[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.7

Co zamiast używanego Passata? Oto alternatywy

Podobno VW Passat nie ma godnych konkurentów. Owszem ma – prezentujemy pięciu spośród nich, produkowanych w różnych krajach Europy.

C5 to udany francuski konkurent bestselerów z Niemiec – jest pojemny, oszczędny i trwały

Citroën C5

Poprzednik kusił olbrzymim wnętrzem, komfortem i niezłą jakością. Model drugiej generacji do tych zalet dołożył atrakcyjną stylizację, a komfort i trwałość podniósł na jeszcze wyższy poziom.

Niektóre rozwiązania techniczne ma wspólne z Peugeotami 407 i 508. Ale Citroën nie byłby Citroënem, gdyby nie zastosował niespotykanych albo rzadko spotykanych rozwiązań. Takich jak na przykład nieruchomy środek kierownicy. Jednak C5 wyróżnia przede wszystkim zawieszenie kół. Po raz pierwszy zastosowano dwa rodzaje: konwencjonalne stalowe ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami teleskopowymi oraz hydropneumatyczne. Model był produkowany w latach 2008-2017 jako sedan i kombi, w tym uterenowione pod nazwą CrossTourer. Bezpośredniego następcy na razie nie ma.

Układ napędowy

C5 to samochód sprzed ery downsizingu, więc jego silniki mają od 4 do 6 cylindrów. Podstawowy benzynowy wolnossący 1.6 VTi osiąga 120 KM i jest nieco za słaby dla tak masywnego samochodu. Po drugim liftingu w roku 2012 wprowadzono do oferty oszczędny i dynamiczny turbodoładowany silnik 1.6 THP (156 KM). Obydwie jednostki, a zwłaszcza ta druga, nie są bezusterkowe – są problemy z trwałością napinacza łańcucha rozrządu, a w mocniejszej także ze zbyt wysokim zużyciem oleju oraz awaryjną turbosprężarką. Obydwa silniki opracowano wspólnie z BMW i należą do serii Price (napędzają BMW, Citroëna, Mini i Peugeota). Lepsze są trwałe i proste silniki 1.8 (125/127 KM) i 2.0 (140/143 KM). Ponad 200-konny benzynowy 3.0 V6 jest wytrzymały, ale paliwożerny, a jego serwisowanie okazuje się drogie. Diesle są niezawodne i oszczędne. Silnik 1.6 HDi o mocy 110/112 KM nie zapewnia dobrych osiągów, za to zużywa niewiele paliwa. Najlepsza jednostka to 2.0 HDi w wersajach mocy 136, 140 lub 163 KM – nie można wprawdzie liczyć na sportowe osiągi, ale za to zapewnia bezproblemową i oszczędną eksploatację. Diesle wyposażono w mokry filtr cząstek stałych, który do wypalania sadzy wymaga stosowania specjalnego płynu o nazwie Eolys. Przy dużych przebiegach mogą wystąpić eksploatacyjne zużycie dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarki i wtryskiwaczy. Z pozostałych diesli 2.2 HDi (173 KM) jest mało popularny, a 2.7 V6 (204 KM) – skonstruowany wspólnie z Fordem – szczególnie awaryjny (pęka wał korbowy, zużywają się panewki i nadtapiają tłoki). Nowszy 3.0 V6 o mocy 241 KM ma większą trwałość, lecz jego serwisowanie jest kosztowne. Przekładnie mechaniczne są trwałe.

Nadwozie

C5 ma bardzo obszerne i wygodne wnętrze, chociaż bagażnik jest nieco mniejszy niż u poprzednika. Tablica przyrządów wygląda atrakcyjnie, a obsługa jest łatwa. Minus to niewielka liczba schowków i półeczek. Bardzo dobre okazuje się wyciszenie wnętrza, fotele są wygodne, a w wersji Exclusive wręcz wyśmienite – mają dzielone oparcie, którego dolną i górną część można pochylać pod różnym kątem.

Wykonanie

C5 ma karoserię bardzo dobrze zabezpieczoną przed korozją i jest solidnie zmontowany – nic w nim nie skrzypi ani nie trzeszczy. Nietrwałe są natomiast niektóre elementy: wycierają się wieniec kierownicy i jej „chromowane” elementy, zdarza się też, że obluzowana jest wykładzina bagażnika.

Środek kierownicy z przyciskami jest nieruchomy

Z tyłu miejsca nie brakuje; po złożeniu oparcia kanapy powstaje równa powierzchnia, a przestrzeń bagażowa zwiększa się z 533 do 1490 litrów

Bezpieczeństwo

Auto ma standardowo siedem poduszek powietrznych: czołowe, boczne i kurtynowe oraz kolanowa kierowcy, a także ABS z ESP. W testach zderzeniowych C5 uzyskał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. Jedynie przy uderzeniu z tyłu słabo jest chroniona szyja pasażerów.

Zawieszenie

W C5 Citroën stosował zawieszenie wielowahaczowe stalowe ze sprężynami śrubowymi (dwie pierwsze wersje wyposażenia) oraz w pełni hydropneumatyczne. Obydwa są trwałe, ale to drugie, bardziej komfortowe, wymaga dobrego serwisowania. Przy dużych przebiegach lub przy przeciążaniu samochodu zdarzają się wycieki płynu hydraulicznego; ich usunięcie jest tanie. Po 100 000 km na tulejach wahaczy mogą pojawić się luzy (w obu rodzajach zawieszeń).

Kombi ma w standardzie relingi dachowe. Wysoka tylna szyba zapewnia dobrą widoczność

REKLAMA

REKLAMA

Alfa Romeo 159

Model 159 rozpoczął erę dobrych jakościowo Alf. Atrakcyjny wygląd łączy z dobrym prowadzeniem, ale ustępuje rywalom przestronnością wnętrza i pojemnością bagażnika.

Alfa 159 debiutowała w 2005 r. i produkowano ją do 2011 r. jako sedana i kombi Sportwagon; spokrewnione są z nią coupé Brera i kabriolet Spider. Wszystkie mają zadatki, by stać się poszukiwanymi klasykami. „159” niektóre podzespoły ma wspólne z Oplem Vectrą C.

Układ napędowy

Silniki pochodzą z zasobów Fiata i General Motors (Opel i australijski Holden – silnik V6). Benzynowe 1.8 o mocy 140 KM, 1.9 JTS (160 KM) i 2.2 JTS (185 KM) to konstrukcje Opla. Polecić można tylko ten pierwszy – jest wprawdzie dość słaby, ale nadaje się do zasilania gazem LPG, tak jak benzynowa jednostka 3.2 V6 o mocy 260 KM. W paliwożernych silnikach JTS w kanałach ssących zbiera się nagar i rozciąga się łańcuch rozrządu. Natomiast alfowski silnik 1.8 TBi o mocy 200 KM jest wart zainteresowania – ma wysoką trwałość i zapewnia dobre osiągi. Niestety zarówno on, jak i wytrzymały diesel 2.0 (136 i 170 KM) były montowane w „159” dopiero od 2009 roku. Wśród diesli króluje silnik 1.9 JTDm, który w słabszej 120-konnej wersji jest oszczędny i wyjątkowo trwały. W 150-konnym mogą się urywać klapki w kolektorze ssącym; w wersji z plastikowym kolektorem (od 2007 roku) grozi to uszkodzeniem silnika. W pięciocylindrowym dieslu 2.4 o mocy 200 i 210 KM, w samochodach niedbale serwisowanych, przegrzewa się głowica, zdarzają się także problemy z klapkami wirowymi. W sześciobiegowych przekładniach mechanicznych M32 łączonych z mocniejszymi silnikami szybciej zużywają się łożyska. Automatyczna przekładnia Aisin i zautomatyzowana Selespeed nie są wzorem trwałości.Alfy 159 z silnikami V6 i 2.4 były też wyposażane w napęd 4x4, który w Alfie nosi nazwę Q4.

Nadwozie

Sportowa stylistyka nadwozia z długą pokrywą silnika wpłynęła na zmniejszenie pojemności bagażnika; kabina jest dość przestronna. Dodatkowe trzy zegary na konsoli i nisko zamontowane fotele podkreślają sportowy charakter Alfy.

Wykonanie

W Alfie 159 zastosowano bardzo dobre materiały odporne na zużycie; wnętrze zostało zmontowane starannie. Także zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia jest dobre, rdza pojawia się tylko w układzie wydechowym i na pokrywie bagażnika koło logo Alfy, które szybko może się ścierać. Lakier jest podatny na odpryski i matowienie.

Pięciocylindrowy 200-konny diesel pracuje harmonijnie

Kokpit stylistyką nawiązuje do tych z samochodów wyścigowych

Bezpieczeństwo

Auto miało seryjnie siedem airbagów (w tym kolanowy kierowcy) oraz ABS z ESP. W crash-teście Alfa uzyskała pięć gwiazdek.

Zawieszenie

Sportowe nastawy wielowahaczowego zawieszenia przedniego i tylnego zapewniają wyśmienite trzymanie i precyzję w zakrętach oraz niezły komfort. Zawieszenie jest trwałe. Po większych przebiegach w przednim zużywają się tuleje wahaczy i czasami łożyska kół, a przekładnia kierownicza może stukać.

Ani sedan, ani kombi nie są mistrzami przestronności, ale bardziej praktyczne jest kombi

REKLAMA

„508” trwałością i jakością nie ustępuje Passatowi

Peugeot 508

Jest znacznie mniej awaryjny niż Peugeot 407. Atrakcyjny model z obszerniejszym wnętrzem i pojemniejszym bagażnikiem zapewnia wysoki komfort.

Niektóre rozwiązania i podzespoły ma wspólne z Peugeotem 407 i Citroënem C5. Produkowano go w latach 2010-2018 w wersjach sedan i kombi. Ta druga wersja istniała też jako odmiana THP z większym prześwitem (od roku 2012) i napędem na przednią oś oraz jako hybryda 4x4, w której tylną oś napędzał silnik elektryczny.

Układ napędowy

W porównaniu z Peugeotem 407 (i Citroënem C5) paletę silników ograniczono do czterocylindrowych. Benzynowe jednostki 1.6 należą do rodziny Price opracowanej wspólnie z BMW. Podstawowy silnik benzynowy 1.6 VTi ma moc 120 KM i jest nieco za słaby do tak ciężkiego samochodu (masa własna auta od 1475 kg), występują w nim też problemy z napinaczem łańcucha rozrządu. Natomiast oszczędny i elastyczny turbodoładowany 1.6 THP (156/165 KM) ma awaryjny napinacz i często zużywa zbyt dużo oleju silnikowego; zdarzają się też uszkodzenia turbosprężarek, których naprawa jest droga. Silniki te nie nadają się do zasilania LPG. Diesle koncernu PSA cieszą się dobrą opinią i wysoką trwałością. 1.6 HDi o mocy 112/114/120 KM nie zapewni dobrych osiągów, ale gwarantuje niskie zużycie paliwa; zdarzają się w nim wycieki spod podkładek wtryskiwaczy. Najlepszy jest dynamiczny diesel 2.0 HDi dostępny w kilku wersjach mocy: 140, 150, 163 i 180 KM. Dobrze serwisowany odwdzięczy się bezproblemową i oszczędną eksploatacją. Diesle są wyposażone w mokry filtr cząstek stałych wymagający uzupełniania płynu Eolys. Przy dużych przebiegach mogą zużyć się dwumasowe koło zamachowe, turbosprężarka i wtryskiwacze. Diesel 2.2 HDi o mocy 204 KM jest mało popularny i mniej trwały. Mechaniczne przekładnie okazują się niezawodne, automat firmy Aisin nieco mniej; jego wadą jest też niespieszna zmiana przełożeń.

Nadwozie

Kokpit zaprojektowano w niemieckim stylu: jest prosty, ergonomiczny i elegancki; jedynie podstawowa wersja ma monochromatyczny wyświetlacz centralny. Peugeot 508 zapewnia wysoki komfort jazdy dzięki dobremu wyciszeniu wnętrza oraz szerokim, wygodnym fotelom.

Wykonanie

Nadwozie jest odporne na korozję. We wnętrzu zastosowano materiały dobrej jakości, montaż jest staranny. Intensywną eksploatację widać jedynie po zużyciu koła kierownicy.

Od face liftingu z 2014 roku system multimedialny obsługuje się za pomocą ekranu dotykowego

Na rynku aut używanych jest więcej kombi (zwłaszcza z dieslem) – jego bagażnik ma pojemność od 560 do1598 l.

Bezpieczeństwo

Auto w standardzie miało sześć poduszek powietrznych oraz ABS z ESP. W testach zderzeniowych „508” uzyskała pięć gwiazdek.

Zawieszenie

Standardowo z przodu są kolumny McPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe, takie jak w Peugeocie 407. Wersja GT ma z przodu układ wielowahaczowy przeszczepiony z modelu 407. Zawieszenie jest trwałe, jedynie w przednim luzy najszybciej pojawiają się na końcówkach drążków, a w tylnym w kombi awarii ulegają amortyzatory.

Hybryda RXH jest rzadko spotykana, jej bagażnik ma tylko 400/1360 l

REKLAMA

REKLAMA

Solidność i jakość jak w Audi. Model wart uwagi

Seat Exeo

Ten model jest w zasadzie przestylizowanym Audi A4 B7 – powiela jego mocne i słabe strony, ale ma lepszy zestaw silników.

Z boku Exeo wygląda jak A4 (zwłaszcza drzwi), w stylistyce Seata zaprojektowano natomiast przód i tył nadwozia. Na dzisiejsze standardy auto ma niewielkie długość i szerokość, co sprawia, że miejsca w nim jest tyle, ile we współczesnych kompaktach. Samochód był produkowany w latach 2008–2013 jako sedan i kombi (od 2009 roku). Exeo to prawie Audi A4 serii B6/B7, więc z zakupem tanich części i podzespołów, także używanych, nie ma problemu.

Układ napędowy

Wśród jednostek benzynowych prym wiedzie wolnossący silnik 1.6 8V o mocy 102 KM, który dobrze współpracuje z LPG. Drugim godnym uwagi benzynowcem jest dynamiczny dwudziestozaworowy 1.8 Turbo o mocy 150 KM. Te dwa silniki pochodzące ze starej szkoły projektowania, mają prostą konstrukcję i wysoką trwałość, gorzej jest ze zużyciem paliwa. Od 2011 roku silniki 1.6 8V i 1.8 Turbo zostały zastąpione jednostką 1.8 TSI o mocy 120 i 160 KM. Większy, 2.0 TSI osiąga 200 lub 210 KM. Niestety silniki TSI mogą zużywać olej w nadmiernych ilościach. Naprawa jest kosztowna, bo polega na wymianie kompletnych tłoków z pierścieniami, sworzniami i korbowodami. Tańsze jest frezowanie rowków osadczych pierścieni w tłokach na większą szerokość i zastosowanie masywniejszych pierścieni. Jakość silników TSI poprawiono dopiero od 2012 roku. Jeden diesel (2.0 TDI) jest dostępny w wersjach o mocy 120, 143 i 170 KM; wszystkie mają wtrysk paliwa common-rail i filtr cząstek stałych. Są dynamiczne, oszczędne i nie przysparzają większych problemów. Mechaniczne skrzynie biegów mają po 6 przełożeń i są trwałe. Awaryjny jest bezstopniowy Multitronic, także dwusprzęgłowa DSG po przebiegu stu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów może powodować koszty.

Nadwozie

Obsługa kokpitu jest ergonomiczna, a wnętrze urządzono praktycznie. Niestety nie jest obszerne, m. in. dlatego, że silnik zamontowano wzdłużnie. Z przodu jest wygodnie, ale na kanapie pasażerom brakuje miejsca na kolana.

Wykonanie

Exeo dobrze zabezpieczono przed korozją. Wnętrze zmontowano starannie z trwałych materiałów wysokiej klasy. I dobrze wygłuszono.

Tablica przyrządów jest uporządkowana

Wystarczającą ilość miejsca na przednich fotelach uzyskano kosztem przestrzeni na kanapie i pojemności bagażnika

Bezpieczeństwo

W testach zderzeniowych Exeo otrzymało cztery gwiazdki (na pięć możliwych) – i tu widać wiek konstrukcji – ta generacja A4 jako B6 pojawiła się w sprzedaży w roku 2000! Seryjnych jest 7 poduszek powietrznych oraz ABS z ESP.

