[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Cupra Ateca Limited Edition: jazda jednym z 1999 egzemplarzy

Cupra Ateca w tej wersji nie ma się specjalnie nazywać, ona ma specjalnie brzmieć! I to tak, jak na samochód o sportowych aspiracjach przystało.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 87 200 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Antonino Labate – dyrektor zarządzający marki Cupra – podczas pierwszych jazd Atecą pytał dziennikarzy, co ich zdaniem można jeszcze poprawić w tym samochodzie. Najczęściej odpowiadali, że dźwięk silnika.

Cupra Ateca Limited Edition - barwy miedzi

Ateca jest wygodnym, dobrze wykonanym SUV-em z przestronną kabiną i dużym bagażnikiem. Wyposażono ją w 300-konny silnik benzynowy, siedmiobiegową przekładnię DSG i napęd na cztery koła. Moment obrotowy o wartości 400 Nm dostępny w przedziale 2000–5200 obr/min gwarantuje wrażenia z jazdy, jakich nie spodziewamy się raczej po samochodach tego typu.
SUV-y kojarzymy przede wszystkim z dużym prześwitem, fotelami, na których siedzi się jak na krześle i z wysoką pozycją za kierownicą. A na znakomite osiągi liczymy najwyżej w wypadku najmocniejszych odmian modeli marek premium.
Ateca wyłamuje się z tego schematu – zrobi wrażenie na każdym, kto podchodzi do SUV-a stereotypowo. Znakomicie przyspiesza, jej reakcje są bardzo przewidywalne, w zakrętach okazuje się neutralna, a jej zawieszenie świetnie radzi sobie z masą auta. Tylko ten odgłos silnika seryjnej Ateki... Nie chodzi o to, że brzmi źle – po prostu nie oddaje możliwości samochodu.
Kierowcom, którzy chcą wyrazistego dźwięku wydechu, Cupra oferuje limitowaną do 1999 sztuk serię specjalną, nazwaną po prostu… edycją limitowaną. Projektanci widocznie uznali, że nie ma potrzeby podkreślać jej wyjątkowości dobrze brzmiącą nazwą. Tu brzmieć ma wydech!

REKLAMA
Za 20-calowymi obręczami kół pracuje układ hamulcowy firmy Brembo. Nawiercane tarcze hamulcowe mają średnicę aż 18 cali Tę wersję wyróżnia układ wydechowy Akrapoviča, ale w Polsce można ją kupić też bez niego (taniej o 15 200 zł)

Cupra Ateca Limited Edition - zakneblowany Akrapovič

By Ateca brzmiała rasowo, Cupra zaprosiła do współpracy firmę Akrapovič – producenta wyczynowych układów wydechowych do motocykli i samochodów. Widocznym efektem tych prac są cztery końcówki układu wystające spod zderzaka Cupry. Oczywiście nie chodzi wyłącznie o końcówki, ale cały wydech, który zapewnił nie tylko wyjątkowe brzmienie, ale pozwolił też na obniżenie masy samochodu o 7 kg.
Jak brzmi Ateca z Akrapovičem? Zaskakująco grzecznie – to pierwsze, co przyszło mi do głowy po przejechaniu pierwszych kilometrów. Niezależnie od wybranego trybu jazdy – Comfort, Sport czy Cupra – dźwięk silnika nie męczy w trasie, nie powoduje dyskomfortu ani u kierowcy, ani pasażerów siedzących na kanapie, czyli bliżej wydechów. Najbardziej basowo, w pozytywnym znaczeniu tego słowa, brzmi w trybie Cupra. Zupełnie inaczej niż np. w Skodzie Kodiaq RS, w której syntetyczne wsparcie wydechu przez głośnik jest słyszalne w kabinie jako nieprzyjemny huk.

Chcesz być na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami? Dołącz do naszej grupy na facebooku

A jak ta Ateca brzmi na zewnątrz! Chrząknięcia i parsknięcia z wydechów towarzyszące odpuszczeniu gazu w trybach Sport i Cupra sprawiają, że momentami zazdrościłem tym, których mijałem na ulicy, aż żal, że wnętrze jest tak dobrze wyciszone. Założę się, że ci, którzy słyszeli Cuprę Limited Edition zanim ją zobaczyli, nie postawiliby na to, że zza rogu wyjedzie SUV.
Ale czy ta limitowana wersja jest rzeczywiście wyjątkowa? Zasadniczo przy Seacie Atece każdą Cuprę można uznać za wyjątkową. Każda ma logo na masce i obręcze kół w kolorze miedzi oraz czarną podsufitkę – zwykłe SUV-y Seata tak nie wyglądają. Ateca z serii limitowanej wyróżnia się jeszcze bardziej. Ma obudowy lusterek i listwę nad pokrywą bagażnika wykonane z prawdziwego włókna węglowego, które trafiło też do środka – wykończono nim elementy kokpitu i konsoli centralnej. Do tego nawet samo włókno jest specjalne, bo każdy splot ozdobiono miedzianą nitką, a wykonane z niego elementy wytwarza firma, która produkuje części dla Koenigsegga.
Czy na tę wyjątkowość warto wydać więcej pieniędzy? Patrząc na osiągi – raczej nie. Auto nie jest szybsze, bardziej oszczędne ani bardziej bezpieczne. Ale takiego włókna węglowego i wydechów Akrapoviča seryjnie nie proponuje żaden inny producent. Czy żeby je mieć warto zapłacić 49 tys. zł więcej niż za „zwykłą” Cuprę? Na to pytanie musi odpowiedzieć kupujący.

Czarna skóra na sportowych fotelach miejscami przypomina włókno węglowe. Siedziska serii limitowanej wykończono alcantarą Zewnętrzne elementy z włókna węglowego są błyszczące, bo pokryto je przezroczystym lakierem. Te w kabinie mają matowe wykończenie

Czarne wnętrze można uznać za sportowe albo za przygnębiające. Urozmaica je ambientowe podświetlenie

 

Dane producenta Cupra Ateca Limited Edition
Cena 232 350 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4, 2.0 turbo
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
300 KM
5300–6500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
400 Nm
2000–5200/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-bieg. przekładnia dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 4,9 s
Prędkość maksymalna 247 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 8,5 l/100 km
Emisja CO2 192 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4376 x 1841 x 1615 mm, rozstaw osi 2631 mm, pojemność bagażnika 485 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l.

Zobacz także: 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA