Citroen C5 X: Ekstrawagancja w standardzie - TEST

Nie jest ani kolejnym SUV-em, ani kolejnym kombi klasy średniej, chociaż ma cechy jednych i drugich. Citroen C5 X zasługuje na miano Grand Turismo, które w wydaniu Citroëna bardziej stawia na komfort podróżowania niż na osiągi.

Citroen C5 X Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 143 800 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

W przestronnej kabinie Citroëna C5 X, którego długość wynosi 4,8 m, wygodnie mogą rozsiąść się nie tylko kierowca i pasażer obok niego, ale również dwoje dorosłych pasażerów za nimi. Obszerne i komfortowe fotele, dużo miejsca na wygodnej kanapie oraz sporo światła we wnętrzu sprawiają, że nawet długa podróż nie męczy. Widoczność z miejsca kierowcy jest dobra. Siedzi się dość wysoko nad ziemią (z powodu prześwitu, który wynosi 19 cm, czyli więcej niż w niejednym SUV-ie), co ułatwia dostęp do wnętrza i wydostanie się z fotela, ale stosunkowo nisko nad podłogą, a to z kolei sprawia, że pozycja do jazdy jest komfortowa.

REKLAMA

Citroen C5 X - Góruje pojemnością bagażnika

Nad wieloma klasycznymi kombi klasy średniej C5 X góruje pojemnością bagażnika, która w testowanej hybrydowej wersji wynosi 485 l (545 l w odmianach z silnikiem benzynowym). Po złożeniu oparcia kanapy jego pojemność wzrasta do aż 1640 l w wersji benzynowej. Również pod względem pakowności przedział bagażowy spełnia wszelkie wymogi – otwór bagażnika ma niemal kwadratowy kształt, podłoga jest płaska i tak samo szeroka na całej długości, czyli bez wnęk kół zabierających miejsce we wnętrzu.

Citroen C5 XMateriały prasowe
Forma deski rozdzielczej i przyjemne w dotyku materiały – wnętrze C5 X prezentuje się bogato
Citroen C5 XMateriały prasowe
Jeden z mniej efektownych szczegółów w kabinie C5 X: bardzo zwyczajny wyświetlacz z informacjami dla kierowcy
Citroen C5 XMateriały prasowe
Konsola środkowa z ekranem systemu multimedialnego jest tak szeroka, że kierowca z trudem sięga do pokrętła, którym reguluje się głośność sprzętu audio

Wysoki komfort podróżowania zapewnia nie tylko świetnie wyciszone wnętrze, lecz również komfortowo zestrojone zawieszenie o regulowanej charakterystyce tłumienia z trzema trybami pracy: normalnym, komfortowym i sportowym. Nawet w tym ostatnim jakość tłumienia nierówności jest dobra. Nadwozie podczas jazdy okazuje się stabilne w kierunku przód-tył, co w znacznej mierze jest efektem dużego rozstawu osi, wynoszącego niemal 2,8 m.
Podczas spokojnej jazdy nastawione na komfort zawieszenie – z przodu z kolumnami McPhersona, z tyłu z belką skrętną – radzi sobie z trzymaniem nadwozia w ryzach, jednak w czasie szybszej jazdy w zakrętach jego przechyły stają się większe. Flagowy model Citroëna informuje kierowcę w ten sposób (jak również narastającą tendencją do poślizgu podsterownego), że zawieszenie zbliża się do granic swoich możliwości. Jego wyczucie utrudnia dodatkowo układ kierowniczy, który zbyt mocno filtruje informacje na drodze od kół do kierownicy. Silne wspomaganie układu kierowniczego sprawia, że kierownicą obraca się bardzo lekko, ale trudno precyzyjnie określić, co dzieje się na styku opon i nawierzchni oraz jaki jest ich kontakt z podłożem.

Citroen C5 XMateriały prasowe
Detal rodem z limuzyn – osoba na tylnej kanapie może łatwo  regulować położenie fotela pasażera przed nią
Citroen C5 XMateriały prasowe
Suwak do zmiany trybów pracy automatycznej przekładni i przycisk do zmiany profilu jazdy są znane z innych modeli Citroëna i Peugeota, a także z Opla

REKLAMA

REKLAMA

Citroen C5 X - Jazda o kropelce

Tak długo, jak 225-konny hybrydowy zespół napędowy typu plug-in wykorzystuje się do jazdy „o kropelce”, czyli gdy przyspiesza się łagodnie i nie przekracza prędkości 135 km/h, powyżej której napęd elektryczny automatycznie przełącza się na hybrydowy, Citroën C5 X potrafi pokonać dystans do 55 km, zużywając 0,0 l/100 km. Taki zasięg obiecuje producent. Podczas testu, w czasie jazdy w mieście i autostradą, na energii elektrycznej udało się nam pokonać dystans krótszy o 10 km. Oczywiście, taki zasięg można uzyskać tylko wtedy, gdy jazdę testowaną „C5” rozpocznie się  z akumulatorem naładowanym na 100%. Maksymalna ilość energii zmagazynowanej w „baterii”, która znajduje się pod podłogą i między osiami Citroëna C5 X, wynosi 9,9 kWh netto, czyli niezbyt dużo, do codziennych podróży powinno to jednak wystarczyć. Ładowanie akumulatora do pełna prądem z ładowarki o mocy 3,7 kW zajmuje 220 minut, a prądem z mocą 7,4 kW 105 minut, więc przez noc, przy użyciu wallboksa, można go bez problemu naładować na 100%. Jednofazowa ładowarka pokładowa o mocy 7,4 kW wymaga wydania 1800 zł.

Citroen C5 XMateriały prasowe
Obszerne i wygodne fotele są podgrzewane, wentylowane i mają rozbudowaną funkcję masażu

Modelem C5 X Citroën chce przyciągnąć klientów, którym marzy się podróż w komfortowych warunkach. Biorąc pod uwagę doświadczenie francuskiej marki w tej dziedzinie i kultowe modele, jak CX, XM i C6, które w swoich czasach uchodziły za auta najbardziej komfortowe wśród komfortowych, ten plan może się powieść. Także z uwagi na wygląd C5 X, który udanie nawiązuje do swoich ekstrawaganckich poprzedników.

Citroen C5 XMateriały prasowe
Spory prześwit, ogromne koła i szerokie błotniki sprawiają, że do linii okien C5 X wygląda jak SUV

 

Dane producenta CITROËN C5 X PHEV SHINE PACK
Cena 215 300 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy: silnik benzynowy + elektryczny AC 
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
225 KM (165 kW)
Maks. moment obrotowy 360 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R4 turbo,
1598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
181 KM (133 kW)
5500/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
1650/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 110 KM (81 kW)
Maks. moment obrotowy 320 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynow. energii 9,9 kWh netto
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 8-stopniowa automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 7,8 s
Prędkość maksymalna 233 km/h (135 km/h)*
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 1,3 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
29 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4805 x 1865 x 1485 mm, rozstaw osi 2785 mm, masa własna 1722 kg, pojemność bagażnika 485/1580 l, pojemność zbiornika paliwa 43 l.
* – w trybie elektrycznym
REKLAMA