Co potrafi Kia EV6? Pytania i odpowiedzi

Po przejażdżce Kia EV6 o mocy 325 KM z napędem 4x4 przyszedł czas zapoznać się z 229-konną wersją RWD. Wnioski? Nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej. Co elektryczna Kia potrafi, a czego nie?

Kia EV6 producent
Kia EV6

Jak pewnie wiecie, a jeśli nie, to zaraz się dowiecie, Kia ma szerokie plany, co do swoich  elektrycznych modeli. Można je podzielić na dwie grupy – takie w stylu e-Niro czy e-Soula, które zostały poddane „elektryfikacji”, choć  w oryginalnych wersjach były napędzane silnikami spalinowymi. Ich konstrukcja pozwalała jednak zaadaptować napęd elektryczny. W ostatnich lata Kia wraz z Hyundaiem zainwestowała miliardy, by skonstruować płytę podłogową E-GMP, czyli taką, z której korzystać będą wyłącznie auta elektryczne, jak EV6 właśnie. Do 2026 powstanie jeszcze sześć elektrycznych modeli na tej platformie – i to jest właśnie druga grupa aut elektrycznych, które w żadnym wypadku nie będą miały swoich spalinowych odpowiedników. Co ciekawe, w ciągu kolejnych pięciu lat pojawią się też cztery modele z pierwszej grupy – można więc spodziewać się, że kolejne e-Niro czy e-Soul nie będą zbudowane na nowej płycie podłogowej. Ważna informacja to też ta, że te 11 elektrycznych modeli to premiery światowe i nie jest powiedziane, że wszystkie trafią do Europy. Tymczasem Kia EV6 już do niej trafiła i radzi sobie całkiem nieźle – w Polsce licznik zamówień przekroczył 160 egzemplarzy. Na samochód, który produkowany jest w Korei czeka się do sześciu miesięcy, chyba, że wybierzemy auto z tzw. stocku (około dwadzieścia EV6 do wyboru).

Czy Kia EV6 potrafi przejechać 500 km między ładowaniami?

Teoretycznie – tak. Producent podaje, że wersja RWD z większym zestawem akumulatorów (77,4 kWh) jest w stanie pokonać 528 km między ładowaniami, co oznacza, że średnia konsumpcja energii wyniosłaby nieco ponad 16 kWh/100 km. Wystarczą jednak drobne zmienne, np. o cal większe obręcze, i zasięg spada – do 504 km. Naszym zdaniem, wynik około 400 km jest bliższy realnemu zużyciu, choć oczywiście wszystko zależy od temperatury (przy -7 stopniach zasięg wynosi 80% maksymalnej wartości) i stylu jazdy. Częstsze wycieczki na autostradę na pewno obniżą zasięg, natomiast łagodna jazda miejska z odzyskiwaniem energii go wydłuży.

Kia EV6producent
Kia EV6

Czy Kia EV6 potrafi zatrzymać się bez używania hamulca?

Można. Trzeba wybrać (za pomocą łopatek przy kierownicy) funkcję i-PEDAL, czyli mocny odzysk energii. Wtedy siłę hamowania regulujemy raczej pedałem gazu niż hamulca, tyle, że na odwrót - wciskając go mniej auto hamuje mocniej. Po zdjęciu nogi z pedału gazu samochód będzie zwalniać aż do całkowitego zatrzymania.

Kia EV6producent
Kia EV6

REKLAMA

Ile bagażników ma Kia EV6?

Jeden główny, o sensownej pojemności 520 l oraz drugi, bardziej pełniący rolę schowka np. na przewody do ładowania, dzięki czemu nie muszę się ona walać w bagażniku głównym. W wersji RWD przedni schowek jest ponad dwa razy większy niż w odmianie AWD – w tej pierwszej ma 52 l pojemności, w drugiej tylko 20.

Kia EV6producent
Kia EV6

Ile kosztuje ładowanie Kii EV6?

Wszystko zależy od tego, gdzie uzupełniamy energię. Jeśli w domu, korzystając z popularnej taryfy G11, ładowanie będzie nas kosztować około 0,65 zł/1 kWh, czyli za uzupełnienie 50 kWh (akumulator ma pojemność 77,4 kWh) zapłacimy 32,5 zł. Kia oferuje też dostęp do ładowarek sieci Ionity (u nas sieć raczkuje, dopiero budowane są pierwsze stacje, w Europie szybkich ładowarek tej firmy jest ponad 400) oraz innych punktów ładowania (w sumie ponad 218 tysięcy) w zamian za miesięczny abonament w cenie 55 zł/miesiąc. Dzięki niemu cena kilowatogodziny pobranej z szybkiej ładowarki jest niższa niż normalnie – 1,35 zł/1 kWh.

Kia EV6producent
Kia EV6

Jak długo trwa ładowanie Kii EV6?

Najbardziej optymistyczny wariant zakłada, że od 10 do 80% naładujemy auto w 18 minut – tyle, że ładowarek o takiej mocy (350 kW) w Polsce na razie nawet nie ma. Korzystając z ładowarki pokładowej o mocy 11 kW i podłączając ją w domu ładowanie akumulatorów do 100% zajmie 7 godzin 20 minut. Czyli można przyjąć, że Kię bez problemu „zatankujemy” do pełna w ciągu nocy.

Czy Kia EV6 RWD potrafi dać radość z jazdy?

Owszem, jeśli będzie pamiętać o głównym ograniczeniu tego typu aut, czyli wysokiej masie. Podczas wolnej i umiarkowanie szybkiej jazdy ciężkie, nisko umieszczone akumulatory działają na korzyść niejako „dociskając” samochód do podłoża. Jednak kiedy zaczniemy jechać na krawędzi albo wręcz poza nią praw fizyki po prostu nie da się oszukać – poddają się najpierw opony, a potem zawieszenie i przód auta zaczyna wyjeżdżać na zewnątrz zakrętu. Czy to źle? Niekoniecznie, podsterowność opanować jest łatwiej niż nadsterowność. Zatem, żeby poczuć radość z jazdy wystarczy nie przekraczać pewnej granicy – wtedy okaże się, że, EV6 bardzo ładnie składa się w zakręcie, a także, dzięki tylnemu napędowi i pełnej, dostępnej mocy, łatwo można ten samochód „ustawiać” gazem przy wyjściu z zakrętów. Co istotne, w trybie Sport układ kierowniczy nie został sztucznie usztywniony (co z reguły nie daje wiele, a wręcz przeszkadza), tylko nadal działa lekko. Zastrzeżenia? Mógłby mieć nieco inne przełożenie, bo skrajne położenia kierownicy dzieli około 2,75 obrotu.

Kia EV6producent
Kia EV6

Czy Kia EV6 można „pójść bokiem”?

Tylny napęd, wysoka moc, tryb Sport, nawet przycisk wyłączania systemu stabilizacji toru jazdy – wszystko to sugeruje, że owszem. To, po części, racja, odpowiednio mocno wciskając gaz (ale tylko przy niskich prędkościach) i skręcając kierownicę EV6 daje się wprowadzić w lekki poślizg nadsterowny. Szybko jednak do głosu dochodzi układ ESC, który  przyhamowuje odpowiednie koło i tłumi poślizg niemal tak szybko, jak się pojawił. Po jakimś wyczuwasz jednak ten moment i wiesz, kiedy do gry wchodzi elektronika, więc pewna doza zabawy jest możliwa.

Dane producenta Kia EV6 Plus
Cena 215 400 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu elektryczne, synchroniczne, prądu przemiennego z magnesami trwałymi
   
Moc maksymalna 229 KM
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm

Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 77,4kWh
Rodzaj napędu na tylne koła 
Przeniesienie napędu przekładnia redukcyjna o stałym przełożeniu
OSIĄGI
0–100 km/h 7,3 s
Prędkość maksymalna 185 km/h
ZUŻYCIE ENERGII
Średnie 16,5-17,2 kWh/100 km
Zasięg 504-528 km
NADWOZIE
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4680 x 1880 x 1550 mm, rozstaw osi 2900 mm, masa własna 1910 kg, pojemność bagażnika 520/52l (z tyłu/z przodu)

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA