Cupra ATECA: Emocje gwarantowane - TEST

Na rynku nie brakuje mocnych SUV-ów, ale takich, które są też ostre w reakcjach i angażują kierowcę podczas szybkiej jazdy, zbyt wielu nie ma. Jednym z kilku z pewnością jest 300-konna Cupra Ateca.

Cupra Ateca Fot. Mariusz Barwiński
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 87 800 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Ateca jest samochodem dość popularnym, więc widuje się ją na ulicach, a testowany egzemplarz już z daleka przykuwa uwagę, bo to nieco bardziej zwariowana odmiana tego SUV-a. Co rzuca się w oczy najpierw? Z pewnością nietypowa osłona chłodnicy z bardzo wyeksponowanym logotypem Cupry, ale także nakładki na nadkolach i progach, sporej wielkości obręcze kół, a przede wszystkim nacięcia w tylnym zderzaku i cztery solidne końcówki układu wydechowego. Czy widać, że Cupra Ateca ma silnik o mocy 300 KM? Można się tego spodziewać, szczególnie jeżeli wybierze się samochód z czerwonym lakierem, ale można to również usłyszeć, jeśli zdecydujemy się na opcjonalny wydech marki Akrapovič (za 16 412 zł!).

Cupra AtecaFot. Mariusz Barwiński
Wygląd nadwozia i wnętrza Ateki przypadnie do gustu tym kierowcom, dla których Formentor jest zbyt futurystyczny i multimedialny
Cupra AtecaFot. Mariusz Barwiński
Stoper umieszczony na środku ekranu wskaźników? To jasny sygnał, że tu liczą się osiągi


O ile z zewnątrz samochód nie ukrywa swojego potencjału, o tyle we wnętrzu wygląda dość zachowawczo, co powinno spodobać się kierowcom szukającym szybkiego, ale jednak rodzinnego SUV-a. Uwagę zwracają głównie trójramienna kierownica z przyciskami do uruchamiania silnika i przełączania trybów jazdy oraz sportowo wyglądające fotele ze zintegrowanym zagłówkiem. Najważniejsze jest jednak to, że mimo mocnego silnika, sztywnego zawieszenia, głośnego wydechu i napędu na cztery koła samochód jest przestronny i pakowny, jak na SUV-a przystało. Trzeba przyznać, że w klasie rodzinnych SUV-ów o imponujących osiągach Cupra nie ma konkurentów, ponieważ VW T-Roc R jest autem sporo mniejszym, a Mercedes-AMG GLA 35 okazuje się dużo droższy.

Cupra AtecaFot. Mariusz Barwiński
Efektowne logo, dodatkowe przyciski na kierownicy i detale o barwie miedzi dodają wnętrzu kolorytu
Cupra AtecaFot. Mariusz Barwiński
Tryby jazdy zmieniające osiągi łatwiej wybiera się przyciskiem na kierownicy, ale pokrętło daje dostęp do dodatkowych ustawień, np. terenowych


Wielu producentów oferuje dziś mocne SUV-y, ale wyposażone raczej w napęd hybrydowy i będące zdecydowanie bardziej potulnymi autami niż Ateca, której dźwięk wydechu i stylizacja jasno dają do zrozumienia, że nie boi się ona ostrego traktowania. Aby zamienić auto z rodzinnego SUV-a we wściekłego hot hatcha, wystarczy przytrzymać przycisk „Cupra” na kierownicy. Z jedną uwagą – jeżeli nie jesteście fanami dźwięku silnika odgrywanego z głośników, lepiej wybierzcie tryb Individual, w którym można wyłączyć tę opcję. Zbędną opcję, dodajmy, ponieważ wrażenia akustyczne zapewnia tu produkt pana Akrapovcia, który dźwięk z głośników czasami zagłusza.

Cupra AtecaFot. Mariusz Barwiński
Logo i kształt zderzaka wystarczają, aby auto z daleka zwracało na siebie uwagę


Cupra Ateca jest wyposażana w 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową, a więc naturalnie ma także funkcję launch control, pozwalającą na szybki start z miejsca. Pierwszą setkę auto osiąga po 4,9 sekundy, co jest zasługą nie tylko skrzyni biegów, ale przede wszystkim napędu na cztery koła, który nawet na ułamek sekundy nie dopuszcza do uślizgu kół, maksymalizując tym samym przeniesienie siły napędowej silnika na asfalt. Skuteczność napędu i dane techniczne to jedno, ale Cupra zachwyca też sposobem, w jaki reaguje na polecenia kierowcy. Oczywiście trzeba wybrać odpowiedni tryb jazdy, a wtedy silnik ochoczo reaguje na gaz, przekładnia szybko redukuje biegi, a zawieszenie utwardza się tak bardzo, że lepiej szybką jazdę zaplanować na drodze z gładkim asfaltem. Te wszystkie elementy łącznie sprawiają, że podczas każdego hamowania, przyspieszania czy zmiany kierunku jazdy kierowca ma bardzo dobre wyczucie pracy samochodu i poziomu przyczepności opon. W mocnych SUV-ach nie jest to oczywiste.

Cupra AtecaFot. Mariusz Barwiński
Fotele wyglądają, jak należy i dobrze przytrzymują ciało


Ile kosztuje tak szybki i ostry w reakcjach, a jednocześnie rodzinny SUV? Cena wynosi 220 700 zł, więc jest konkurencyjna, ale to niejedyny argument przemawiający za wyborem – Cupra to przede wszystkim bardzo szybkie auto i, co najważniejsze, angażujące kierowcę. Jest tylko jedno „ale” – kiedy usłyszy on eksplozje wydobywające się z czterech końcówek układu wydechowego Akrapovcia, z pewnością zechce dokupić taką opcję, więc cena auta jeszcze wzrośnie.

 

Dane producenta CUPRA ATECA
2.0 TSI DSG 4DRIVE
Cena 220 700 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benz., R4 turbo
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
300 KM
5300-6500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
400 Nm
2000-5200/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 4,9 s
Prędkość maksymalna 247 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 8,9-9,3 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
200-210 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5- miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4386 x 1841 x 1599 mm, rozstaw osi 2630 mm, masa własna 1615 kg, pojemność bagażnika 485 l,  pojemność zbiornika paliwa 55 l.
Zobacz także:
REKLAMA