Koło motoryzacji kręci się bardzo szybko, każdego roku z oferty znikają dziesiątki pojazdów. Większość z nich spychana jest w motoryzacyjny niebyt. Są jednak i takie, które stają się z czasem poszukiwanymi klasykami. Co sprawia, że jedne modele trafiają na złomowisko historii, a inne wywołują szybsze bicie serca wśród motoryzacyjnych maniaków?
Na nieszczęście dla producentów statusu „kultowych” często dorabiają się auta, które – na różne sposoby – rozminęły się z rynkową rzeczywistością. Były wśród nich modele niezmiennie trwające w czasach, jakie bezpowrotnie minęły jeszcze przed debiutem tych aut. Były też wybiegające daleko w przód, zwiastujące przyszłość, która nigdy nie nadeszła.
Przygotowaliśmy zestawienie dziesięciu samochodów, jakie dziś można kupić bez większego problemu, a które z czasem mają szansę stać się obiektem westchnień wielbicieli klasyków. Nie jest to jednak poradnik dla osób szukających pewnej lokaty kapitału. Unikaliśmy topowych, limitowanych wersji skupiając się raczej na modelach, które same w sobie staną się w przyszłości pięknym świadectwem współczesnej motoryzacji.
Pamiętaj – nie są to auta dla każdego. W większości przypadków, ich utrzymanie na poziomie gwarantującym wysoką wartość przy odsprzedaży będzie kosztowne. Już dziś przy poszukiwaniach części zamiennych potrzebny jest pewien motoryzacyjny spryt. Jeśli brak Ci również technicznej zaradności, przed ich zakupem dobrze się zastanów.
Z czasem ceny robocizny zdecydowanie wzrosną, nawet dzisiaj znalezienie fachowca, który potrafi naprawiać takie samochody to sztuka.
Musisz zdawać sobie sprawę z faktu, że w przypadku każdego z prezentowanych pojazdów koszty paliwa czy ubezpieczenia OC to jedynie wierzchołek góry lodowej. Niestety, podróżowanie z klasą nigdy nie było tanim hobby...
Mazda RX-8
Lata produkcji: 2003-2012 Ceny: 12-60 tys. zł
Wzorowe rozłożenie masy, rewelacyjne właściwości jezdne i niebanalna
stylistyka to największe atuty Mazdy z silnikiem Wankla. Inwestując
w RX-8 niewiele ryzykujesz.
W wypadku tego modelu można mówić raczej o standardowych przypadłościach niż usterkach – samochód zbudowano z typową japońską solidnością. Nawet jeśli dojdzie do poważnej awarii, kompletny, używany silnik z gwarancją kupisz już za 3 tys. zł. Mniej więcej tyle kosztuje przecież dwumasowe koło zamachowe do większości nowoczesnych diesli! Normą jest wysoki apetyt na olej (koniecznie mineralny).
Częste opieranie prawej nogi o podłogę sprawi, że będziesz musiał dolewać nawet litr na 2-3 tysiące km. Zużycie paliwa też nie należy do niskich. Mazda RX-8 spala średnio około 15 l/100 km.

Tylny napęd, precyzyjny układ kierowniczy, lubiący wysokie obroty silnik i dodatkowa para drzwi ułatwiająca wsiadanie do tyłu. Jak na „japończyka” przystało – niska awaryjność!
Silnik źle znosi krótkie cykle pracy. Jeśli zgasisz go nim osiągnie temperaturę roboczą, możliwe, że zalejesz świece. Nie zdziw się, jeśli nie będziesz mógł go uruchomić przez kolejne kilkanaście godzin.
Zakup
Większość aut ma za sobą wypadkową przeszłość. Części karoseryjne są dostępne wyłącznie w ASO lub na ubogim rynku wtórnym, więc do zatarcia śladów po kolizjach często używa się szpachli. Ma to jednak swoje dobre strony – niefachowo przeprowadzone naprawy łatwo wykryć.