Wprzeciwieństwie do rynkowych gigantów Dacia nie czekała zbyt długo z przygotowaniem modelu klasy SUV. Duster jest oryginalnie i dość agresywnie stylizowany - ma "napuchnięte" duże nadkola i zderzaki, masywny przód oraz spory prześwit. Proporcje są wyważone, więc auto może się podobać, niezależnie z której strony na nie spojrzeć. Pod względem wymiarów zewnętrznych nie odbiega od samochodów kompaktowych (długość 4,31 m, szerokość 1,82 m), a do kompletu jest jeszcze spory bagażnik - o pojemności 475 l (2WD) lub 408 l (4WD). Podobne parametry oferuje konkurencja: Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, czy Ford Kuga.
Wnętrze jest proste, wykonane z tanich i solidnych materiałów, a przy tym bardzo dobrze zmontowane, wystarczająco obszerne i dość funkcjonalne. Nie obyło się bez kilku wpadek, jak np. umieszczenie sterowania elektrycznymi lusterkami pod dźwignią hamulca ręcznego, czy zamontowanie przycisków do otwierania tylnych szyb na końcu tunelu środkowego. Być może to ostatnie rozwiązanie miało na celu wyeliminowanie kilku kabli i przycisków, bo z tego miejsca przy odrobinie dobrej woli mogą jednocześnie otwieraniem szyb sterować kierowca i pasażerowie. Pozycja za kierownicą, pomimo braku wzdłużnej regulacji kolumny kierowniczej, jest całkiem niezła, a fotele (z modelu Sandero) zapewniają wystarczającą wygodę i trzymanie boczne. Wszelkie wyświetlacze i przełączniki są w zasięgu wzroku i rąk kierowcy i pochodzą z innych modeli Dacii, Renault, a nawet Nissana. Przydałby się wskaźnik temperatury zewnętrznej. Mimo wszystko, ogólne pierwsze wrażenie jest naprawdę budujące.
DACIA DUSTER 1.6 AMBIANCE 4X4
Dacia Duster 1.6 AMBIANCE 4X4 | |
---|---|
Cena | 49 900 zł |
Konkurenci | Toyota RAV4, Ford Kuga |
Silnik | benzynowy, R4, 1.6 16V |
Moc/przy obrotach | 105 KM/5750 obr/min |
0–100 km/h | 12,8 s |
Prędkość maksymalna | 160 km/h |
Zużycie paliwa | 8,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 185 g/km |
Silnik | poj. 1598 cm3, 148 Nm przy 3750 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na cztery koła. |
Nadwozie | 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, dł. x szer. x wys. 4315 x 1822 x 1625 mm, rozstaw osi 2673 mm, masa własna od 1250 kg, poj. bagażnika 408/1570 l. |
dane producenta |
Pod maską Dacii Duster może pracować jeden z trzech silników (przejętych z Renault). Pierwszy z nich (podstawowy) to benzynowy 1.6 o mocy 105 KM, dwa kolejne to 1,5-litrowe dCi o mocy 85 KM lub 109 KM. Silniki benzynowy oraz słabszy diesel współpracują ze skrzynią 5-biegową, natomiast mocniejszy diesel z 6-biegową. W wersjach 4x4 seryjnie montowana jest skrzynia 6-biegowa. Standardowo, Duster - jak większość mu podobnych - jest napędzany na przednie koła. Napęd na obie osie wymaga wybrania droższej wersji wyposażeniowej (Ambiance lub Laureate) oraz jednego z dwóch mocniejszych silników. Co ciekawe, już wersja podstawowa (2WD) potrafi w terenie zaskakująco dużo.
Podczas dwudniowych jazd testowych po szutrowych, suchych drogach Maroka ani razu nie dało się odczuć braku tylnego napędu. Do zapuszczania się w nieznane, z daleka od asfaltowych dróg, wystarczały wysoki 20-centymetrowy prześwit, opony o wysokim profilu (205/65 R 16) oraz spore kąty natarcia (30°), zejścia (36°) i rampowy (23°). Z pewnością w błocie i podmokłym terenie przydadzą się do odpychania "cztery buty", jednak - jak pokazują wszelkie statystyki - 90% kierowców SUV-ów nie opuszcza dróg asfaltowych bądź utwardzonych. Wątpiących w jakość rumuńskich produktów zadziwi fakt, że nawet na sporych nierównościach, pokonywanych z dużą prędkością, autem można bezproblemowo sterować (podsterowność pod kontrolą), a w środku nie słychać nic oprócz dźwięków muzyki płynącej z fabrycznego zestawu audio (żadnych stuków, czy skrzypienia). Mankamentem samochodu z silnikiem benzynowym jest jego duża hałaśliwość, co w połączeniu ze sporym apetytem na paliwo - średnio ok. 8,5 l/100 km - nie nastraja zbyt optymistycznie. W palecie silników przydałaby się nowocześniejsza jednostka benzynowa, najlepiej z turbodoładowaniem o mocy około 150 KM, jak również mocniejszy, np. 2-litrowy, diesel, który znajduje się w ofercie Renault.