Dobrze niegdyś przyjęty kształt nadwozia małego Daewoo został przez Chevroleta nieznacznie zmieniony - ma więcej wyrazistych przetłoczeń, lampy (zwłaszcza tylne) stały się większe. Zmodernizowano zawieszenie przednie i tylną belkę skrętną, która ma obecnie skośnie umieszczone tuleje mocujące, co zapewniło większą stabilność auta. W silnikach zastosowano rozwiązania zmniejszające opory wewnętrzne. To oraz niewielkie zwiększenie ich mocy i poprawienie współczynnika Cx z 0,4 na 0,34 ograniczyło apetyt na benzynę o około 0,4 litra. Nadwozie dostosowano do aktualnych wymogów bezpieczeństwa. 51% blach i kształtek wykonanych jest ze stali o podwyższonej wytrzymałości.
Gruntownie zostało odświeżone wnętrze. Jest plastikowe w jasno szarej tonacji, lecz nareszcie bez odkrytych blach nadwozia. Tablicę przyrządów zmieniono. Przed kierowcą znajdują się jedynie kontrolki, zegary umieszczono centralnie na konsoli środkowej. Ich tarcze mogą być w kolorze niebieskim, zielonym lub pomarańczowym.
W porównaniu z Daewoo Matizem, autko ma więcej (i większych) kieszeni oraz schowków, są nawet takie miejsca, w których można umieścić butelki z napojami. We wnętrzu znajduje się komplet pięciu zagłówków i pasów bezpieczeństwa -ale "pięcioosobowość" auta z powodu małej szerokości jest umowna. Jedynie z przodu na wysokości ramion szerokość wzrosła o kilka centymetrów, wydłużono również siedziska foteli. Pozostałe wymiary wnętrza są takie same jak u poprzednika. Z przodu siedzi się wygodnie, a z tyłu - jedynie gdy znajdą się tam tylko dwie osoby. Plusem auta jest nieco większy bagażnik. Pomimo niewielkiej masy i rozmiarów, Spark może przewieźć aż 475 kilogramów ładunku.
Autko może być napędzane jednym z dwóch silników: trzycylindrowym o mocy 52 KM lub 66-konnym czterocylindrowcem. Słabszy zapewnia osiągi zadowalające jedynie "niespotykanie spokojnych ludzi" i wystarcza do sprawnego przemieszczania się w mieście. Poza nim odczujemy brak mocy, samochód rozpędza się wolno, wzniesienia wyczuwa milę naprzód. Trzeba często się- gać do drążka zmiany biegów. Trochę lepiej sprawuje się czterocylindrowiec, chociaż i on traci animusz w górach.
Zawieszenie skutecznie tłumi nierówności, pewnie trzymając auto na drodze - przy tym zapewnia wystarczający komfort. Spark jest zwrotny, łatwo nim manewrować, zwłaszcza że pomaga w tym seryjne hydrauliczne wspomaganie kierownicy. Hamulce (z seryjnym ABS-em) nie tracą skuteczności nawet w górach.
Spark jest sprawnym samochodzikiem, który do niedawna nie miałby mocnej konkurencji, teraz lekko nie będzie mu w towarzystwie Pandy, czy na przykład Dacii Logan.
"Iskierka" będzie dostępna w pięciu wersjach wyposażeniowych: Direct, Plus, Star, Elite i Premium. Ma kosztować dużo poniżej 30 000 zł. Już w czerwcu przekonamy się czy ta iskierka wybuchnie rynkowym płomieniem.
DANE TECHNICZNE
Model | 0.8 | 1.0 | |
---|---|---|---|
DANE TECHNICZNE | |||
Model | 0.8 | 1.0 | |
Rodzaj silnika/liczba cylindrów | rzędowy/3 | rzędowy/4 | |
Pojemność skokowa cm3 | 796 | 995 | |
Moc silnika kW (KM) | 38 (52) | 49 (66) | |
przy obrotach 1/min | 6000 | 5400 | |
Maksymalny moment obrotowy Nm | 71,5 | 91 | |
przy obrotach 1/min | 4400 | 4200 | |
Długość x szerokość x wysokość mm | 3495 x 1495 x 1500 | ||
Rozstaw osi mm | 2345 | ||
Pojemność bagażnika l | 170/845 | ||
Masa własna kg | 775-835 | 795-855 | |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h* s | 18,2 | 14,1 | |
Prędkość maksymalna* km/h | 145 | 156 | |
Zużycie paliwa (wg ECE)* l/100 km | benzyna 95 | benzyna 95 | |
w mieście/poza miastem/średnie | 6,9/4,2/5,2 | 7,2/4,7/5,6 |
Tekst Bogdan Czajkowski
Zdjęcia Chevrolet
auto motor i sport 5/2005
Komentarze
auto motor i sport, 2008-04-15 20:34:09
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?