Dacia Sandero Stepway: dostaniesz więcej za mniej

Samochód wyglądający na coś, czym nie jest to wynalazek stary jak świat. W teście najnowsze dzieło Dacii – Sandero Stepway, czyli maluch w przebraniu crossovera.

Dacia Sandero Stepway
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 48 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

To niesamowite, jak wiele można zdziałać w krótkim czasie. Jeszcze kilka lat temu najczęstszą reakcją na słowo „Dacia” był co najwyżej pobłażliwy uśmiech, dziś należąca do Renault marka odnosi sukcesy nawet na rynku francuskim. W Polsce modele Dacii znalazły w ubiegłym roku dziesięć tysięcy nabywców

Crossover tylko z nazwy

Debiutujący razem z nowym Loganem i Sandero, Sandero Stepway to oczywiście owoc współczesnej mody na wszelkiej maści crossovery. I w porównaniu ze zwykłą odmianą Sandero, wersja Stepway rzeczywiście ma zapach uniwersalności, nawet jeśli jest to tylko zapach. Oferowany wyłącznie z napędem na przednią oś, Stepway wyróżnia się bowiem jedynie plastikowymi nakładkami na zderzakach i nadkolach, sztucznymi osłonami podwozia oraz relingami dachowymi, jest więc tylko inną – bardziej wystylizowaną jeśli ktoś woli – odmianą Sandero. Jedyną różnicą techniczną jest o 4 cm zwiększony prześwit, wynoszący 17,5 cm. Nasuwa się porównanie z nieco większą i nieco droższą w wersji przednionapędowej Dacią Duster. I tu Sandero Stepway zbiera dobre punkty, ponieważ jest jakościowo wyraźnie lepszy. Wygląd kabiny, wykonanie oraz szczegóły takie jak odgłos zamykanych drzwi – w Dusterze przypominający zamykanie się w blaszanej puszce – są w wypadku Stepwaya zauważalnie lepsze. Kabina jest prosta, z zegarami przypominającymi emerytowane modele Renault i z elementami obsługi wywindowanymi na wyższe piętra konsoli. Tworzywa mogą być twarde, ozdobniki zredukowane do minimum, ale ogólne wrażenie jakości jest więcej niż przyzwoite. Można powiedzieć, że jak na swój przedział cenowy (41 tys. zł za wersję podstawową z benzynowym silnikiem 0.9 turbo) Sandero Stepway jest wykonany tak jak BMW za swoją cenę, a to już bardzo dużo.

Poniżej 120 km/h dynamika jazdy jest dobra, jednak powyżej tej prędkości Stepway żegna się z osiągami

Zdrowy zestaw udogodnień

Podstawową zaletą Stepwaya jest przestronna kabina, z niepozornymi, ale zaskakująco wygodnymi fotelami. Dzięki wyżej zawieszonemu nadwoziu, do kabiny jest lepszy dostęp, na kanapie miejsca tyle ile w typowym maluchu, a za oparciem kanapy (we wszystkich Sandero standardowo dzielonym w proporcji 60/40) „rozsiada się” 320-litrowy zbiornik na bagaż. Stepway ma też typowy zestaw udogodnień, ze sporym schowkiem po stronie pasażera, miejscami na napoje i niewielkimi kieszeniami w drzwiach.

Turbodiesel średnio oszczędny

Za przednim zderzakiem testowy Stepway miał wysokoprężną jednostkę 1.5 dCi – czyli topowy silnik dla wszystkich odmian Sandero. Rozwija moc 90 KM i jest wyposażony w układ bezpośredniego wtrysku typu common-rail, turbosprężarkę z chłodnicą powietrza doładowującego oraz filtr cząstek stałych i współpracuje z pięciobiegową przekładnią mechaniczną. Nowością jest załączany przyciskiem tryb „Eco”, który reguluje pracę silnika i układu klimatyzacji, oraz wskaźnik zmiany biegu (na wyższy lub niższy). Nie sposób jednak powiedzieć, żeby to wszystko dawało szczególnie oszałamiające efekty – średnie zużycie paliwa podczas testu wyniosło bowiem 6,6 litra na 100 kilometrów. Natomiast trzeba Stepwayowi oddać to, że przy oszczędnej jeździe w trasie bez problemu można uzyskać wynik wyraźnie poniżej 5 l/100 km, co przy 50-litrowym zbiorniku paliwa daje ponad 1000-kilometrowy zasięg, znakomity jak na samochód tej klasy.

Dynamiczny tylko do czasu

Niezła jest też dynamika jazdy, o czym świadczą wyniki pomiarów elastyczności szczególnie na 4. biegu – byle nie przekraczać najbardziej „codziennych” prędkości. Cudów nie ma i przy współczynniku oporu powietrza wynoszącym 0,36, realne osiągi Dacii kończą się przy 120–130 km/h, powyżej których Stepway praktycznie przestaje przyspieszać – na rozpędzenie do 160 km/h potrzebuje już ponad minutę. Do ekonomicznej jazdy przydaje się dość długie przełożenie 5. biegu, które pozwala utrzymywać bardzo przyzwoite tempo jazdy z silnikiem pracującym na dość niskich obrotach (przy 120 km/h jest niewiele ponad 2000 obr/min).

Przyzwoity komfort

Dobre wrażenie robi też Stepway na drodze. Można odnieść wrażenie, że na dobre – na bardzo dobre – wychodzi Dacii podwyższone zawieszenie. Przede wszystkim, komfort jazdy okazuje się lepszy niż można było się spodziewać – nierówności nawierzchni są tłumione spokojniej, praca kół nie jest w kabinie nadmiernie odczuwalna, a zachowanie auta jest bardzo stabilne. Do kabiny przedzierają się wibracje pochodzące od jednostki napędowej oraz hałasy – od silnika, zawieszenia oraz toczenia opon – ale w odniesieniu do ceny samochodu ogólne wrażenie jest dobre. W zakrętach Sandero Stepway jest przyczepny, jego układ kierowniczy działa z dobrym wyczuciem i chociaż przy zmianach obciążenia kół (zakręty, hamowanie) przechyły nadwozia stają się dość mocne, nawet w alarmowych sytuacjach nie powstaje wrażenie utraty stabilności. Nie odejmujemy punktów za drogę hamowania na poziomie 45 m, pomiary osiągów były bowiem wykonywane w bardzo niesprzyjających warunkach, bo na mokrej nawierzchni i przy temperaturze poniżej zera.

W lepszej wersji już nie jest tani

Jak to ujmuje Dacia, jej modele mają oferować „więcej za mniej”. Cennik Sandero rusza więc od 30 tys. zł, by przekroczyć 51 tys. zł w topowej odmianie Stepwaya 1.5 dCi (Laureate). W tej ostatniej na pokładzie jest więcej dodatków – z klimatyzacją, radioodtwarzaczem CD/MP3 ze wszystkimi możliwymi portami oraz łączem bluetooth – niż oferuje większość konkurencyjnych modeli. Do tego można dołożyć system nawigacji za bardzo dobrą cenę (950 zł, plus mapy Europy za 400 zł). Jest to też jednak poziom, za który można mieć np. znacznie większą i wygodniejszą Kię Cee’d – „gołą”, ale jednak. Bądź tu mądry i wybieraj.

Roman Popkiewicz
redaktor "auto motor i sport"

Naszym zdaniem

„Nasz klient, nasz per pan” – to żelazna rynkowa zasada. Sukces takich modeli jak Kia Soul, Suzuki SX4 i Dacia Duster potwierdził, że na cenowym parterze rynku zapotrzebowanie na crossovery jest bardzo duże. Sandero Stepway schodzi z ceną o kolejne pół stopnia niżej – ciekawe, jaki będzie efekt.

 

Dane techniczne

Data publikacji 4/2013
Silnik Rodzaj turbodiesel, R4 Umieszczenie poprzecznie z przodu Rozrząd ohc, 2 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 90
Przy obrotach (/min) 3750
Pojemność skokowa [cm3] 1461
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 220
Przy obrotach (/min) 1750
Maksymalne obroty (obr/min) b.d.
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,72/1,95/1,23/ 0,90/0,65
Bieg wsteczny 3,54:1
Przełożenie przekł. głównej 3,56:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, wahacze trójkątne, stabilizator Zawieszenie tylne: belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory
Hamulce z przodu tarczowe, średnica 259 mm
Hamulce z tyłu bębnowe, średnica 203 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon Goodyear Ultra Grip 8 205/55 R16 6J x 16
Koło zapasowe pełnowymiarowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,36
Powierzchnia czołowa [m2] b.d.
Dł/szer/wys [mm] 4081/1733/1618
Rozstaw osi [mm] 2590
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1490/1481
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,4/10,4
Poj. zbiornika paliwa [l] 50
Masa własna [kg] 1189
Dopuszczalne obciążenie [kg] 501
Poj. bagażnika [l] 320/1196
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 4,6
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 3,7
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 4,0
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1552
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,74/0,55
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 920/1384
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja lakier (lata) 2
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 6
Cena modelu testowanego (zł) 52 560
Wyposażenie wersji testowanej Przednie i boczne poduszki powietrzne, układy ABS i ESP, radioodtwarzacz CD/MP3, port USB i wejście AUX, klimatyzacja manualna, komputer pokładowy, łącze bluetooth, elektrycznie sterowane szyby z przodu, regulacja wysokości fotela kierowcy, elektrycznie regulowane lusterka, tempomat, kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte skórą, centralny zamek, stalowe 16-calowe obręcze kół, lakier metalizowany.
0-30 km/h (s) 1,9
0-50 km/h (s) 3,9
0-80 km/h (s) 8,2
0-100 km/h (s) 12,0
0-120 km/h (s) 18,0
0-130 km/h (s) 22,7
0-160 km/h (s) 62,8
Prędkość maksymalna (km/h) 167
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,5
Maksymalne (l/100 km) 9,1
średnie podczas testu (l/100 km) 6,6
zasięg (km) 757
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 47
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 76
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 95
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 124
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 44,9
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 45,5
Wyposażenie dodatkowe Koło zapasowe 210 zł Pakiet skórzany 1450 zł Pakiet Media Nav system nawigacji GPS z 7-calowym ekranem dotykowym 950 zł Mapy Europy (wersja rozszerzona) 400 zł

PODSUMOWANIE

Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi

Ocena:
3
(, )
Jeśli komuś wystarczają niemające żadnej treści poza stylizacyjną atrapy osłon ą la crossover – świetnie. Sandero Stepway ma bowiem dawać namiastkę poczucia jazdy czymś innym niż typowy maluch. Jest dobrze dopracowany, z turbodieslem pod maską dość dynamiczny i potrafi być oszczędny. Jednak hałas w kabinie będzie przypominał o tym, że jest to auto z niższej półki.
Nadwozie
przestronne wnętrze
dobra jakość wykonania
prosta obsługa
pojemny bagażnik
przeciętna widoczność do tyłu
Napęd
dobre osiągi
obrze dobrane przełożenia skrzyni biegów
precyzyjny mechanizm zmiany biegów
Komfort
dobry komfort resorowania
dobry dostęp do wnętrza,
wygodne fotele
kabina wyciszona tylko przeciętnie
Właściwości jezdne
stabilne zachowanie na drodze
niezbyt silna podsterowność
nerwowe zachowanie na krótkich, poprzecznych nierównościach
Eksploatacja
niskie zużycie paliwa w trasie
niewysoka dopłata za układ nawigacji
cena wersji Laureate zahacza o poziom znacznie lepszych aut
krótkie okresy między przeglądami (raz w roku)
Bezpieczeństwo
dobrze zestrojony układ stabilizacji
brak w wyposażeniu poduszek kurtynowych
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA