REKLAMA

Citroen AMI: Jak z klocków Lego - TEST

Tak mogłyby kiedyś wyglądać miejskie samochody – oczywiście elektryczne i utrzymane w zabawkowej stylistyce klocków Lego.

Citroen Ami Fot. Dani Heyne

Co tam „kiedyś”! We Francji Ami już jest. Wysłano ponad tysiąc egzemplarzy. Tak, małego Citroëna przynosi poczta. Zamawia się go przez internet albo w supermarkecie. We Francji można nim jeździć, mając specjalne prawo jazdy wydawane osobom w wieku od 15 lat. Brzmi obiecująco, ruszamy więc na miejską eskapadę.
Drzwi od strony pasażera otwierają się na przycisk, towarzysz podróży może się potem usadowić na przytwierdzonym na stałe fotelu miękkim jak „kubeł” samochodu wyścigowego. W okolicach nóg ma 63-litrowy schowek, klasycznego bagażnika w Citroënie Ami brak. Ale wnętrze wydaje się całkiem przestronne, zresztą zaczekajmy na kierowcę.

Citroen AmiFot. Dani Heyne
Chociaż jest bardzo plastikowy, Ami przyciąga spojrzenia. Widoczność z wnętrza jest znakomita
Citroen AmiFot. Dani Heyne
Miejsca dla dwojga wystarcza, fotele są twarde i nie da się ich regulować, tapicerka – śladowa

Citroen AMI - 250 części

Drzwi od jego strony otwierają się przeciwstawnie do drzwi pasażera – super, przypomina Rolls-Royce’a. Ale to rozwiązanie jest po prostu tańsze. Nie tylko przód i tył auta są takimi samymi elementami z tworzywa, również drzwi. Ami składa się z zaledwie 250 części, wykorzystano w nim płytę podłogową Opla Corsy. Szare tworzywa mają być szczególnie odporne na zarysowania i nie zostały polakierowane. A propos – auto jest dostępne również z wnętrzem w kolorze gołębim. Za smutne? Citroën oferuje kolorowe naklejki i nakładki na obręcze kół. Ascetyczne wnętrze można ozdobić kolorowym plastikiem, za to daremnie szukać osłon przeciwsłonecznych, lusterka czy klimatyzacji.

Citroen AMI - Tylko do miasta 

Przekręcamy kluczyk w stacyjce, wciskamy przycisk D jak Drive i Ami energicznie rusza z miejsca. Oczywiście do dyspozycji jest od razu pełna moc silnika elektrycznego, nawet jeśli wynosi ona tylko 6 kW. A ponieważ cały pojazd z akumulatorem o pojemności 5,5 kWh waży tylko 471 kg, rozwijamy prędkość 45 km/h i wcale nie jesteśmy zawalidrogą – w każdym razie nie w centrum miasta. Dzięki dużemu odzyskowi energii pojazd może pokonać nawet 75 km (według WMTC, motocyklowego odpowiednika WLTP), a ładuje się go trzy godziny.
W środku jest głośno, silnik elektryczny wydaje mocniejszy odgłos niż tramwaj. Także komfort resorowania okazuje się marny. Za to widoczność – pierwsza klasa. To za sprawą niemal pionowych szyb i szklanego dachu. Ami jest też bardzo zwrotny – średnica zawracania to tylko 7,2 m, a przy długości nadwozia wynoszącej 2,41 m samochodzik może stanąć nawet w poprzek miejsca parkingowego. Już dzisiaj.

Citroen AmiFot. Dani Heyne
14-calowe stalowe koła można ubarwić kolorowymi akcentami

 

Dane producenta CITROËN AMI
Cena 31 500 zł (* – cena obowiązująca we Francji (7000 euro), przeliczona na złote po kursie 1 euro = 4,50 zł)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika elektryczny
Moc maksymalna 6 kW
(8 KM)
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
63 Nm
b.d.
Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 5,5 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła
Przeniesienie napędu o stałym przełożeniu
OSIĄGI
0–100 km/h 10,0 s
Prędkość maksymalna 45 km/h
ZUŻYCIE ENERGII
Średnie 11,9 kWh/100 km
Emisja CO2 0 g/km
NADWOZIE

2-drzwiowy, 2-miejscowy minivan, długość x szerokość x wysokość 2410 x 1390 x 1520 mm, rozstaw osi 1728 mm, masa własna 471 kg.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA