Cupra Leon Sportstourer: Dużo litrów i koni - TEST

W cenniku Cupry Leona miano wersji flagowej przypada odmianie kombi, która jako jedyna w gamie ma napęd na cztery koła i przy okazji najwyższą moc – 310 KM.

Cupra Leon ST Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 88 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Tak skonfigurowany model nie ma też w zasadzie konkurentów poza tym z rodzimego koncernu w postaci Golfa R Varianta, który jednak na dzień dobry jest o ponad 35 tys. zł droższy. Wśród kompaktowych szybkich kombi z silnikiem o mocy ponad 300 KM i z napędem na cztery koła jest jeszcze Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC Shooting Brake, który oprócz długiej nazwy ma też wyższą cenę – 225 100 zł.
Nadwozie Leona, pełne dodatków w kolorze miedzi, jest bardzo stylowe. Model wciąż jest na tyle rzadkim widokiem na drodze, że przechodnie często się za nim oglądają. Jeśli hot-hatch tej klasy ma wywoływać właśnie taki efekt – Cuprze wychodzi to lepiej niż dobrze. Co najmniej niezłe wrażenie robi kabina, zwłaszcza z pakietem zawierającym skórzane obicia drzwi i foteli. W porównaniu np. z Golfem R obsługa Leona jest raczej analogowa niż cyfrowa (np. zamiast pól dotykowych zastosowano klasyczne przyciski) i jeśli chodzi o nas, to wybieramy klasykę. Leon w wersji kombi ma też wszystko, co potrzebne w rodzinnym kompakcie – pojemne wnętrze, bagażnik i schowki, a także odpowiednie interfejsy do łączenia smartfonów z systemem multimedialnym.

REKLAMA
Cupra Leon STFot. Jacek Hanusz
Cupra może pochwalić się lepszymi materiałami w kabinie niż jej bezpośredni rywal spod znaku VW


Auto ma też oczywiście coś ekstra. O jego charakterze niech świadczy chociażby umieszczony pod konsolą (a nie schowany w czeluściach systemu) przycisk do wyłączania stabilizacji toru jazdy. Napęd na cztery koła oznacza, że gaz w zakrętach można bez konsekwencji wciskać dużo wcześniej niż w autach przednionapędowych, a Leon i tak wgryzie się w asfalt i pojedzie w żądanym kierunku. Przyspieszenie w trybach Sport i Cupra jest znakomite, ale niestety okraszone sztuczną ścieżką dźwiękową. Cztery podwójne końcówki wydechu mogą jednak „strzelić” przy odjęciu gazu, a syntetyczne dźwięki da się wyłączyć w trybie Individual. Gdyby jeszcze system multimedialny był taki szybki jak układ napędowy...

Cupra Leon STFot. Jacek Hanusz
Fotele z niebieską, skórzaną tapicerką to część pakietu za prawie 7000 zł – w jego skład wchodzą też m.in. obszycia boczków drzwi

 

Dane producenta CUPRA LEON SPORTSTOURER
2.0 TSI DSG 4DRIVE
Cena 187 800 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
310 KM
5450-6500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
400 Nm
2000-5450/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-biegowa przekładnia
dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 4,9 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 8,1-8,6 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
174-176 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szerokość x wysokość 4657 x 1799 x 1437 mm, rozstaw osi 2683 mm, masa własna 1640 kg, pojemność bagażnika 620 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l.

 

Zobacz także:
REKLAMA