DS 3 Crossback 1.2: Francuska klasa premium – TEST

DS 3 podobnie jak Peugeot 2008 oraz Opel Mokka wnoszą do klasy popularnych miejskich crossoverów układ jezdny na poziomie dotąd niespotykanym. Crossback oferuje ponadto eleganckie i starannie wykończone wnętrze i odważny styl.

DS 3 Crossback Szczepan Mroczek
DS 3 Crossback
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Zdarza nam się w redakcji, że pokonujemy długie dystanse i wtedy oczywiście lepiej mieć do dyspozycji samochód większy i komfortowy. Tym razem pogodzony z losem wsiadam za kierownicę niewielkiego miejskiego crossovera - DS3 Crossback.
Już po kilku kilometrach moje obawy się ulatniają, a ja czuję, że to będzie przyjemna podróż. Znam te wrażenia. Wcześniej doświadczyłem ich w Peugeocie 2008 oraz Oplu Mokka. DS 3 Crossback bazuje na tej samej bardzo udanej i dojrzałej konstrukcji.

REKLAMA

DS 3 CrossbackSzczepan Mroczek
DS 3 Crossback

DS 3 Crossback 1.2 – Niczym w większym aucie

Mam wrażenie jakbym prowadził znacznie większe auto. Zdolność pochłaniania nierówności DS3 zachwyca i przenosi w świat bardziej luksusowych samochodów. Zawieszenie pracuje bardzo cicho i z przyjemną sprężystością. Znakomicie dopasowano zestrojenie amortyzatorów do twardości sprężyn. Poza tym podczas całego naszego testu ani razu nie dotarliśmy do granic możliwości zawieszenia. Mam na myśli fakt, że ani razi zawieszenie nie zahałasowało nieprzyjemnie, budząc u kierowcy czy pasażerów niepokój.
Bardzo dobre wrażenie pozostawia również elektryczny układ kierowniczy. Jest precyzyjny, dobrze wyważony, zapewnia przyjemne tłumienie podczas kręcenia i całkiem dobrze utrzymuje kierunek na wprost.
Z łatwością znajdziemy samochody klasy premium, które nie mają tak dobrego układu jezdnego jak DS 3 Crossback. Jedynie lekkie bujanie przód/tył podczas ruszania, czy zmiany biegów zdradza obnaża krótki rozstaw osi (256 cm). Przy długości auta wynoszącej 412 cm trzeba jednak pogodzić się z faktem, że na tylnych fotelach może brakować miejsca dla dorosłych osób, a bagażnik ma pojemność 350 litrów. W tym wypadku postawiono głównie na komfort jazdy siedzących z przodu. Obszerne fotele mają imponujący zakres regulacji, a pozycja za kierownicą powinna spodobać się tak niskim jak i wysokim osobnikom. Generalnie architektura wnętrza powoduje, że kierowca ma wrażenie jakby prowadził większy samochód. Długa, poziomo poprowadzona maska, wysoko zamocowana deska rozdzielcza z wcięciem w jej dolnej części (co przypomina musclecary z lat 70.) oraz bardzo wygodne i obszerne fotele z funkcją masażu powodują kierowca czuje się bardzo dobrze za kierownicą DS-a. Atmosferę poprawia przyjemna w dotyku pikowana skóra z przeszyciami w kształcie rombów, która również dekoruje deskę rozdzielczą. Romb to element dominujący we wnętrzu DS-a. Jego formę poza stebnówką przyjęły przyciski, czy klosze lampek oświetlających wnętrze. Wrażenie robi również solidne wyciszenie wnętrza. Nawet przy autostradowych prędkościach można delektować się przyjemnie brzmiącym sprzętem HiFi Focal Electra wymagającym dopłaty 4100 zł.

DS 3 CrossbackSzczepan Mroczek
DS 3 Crossback

DS 3 Crossback 1.2 – Brakuje refleksu

A czy DS-ma jakieś wyraźne wady? Tak. Oprogramowanie multimediów wymaga czasu. Na zapoznanie, przyzwyczajenie i reakcję. Fukcja start/stop też cierpi na przytępiony refleks. Ale mistrzem w tej kategorii jest system uruchamiania i wyłączania silnika, który wymaga przytrzymania przycisku start/stop przez ponad sekundę. Choć jest to celowe rozwiązanie i ma zabezpieczać przed przypadkowym uruchomienie silnika trudno się do tego przyzwyczaić. Podobnie jak do klimatyzacji, która nie jest w stanie utrzymać stabilnej temperatury we wnętrzu. Taką dolegliwość zaobserwowaliśmy również w Oplu Mokka.
Poza tym skrzynia biegów DS3 pozostawia ambiwalentne wrażenia. Z jednej strony zachwyca aż 8. przełożeniami, co w miejskim samochodzie należy do rzadkości, a z drugiej strony zdarza jej się szarpnąć, co wywołuje niepożądane bujanie przód/tył i obnaża krótki rozstaw osi. Poza tym łopatki do zmiany biegów są nieruchome i nie sprawiają wrażenia solidności. Gęsto stopniowana skrzynia znakomicie tuszuje natomiast wady silnika 3-cylindrowego o pojemności 1.2 PureTech i mocy 130 KM. Stara się utrzymywać silnik w optymalnych obrotach nie tylko w mieście, ale również na autostradzie. Poza tym nawet najmniejsze ruchy gazem agresywnie pobudzają silnik do pracy. W efekcie kierowca nie czuje, że ma pod maską silnik o niewielkiej pojemności 1.2 litra o tylko o 3 cylindrach. Nawet przy dynamiczniejszej jeździe do wnętrza dociera jedynie przyjemy i niezbyt głośny pomruk, więc kierowca nie ma wrażenia, że wyciska z silnika ostatnie poty. Podczas jazdy w tempie innych samochodów należy się spodziewać, że pod 100 km ze zbiornika znika ok. 7,5 l.

DS 3 CrossbackSzczepan Mroczek
DS 3 Crossback

DS 3 Crossback 1.2 – Tanio to już było

DS3 to samochód, który można polubić za oryginalny styl, ze smaczkami jak choćby wysuwane klamki oraz docenić za komfort podróżowania. Staranne wyciszenie, wygodne wnętrze, dobre zawieszenie, rześki silnik powodują DS3 Crossback dobrze sprawdza się nie tylko w mieście, ale również, co nas zaskoczyło, podczas podróży autostradowych.
DS3 Crossback, podobnie jak Peugeot 2208 i Opel Mokka, wnosi nowy standard pod względem komfortu i prowadzenia w klasę miejskich crossoverów i wyróżnia się spośród trójki luksusem i ekskluzywnością. Ciekawa propozycja, ale niestety niezwykle kosztowna. Cennik rozpoczyna się od kwoty 98 900 zł, a testowany przez nasz PureTech 130 w wersji Grand Chick z dodatkowym wyposażeniem kosztuje 163 tys. zł.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

DS 3 CrossbackSzczepan Mroczek
DS 3 Crossback
Dane producenta DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 KM Grand Chic
Cena 163 tys. zł 
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R3
Pojemność skokowa 1199 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
130 KM
5500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
230 Nm
1750/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 8-bieg. automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 9,2 s
Prędkość maksymalna 196 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 6,0 l
Emisja CO2 136 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowe, 5-miejscowy crossover, długość x szerokość x wysokość 4118 x 1791 x 1534 mm, rozstaw osi 2558 mm, masa własna 1205 kg, pojemność bagażnika 350 l, pojemność zbiornika paliwa 44 l 

 

zobacz galerię

REKLAMA