REKLAMA

Citroen C4: Poszukiwanie złotego środka - TEST

Nowy Citroën C4 ma sylwetkę w stylu coupé i wyjątkowo komfortowe zawieszenie. Jest dostępny z trzema rodzajami napędu do wyboru, w tym z elektrycznym. Jako pierwsi w Polsce wsiadamy za kierownicę, by sprawdzić, jakich wrażeń dostarcza benzynowy silnik 1.2 turbo o mocy 130 KM z przekładnią automatyczną.

Citroen C4 Fot. Paweł Kucharski
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 73 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Od kilkunastu lat Citroën nie ustaje w poszukiwaniach oryginalnego pomysłu na auto kompaktowe. Po debiutującym w 2010 roku klasycznym C4, który zachowawczym stylem i starannym wykonaniem próbował konkurować z VW Golfem, przyszła pora na eksperymenty. Najpierw, w 2014 r., rolę kompaktu przejął Cactus. Był jednym z najmniejszych crossoverów w klasie, a to utrudniało mu walkę z rywalami. Dziś Citroën wraca do tradycyjnej nazwy C4, ale nie do klasycznej formy auta kompaktowego. Nowy C4, tak jak Cactus, jest crossoverem, który stawia na komfort, ale finezji dodaje mu sylwetka a la coupé. Dla użytkownika ważniejsze jest jednak to, że stał się pełnowymiarowym kompaktem. Celuje w klientów zainteresowanych takimi modelami jak Toyota C-HR czy Kia XCeed.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Citroen C4Fot. Paweł Kucharski
Citroen C4Fot. Paweł Kucharski
W niekonwencjonalnie stylizowanych LED-owych reflektorach i lampach, które zapalają się na powitanie i zapewniają solidne oświetlenie drogi, dominuje motyw litery V

Citroen C4 - Trzeba się dostosować

Uruchomienie silnika w Citroënie C4 wymaga przytrzymania przez sekundę przycisku „start”. Przytrzymać trzeba też „dźwignię” skrzyni biegów, gdy przesuwa się ją z pozycji D na R lub odwrotnie. Przy pierwszym kontakcie zabezpieczenie przed nieumyślnym uruchomieniem silnika okazuje się nieco uciążliwe. Cieszy za to fakt, że przynajmniej na reakcję po przyciśnięciu pedału gazu nie trzeba długo czekać. Niewielki 3-cylindrowy silnik 1.2 w wersji 130-konnej wykazuje się dobrym refleksem. Zjawisko turbodziury świetnie maskuje automatyczna skrzynia biegów firmy Aisin ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Ma aż 8 przełożeń, więc może dobierać je tak, by niewielki silnik zawsze pracował w optymalnym zakresie obrotów. Dzięki niej Citroën C4 popisuje się ponadprzeciętną dynamiką – pozwala rozpędzić się do setki w 9,4 s. Przy płynnej jeździe spalanie nie przekroczy 5 l/100 km, ale przy dynamicznej urośnie do 10 litrów. Francuzom udało się sprytnie ukryć, że to silnik zaledwie 3-cylindrowy, jednostka nie niepokoi bowiem pasażerów ani hałasem, ani wibracjami.

Citroen C4Fot. Paweł Kucharski
Opcjonalne, komfortowe fotele, które są w standardzie od wersji Feel Pack, a za dopłatą w wersji Feel, okazują się miękkie i zapewniają wygodę nawet na długich dystansach


Uwagę przyciąga minimalistyczny obrotomierz, który skurczył się do rozmiaru wskaźnika informującego o temperaturze płynu chłodzącego w silniku. Myśleliśmy, że to jedno z wprowadzanych na siłę przez Francuszów nietypowych rozwiązań, jednak już po kilkudziesięciu kilometrach okazało się, że wyraża on ich podejście do napędu nowego C4. Obrotomierz jest tak mały, że trzeba się w niego mocno wpatrywać, by śledzić zaangażowanie silnika. Z czasem po prostu się z tego rezygnuje, bo silnik ze skrzynią współdziałają tak zgodnie, że informacja o obrotach po prostu nie jest potrzebna. To wyraz tego, co dziś dzieje się w dziedzinie napędów. Silniki nie tylko coraz mniej się od siebie różnią, ale też stają się coraz mniej interesujące dla kierowców. Zamiast charakteru i emocji zapewniają po prostu osiągi. Rasowy dźwięk napędu jest wypierany przez wysokiej jakości sprzęty muzyczne, które coraz powszechniej służą do udawania gangu silnika. Tak jest też w wypadku Citroëna C4.

Citroen C4Fot. Paweł Kucharski
Benzynowy silnik to jeden z trzech rodzajów napędu, do kompletu brakuje tylko hybrydy


Do nowego C4, poza 131-konnym silnikiem, w który było wyposażone nasze auto, dostępne są jeszcze dwie inne wersje benzynowej jednostki 1.2 PureTech – o mocy 102 KM i 156 KM. Ale oferta jest znacznie bogatsza, bo płyta podłogowa C-czwórki pozwala na stosowanie trzech różnych typów silników. Poza benzynowym w ofercie są też 4-cylindrowy diesel 1.5 (110 lub 131 KM) oraz silnik elektryczny (136 KM). Citroen podaje, że według procedury WLTP elektryczny C4 ma zasięg 350 km.

REKLAMA

REKLAMA

Citroen C4 - Komfort zamiast emocji

Citroën C4 ma atrakcyjną karoserię i komfortowe zawieszenie. Ale prześwit tego crossovera wynosi tylko 15,6 cm

Kierowcy coraz mniejszą wagę przywiązują do emocji towarzyszących jeździe samochodem i do tego trendu dostosowuje się najnowszy Citroën C4. Na drodze auto zachowuje się jak wygodny hatchback. Przyjemność z jazdy wynika w nim z komfotu, jaki zapewnia podróżnym. Pasażer może zrelaksować się projekcją filmu, na desce rodzielczej znajduje się specjalny demontowalny uchwyt na tablet, a obok niego szuflada, w której można ten tablet schować. Materiały we wnętrzu, choć niektóre z nich są miękkie, nie są wysokiej jakości. Klientów, którym zależy na wykończeniu premium Citroën odsyła do swojej marki DS. W C4 dostępnych jest natomiast 31 kombinacji kolorów nadwozia i 6 kompozycji wnętrza.
Przestrzeni na kolana i z przodu, i z tyłu nie brakuje, ale mimo sporej szerokości auta (180 cm) tęższe osoby nie będą czuły się swobodnie. Za to dynamicznie poprowadzona linia dachu nie przeszkodziła w wygospodarowaniu z tyłu miejsca dla pasażerów o wzroście nawet 185 cm. Należy się natomiast przyzwyczaić do mocno ograniczonej widoczności do tyłu. Podczas parkowania trzeba polegać na czujnikach i kamerach (te ostatnie są seryjnie dostępne od trzeciego poziomu wyposażenia Feel Pack lub za dopłatą 1200 zł w drugim poziomie – Feel). Inny mankament to wysokie progi, które utrudnią wsiadanie starszym osobom. Takie rozwiązanie poprawia jednak sztywność karoserii. Plusem są drzwi zakrywające cały próg, co przy wysiadaniu pozwala zachować czyste nogawki, nawet kiedy auto jest brudne.

Citroen C4Fot. Paweł Kucharski
Mimo zastosowania ekranu dotykowego projektanci nie zrezygnowali z pokręteł do obsługi klimatyzacji i regulacji głośności sprzętu audio. Słusznie
Citroen C4Fot. Paweł Kucharski
Zestaw zegarów ma mniejsze niż zwykle rozmiary, a wskazania obrotomierza wyświetlają się w formie graficznej i liczb
Citroen C4Fot. Paweł Kucharski
Citroen C4Fot. Paweł Kucharski
Obok przełącznika służącego do zmiany biegów znajduje się przycisk do wyboru trybów jazdy. Pasażer ma do dyspozycji klasyczny schowek, wysuwany uchwyt na tablet oraz zamykane miejsce, gdzie można ten tablet schować


Chociaż dach Citroëna C4 opada pod dużym kątem, bagażnik ma typową dla aut kompaktowych pojemność, czyli 380 l. Wyposażono go w podwójną podłogę, która w górnym położeniu znajduje się na wysokości progu, przez co segregowanie rzeczy i pakowanie zakupów okazuje się łatwiejsze. Po złożeniu kanapy pojemność bagażnika rośnie do 1250 litrów.
Uwagę przyciągają miękkie i obszerne fotele, które znakomicie absorbują drgania i okazują się wygodne na długich dystansach. W połączeniu z wyjątkowo cicho pracującym i znakomicie tłumiącym nierówności zawieszeniem przenoszą one pasażerów w świat bardzo wysokiego, jak na klasę kompaktową, komfortu podróżowania. Dłuższy rozstaw osi w połączeniu z tak zestrojonym zawieszeniem eliminuje też typową dolegliwość crossoverów, czyli przesadne i nieprzyjemne kołysanie w przód i w tył. Układ jezdny nowego C4 świetnie radzi sobie na drogach o wybrakowanej nawierzchni, ale też zapewnia stabilność podczas szybkiej jazdy autostradą.

REKLAMA

Citroen C4 - W trzech wersjach

Citroën C4 to auto dla tych, którzy od swojego kompaktu oczekują ekologicznego napędu, stylowego wyglądu, komfortu i bezpieczeństwa. Cennik rozpoczyna się od 73 300 zł za wersję 1.2 PureTech o mocy 102 KM. Nasz testowy samochód 1.2 PureTech 130 w najbogatszej wersji wyposażenia Shine kosztuje 104 600 zł. Za model elektryczny trzeba zapłacić 125 000 zł, a najtańszy diesel 1.5 BlueHDi 110 kosztuje 83 450 zł. Nowy Citroën C4 trafi do salonów na początku 2021 r.

Citroen C4Fot. Paweł Kucharski
Zawieszenie świetnie radzi sobie z każdą nawierzchnią, nie hałasuje, ale dopuszcza przechyły nadwozia na zakrętach

 

Dane producenta CITROËN C4 1.2 PURETECH 130
Cena 104 600 zł (Shine)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R3 turbo
Pojemność skokowa 1199 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
131 KM
5500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
230 Nm
1750/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 9,4 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,1 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
131 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4354 x 1800 x 1522 mm, rozstaw osi 2667 mm, masa własna 1278 kg, pojemność bagażnika 380/1250 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA