Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0
BP BP

Dacia Lodgy

Duży van za małe pieniądze. Zmieści nawet siedmioro pasażerów, a gdy trzeba posłuży za furgonetkę - Dacia Lodgy w sprzedaży po wakacjach.

Dacia Lodgy Urodą nie poraża, ale też nie odstręcza. Widoczność z wnętrza – bez zarzutu

 

Jeśli siódemka jest rzeczywiście szczęśliwą liczbą, to mamy dodatkowy powód, dla którego model Lodgy może odnieść sukces. Debiutujący właśnie van Dacii jest siódmym modelem w ofercie marki należącej do koncernu Renault. Marki, która świetnie się ma nie tylko w krajach, dla których przede wszystkim została stworzona, jak Maroko, Iran czy Turcja, ale i w Europie, także Zachodniej. W Polsce Dacia zajmuje może nie najbardziej spektakularne, 18. miejsce w rankingu sprzedaży, ale za to przed BMW i Mercedesem, a w roku 2011 odnotowała wzrost sprzedaży, gdy tamte "zaliczyły" spadek.

Tyle że Dacia gra w zupełnie innej lidze niż samochody premium. Pięcio- lub (do wyboru) siedmiomiejscowy van Lodgy to samochód dla tych, którzy do tej pory skłonni byli raczej kupić kilkuletnie auto używane. Dacia kusi ich trzyletnią gwarancją (lub do 100 000 km) i oczywiście ceną. Chociaż ta na polski rynek jeszcze nie jest znana (podobnie jak ceny wyposażenia dodatkowego), ma nie odbiegać od poziomu wyższych modeli Dacii, a te kosztują od około 40 000 zł.

Van dłuższy od Renault Scénica za takie pieniądze? U Dacii to możliwe i akurat w wypadku tego modelu (jak i Dustera) właściciel swojego wyboru nie będzie żałował. Owszem, Lodgy ma twarde plastiki, ale co z tego, skoro wyglądają estetycznie i łatwo usunąć z nich zabrudzenia? Poza tym, w bogatszych wersjach, tworzywa na tablicy mogą być dwukolorowe, a na lakierowanej na czarno środkowej konsoli znajdą się chromowane listwy ozdobne. Są i inne ekstrasy - system parkowania tyłem, wydający ostrzegawczy dźwięk, a nawet ogranicznik prędkości. Nowością w gamie Dacii jest dostępny za dopłatą (we Francji niską - tylko 430 euro) multimedialny system Media Nav z 7-calowym dotykowym ekranem, wkomponowany w deskę rozdzielczą (za nisko - trzeba odrywać wzrok od drogi). W jego skład wchodzą radioodtwarzacz, zestaw głośnomówiący, nawigacja satelitarna i gniazdo USB.

Dacia Lodgy stawia na cechy praktyczne. Wsiada się do niej wygodnie, bo otwór powstały po otwarciu drzwi jest wysoki i prawie prostokątny, pokrywa bagażnika jest szeroka, więc po jej uniesieniu można załadować pakunki nawet o szerokości metra. O różnych wariantach pojemności bagażnika, zależnie od tego czy mamy do czynienia z pięcio- czy z siedmiomiejscową wersją auta, można by pisać długo, ale najważniejsze parametry są takie - przy pięciu miejscach wynosi ona aż 827 l, a po wyjęciu wszystkich siedzeń, z wyjątkiem dwóch z przodu, wzrasta do 2617 l. I za takie pieniądze jest to najpojemniejszy bagażnik na rynku. Żeby uzyskać jak największą przestrzeń bagażową, siedzenia niekoniecznie trzeba wymontowywać - zarówno te z drugiego, jak i z trzeciego rzędu można sprawnie złożyć i nie trzeba do tego używać siły.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Cenajeszcze nie znana
KonkurenciRenault Scénic, VW Touran
Silnikturbodiesel, R4, 1.5
Moc/przy obrotach107 KM/4000 obr/min
0-100 km/h11,6 s
Prędkość maksymalna175 km/h
Zużycie paliwa4,4 l/100 km
Emisja CO2116 g/km
Silnikpojemność skokowa 1461 cm3, maksymalny moment obrotowy 240 Nm przy 1750 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5/7-miejscowy van, długość x szerokość x wysokość 4498 x 1751 x 1682 mm, rozstaw osi 2810 mm, masa własna 1205 kg, poj. bagażnika (207)/827/2617 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.

À propos siedzeń - w Lodgy mamy do czynienia z dzielonymi kanapami, marnie wyprofilowanymi, ale dającymi możliwość wygodnego podróżowania. Nawet w trzecim rzędzie jest mnóstwo miejsca, także nad głową, bo auto ma pudełkowaty kształt. Szkoda tylko, że kolana na miejscach 6. i 7. trzeba trzymać pod brodą.

Ważące 1,3 t auto skonstruowane na tej samej płycie podłogowej co Dacia Logan MCV z belką skrętną w tylnym zawieszeniu zapewnia całkiem przyzwoity komfort resorowania, a precyzyjny układ kierowniczy prowadzi je tam, gdzie chce kierowca. Spośród dwóch dostępnych diesli 1.5, ten o mocy 90 KM uzyskuje moment obrotowy o wartości 200 Nm, jego 107-konny brat - nawet 240 Nm. Ten drugi, jako jedyny, współpracuje z sześciobiegową przekładnią o nieco za długich przełożeniach. Obydwa diesle mają zużywać średnio 4,2 oraz 4,4 litra oleju napędowego na 100 km. Jednostki benzynowe to 1.6 o mocy 82 KM (7,1 l/100 km) oraz nowocześniejsza 1.2 TCe z bezpośrednim wtryskiem i doładowaniem (115 KM). Ta druga ma się zadowalać 5,8 l/100 km.

Dacia Lodgy przewiezie siedmiu pasażerów albo pianino, ma seryjne cztery poduszki powietrzne, ABS ze wspomaganiem nagłego hamowania, mocowanie Isofix i pasy bezpieczeństwa z napinaczami, może mieć ESP. Co z tego, że połyskujące "metalem" wewnętrzne klamki są z plastiku, na drzwiach bagażnika od środka widać blachę, a okna otwierają się na korbki (w opcji mogą elektrycznie)? W tym samochodzie liczy się funkcjonalność i niska cena, ale tanio nie znaczy tandetnie, więc choć przez chwilę się zastanów, zanim kupisz używanego sześciolatka o przebiegu 200 000 km.

Tekst Roman Skąpski

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 55 100 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (11)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij