Antonino Labate – dyrektor zarządzający marki Cupra – podczas pierwszych jazd Atecą pytał dziennikarzy, co ich zdaniem można jeszcze poprawić w tym samochodzie. Najczęściej odpowiadali, że dźwięk silnika.
Cupra Ateca Limited Edition - barwy miedzi
Ateca jest wygodnym, dobrze wykonanym SUV-em z przestronną kabiną i dużym bagażnikiem. Wyposażono ją w 300-konny silnik benzynowy, siedmiobiegową przekładnię DSG i napęd na cztery koła. Moment obrotowy o wartości 400 Nm dostępny w przedziale 2000–5200 obr/min gwarantuje wrażenia z jazdy, jakich nie spodziewamy się raczej po samochodach tego typu.
SUV-y kojarzymy przede wszystkim z dużym prześwitem, fotelami, na których siedzi się jak na krześle i z wysoką pozycją za kierownicą. A na znakomite osiągi liczymy najwyżej w wypadku najmocniejszych odmian modeli marek premium.
Ateca wyłamuje się z tego schematu – zrobi wrażenie na każdym, kto podchodzi do SUV-a stereotypowo. Znakomicie przyspiesza, jej reakcje są bardzo przewidywalne, w zakrętach okazuje się neutralna, a jej zawieszenie świetnie radzi sobie z masą auta. Tylko ten odgłos silnika seryjnej Ateki... Nie chodzi o to, że brzmi źle – po prostu nie oddaje możliwości samochodu.
Kierowcom, którzy chcą wyrazistego dźwięku wydechu, Cupra oferuje limitowaną do 1999 sztuk serię specjalną, nazwaną po prostu… edycją limitowaną. Projektanci widocznie uznali, że nie ma potrzeby podkreślać jej wyjątkowości dobrze brzmiącą nazwą. Tu brzmieć ma wydech!
![]() |
![]() |
Cupra Ateca Limited Edition - zakneblowany Akrapovič
By Ateca brzmiała rasowo, Cupra zaprosiła do współpracy firmę Akrapovič – producenta wyczynowych układów wydechowych do motocykli i samochodów. Widocznym efektem tych prac są cztery końcówki układu wystające spod zderzaka Cupry. Oczywiście nie chodzi wyłącznie o końcówki, ale cały wydech, który zapewnił nie tylko wyjątkowe brzmienie, ale pozwolił też na obniżenie masy samochodu o 7 kg.
Jak brzmi Ateca z Akrapovičem? Zaskakująco grzecznie – to pierwsze, co przyszło mi do głowy po przejechaniu pierwszych kilometrów. Niezależnie od wybranego trybu jazdy – Comfort, Sport czy Cupra – dźwięk silnika nie męczy w trasie, nie powoduje dyskomfortu ani u kierowcy, ani pasażerów siedzących na kanapie, czyli bliżej wydechów. Najbardziej basowo, w pozytywnym znaczeniu tego słowa, brzmi w trybie Cupra. Zupełnie inaczej niż np. w Skodzie Kodiaq RS, w której syntetyczne wsparcie wydechu przez głośnik jest słyszalne w kabinie jako nieprzyjemny huk.
Chcesz być na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami? Dołącz do naszej grupy na facebooku
A jak ta Ateca brzmi na zewnątrz! Chrząknięcia i parsknięcia z wydechów towarzyszące odpuszczeniu gazu w trybach Sport i Cupra sprawiają, że momentami zazdrościłem tym, których mijałem na ulicy, aż żal, że wnętrze jest tak dobrze wyciszone. Założę się, że ci, którzy słyszeli Cuprę Limited Edition zanim ją zobaczyli, nie postawiliby na to, że zza rogu wyjedzie SUV.
Ale czy ta limitowana wersja jest rzeczywiście wyjątkowa? Zasadniczo przy Seacie Atece każdą Cuprę można uznać za wyjątkową. Każda ma logo na masce i obręcze kół w kolorze miedzi oraz czarną podsufitkę – zwykłe SUV-y Seata tak nie wyglądają. Ateca z serii limitowanej wyróżnia się jeszcze bardziej. Ma obudowy lusterek i listwę nad pokrywą bagażnika wykonane z prawdziwego włókna węglowego, które trafiło też do środka – wykończono nim elementy kokpitu i konsoli centralnej. Do tego nawet samo włókno jest specjalne, bo każdy splot ozdobiono miedzianą nitką, a wykonane z niego elementy wytwarza firma, która produkuje części dla Koenigsegga.
Czy na tę wyjątkowość warto wydać więcej pieniędzy? Patrząc na osiągi – raczej nie. Auto nie jest szybsze, bardziej oszczędne ani bardziej bezpieczne. Ale takiego włókna węglowego i wydechów Akrapoviča seryjnie nie proponuje żaden inny producent. Czy żeby je mieć warto zapłacić 49 tys. zł więcej niż za „zwykłą” Cuprę? Na to pytanie musi odpowiedzieć kupujący.
![]() |
![]() |

Dane producenta | Cupra Ateca Limited Edition |
Cena | 232 350 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | benzynowy, R4, 2.0 turbo |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach |
300 KM 5300–6500/min |
Maksymalny moment obrotowy przy obrotach |
400 Nm 2000–5200/min |
Rodzaj napędu | na cztery koła |
Skrzynia biegów | 7-bieg. przekładnia dwusprzęgłowa |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 4,9 s |
Prędkość maksymalna | 247 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 8,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 192 g/km |
NADWOZIE | |
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4376 x 1841 x 1615 mm, rozstaw osi 2631 mm, pojemność bagażnika 485 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l. |
Zobacz także:
- Kup nowe wydanie "auto motor i sport" w wersji elektronicznej i ze zniżką 30%
- Nowy silnik od Astona Martina - to będzie V6
- Ford Mustang Shelby GT500 w Europie!
Komentarze