Skoda Citigo vs Chevrolet Aveo
Małe wielkie auto
Gdyby o wielkości samochodowej kabiny decydowały wyłącznie wymiary nadwozia, nie byłoby wątpliwości, że lepiej jeździć Aveo niż Citigo. O blisko pół metra większa długość, o 9 cm większa szerokość i prawie 4 cm większa wysokość nadwozia jednoznacznie przemawiają za Chevroletem. Niestety, samochodowa konstrukcja jest bardziej złożona i wielkość kabiny zależy także od m.in. rozmieszczenia kół i głównych podzespołów, usytuowania we wnętrzu foteli i kanapy, a nawet od ukształtowania tapicerki drzwi i podsufitki.
Citigo – Mniejsze, ale większe
Pomiary wielkości kabiny pokazują, że z przodu mała Skoda jest szeroka na 143 cm, podczas gdy Aveo – na 139 cm. Z tyłu Citigo wygrywa jeszcze bardziej. Po pierwsze, jest szersze o aż 7,5 cm. Po drugie, na tylnej kanapie mogą podróżować maksymalnie dwie osoby, a w rejestrowanym na 5 osób Aveo – o jedną więcej. Gdy usiądą 3, żadnej nie będzie wygodnie. W Citigo nie ma tego problemu i dwoje, nawet dorosłych, pasażerów siedzi z tyłu całkiem komfortowo. Wzdłużna regulacja foteli w obydwu autach jest na tyle duża, że nawet wysocy pasażerowie nie muszą odsuwać foteli maksymalnie do tyłu. Biorąc pod uwagę wielkość Aveo i Citigo, ilość miejsca na kolana dla pasażerów siedzących z tyłu jest więcej niż przyzwoita. O przestrzeni nad głową nie wspominając.
Tak jak po zajęciu miejsca za kierownicą mała Skoda zaskakuje przestronnością wnętrza, tak po ruszeniu z miejsca zadziwia komfortem podróżowania i jakością prowadzenia. W czasie jazdy Citigo wszystko robi tak samo dobrze (często nawet lepiej), jak większość aut o klasę większych. Właśnie takich, jak Aveo. Na dodatek, przy kasie okazuje się, że potrafi to samo za 4000 zł mniej.
Nasz wybór
W samochodzie dla 1-2, a nawet 3 osób, eksploatowanym głównie w mieście, ilość miejsca z tyłu jest absolutnie drugorzędna. Nawet w tej kategorii mniejsze Citigo nie odstaje od większego Aveo. Najważniejsze, że pod względem przestronności wnętrza z przodu oraz komfortu foteli Citigo prezentuje identyczny, wysoki poziom jak Aveo. Przy miejskich prędkościach jazdy przyspieszenie małej, 75-konnej Skody jest tylko o mrugnięcie okiem gorsze niż mocniejszego o 11 KM Aveo. O 39 l mniejszy bagażnik i tak jest wystarczająco duży, jak na codzienne potrzeby.
Dane producenta | Skoda Citigo 1.0 Ambition | Chevrolet Aveo 1.2 LS+ |
Cena | 36 590 zł | 40 490 zł |
Silnik i przeniesienie napędu | ||
Rodzaj napędu | benzynowy, R3 | benzynowy, R4 |
Pojemność skokowa | 999 cm3 | 1229 cm3 |
Moc maks./przy obrotach | 75 KM/6200 obr/min | 86 KM/5600 obr/min |
Maks. moment obr./przy obrotach | 95 Nm/3000–4300 obr/min | 115 Nm/4000 obr/min |
Przeniesienie napędu | na przednie koła; 5-biegowa przekładnia mechaniczna | na przednie koła; 5-biegowa przekładnia mechaniczna |
Zużycie paliwa NEDC |
||
w mieście | 5,9 l/100 km | 7,1 l/100 km |
poza miastem | 4,0 l/100 km | 4,6 l/100 km |
średnie | 4,7 l/100 km | 5,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 108 g/km | 129 g/km |
Norma emisji spalin | Euro 5 | Euro 5 |
Wymiary, masy, koła | ||
Długość | 3563 mm | 4039 mm |
Szerokość | 1645 mm | 1735 mm |
Wysokość | 1478 mm | 1517 mm |
Rozstaw osi | 2407 mm | 2525 mm |
Masa własna | 929 kg | 1070 kg |
Dopuszczalne obciążenie | 361 kg | 489 kg |
Pojemność bagażnika | 251 l | 290 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 35 l | 46 l |
Wymiary wnętrza | ||
Szerokość z przodu/z tyłu | 1430/1420 mm | 1390/1345 mm |
Wysokość z przodu/z tyłu | 1030/930 mm | 1035/980 mm |
Dług. siedziska z przodu/z tyłu | 500/470 mm | 515/480 mm |
Odległość między oparciami foteli i kanapy | 545–740 mm | 520–785 mm |
Przyspieszenie | ||
0–40 km/h | 2,9 s | 2,6 s |
0–80 km/h | 8,8 s | 8,5 s |
0–100 km/h | 13,2 s | 12,4 s |
0–130 km/h | 22,3 s | 21,3 s |
Prędkość maksymalna | 171 km/h | 171 km/h |
Elastyczność | ||
60–100 km/h (IV/V bieg) | 16,1/25,1 s | 13,2/19,6 s |
80–120 km/h (IV/V bieg) | 18,0/28,3 s | 13,5/20,9 s |
Zużycie paliwa | ||
min./maks./średnie | 4,9/8,6/6,6 | 4,9/9,5/7,4 |
Droga hamowania | ||
ze 100 km/h na zimno nieobciąż. | 36,7 m | 37,5 m |
ze 100 km/h na zimno obciążony | 36,4 m | 37,1 m |
Nasz ocena
Skoda
W chwili obecnej żaden inny maluch na rynku (z wyjątkiem bliźniaczych - Seata Mii i VW Up!-a) nie oferuje tak przestronnej kabiny przy tak małych rozmiarach zewnętrznych auta. Nawet bagażnik ma OK.
Chevrolet
Jest samochodem o klasę dojrzalszym od Citigo pod względem wymiarów zewnętrznych, ale tego nie wykorzystuje. Wygrywa jedynie 290-litrowym bagażnikiem i jeszcze większą ilością powietrza w kabinie.