REKLAMA

Dacia Duster: Z gazem w podłodze - TEST

Dlaczego Dacia Duster jest dobra? Bo jest dobra i tania. Tej zasady trzyma się Dacia, która świętuje 15-lecie pod skrzydłami Renault w najlepszy sobie znany sposób – tanim modelem z jeszcze tańszym źródłem napędu. Wrażenia z jazdy Dusterem LPG.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 400 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Sandero, również w wersji Stepway, trzy odmiany Logana oraz Dustera od niedawna można zamówić z fabryczną instalacją gazową LPG – to, jak by nie patrzeć, 2/3 modeli sprzedawanych dziś przez Dacię. Żeby jeździć „z gazem w podłodze” (zbiornik jest umieszczony pod podłogą bagażnika, w miejscu koła zapasowego), do ceny Dustera wystarczy dołożyć jedyne 1000 zł. Jeśli to nie brzmi jak promocja, to nie wiemy, co może nią być. Wybierając model z LPG, oprócz tego, że tniemy koszty, o których za chwilę, w mniejszym stopniu przyczyniamy się do ocieplania klimatu. Emisja CO2 w wypadku jazdy „na gazie” jest bowiem niższa o około 10% od jazdy na benzynie. Zawsze coś.

Dacia Duster - turbogaz

Fabryczną instalację LPG połączono z turbodoładowaną jednostką 3-cylindrową o pojemności jednego litra i mocy 100 KM. Z założenia Duster nie jest więc autem o osiągach sprinterskich, właściwie o osiągach można powiedzieć jedynie tyle, że są. Co ciekawe, na papierze silnik zasilany LPG zapewnia lepszą dynamikę, niż kiedy spala benzynę, ale w praktyce nikt tej różnicy nie odczuje. Jednostka Dustera na wciśnięty gaz reaguje z wyraźnym opóźnieniem, typowym dla małych turbodoładowanych silników. W codziennej jeździe, żeby uzyskać wystarczającą dynamikę, należy utrzymywać strzałkę obrotomierza między 2000 a 3000 obr/min. Poniżej tej granicy przyspieszanie bardziej przypomina torturę, natomiast powyżej niej – do kabiny dociera już hałas. Pięciobiegowa skrzynia ma wyjątkowo krótko zestrojone przełożenia, co oznacza, że na piątym biegu przy 80 km/h jest już 2000 obr/min, przy 100 km/h 2500 obr/min, a przy 140 km/h – 3500 obr/min. W związku z tym wewnątrz względnie cicho jest do prędkości 120 km/h.

REKLAMA
Prosta, solidna deska rozdzielcza – niebieskie wstawki na nawiewach to wyróżnik wersji SL Celebration
Dwa w jednym – przycisk do przełączania źródła napędu oraz wskaźnik poziomu gazu Jakości obrazu z kamer cofania mogłoby pozazdrościć Dacii kilka dużo droższych aut

Dacia Duster - zasięg nieznany

Z pewnym zdziwienim odkryliśmy, że w limitowanej, jubileuszowej wersji SL Celebration nie przewidziano tak ekstrawaganckiego rozwiązania jak komputer pokazujący średnie zużycie paliwa (informacji o zasięgu też brak). Trudno zrozumieć, jakie oszczędności mógł przynieść brak kilku linijek kodu. To niedopatrzenie zostaje jednak osłodzone niskim zużyciem paliwa. W trybie mieszanym (autostrada/miasto/trasa pozamiejska, wszystko przy bardzo małym ruchu), jeżdżąc wyłącznie na LPG, pokonaliśmy 370 km, zużywając na 100 km średnio niecałe 7 litrów – zakładając, że, jak podaje producent, 32-litrowy zbiornik gazu ma blokadę napełnienia przy 80%. Przy normalnym ruchu spalanie pewnie wzrosłoby o kilka dziesiątych litra. Tak czy inaczej, pokonanie Dusterem „na gazie” 100 km kosztuje około 13-15 zł. Droższe będzie przejechanie takiego odcinka koleją.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Zaletą Dustera jest jego łączny zasięg, który przy dobrych wiatrach może wynieść ponad 1000 kilometrów. W Dacii postarano się też o to, by Duster ukrywał przed światem fakt, że może być karmiony LPG, bowiem dwa wlewy umieszczono obok siebie pod klapką – trudno uwierzyć, ale podobno są klienci, dla których ma to znaczenie.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Duster pokazuje jak proste zabiegi (wklęsłe klosze lamp, szerokie nadkola) mogą sprawić, że auto nabiera charakteru
Wlew paliwa i wlew gazu są w jednym miejscu – wygodnie

Dacia Duster - kulodporna

Na drodze nadwozie Dustera przechyla się już przy nieco tylko bardziej entuzjastycznej jeździe, przód mocno „nurkuje” podczas hamowania, ale auto długo pozostaje przyczepne i – to najlepsza cecha układu jezdnego Dacii – wykazuje totalną obojętność na to, po czym jedzie. Wysoko zawieszony Duster sprawia wrażenie kuloodpornego, co doceniają klienci nie tylko w Polsce, ale i za naszą wschodnią granicą, a także w krajach, w których dróg asfaltowych jest mniej niż szutrowych (północna Afryka kocha Dacie).
W kabinie czuć solidność – drzwi zamykają się „miękko”, deskę wykończono twardym, ale nie tandetnym plastikiem, skromne zegary czytelnie pokazują to, co powinny, a ekran systemu multimedialnego okazuje się szybki w działaniu i prosty w obsłudze. Wersję SL Celebration ożywiają dodatkowo niebieskie wstawki na fotelach, nawiewach i kołach. Podsumowując – na własny jubileusz Dacia zrobiła sobie całkiem udany prezent.

Dane producenta Dacia Duster TCE 100 LPG SL CELEBRATION
Cena 63 400 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R3 turbo
Pojemność skokowa 999 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
100 KM
5000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
170 Nm
2000/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 5-biegowa przekładnia mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h (benzyna/gaz) 14,4 s/13,8 s
Prędkość maksymalna (benzyna/gaz) 173 km/h/174 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (benzyna/gaz) 5,6/7,1 l/100 km
Emisja CO2 (benzyna/gaz) 141/128 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4341 x 1804 x 1693 mm, rozstaw osi 2674 mm, masa własna 1252 kg, pojemność bagażnika 445/1478 l, pojemność zbiornika paliwa (benzyna/gaz) 50/32 l.

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA