Cupra Formentor: Gatunek szczytowy - TEST

Limitowana produkcja, nieznane szerzej oznaczenia, agresywny design, a przede wszystkim wyjątkowy silnik – Cupra Formentor VZ5 ma kilka asów w rękawie. Jazda na torze i po drogach.

Cupra Formentor VZS Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 119 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Cupra Formentor VZ5 ma w ręku atut wyjątkowości – powstanie 7000 egzemplarzy tej wersji


Ciekawe, czy koledzy z Volkswagena chowają urazę – w końcu żaden ich model nie dostąpił zaszczytu, by dostać 5-cylindrowy, jedyny na rynku silnik 2.5 turbo, w który dotąd wyposażano tylko samochody Audi. Tymczasem krótko po narodzinach marka Cupra wypuszcza pierwszy własny model w takiej właśnie wersji napędowej, któremu na imię Formentor VZ5.
Trzeba mieć wprawne oko albo pracować w salonie Cupry, żeby odróżnić 310-konną, 4-cylindrową wersję VZ od tej limitowanej, chyba najłatwiej to zrobić, patrząc na tył nadwozia. Jeśli końcówki wydechu znajdują się jedna nad drugą – jest to VZ5. Od reszty stada różni się też dodatkowymi wlotami powietrza z przodu, które kierują jego strumień do intercoolera, a także czarne wykończenie osłony chłodnicy i elementy z włókna węglowego, na przykład imitacja dyfuzora z tyłu. W żadnym Formentorze nie było też dotąd 20-calowych kół (standard w VZ5), których elementy wykonano w firmowym kolorze miedzi. Co istotne, koła są teraz rozstawione szerzej, a to niemal zawsze pozytywnie wpływa na zachowanie auta w czasie entuzjastycznej jazdy. O 10 mm niżej zawieszone nadwozie to też ukłon w stronę tych, którzy są gotowi poświęcić jakąś część komfortu na rzecz bardziej emocjonujących właściwości jezdnych. Pierwsze, rozgrzewkowe okrążenie na torze pozwala bliżej zapoznać się z kabiną, której chyba najładniejszym elementem jest kierownica – ma wyrzeźbione ramiona i dwa najważniejsze przyciski w całym aucie. Tym z prawej uruchamia się silnik, tym z lewej zmienia tryby jazdy. Fotele, na wyrost nazwane kubełkowymi, są jednak wygodne i podpierają to, co mają podpierać bez uszczerbku na komforcie. Na zagłówkach jest oczywiście logo Cupry, a fotele obszyto skórzaną tapicerką w kolorze czarnym lub niebieskim.

REKLAMA
Cupra Formentor VZSMateriały prasowe
W fabrycznych barwach Cupry są listwy ozdobne i przyciski na kierownicy; jakość materiałów stoi na dobrym poziomie
Cupra Formentor VZSMateriały prasowe
Fotele przypominające kubełkowe mogą być wykończone skórzaną tapicerką w kolorze czarnym lub niebieskim

REKLAMA

REKLAMA

Cupra Formentor - Szybkie tempo

Czas podkręcić tempo. Silnik, mimo turbodoładowania, niemal od razu wykonuje rozkazy wydawane przez prawą stopę i wkręca się bardzo chętnie na 7000 obr/min. Na cyfrowych zegarach migają wtedy lampki, najpierw w kolorze żółtym („przygotuj się”), a potem czerwonym („wrzuć wyższy bieg”). Przełożenia w górę 7-biegowa przekładnia DSG zmienia szybko, ale niektóre redukcje w trybie manualnym wydają się o ułamki sekund za wolne. Za to hamulce – zupełnie inne niż w pozostałych wersjach modelu, z tarczami o średnicy aż 375 mm – nie przegrzewają się, a pedał nie „mięknie”, więc na ostatnim okrążeniu można pojechać „na limicie”. Dzięki sprytnemu rozwiązaniu w postaci tzw. Torque Splittera, który potrafi rozdzielać siłę napędową nie tylko między przednią a tylną oś, ale również między tylne koła, Formentor VZ5 jest jakby wsysany do wnętrza zakrętu, bo większą dawkę niutonometrów dostaje zawsze zewnętrzne koło (na lewych łukach prawe, a na prawych lewe). Działanie systemu, który wykorzystuje dwa sprzęgła zamiast jednego wielopłytkowego, eliminuje w dużym stopniu podsterowność na wyjściu z zakrętu. Ten sam system pozwala również wysłać całą siłę napędową tylko do jednego tylnego koła i w ten sposób wprowadzić auto w kontrolowany poślizg – do tego jest jeszcze potrzebny duży plac, mocny skręt kierownicą i pełny gaz. Ten dość brutalny sposób działa, ale łatwiej (i mniej szkodliwie dla opon) będzie z niego korzystać na mokrej lub zaśnieżonej nawierzchni. Ze względów bezpieczeństwa trybu Drift nie da się włączyć przyciskiem na kierownicy, trzeba go wybrać poprzez ekran dotykowy. Do szybkiej jazdy nadają się tryb Sport (ostry) i Cupra (ostrzejszy). Silnik w każdym z nich brzmi naturalnie, dźwięki, które słychać w kabinie pochodzą spod maski i z wydechu, a nie z systemu audio.

Cupra Formentor VZSMateriały prasowe
Ustawione jedna nad drugą końcówki wydechu wyróżniają wersję VZ5
Cupra Formentor VZSMateriały prasowe
Cupra Formentor VZSMateriały prasowe
Elementy takie jak na zdjęciach obok (napisy Cupra na obręczy czy zacisku) zwiększają poczucie ekskluzywności

Cupra Formentor - Pójść na kompromis 

Zjeżdżamy z toru na okoliczne, kręte drogi. Gdzieniegdzie pojawiają się dziury i poprzeczne uskoki, na których czuć, że VZ5 musiał pójść na kompromis w kwestii komfortu. Niektóre nierówności są przenoszone dość sztywno najpierw na koło, a potem do kabiny. Na drodze trudno będzie spotkać kogoś w szybszym aucie – setka na liczniku pojawia się po 4,2 s, a elastyczność już przy średnich obrotach okazuje się znakomita.
Jedyną niewiadomą w tym momencie jest cena. 310-konna odmiana Formentora kosztuje niecałe 200 tys. zł, a cennik Audi RS Q3 Sportback z tym samym silnikiem 2.5 zaczyna się od prawie 290 tys. zł. Obstawiamy, że Formentorowi VZ5 bliżej będzie do tego drugiego. Cóż, ekskluzywność kosztuje.

Cupra Formentor VZSMateriały prasowe

 

Dane producenta CUPRA FORMENTOR VZ5
Cena jeszcze nie znana
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R5 turbo
Pojemność skokowa 2480 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
390 KM
5700-7000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
480 Nm
2250-5700/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 4,2 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) b.d.
Emisja CO2 (WLTP)
b.d.
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4468 x 1852 x 1505 mm, rozstaw osi 2681 mm, masa własna 1608 kg, poj. bagażnika 410 l, poj. zbiornika paliwa 55 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA