ECOBEST Challenge 2021 - Wielki test realnego zasięgu samochodów elektrycznych

Oto wyniki EcoBest Challenge 2021- testu w ruchu drogowym realnego zasięgu 15 popularnych w Europie samochodów elektrycznych. Żaden z testowanych modeli nie pokonał dystansu obiecywanego przez dane WLTP, a największym zasięgiem mogą pochwalić się samochody koreańskich marek.

EcoBest Challenge 2021 materiały prasowe
EcoBest Challenge 2021

Wszystkie samochody w teście potrzebowały więcej energii do pełnego naładowania niż wynosi pojemność akumulatorów, a dokładniej od 5,9% do 27,1% ponad deklarowane dane.
• Żaden z testowanych modeli nie osiągnął homologowanego przez cykl WLTP zasięgu. Większość popularnych samochodów elektrycznych sprzedawanych w Europie pokonuje dystans przekraczający 80% zasięgu WLTP, a 5 z 15 modeli osiągnęło ponad 90% zakresu WLTP.
• Wszystkie badane samochody po wyświetleniu na komputerze zerowego zasięgu były w stanie wciąż się poruszać i w zależności od modelu pokonały od 14 km do 37,8 km.

EcoBest Challenge 2021materiały prasowe
EcoBest Challenge 2021

Modele, które wzięły udział w teście realnego zasięgu samochodów elektrycznych:

Dacia Spring – od 79 900 zł
Fiat 500e – od 159 900 zł
Honda e – od 155 200 zł
Hyundai Kona – od 123 900 zł
Renault Zoe – od 124 900 zł
Opel Corsa-e – od 132 490 zł
Peugeot E-208 – od 127 900 z
Opel Mokka-e – od 139 900 zł
Peugeot e-2008 – od 152 900 zł
Nissan Leaf – od 123 900 zł
Kia e-Niro – od 152 990 zł
Mazda MX-30 - od 142 900 zł
Citroen e-C4 – od 142 400 zł
Cupra Born – od 147 800 zł
Volkswagen ID3 - od 161 490 zł

Wskazówka na prędkościomierzu muska liczbę 90. Tempomat dba o to, by Audi e-tron GT poruszał się płynnie. Mniejsza prędkość oznaczałaby, że zaczną mnie wyprzedzać ciężarówki. Mam do przejechania 300 km z Warszawy do Krakowa. Nie mogę przyspieszyć ponieważ zasięg skurczyłby się w błyskawicznym tempie. W tym wypadku im wolniej jadę tym szybciej dotrę do celu, bo nie będę musiał zjeżdżać z trasy i szukać wolnego portu do ładowania. Przy sprzyjających warunkach Audi e-tron GT może pokonać nawet ponad 400 km na jednym ładowaniu. Jednak każdy kto choć raz miał okazję pokonać dłuższy dystans samochodem elektrycznym wie, że długa podróż wiąże się z licznymi ograniczeniami. Pomimo śmiałych deklaracji firm i polityków trudno oczekiwać, że za 10 lat samochody spalinowe zostaną wycofane ze sprzedaży. Obecnie samochód elektryczny świetnie sprawdza się roli drugiego samochodu w rodzinie pod warunkiem, że mamy własne źródło ładowania i poruszamy się w obrębie aglomeracji miejskiej.

EcoBest Challenge 2021materiały prasowe
EcoBest Challenge 2021

ECOBEST Challenge 2021 – Zasięg najważniejszy

Zasięg to jeden z najważniejszych parametrów określających przydatność samochodów elektrycznych w codziennym użytkowaniu. Nic dziwnego, że klienci przykładają do niego tak dużą wagę. Jeśli chcesz kupić samochód na prąd możesz zweryfikować jego zasięg sprawdzając dane homologacyjne. Obecnie producentów obowiązuje WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), który jest zdecydowanie bardziej zbliżony do rzeczywistego zużycia energii niż wycofany i obowiązujący do 2017 roku NEDC. Jasne jest, że samochody powinny być sprawdzane według jednego testu homologacyjnego w takich samych warunkach. Dzięki temu wyniki są porównywalne i wiemy, które samochody są najbardziej energooszczędne. Czy jednak dane podawane przez WLTP okazują się realne? By to sprawdzić AutoBest zorganizował test realnego zasięgu w ruchu drogowym „EcoBest Challenge” piętnastu popularnych w Europie samochodów elektrycznych. Każde z badanych aut ma homologowany zasięg do co najmniej 200 km i kosztuje nie więcej niż 32 tys. euro bez podatków.
EcoBest Challenge bada rzeczywiste zużycie energii samochodów elektrycznych podczas jazdy drogami publicznymi. Jest jedynym na Starym Kontynencie tak kompleksowym testem zużycia energii samochodów elektrycznych w realnym ruchu. W każdym kraju europejskim panuje inna kultura i tempo jazdy oraz inaczej skonstruowana jest infrastruktura. „EcoBest Challenge 2021 – Zelektryfikowane przez VinFast”, bo tak brzmi pełna nazwa tegorocznej edycji testu, który został przeprowadzony w Katalonii daje wyniki uśrednione dla Europy. By badania oddawały jak najwierniej realne zużycie energii dziennikarze, którzy zasiadali za kierownicą samochodów pochodzili z różnych krajów i na trasie rotowali się co 25 km. Jednocześnie kierowcy zachowywali się w sposób naturalny i korzystali z wszystkich urządzeń podkładowych takich jak klimatyzacja, nawigacja, czy sprzęt audio. Trasa wiodła różnymi typami dróg, od autostrady przez miejskie ulice, by jak najwierniej oddać warunki w jakich samochody są zwykle eksploatowane.
Wszystkie samochody poruszały się po tej samej trasie, w tym samy czasie i takich samych warunkach atmosferycznych. EcoBest Challenge odbywał się w listopadzie w Katalonii, gdzie temperatura sięgała kilkunastu stopni Celsjusza i nieznacznie się zmieniała w zależności od pory dnia. Więc w tym wypadku układ klimatyzacyjny nie był w szczególny sposób obciążony. Wiemy też z doświadczenia, że Polska zima potrafi zmniejszyć zasięg samochodu elektrycznego nawet o ponad 25%. Można się zatem spodziewać, że wyniki realnego zasięgu samochodów elektrycznych EcoBest Challenge powinny okazać się wiążące w czasie polskiego sezonu wiosennego i letniego. Zasięg podczas testu mierzony jest od momentu odpięcia samochodu elektrycznego od ładowarki do momentu kompletnego rozładowania akumulatorów, czyli do pełnego zatrzymania.

Jak się okazało dane z testu homologacyjnego WLTP są bardziej optymistyczne niż pokazuje test realnego zasięgu w ruchu drogowym. Żaden z testowanych modeli nie osiągnął 100% dystansu WLTP. Wszystkie samochody w teście pokonały ponad 75% dystansu gwarantowanego przez WLTP, a niektóre modele były bardzo bliskie danym WLTP. Bardzo łatwo to sprawdzić analizując wskaźnik autorski wskaźnik EcoBest Challenge - „EcoC 1”, którego wyniki zamieszczone są w tabeli poniżej. Wynik zasięgu najbardziej zbliżony do danych WLTP odnotowała Dacia Spring (98.67%), natomiast najbardziej odbiegał od deklarowanego zasięgu Citroen e-C4 (74,59 %).

W zasięgu, czyli kategorii najbardziej nas interesującej konkurencję zdeklasowały modele koreańskich marek. Najlepszy okazał Hyundai Kona, który na jednym ładowaniu pokonał ponad 446 km. Na drugim miejscu z zasięgiem 433 km uplasowała się Kia e-Niro. Trzecie miejsce zajęła Cupra Born z wynikiem 339 km. Niewiele do Cupry stracił VW ID 3 (338 km), a przedziale powyżej 300 km znalazły się już tylko Renault Zoe (334 km) oraz Nissan Leaf (311 km). Kompletne wyniki znajdziecie w tabeli poniżej.

ECOBEST Challenge 2021 – Sprawność konstrukcji

Drugi autorski wskaźnik „EcoC 2” oznacza zużycie energii (sprawność konstrukcji), czyli jaki dystans może pokonać samochód wykorzystując 1 kWh energii. W kategorii EcoC 2 najlepsza okazała się Dacia Spring, która pokonuje 8 km na 1 kWh. Oczywiście w tym wypadku im lżejszy, mniejszy i stawiający mniejsze opory podczas jazdy samochód tym lepiej. Widać również, że nowe samochody elektryczne mają nie tylko większy zasięg, ale też ich napędy wymagają mniej energii niż jeszcze 3 lata temu kiedy odbywała się poprzednia edycja EcoBest Challenge.

Trzeci wskaźnik „EcoC 3” informuje w procentach o ile więcej energii od deklarowanej przez producenta pojemności akumulatorów potrzebujemy od pełnego naładowania „baterii”.

EcoBest Challenge 2021materiały prasowe
EcoBest Challenge 2021

Sprawdziliśmy również jaki dystans samochody zdolne są pokonać od momentu kiedy komputer pokładowy wyświetla zasięg 0 km. W tym celu kierowcy testowi poruszali się samochodami do całkowitego zatrzymania. We wszystkich samochodach producenci pozostawili rezerwę strategiczną i to całkiem sporą, od 14 do 37, 8 km. A pamiętamy przecież premierę BMW i3 w roku 2013 kiedy to rewolucyjny samochód elektryczny miał 3 km rezerwy strategicznej. Potem BMW zwiększyło ten dystans do ponad 20 km. Jednak lepiej nie wykorzystywać tej rezerwy „baterii” ponieważ jest to niezdrowe dla akumulatorów, a poza tym przywrócenie samochodu elektrycznego do życia niesie za sobą wiele problemów.

ECOBEST Challenge 2021 – Zapotrzebowanie na energię elektryczną

Kolejnym unikalnym elementem testu EcoBest Challenge jest badanie ile energii potrzebuje całkowicie rozładowany samochód, by uzupełnić poziom naładowania akumulatorów do pełna. Wszystkie samochody w teście potrzebowały więcej energii niż wynosi pojemność akumulatorów netto, a dokładnie od 5,9% do 27,1% więcej. To oznacza, że całkowity koszt pokonania np. 100 km w samochodzie jest większy niż samo zużycie energii przez samochód elektryczny podczas jazdy.
Straty podczas ładowania akumulatorów wynikają z wielu czynników. ale głównie wiążą się z ubytkiem energii cieplnej. Podczas ładowania chłodzenia wymaga nie tylko sama ładowarka, ale też instalacja w samochodzie. Wraz ze wzrostem prędkości ładowania rosną straty. Ok 5 % strat wiąże się z konwersją prądu zmiennego (AC) na stały (DC). Ilość energii, którą tracimy zależna jest od wielu czynników, również od tego jaka temperatura panuje na zewnątrz.

EcoBest Challenge 2021materiały prasowe
EcoBest Challenge 2021

ECOBEST Challenge 2021 – Doroczne badanie

EcoBest Challenge w tym roku został zrealizowany we współpracy z marką VinFast, wietnamskim producent elektrycznych samochodów i motocykli, należącym do grupy WINGROUP, największego przemysłowego konglomeratu z Wietnamie. Dlatego tegoroczna pełna nazwa testu brzmi „ EcoBest Challenge 2021 – Zelektryfikowane przez VinFast”. Badanie realnego zasięgu samochodów elektrycznych dostępnych na Europejskim rynku „EcoBest Challenge” będzie organizowane corocznie począwszy od 2021 roku, jako działalność społeczna mająca na celu uświadamianie i informowanie o zaletach samochodów bezemisyjnych.
Dzięki EcoBest Challenge klienci rozważający zakup samochodu elektrycznego mają dostęp do sprawdzonych w realnym ruchu zasięgów poszczególnych modeli i mogą lepiej dopasować samochód do własnych potrzeb i gustów.
Zaangażowanie wietnamskiej marki VinFast w projekt jest jednym z elementów promocji transformacji z napędów spalinowych na elektryczne. VinFast właśnie jest na etapie budowania europejskiej struktury firmy i wprowadzania na starym kontynencie do sprzedaży elektrycznych modeli. Rozpoczyna od dwóch elektrycznych SUV-ów, VF e35 i VF e36 i rynków niemieckiego, francuskiego i holenderskiego. W tym roku EcoBest Challenge 2021 korzystał z pomocy logistycznej hiszpańskich mediów (coches.net) oraz wsparcia technicznego hiszpańskiego producenta stacji ładowania Circutor.
W przyszłości EcoBest Challenge skupi się również nad szczegółowym badaniem procesu ładowania akumulatorów, czyli czasu potrzebnego do uzupełnienia energii i wpływu szybkości ładowania na pobór mocy.

 

LEGENDA DO TABEL:

EcoC 1 – Informuje jaki procent dystansu podawanego przez WLTP może pokonać samochód elektryczny w realnym ruchu
EcoC 2 – Wskaźnik opisujący sprawność konstrukcji, czyli jaki dystans może pokonać samochód wykorzystując 1 kWh energii
EcoC 3 - Informuje w procentach o ile więcej energii od deklarowanej przez producenta pojemności akumulatorów netto potrzebujemy do pełnego ich naładowania.

Battery gross – Pojemność akumulatorów brutto
Battery net – Pojemność akumulatorów netto
Max Charge DC – Moc ładowania prądem stałym (kW)
Max Charge AC – Mac ładownia prądem zmiennym ( kW)
Price in Spain – Cena w Hiszpanii
Real range – Zmierzony zasięg realny w ruchu drogowym
Energy Filled – Energia pobrana podczas ładowania

Engine – Moc silnika
WLTP range – Zasięg wg cyklu WLTP
Consumption real – Zużycie energii zmierzone w realnym ruchu drogowym
Range form zero battery - Ile kilometrów można pokonać od momentu kiedy komputer wyświetla zerowy zasięg.

Kliknij w tabelę, aby powiększyć.

Tabele z wynikami EcoBest Challenge 2021

EcoBest Challenge 2021

EcoBest Challenge 2021

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

REKLAMA