Nie jest rewolucyjna, bo taka być nie musi. Nikomu też nie potrzebuje niczego udowadniać, bo przez lata obecności na rynku wyrobiła sobie bardzo dobrą markę. W końcu nie bez powodu na Skodę Fabię pierwszej generacji w 2006 roku skusiło się na całym świecie prawie 250 tysięcy nabywców, czyli o 3,1% więcej niż rok wcześniej, z czego 16 473 w Polsce. A że najlepszą obroną jest atak, nie było sensu czekać aż słupki z danymi zaczną wykazywać spadek.
Skoda za pomocą Fabii drugiej generacji chce pozyskać nie tylko klientów ceniących sobie jakość i trwałość, ale (co jest ostatnio bardzo modne) również osoby, szukające auta, na które chce się popatrzeć. Fabia, choć zachowała płytę podłogową poprzednika, została mocno odmieniona. Ci, którzy znają Roomstera - od razu zauważą w niej ten sam przód; reszta karoserii to znajome kształty Fabii, ale przyprawione na współczesną modłę. Podobać się może w szczególności wersja z białym, jak w Mini, dachem i z dużymi, 16-calowymi felgami.
Wewnętrzny świat Fabii wygląda znajomo -w końcu taką samą deskę rozdzielczą odnajdziemy w Roomsterze. Prawie jak u Volkswagena są materiały użyte do jej wykończenia - wysokiej próby, miękkie w górnej części i twarde w dolnej. Pozycja za kierownicą - wyższa niż u poprzednika, ale w niczym to nie przeszkadza. Ustawiam obszerny fotel kierowcy, regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę i co sił w nogach udaj ę się na tylną kanapę, by wykonać "test kolanka". Zaskoczenie! Kolanami zahaczam wprawdzie o fotel, ale mógłbym tu wytrzymać i kilkaset kilometrów. Szybko spoglądam na dane techniczne - wszystko staje się jasne: mimo tego samego rozstawu osi, co u pierwszej Fabii (2462 mm), auto "poszło w górę" o 47 mm, dzię- ki czemu można było zakotwiczyć wyżej fotele i tylną kanapę. Za moimi plecami, w bagażniku, też jest więcej powietrza - pojemność wzrosła o 40 litrów, do równych 300 litrów. I to pomimo że koło zapasowe, wbrew ostatniej modzie, jest pełnowymiarowe.
Choć Skoda oferuje do Fabii drugiej generacji siedem jednostek napędowych, do wyboru jest tak naprawdę pięć. Dwa silniki trzycylindrowe - podstawowy benzynowy o pojemności 1,2 litra i mniejszy z diesli - dostępne są w dwóch odmianach. Pozostałe silniki to stary znajomy 1.9 TDI oraz 1.4 16v i 1.6 16v; ten ostatni zastąpi mało popularną, dwulitrową wersję. Do współpracy ze wszystkimi jednostkami zaprzęgnięto mechaniczne, pięciobiegowe skrzynie biegów; tylko najmocniejszy silnik benzynowy jest dostępny z 6-stopniowym automatem.