[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Cupra TCR – za kierownicą samochodu wyścigowego

Czy samochód zbudowany na bazie Seata Leona Cupry, z sinikiem auta seryjnego i z napędem na przednie koła można nazwać wyścigowym? Sprawdzimy to w naturalnym dla Cupry TCR środowisku, czyli na torze wyścigowym.

Cupra TCR na torze Cupra TCR na torze

Tor wyścigowy Parcmotor Castellolí jest wciśnięty w nieckę między pagórkami, dlatego rasowy dźwięk silnika samochodu wyścigowego roznosi się po okolicy głośnym echem. Ale auta nie widać. Ponad czterokilometrowa wstęga asfaltu rozgrzanego przez wściekłe hiszpańskie słońce wije się to w prawo, to w lewo, a mosty, bariery i wynosząca 30 metrów różnica poziomów toru ograniczają widoczność z pit lane. Dudniący wydech słychać jednak wyraźnie. Czekam, aż zza zakrętu wyłoni się samochód klasy GT3, ale nic
z tych rzeczy – na horyzoncie pojawia się nienaturalnie szeroki hatchback, z charakterystycznym wzorem reflektorów i monstrualnym skrzydłem
z tyłu. Czy to wyścigowy Seat Leon Cup Racer? I tak, i nie.

Samochód bazuje na znanej od kilku lat wyczynowej odmianie Seata, ale został zmodernizowany
i zmienił imię na Cupra TCR – teraz to model nowej marki, której logo przypomina groźną plemienną maskę. Nie liczy się jednak to, jak auto się nazywa, ważniejsze, że jest modelem wyczynowym, i że ściga się w międzynarodowej serii WTCR, czyli w pucharze tak zwanych samochodów turystycznych.
Tyle teorii – czas ruszyć na tor!

Zobacz także: 370-konny Leon ST Cupra 370 Carbon w Polsce - znamy cenę

BP

REKLAMA

REKLAMA

Cupra TCR na torze Cupra TCR na torze

Wymagający zawodnik

Zakładam niepalny kombinezon i kask z kołnierzem HANS. Dopiero teraz zaczynam zdawać sobie sprawę z powagi sytuacji. „Musisz rozgrzać slicki, inaczej prawie na pewno wylądujesz poza torem” – ostrzega Jordi Gene, kierowca testowy Cupry i były kierowca wyścigowy Seata. Żeby wgramolić się do ciasnego kubełkowego fotela, trzeba oczywiście wcześniej pokonać plątaninę rur klatki bezpieczeństwa. Na szczęście Cupra jest bardzo przestronna, więc zajęcie właściwej pozycji i zapięcie sześciopunktowej uprzęży to bułka z masłem.

REKLAMA

Cupra TCR na torze Cupra TCR na torze

Sięgam do wyłącznika prądu (czerwony przełącznik między fotelami), a potem do startera (żółty przełącznik) i po chwili do życia budzi się turbodoładowany silnik. Dziwnie normalną dźwignią prze- stawiam skrzynię w tryb manualny – to identyczna jak w samochodzie seryjnym przekładnia DSG, ale ze zmienionym oprogramowaniem – bo biegi chcę zmieniać ręcznie łopatkami.

Kierownica jest upstrzona kolorowymi przyciskami, za którymi kryją się funkcje z pewnością przydatne w wyścigu, ale teraz uwagę skupiam tylko na mechaniku, który daje mi sygnał, że czas ruszać. Przy wyjeździe z pit lane Jordi rozgrzewa opony w swoim aucie, szybko skręcając w prawo i w lewo, a ja powtarzam jego ruchy. Od razu dogaduję się z układem kierowniczym, który działa z przyjemnym oporem. Potrzeba jednak chwili, żeby przywyknąć do twardo pracują- cego pedału hamulca, bo układ nie jest wspomagany. Nie ma też ABS-u, o czym przekonuję się podczas pierwszego hamowania, na chwilę blokując koła.