Zawieszenie

To wielowahaczowa konstrukcja wykonana z aluminium. Jest komfortowe i zapewnia dobre prowadzenie. Niestety, w autach o dużym przebiegu może generować koszty.

Kombi okazuje się bardziej uniwersalne, głównie ze względu na pojemniejszy przedział bagażowy po złożeniu kanapy

REKLAMA

Trwałość S60 sprawia, że jego ceny są wysokie

Volvo S60/V60

W tym aucie liczą się przede wszystkim właściwości jezdne, a nie zdolności przewozowe. Jest też komfortowe i widać w nim jakość klasy premium.

Model debiutował w 2010 r., najpierw jako sedan, a pół roku później jako kombi. Obie odmiany były dostępne w wersji Cross Country z większym prześwitem. Wersje D4, D5 i T6 mogą mieć napęd 4x4. W 2013 roku pojawiło się V60 jako hybryda plug-in z zasięgiem do 50 km na silniku elektrycznym. W 2018 r. do sprzedaży trafił model nowej generacji.

Układ napędowy

Benzynowe turbodoładowane silniki 1.6 (T3 – 150 KM, T4 – 180 KM) i 2.0 (2.0T o mocy 203 KM i T5 o mocy 240 KM) to konstrukcje Forda, a rzędowy sześciocylindrowiec w wersji T6 AWD osiągający 304 KM jest produktem Volvo. Wszystkie okazują się trwałe, dwa pierwsze są oszczędne, za to silnik sześciocylindrowy ma niepohamowany apetyt na paliwo. Diesel 1.6 o mocy 115 KM oznaczony jako D2 to konstrukcja Peugeota, z kolei pięciocylindrowe dwulitrowe D3 (136/163 KM) i D4 (163 KM) oraz 2,4-litrowy D5 (205/215 KM) pochodzą od Volvo. Wszystkie diesle są wytrzymałe, ale w pięciocylindrowych należy kontrolować stan paska klinowego, zerwany może wkręcić się w rozrząd. W roku 2015 z wymienionych silników w ofercie pozostał tylko D5, pozostałe zastąpiono jednostkami nowej generacji – dwulitrowymi benzynowymi i dieslami o różnych wersjach mocy. Jak dotąd nie ma informacji o ich trwałości. Z przekładni (wszystkie sześciobiegowe) lepiej omijać automatyczne (Aisin) bez potwierdzonej przeszłości, ponieważ zdarzają się egzemplarze ze zużytymi łożyskami.

Nadwozie

Minimalistyczny kokpit w skandynawskim stylu jest prosty, czytelny i ergonomiczny, a przy tym elegancki. Sportowa sylwetka z mocno pochylonymi słupkami przednimi i tylnymi utrudnia wsiadanie i wysiadanie oraz ogranicza widoczność po skosie do przodu i do tyłu. Wysoki komfort zapewniają m.in. dobre wyciszenie i wygodne fotele. Niestety, bagażnik jest stanowczo za mały.

Wykonanie

Nadwozie nie jest podatne na korozję. Jakość materiałów we wnętrzu i jego montaż są takie jak w autach wyższej klasy.

Oryginalne wskaźniki - wyświetlacze na tablicy rozdzielczej

We wszystkich wersjach S60 oparcia kanapy składają się na płasko, składane bywa też oparcie fotela pasażera

Bezpieczeństwo

Auto ma sześć airbagów i ABS z ESP. W testach zderzeniowych uzyskało maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Ale clou to pierwszy seryjny system City-Safety zmniejszający ryzyko kolizji przy prędkości poniżej 30 km/h – jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie, sam zatrzyma auto.

Zawieszenie

Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, tylne zawieszenie jest wielowahaczowe. Zapewnia ono wysoki komfort, nie pozbawiając kierowcy przyjemności sprawnego pokonywania zakrętów. Z zawieszeniem współgrają precyzyjny układ kierowniczy i skuteczne hamulce.

Kombi (V60) jest częściej oferowane na wtórnym rynku niż sedan (S60). Na zdjęciach model po liftingu

Zobacz także: jak spisała się bezbarwna folia ochronna w teście na 50 tys. km

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij