Cupra Born: Detale mają znaczenie - TEST

Cupra Born powstaje na tej samej platformie podłogowej i w tej samej fabryce, co Volkswagen ID.3, ale wyraźnie się różni. Wygląda bardziej zadziornie i w prowadzeniu jest ostrzejsza.

Cupra Born Maciej Ziemek
Cupra Born

 

Cupra Born powstaje na tej samej platformie podłogowej i w tej samej fabryce, co Volkswagen ID.3, ale wyraźnie się różni. Wygląda bardziej zadziornie i w prowadzeniu jest ostrzejsza.

Do pierwszego przejazdu slalomu Cupra Born podchodzi z podobną prędkością, jak inne auta – 60 km/h. Próbę pokonuje bez najmniejszej interwencji układu stabilizacji toru jazdy, bardzo płynnie i lekko. Wręcz od niechcenia. Po zwiększeniu prędkości o 5 km/h do głosu delikatnie dochodzi system ESP, który pomaga kierowcy zwinnie prowadzić auto między kolejnymi pachołkami. O swoim istnieniu dają również znać napinacze pasów bezpieczeństwa. Próba zaliczona. Czuć, że układy – kierowniczy i zawieszenia Cupry Born stać na więcej. Prędkość przejazdu wzrasta o kolejne 5 km/h. Radar, który mierzy prędkość samochodu w chwili rozpoczęcia próby rejestruje „nawet” 71 km/h. Precyzyjny, bezpośredni i szybki układ kierowniczy pozwala mknąć Cuprą do końca slalomu bez potrącenia żadnego pachołka. Bardzo dobrze zestrojone zawieszenie nie tylko zapewnia kołom świetny kontakt z nawierzchnią, ale także dużą stabilność nadwozia. Dającą się łatwo wyczuć podsterowność dusi w zarodku ESP, które pomaga kierowcy w utrzymaniu optymalnego toru jazdy.

Cupra Born – Ledwie słychać

Komfort podróżowania, pomimo 20-calowych kół z oponami w rozmiarze 215/45 w testowanym egzemplarzu, jest zaskakująco wysoki. Nie tylko komfort, za który odpowiada zawieszenie, ale także komfort akustyczny, na który pracują aerodynamicznie dopracowane nadwozie i skutecznie wyciszone wnętrze. Pęd powietrza ledwie słychać, podobnie jak odgłos pracy elektrycznego silnika. W pół sekundy od jego uruchomienia kierowca ma do dyspozycji maksymalny moment obrotowy, który wynosi 310 Nm. Po mocnym wciśnięciu pedału przyspieszenia Cupra Born zaczyna rozpędzać się tak, jak auta spod znaku GTI. 231 „elektrycznych” koni mechanicznych daje znać o sobie. Stąd już niedaleko do poziomu mocy współczesnych samochodów z silnikiem spalinowym pod maską, które chcą uchodzić za usportowione. Po 6,6 s cyfrowy prędkościomierz pokazuje 100 km/h. Na każdym kierowcy lekkość z jaką Cupra Born nabiera prędkości zrobi wrażenie, bo ten samochód nie wygląda ani na sportowy, ani nawet na usportowiony.

Cupra Born Maciej Ziemek
Cupra Born

Cupra Born – Więcej sportu

Co nie znaczy, że – zwłaszcza we wnętrzu – brakuje detali, które skutecznie przypominają o tym, że Born przyszedł na świat jako Cupra, czyli marka o sportowym zacięciu. Wysoki tunel środkowy służy za skuteczne oparcie dla prawej nogi podczas szybko pokonywanych zakrętów w lewo. Tego np. w ID.3 nie ma. Silnik budzi się do życia przyciskiem umieszczonym na kierownicy. Tego również brakuje w VW. Na kierownicy, jednym naciśnięciem, uruchamia się też najbardziej „dziki” profil jazdy – Cupra. Tego ID.3 też pożałowano.
W Niemczech auto kosztuje o 260 euro więcej niż ID.3 z identycznymi – akumulatorem i silnikiem. Warto poczekać, jeżeli ktoś myśli o czymś więcej niż tylko elektrycznym samochodzie do miasta, podobnym do innych.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

Dane producenta Cupra Born
Cena Cena od 147 800 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu elektryczny, synchroniczny, prądu przemiennego z magnesami trwałymi
   
Moc maksymalna 231 KM
Maksymalny moment obrotowy 310 Nm

Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 58 kWh (netto), 62 kWh (brutto)
Rodzaj napędu na tylne koła 
Przeniesienie napędu przekładnia redukcyjna o stałym przełożeniu
OSIĄGI
0–100 km/h 6,6 s
Prędkość maksymalna 160 km/h
ZUŻYCIE ENERGII
Średnie (WLTP)  16,8-15,5 kWh/100 km
Emisja CO2 0 g/km
NADWOZIE
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4322 x 1809 x 1540 mm, rozstaw osi 2766 mm, masa własna 1749 kg, pojemność bagażnika 385 l

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA