DS 4: Perła w koronie - TEST

Chociaż zastosowano w nim takie rozwiązania techniczne jak w Peugeocie 308 i Oplu Astrze, ma bardziej wyrazisty charakter niż one. DS 4 E-Tense może utrzeć nosa markom klasy premium. Wrażenia z jazdy.

DS4 Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 98 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Już od 2024 roku marka ds będzie oferowała tylko auta elektryczne i hybrydowe plug-in


Stellantis to ogromny koncern, ale nawet w nim nie ma miejsca na podobne do siebie modele – należące do niego marki Peugeot i Opel oferują już auta kompaktowe bazujące na platformie EMP2 – 308 i Astrę. Wiadomo było więc, że styliści marki DS będą musieli wspiąć się na wyżyny, żeby z tych samych klocków stworzyć model jedyny w swoim rodzaju. Nikt chyba jednak nie wątpił w ich wyobraźnię. Sięgnęli po sprawdzony przepis na samochód kompaktowy, ale z nieco bardziej muskularnym nadwoziem i o włos większym prześwitem. DS-a 4 nie można więc traktować jako w prostej linii następcy Citroëna DS 4 Crossbacka z 2015 r. To dlatego, że w koncernie Stellantis zrzeszającym kilkanaście marek właśnie DS chciałby pełnić rolę tej najbardziej wysmakowanej i awangardowej.

REKLAMA

DS 4 - Robi wrażenie 

Na pierwszy rzut oka widać, że to samochód wyjątkowy. Ma bardzo oryginalnie i odważnie stylizowaną karoserię, nietypowe światła, ostre przetłoczenia nadwozia, charakterystyczny tylny słupek i niewielkie okna. To wyróżniki „deesczwórki”, która może się podobać także za sprawą mocno wyeksponowanych nadkoli. Nie skłamiemy, pisząc, że na ulicy auto robi na przechodniach i innych kierowcach duże wrażenie, wywołując tzw. efekt wow!

DS4Materiały prasowe
Do wyboru jest kilka wersji wykończenia wnętrza – w La Premiere niemal każdy element obszyto skórą
DS4Materiały prasowe
hjg
Zamiast pokrętła jest ekran dotykowy – przesuwając po nim palcem, można np. wybierać funkcje z menu lub przybliżać mapę nawigacji
DS4Materiały prasowe
„Czwórka” to kolejny samochód DS-a, będący w swojej klasie wzorem dbałości o szczegóły

DS 4 - Wysmakowane wnętrze 

Podobnie, jeśli chodzi o wnętrze. Jego stylistyka to coś nowego nawet dla DS-a. W oczy rzucają się wysoka i niemal pionowa tablica rozdzielcza, wysmakowane przyciski na drzwiach i minitablet umieszczony w tunelu środkowym. To spora innowacja i rozwiązanie, którego nie stosowano dotąd w żadnym samochodzie. Poprzez dotyk, bez odrywania oczu od drogi, można sterować systemem multimedialnym, którego zawartość jest wyświetlana na głównym ekranie umieszczonym na szczycie tablicy. Rozwiązanie to ma stwarzać wiele możliwości, jednak jego przydatność na co dzień będzie można ocenić dopiero podczas dłuższego testu. Jedno możemy powiedzieć już dzisiaj – tablet działa bez opóźnień.
Typowy dla marki DS jest również wysoki poziom wykończenia wnętrza. Widać go choćby w jakości skórzanej tapicerki, sposobie działania przycisków czy staranności montażu różnych elementów. Część tapicerki, np. na drzwiach, jest obszyta skomplikowanym szwem, którego nie są w stanie wykonać maszyny, więc każde auto przechodzi przez ręce francuskiego rzemieślnika.

REKLAMA

REKLAMA

DS4Materiały prasowe
DS 4
Większy prześwit, bardziej masywna karoseria, mniejsze okna – DS 4 jest w połowie drogi między hatchbackiem i crossoverem


DS 4 E-Tense jest oczywiście pełen nowoczesnych rozwiązań technicznych i nie chodzi tylko o system multimedialny łączący się z siecią, ale o funkcje wspomagające kierowcę i zawieszenie adaptacyjne wykorzystujące dane z kamery do zmiany charakterystyki amortyzatorów. Trudno powiedzieć czy to zasługa tej funkcji, czy może zestrojenia zawieszenia, jednak pewne jest, że DS 4 zapewnia wzorową wygodę podróżowania, być może najlepszą w klasie. Chociaż zawieszenie wybiera nierówności bardzo skutecznie, nie jest zbyt miękkie – taka cecha bardzo irytuje np. w DS 3 Crossbacku – więc nadwozie nie przechyla się w zakrętach. DS 4 prowadzi się tak, jakby inżynierom udało się znaleźć złoty środek między precyzją prowadzenia aut niemieckich a wyjątkowym komfortem modeli z Francji. Zresztą nie tylko zawieszenie jest w tym aucie komfortowe. Są też bardzo wygodne fotele, kabina okazuje się skutecznie wyciszona (ponadstandardowo jak na model kompaktowy), a hybrydowy układ napędowy typu plug-in dopracowano tak, jak w żadnym modelu DS-a czy Peugeota. Jest to zasługa trzech elementów – auto po odpuszczeniu pedału gazu sunie po drodze, jakby nie hamowały go żadne opory; momentu włączania i wyłączania silnika spalinowego w zasadzie nie da się wyczuć; pedał hamulca, mimo układu rekuperacji, działa liniowo i precyzyjnie. Wersja hybrydowa jest też dynamiczna, a co najważniejsze, w trybie elektrycznym bez problemu pokona 40-50 km.
Czy nowy model marki DS ma jakieś wady? Oczywiście. Próg bagażnika znajduje się bardzo wysoko, na kanapie wygodnie będzie głównie dzieciom, a cena bogatszych wersji auta przyprawia o zawrót głowy. Mimo to z dużym prawdopodobieństwem DS 4 jest najlepszym francuskim autem od lat.

DS4Materiały prasowe
W modelach marki DS stosuje się naturalną skórę typu nappa, a niektóre szwy, np. na boczkach drzwi, są dziełem ludzkich rąk
DS4Materiały prasowe
Efektowne oświetlenie LED to wyposażenie seryjne w każdej wersji

 

Dane producenta DS 4 E-TENSE 225 LA PREMIERE
Cena 223 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy: silniki benz. i elektryczny AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
165 kW (225 KM)
Maks. moment obrotowy 360 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R4 turbo,
1598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
133 kW (180 KM)
6000/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
1750/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 80 kW (110 KM)
Maks. moment obrotowy 320 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynow. energii 12,4 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 8-biegowa
automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h b.d.
Prędkość maksymalna 233 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 1,3-1,4 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
29-32 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4400 x 1866 x 1470 mm, rozstaw osi 2675 mm, masa własna 1653 kg, pojemność bagażnika 390/1240 l, pojemność zbiornika paliwa 40 l.

Zobacz także:

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

zobacz galerię

REKLAMA