Cupra Formentor VZ5 – Driftowałem crossoverem

No dobrze, nie była to może Gymkhana, a poślizg nie był efektem moich umiejętności. Tak naprawdę, po odpowiednim przeszkoleniu, Cuprą Formentor VZ5 mogłaby driftować nawet małpa. W tym aucie chodzi jednak o coś więcej.

Cupra Formentor VZ5 producent
Cupra Formentor VZ5
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 119 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Trybu Drift nie da się wybrać przyciskiem na kierownicy, trzeba wejść w menu i tam zaznaczyć odpowiednią opcję – chodzi o to, żeby przez przypadek nie uśpić systemów antypoślizgowych i stabilizacji i nieświadomie nie sprawić, że większa część siły napędowej powędruje do tylnych kół. Producent zaznacza, że to tryb, z którego najlepiej skorzystać na torze. Tak naprawdę jednak, żeby poczuć, o co w nim chodzi, najlepiej mieć do dyspozycji duży plac, na którym wyznaczyć można tor w kształcie ósemki.

REKLAMA

Cupra Formentor VZ5producent
Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – Brutalna metoda

Wszystko jest na odwrót – żeby wprowadzić auto w poślizg, trzeba mocno skręcić kierownicą i wcisnąć gaz do dechy. Wtedy tył zaczyna wyprzedzać przód, a my, wykorzystując balans auta i jego masę, na ułamek sekundy puszczamy gaz, skręcamy kierownicą i znów wciskamy pedał przyspieszenia. Ta, dość brutalna, metoda pozwala utrzymać auto w poślizgu – zbyt wczesna kontra lub delikatne odpuszczenie gazu spowoduje, że Cupra momentalnie prostuje się. Nie muszę chyba dodawać, że takie zabawy dla opon są zabójcze – niemal słychać ich krzyk przerażenia, kiedy ślizgając się po asfalcie pożerają swój własny bieżnik.

Tryb Drift to jednak tylko dodatek, coś, z czego skorzysta się raz z czystej ciekawości. Nie nadaje się on do jazdy po zwykłych, nawet krętych drogach, chyba, że spadnie śnieg lub będzie mokro – wtedy wywoływanie poślizgu będzie łatwiejsze i mniej bolesne dla opon.

Cupra Formentor VZ5producent
Cupra Formentor VZ5

REKLAMA

REKLAMA

Cupra Formentor VZ5 – Z silnikiem Audi

W Cuprze Formentor VZ5 liczy się silnik. To pierwszy model, który nie nosi oznaczeń Audi, a mimo to ma pod maską 5-cylindrową jednostkę Audi właśnie – tę, którą znamy m.in. z RS 3. Ma 2,5 litra pojemności, w Cuprze osiąga nieco niższą moc (390 KM) i zapewnia autu przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,2 s, jest zamontowana wzdłużnie do osi auta. Mimo turbodoładowania kres jej możliwości dobiega dopiero przy 7000 obr/min. Niezależnie od liczby obrotów jednostce „zawsze się chce” – wciśnięcie gazu oznacza zdecydowaną reakcję silnika, oczywiście tym ostrzejszą, im bardziej agresywny tryb jazdy jest wybrany (Comfort, Sport, Cupra).

Cupra Formentor VZ5producent
Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – Do zabawy 

Tak jak w nadchodzącym RS 3 w Cuprze Formentor VZ5 mamy sprytne rozwiązanie w postaci Torque Splittera, który, wykorzystując dwa dyferencjały z tyłu, potrafi przenieść siłę napędową między kołami i działa trochę tak, jak mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego. Działanie tego systemu jest szczególnie wyraźne przy jeździe na 70-90% możliwości auta, kiedy zewnętrzne koło dostaje większą porcję momentu obrotowego, dzięki czemu „wpycha” auto w środek zakrętu – zza kierownicy można poczuć, jakby auto było wsysane od środka.

Zawieszenie wersji VZ5 obniżono o 10 mm i na drodze czuć tę różnicę – resorowanie auta jest sztywnawe, ale siły działające na nadwozie w czasie szybszej jazdy nie powodują większych przechyłów. Dociśnięta mocniej Cupra daje się łatwo kontrolować i chętnie skręca, mimo, że układowi kierowniczemu brakuje momentami wyczucia.

Największy minus, który zanotowaliśmy to niezbyt szybkie reakcje dwusprzęgłowej skrzyni przy redukcjach w czasie dynamicznej jazdy w trybie manualnym – po tej konstrukcji spodziewamy się i wymagamy od niej więcej.

Cupra Formentor VZ5producent
Cupra Formentor VZ5

Ekskluzywność, porządne wykończenie kabiny, ciekawa stylizacja i praktyczne wnętrze – Formentor ma dużo argumentów, żeby odnieść sukces. Wisienką na torcie jest oczywiście silnik o wyjątkowym brzmieniu i dużym potencjalne (również do modyfikacji). Czekamy na cennik.

Dane producenta Cupra Formentor VZ5
Cena jeszcze nie znana
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benz., R5 turbo
Pojemność skokowa 2480 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
390KM
5700-7000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
480 Nm
2250-5700/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-biegowa, dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 4,2 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) b.d.
Emisja CO2 (WLTP)
b.d.
NADWOZIE

5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szer. x wys. 4468 x 1852 x 1505 mm, rozstaw osi 2681 mm , masa własna b.d., poj. bagażnika 410 l. , pojemność zbiornika paliwa 55 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA