsze

Pod względem mocy silnika bardziej odpowiedni do tego porównania byłby Chevrolet Aveo z jednostką 1.4 (100 KM) lub 1.6 (115 KM), jednak taki egzemplarz nie był dostępny. W narożniku Chevroleta jest więc Aveo 1.2 z 85-konnym silnikiem, które na dzień dobry okazuje się mieć do setki o sekundę lepszy wynik niż podaje fabryka. Nieźle, chociaż pod względem elastyczności na wyższych biegach Chevrolet każe na siebie bardzo długo czekać. Silnik Aveo jest za to bardzo dobrze wyciszony – dopiero na wyższych obrotach jego warkot zaczyna głośno obijać się po kabinie.

Jeśli natomiast coś okazało się niespodzianką, to osiągi turbodoładowanego silnika Skody (uzyskującego najwyższy w tym gronie moment obrotowy, na dodatek przy znacznie niższych obrotach niż w wypadku „301” i Aveo), współpracującego z sześciobiegową przekładnią. Na papierze ta kombinacja powinna być najbardziej „elastyczna”, na drodze wcale taka nie jest. Osiągi Rapida są porównywalne z wynikami jakie uzyskuje „301”, która pomimo posiadania pięciobiegowej przekładni okazuje się na wyższych biegach całkiem żwawa.

Rapid 1.2 TSI jest za to najbardziej oszczędny, uzyskując najlepsze wyniki zarówno w jeździe miejskiej, jak i w trasie – ze średnim spalaniem w teście zamykającym się wynikiem 7,1 l/100 km. Dodatkowo, największy z całej trójki zbiornik paliwa Skody (55 l) zapewnia Rapidowi największy zasięg – blisko 800 km, co w aucie benzynowym jest wynikiem rzadko spotykanym. Bardzo oszczędne potrafi też być Aveo (dzięki małej pojemności silnika), jednak wymaga lekkiej jak piórko nogi, natomiast Peugeot swoje osiągi „opłaca” zużyciem paliwa na poziomie 7,7 l/100 km.

Na drodze niczego nie udają

Tak samo jak pod względem funkcjonalności, sedany za rozsądną cenę są szczere na drodze. Układy zawieszenia całej trójki wykorzystują najbardziej powszechne tanie rozwiązanie wymyślone przez ludzkość, czyli kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Komfort resorowania jak na tę klasę aut jest zwyczajny, podobnie typowa jest w wypadku całej trójki głośna praca zawieszenia. Natomiast pod względem właściwości jezdnych są ciekawe różnice. Aveo prowadzi się jak maluch, z dobrym poziomem przyczepności, dużą zwinnością i dość precyzyjnym układem kierowniczym. Z kolei Rapid jest w połowie drogi do kompaktów – sprawia wrażenie auta większego, jest bardzo stabilny i łagodnie przenosi obciążenie między poszczególnymi kołami.

Natomiast Peugeot ma w swoim zachowaniu coś, z czym dawno nie mieliśmy do czynienia. Z braku lepszego określenia nazwiemy to „większą ilością luzu”, bo „301” nie stara się za wszelką cenę zachowywać jak większe auto. Wręcz przeciwnie, reakcje Peugeota przypominają auta sprzed lat – nadwozie kiwa się na wszystkie strony, na nierównych drogach „podskakuje”, a przy wejściu w zakręt kierowca ma wrażenie, że gdyby mocniej machnął kierownicą, Peugeot stanąłby w poprzek drogi. Nic takiego się oczywiście nie dzieje – stabilność układu jezdnego „301” jest na współczesnym poziomie – ale to wyluzowane zachowanie sprawia, że jeśli w ogóle w odniesieniu do tych aut można mówić o frajdzie z jazdy, to w wypadku Peugeota jest jej nieco więcej niż u Skody i Chevroleta.

Rapid jest wyraźnie najlepszy, Aveo najtańszy, a „301” krąży gdzieś pomiędzy.

Przy kasie jest jeden zwycięzca

W ostatecznym rozrachunku najlepszym autem okazuje się SkodaRapid – najbardziej przestronna, najwygodniejsza, najlepiej wykonana i najoszczędniejsza. Jednak oferta rynkowa Skody nie jest już taka fiołkowa, bo Rapid jest zdecydowanie najdroższym autem w tym gronie. Jak by nie liczyć, „301” z porównywalnym wyposażeniem zawsze wyjdzie o kilka tysięcy złotych taniej, a to w tym przedziale cenowym coś w rodzaju przepaści. Dla porównania, Peugeot z silnikiem 1.6 VTI ma w fabrycznym wyposażeniu klimatyzację, radioodtwarzacz CD/MP3 oraz drobnicę w postaci elektrycznie regulowanych lusterek, za które w Skodzie trzeba dopłacać, a i tak jest tańszy. Peugeot kusi natomiast pięcioletnią gwarancją, co brzmi pięknie i miło z jej strony, że jest, jest też jednak opatrzona dopiskiem „lub 60 tys. km”, czyli przebiegiem jaki u nas średnio uzyskuje się po około trzech-trzech i pół roku.

Ale obydwu rywalom na nosie gra Chevrolet. Jeśli bowiem wziąć Aveo ze 100-konnym silnikiem 1.4 i w wersji LT za 48 tys. zł, to okaże się, że przy tym wszystkim co oferuje Peugeot na pokładzie pojawiają się zestaw Bluetooth, tempomat, system start/stop oraz złącze AUX z portem USB (te ostatnie naszym zdaniem dzisiaj tak samo niezbędne jak wlew paliwa), a Chevrolet wciąż będzie kosztował najmniej. Aveo ma więc nieco ciaśniejszą kabinę i gorsze osiągi, ale jeśli mielibyśmy któreś z tych aut przygarnąć, to Chevroleta poprosimy. Może być na wynos.


Roman Popkiewicz
redaktor "auto motor i sport"

Dobrze wiedzieć

Ciekawe, że w salonach Skody nie pałają specjalną miłością do Rapida, a u Peugeota – do „301". Chodzi o to, że żadne z tych aut nie zapełnia luki w ofertach. Rapid, owszem, zastąpił Octavię Tour, jest jednak od niej znacznie droższy, przez co trudniej do niego przekonać klientów. Natomiast w wypadku „301", żeby mieć wersję z dobrym wyposażeniem, trzeba zapędzić się na tamtą stronę 50 tys. zł, a za tę kwotę można mieć dobrze wyposażone „308" z rocznika 2012...

 

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Aveo 1.2 LS+ 301 1.6 VTI Active Rapid 1.2 TSI Active
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenzynowy, R4benzynowy, R4benzynowy, R4 turbo
Moc kW (KM)63 (86)84 (115)77 (105)
Przy obrotach (/min)560055005000
Poj. skokowa cm3122915871197
Maksymalny moment obrotowy (Nm)115150175
Przy obrotach (/min)400040001550-4100
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-biegowa przekł. mechaniczna5-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4399/1735/15174442/1748/14664483/1706/1461
Rozstaw osi (mm)252526522602
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,1/11,110,9/10,911,3/11,8
Poj. zbiornika paliwa (l)465055
Masa własna (kg)113211651173
Dopuszczalne obciążenie (kg)436434462
Poj. bagażnika (l)502506/1332550/1490
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1390/13451409/13951425/1420
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1035/980b.d./b.d.1010/960
Rozmiar oponSemperit Speed-Grip 2, 185/65 R15Semperit Speed-Grip 2, 185/65 R15Michelin Alpin, 215/45 R16
CO2 (limit) g/km129151125
Norma emisji spalinEuro 5Euro 5Euro 5
OsiągiAveo 1.2 LS+301 1.6 VTI ActiveRapid 1.2 TSI Active
0-30 km/h (s)2,11,91,7
0-50 km/h (s)4,23,53,5
0-80 km/h (s)8,56,66,9
0-100 km/h (s)12,49,910,5
0-120 km/h (s)17,313,514,9
0-130 km/h (s)21,315,817,8
0-160 km/h (s)37,928,731,3
Prędkość maksymalna (km/h)171188195
Elastyczność Aveo 1.2 LS+301 1.6 VTI ActiveRapid 1.2 TSI Active
60-100 km/h na IV/V biegu (s)13,2/19,69,9/14,19,8/10,5
80-120 km/h na IV/V biegu (s)13,5/20,910,5/15,113,4/14,5
Zużycie paliwaAveo 1.2 LS+301 1.6 VTI ActiveRapid 1.2 TSI Active
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km7,18,86,9
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km4,65,34,6
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km5,56,55,4
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,95,34,9
Maksymalne (l/100 km)9,59,89,2
średnie podczas testu (l/100 km)7,47,77,1
zasięg (km)621649774
Droga hamowania (m)Aveo 1.2 LS+301 1.6 VTI ActiveRapid 1.2 TSI Active
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)41,341,240,1
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m)40,841,040,3
Ceny i wyposażenieAveo 1.2 LS+301 1.6 VTI ActiveRapid 1.2 TSI Active
Cena modelu testowanego (zł)41990 zł51400 zł54950 zł
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak900 zł
Klimatyzacja manualna2000 złtak4800 zł
Lakier metalizowany1600 zł1800 zł1800 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak (przód)tak (przód)tak (przód)
Elektrycznie sterowane lusterkaw wyższ. wersjach wyposażenia złtak (podgrzewane)700 (podgrzewane) zł
Obręcze kół z lekkich stopów w wyższ. wersjach wyposażenia zł1600 (15-cali) zł1400 (15-cali) zł
Tempomattakdostępne w wyższ. wersjach wyposażenia złdostępne w wyższ. wersjach wyposażenia zł
Czujnik parkowaniaw wyższ. wersjach wyposażenia złdostępne w wyższ. wersjach wyposażenia zł1250 (tył) zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

Aveo 1.2 LS+ 332 Gdyby nie osiągi wynikające ze słabszego silnika, miałby duże szanse na drugie miejsce. Pod żadnym istotnym względem nie ustępuje Skodzie i Peugeotowi, natomiast cenowo zdecydowanie wygrywa.
301 1.6 VTI Active 339 W swoim charakterze najbardziej szczery z całej trójki. Dobre osiągi i właściwości jezdne. Ale pod względem wyposażenia najbardziej goły – w ofercie nie ma np. słowa o kurtynach powietrznych.
Rapid 1.2 TSI Active 367 Na wysokim poziomie w każdej dziedzinie, największe zalety Skody to bardzo przestronna kabina, ogromny bagażnik, wysoki komfort jazdy i oszczędny silnik. Słaba – bardzo słaba strona – to wysoka cena.
Zobacz także:
REKLAMA