REKLAMA

REKLAMA

Cupra TCR na torze Cupra TCR na torze

Jordi jedzie niesamowicie szybko. Tego się nie spodziewałem, ale wykorzystując pełen potencjał samochodu, ruszam w pogoń. Silnik błyskawicznie wkręca się na obroty, a moc 350 KM sprawia, że przyspieszenie jest znacznie lepsze niż w seryjnej Cuprze. Towarzyszy mu nie- spotykany hałas – wyścigowy wydech wypluwa z siebie dźwięki o natężeniu 114 decybeli – przerywane jedynie milisekundowymi zmianami biegów. Skrzynię zmodyfikowano tak, żeby szarpała przy ich zmianie, bo tego wymagali klienci. Można ich zrozumieć, bo szarpnięcie przy każdym dotknięciu łopatki potęguje wrażenie jazdy prawdziwym samochodem wyścigowym.

Długi prawy zakręt pod górę. Trochę za gwałtownie szarpię kierownicą i chociaż początkowo auto precyzyjnie zmienia kierunek, w mgnieniu oka niedogrzane jeszcze wyczynowe slicki Michelin Pilot Sport GT tracą przyczepność i Cupra sunie bokiem. Na liczniku widzę 117 km/h – zderzenie z barierą będzie bolało. Jednak poślizg udaje się łatwo opanować, bo szybka kontra kierownicą i odpowiednie dawkowanie gazu załatwiają sprawę. Tylko nieznacznie wyjeżdżam poza wyścigową linię, a widoczny w lusterku dym potwierdza moje przypuszczenia – teraz opony są już ciepłe.

REKLAMA

Cupra TCR na torze Cupra TCR na torze

Perfekcyjny taniec

Wystarczyły trzy okrążenia, żeby niemal na wylot poznać zachowanie Cupry TCR. Podczas kolejnych przejazdów hamuję już znacznie później, bo pozwalają na to 6-tłoczkowe hamulce AP Racing, których wyczynowe klocki wgryzają się w przednie tarcze o średnicy 378 mm! W większości zakrętów trzymam gaz w podłodze niemal przez cały czas, tak jakbym pokonywał łagodne łuki, bo wyścigowe opony i mechaniczna „szpera” są gwarantem tego, że auto pojedzie jak po sznurku. W najszybszych zakrętach, które Cupra pokonuje z prędkością 150 km/h, nieocenione jest działanie aerodynamiki, wystarczy wspomnieć o spliterze i tylnym skrzydle, które wytwarzają docisk do podłoża (nawet 80 i 150 kg).

REKLAMA

REKLAMA

Cupra TCR na torze Cupra TCR na torze

Jednak szybka jazda w zakrętach wymaga zmiany przyzwyczajeń. Trzeba uwierzyć, że jadąc stabilnie, auto jest w stanie pokonać zakręt, nawet znacznie szybciej niż podpowiada rozum. Trzeba tylko płynnie obchodzić się z kierownicą, bo agresywne i szarpane skręcanie w wypadku sztywnego auta wyścigowego obutego w gładkie opony niemal zawsze kończy się zerwaniem przyczepności. A wtedy tylko od szerokości pobocza zależy, czy wrócimy na tor, czy wbijemy się w barierę. Podobnie jest, kiedy kierowca zbyt szybko wjedzie w zakręt i będzie próbował naprawić swój błąd, hamując lub odpuszczając gaz w zakręcie, bo to zawsze kończy się utratą stabilności, a więc także cennego czasu.

Cupra TCR to precyzyjne narzędzie do szybkiej jazdy, ale skuteczne tylko wtedy, gdy korzysta się z niego zgodnie ze sztuką. Największą zaletą jest jednak fakt, że łatwo daje się poznać i pozwala wycisnąć z siebie sto procent możliwości. Może dlatego Cupra jest jednym z najbardziej popularnych aut klasy TCR.

Dane producenta Cupra TCR
Cena b.d.
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
350 KM
6250/min
Maksymalny moment obrotowy
w przedziale obrotów
420 Nm
2500-5500/min
Rodzaj napędu na przednie koła; 6-bieg. przekładnia dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 5,2 s
Prędkość maksymalna 267 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 37-42 l
NADWOZIE
5-drzwiowy, 1-miejscowy hatchback, dług. x szer. x wys. 4547 x 1950 x b.d. mm, rozstaw osi 2665 mm, masa własna 1190 kg, pojemność zbiornika paliwa około 100 l.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij