Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

Citroën C4 – zwyczajny znaczy lepszy

Ani wyglądem, ani niekonwencjonalnymi rozwiązaniami technicznymi nowy Citroën C4 nie zadziwia tak, jak poprzednik. Na tle konkurentów wyróżnia się za to komfortem, jakością wykonania i bezpieczeństwem.

Citroen, C4 Po uruchomieniu 1,6-litrowego turbodoładowanego silnika o mocy 156 KM do kabiny dociera tylko ciche mruczenie jednostki napędowej.

Charakterystyczny cyfrowy wyświetlacz na środku deski rozdzielczej i nieruchomy centralny zestaw przełączników na kierownicy - wyróżniki poprzedniego Citroëna C4 - odeszły w zapomnienie. Odważnie stylizowanego, 3-drzwiowego coupé też się nie przewiduje. Będzie za to "C4" w wersji premium, czyli Citroën DS4. Zamiast imponować detalami, C4 chce się teraz podobać jako całość.

W porównaniu z poprzednikiem samochód urósł, ale tylko nieznacznie. Długość, szerokość i wysokość zwiększyły się o - odpowiednio - 5 cm, 2 cm i 3 cm. Rozstaw osi nie zmienił się ani o milimetr, a zawieszenie to wciąż kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu, co każe przypuszczać, że nowy kompakt Citroëna korzysta z "podrasowanej" płyty podłogowej poprzedniego C4. Tym bardziej godny podziwu jest fakt, że oprócz przestronniejszego wnętrza konstruktorom udało się wygospodarować miejsce na znacznie większy bagażnik. Prostopadłościenny kształt przedziału bagażowego, niski próg załadunkowy i pojemność 408 l (w poprzednim modelu - 320 l) czynią z nowego Citroëna C4 dobrego kompana dłuższych podróży w rodzinnym gronie. Po złożeniu asymetrycznie dzielonego oparcia kanapy pojemność bagażnika wzrasta do 1183 litrów, ale przez podłogę przebiega wysoki próg.

 

Znaczne powiększanie bagażnika było możliwe dzięki usunięciu z auta koła zapasowego. Wielki i ciężki element zastąpił mały i poręczny zestaw naprawczy. Dzięki temu i innym zabiegom wyszczuplającym takie same wersje silnikowe starego i nowego C4 ważą podobnie, mimo nieco większych rozmiarów zewnętrznych nowej "C4". 3,5 kg zaoszczędzono rezygnując z nieruchomego centralnego zestawu przełączników przy kierownicy, a 2 kg - stosując nową, laserową technologię zgrzewania blach.

Do przodu i do tyłu wsiada się prawie tak samo komfortowo. Prawie, bo dach przebiega niemal płasko na całej długości i podczas wsiadania do tyłu nie trzeba się schylać bardziej niż w czasie zajmowania miejsc z przodu, ale tylne drzwi nie otwierają się aż tak szeroko jak przednie i do kabiny wsiada się przez znacznie węższy otwór. Miejsca na stopy i na kolana z tyłu jest wystarczająco, a nad głową - sporo. Pozycja do jazdy na kanapie jest wygodna nawet na długiej trasie.

Na dobrze wyprofilowanych fotelach, zapewniających solidne boczne podparcie pleców i ud, siedzi się komfortowo i stabilnie. Dopasowanie pozycji za kierownicą w testowanym egzemplarzu było dziecinnie proste dzięki łatwo dostępnej elektrycznej regulacji fotela, włącznie z wygodną elektryczną regulacją podpórki pod lędźwiami. Na krótką metę funkcja masażu odcinka lędźwiowego kręgosłupa wydaje się zbędna, ale jeśli ktoś spędza w samochodzie codziennie kilka godzin, doceni ją szybko. Nowy Citroën C4 to jedyny kompakt na rynku, który oferuje takie udogodnienie dla kierowcy i pasażera.

Już z chwilą otwarcia drzwi nowa "C4" wyraźnie informuje o wysokiej jakości materiałów, z jaką będzie się miało do czynienia we wnętrzu. Materiał deski rozdzielczej emanuje znakomitą jakością na odległość. Bez sprawdzania wiadomo, że jest miękki i przyjemny w dotyku. Tablica rozdzielcza, wykonana w całości z grubego i miękkiego tworzywa, prezentuje się przy tym bardzo solidnie. Kierownica z chromowanymi wstawkami, obszyta aksamitną w dotyku skórą, dodaje wnętrzu szyku i podnosi standard wykończenia na poziom zarezerwowany dotychczas dla samochodów klasy wyższej niż popularne kompakty.

BP

Potężny tunel środkowy, który w testowanej wersji wyrasta między fotelami, nie jest tylko ozdobą i nie pełni wyłącznie funkcji podłokietnika. Filigranowa dźwigienka do zmiany trybów pracy sterowanej elektronicznie mechanicznej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach i włącznik elektrycznego hamulca postojowego pozwoliły wygospodarować na tunelu środkowym miejsce na dwa imponujące schowki. W przedniej części tunelu znajduje się głęboki, klimatyzowany i oświetlony schowek z zasuwaną pokrywą, mieszczący nawet cztery butelki o pojemności 0,5 l. W nim umieszczono wysuwaną, miękko wyściełaną półeczkę, a nad nią wejście USB i AUX do podłączenia zewnętrznych źródeł audio. Lepiej nie da się tego zorganizować. W schowku znajdującym się w tylnej części tunelu środkowego pod podłokietnikiem, na przykład na płyty CD, znajduje się gniazdko 230 V. Samochodowa ładowarka do telefonu traci rację bytu. Citroën C4 to model bardzo przemyślany i funkcjonalny, w którym na wszystkie drobiazgi znajdzie się dobre miejsce. Dowodzą tego również ogromne kieszenie w przednich drzwiach, mogące pomieścić nawet 1,5-litrowe butelki. W tylnych również są kieszenie, ale z uchwytami na butelki tylko 0,5-litrowe. Szkoda że kieszeni, szczególnie w przednich drzwiach, nie wyłożono miękkim materiałem.

Po uruchomieniu 1,6-litrowego turbodoładowanego silnika o mocy 156 KM do kabiny dociera tylko ciche mruczenie jednostki napędowej. Zanim silnik nabierze obrotów na poważnie, już osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości aż 240 Nm. Od startu C4 zbiera się do jazdy bardzo żwawo i przyspiesza jak trzeba, ale tylko do chwili, kiedy pracująca w trybie automatycznym zautomatyzowana skrzynia biegów nie podejmie decyzji o zmianie biegu na wyższy. Przekładnia zmienia biegi bardzo ospale, rozłącza napęd na zbyt długo, przez co samochód dość gwałtownie zwalnia, a pasażerom głowy lecą do przodu. Gdy w końcu kolejne przełożenie zostaje sprzężone i samochód znowu może przyspieszać, głowy wracają do zagłówków, a dynamika jazdy jest OK. Po chwili jednak znowu następuje przerwa w dostawie siły napędowej i głowy kiwają się jak przy pierwszej zmianie biegów. Przełączenie przekładni w tryb ręcznej zmiany biegów i zmiana przełożeń łopatkami przy kierownicy pomaga w bardziej płynnym podróżowaniu, ale cudów nie czyni. "Setka" w 9,7 s ze startu zatrzymanego przy takiej mocy silnika to wynik nierewelacyjny. C4 ze 120-konnym silnikiem pod maską i 5-biegową przekładnią mechaniczną nie jest dużo wolniejsze i z pewnością da się nim podróżować płynniej.

Gdy kierowca przyzwyczai się do sposobu działania zautomatyzowanej przekładni i skoncentruje tylko na jeździe, nowy C4 pokaże, że jest bardzo komfortowy i świetnie wyciszony. Niski poziom hałasu w kabinie kompaktowego Citroëna, do której odgłosy mechaniczne oraz szumy toczenia i powietrza opływającego karoserię docierają bardzo stłumione, daje po uszach równie mocno, jak biją po oczach bardzo dobre materiały we wnętrzu. Zawieszenie pracuje cicho i bez problemu wybiera nierówności. Mimo że w testowanym egzemplarzu pracy nie ułatwiały mu 17-calowe koła z szerokimi i niskimi oponami o rozmiarze 225/45, komfort resorowania był bardzo dobry.

Na brak ochoty do siadania za kierownicą, wynikający ze słabej precyzji prowadzenia auta, też nie można narzekać. Zawieszenie z belką skrętną z tyłu i przeciętnie bezpośredni układ kierowniczy nie czynią z nowego C4 samochodu dla kierowców o sportowych upodobaniach, ale auto posłusznie wykonuje polecenia kierowcy i na boki mocniej przechyla się tylko wtedy, gdy kierowca przesadzi w zakręcie z prędkością. Przesadzić mocno się nie da, bo nad bezpieczeństwem jazdy czuwa seryjnie montowany układ stabilizacji toru jazdy.

Ze spokoju i bezpieczeństwa podróżowania konstruktorzy nowego C4 postanowili uczynić jego największe walory. Samochód nie tylko uzyskał 5 gwiazdek we wszystkich kategoriach crashtestu Euro-NCAP, ale zasłużył na najwyższą jak dotychczas ocenę wśród wszystkich aut klasy niższej średniej za systemy wspomagające prowadzenie.

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Andrzej Wróblewski
amis 11/2010

Dane techniczne

Data publikacji 11/2010
Silnik R4; benzynowy z bezpośrednim wtryskiem, wyposażony w turbosprężarkę i chłodnicę powietrza doładowującego/poprzecznie z przodu Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder, napęd łańcuchem
Moc kW (KM) 115 (156)
Przy obrotach (/min) 6000
Pojemność skokowa [cm3] 1598
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 240
Przy obrotach (/min) 1400-4000
Maksymalne obroty (obr/min) 6000
Rodzaj paliwa LOB 95
Skrzynia biegów elektronicznie sterowana 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń b.d.
Nadwozie 5-drzw., 5-miejsc. hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 302 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 268 mm
Układy wspomagające ABS, EBD, EBA, ESP
Rozmiar kół i opon 7 J x 17, 225/45
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Dł/szer/wys [mm] 1329/1789/1489
Rozstaw osi [mm] 2608
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1526/1519
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,2
Poj. zbiornika paliwa [l] 60
Masa własna [kg] 1275
Dopuszczalne obciążenie [kg] 530
Poj. bagażnika [l] 408/1183
Norma emisji spalin Euro 5
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu kilometrów
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) jeszcze nie ustalona
Wyposażenie seryjne Czołowe i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne, ABS, EBD, asystent hamowania, układ stabilizacji toru jazdy, automatyczny włącznik świateł i wycieraczek, elektrycznie sterowane szyby we wszystkich drzwiach, elektrycznie regulowane, podgrzewane i składane lusterka, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa z trzema prędkościami nawiewu, radioodwarzacz CD, wejście USB i AUX, zdalnie sterowany centralny zamek, 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów, elektronicznie sterowana mechaniczna skrzynia biegów, elektrycznie uruchamiany hamulec postojowy.
0-30 km/h (s) 1,8
0-50 km/h (s) 3,1
0-80 km/h (s) 6,6
0-100 km/h (s) 9,7
0-130 km/h (s) 14,8
0-160 km/h (s) 23,7
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,1
Maksymalne (l/100 km) 10,1
średnie podczas testu (l/100 km) 7,5
zasięg (km) 800
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 27
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 47
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 77
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 97
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 127
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 35,7

 

PODSUMOWANIE

Citroen C4 THP 155

Ocena:
4
(, )
W porównaniu z poprzednikiem Citroën C4 bardzo dojrzał. Ma liczne zalety, które sprawiają, że nie musi się za wszelką cenę podobać z wyglądu. Jakość wykonania, komfort podróżowania i przebywania na pokładzie C4 są wysokiej próby, działają relaksująco na kierowcę i podróżnych.
Nadwozie
przestronna kabina
sporo praktycznych schowków
duży bagażnik
łatwa obsługa
bogate wyposażenie
wysoki poziom bezpieczeństwa
Napęd
bardzo wolna zmiana biegów
przeciętne osiągi
Komfort
wygodne fotele
niski poziom hałasu wewnątrz
dobry komfort resorowania
Właściwości jezdne
bardzo wydajne hamulce
Eksploatacja
tylko dwa lata gwarancji

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 59 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij