Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Elektryczny Mercedes – jeździmy pierwszym modelem marki EQ

W 2018 roku Mercedes zamierza wprowadzić na rynek swój pierwszy model z napędem elektrycznym – kompaktowego SUV-a pod nazwą EQC. Nasze wrażenia z jazdy koncepcyjnym autem.

Mercedes EQ Mercedes EQ

 

 

Termin „EQ” był dotychczas znany ze świata hifi. Tym skrótem oznacza się equalizer – korektor do regulacji wysokości tonów. Że również Mercedes zamierza wprowadzać nowe tony w dyskusji o przyszłości motoryzacji można się było przekonać podczas salonu samochodowego w Paryżu jesienią zeszłego roku. To tam po raz pierwszy pokazano to koncepcyjne elektryczne auto. Teraz odbyliśmy nim małą przejażdżkę.

Podczas ruszania czuć szarpnięcie, potem samochód toczy się twardo na 21-calowych kołach podskakując na poprzecznych nierównościach drogi. Mercedes od razu nas uprzedził – układ napędowy i zawieszenie seryjnego modelu będą się różniły od tych w aucie koncepcyjnym. Po co więc wyjeżdżać nim już teraz na ulicę? „Chodzi o to, żeby obejrzeć koncepcyjny model w świetle dziennym, w ruchu wśród innych samochodów. Po to, żeby przekonać się jak wygląda w realnym świecie” – wyjaśnia nam Thomas Sälzle, projektant EQ. To wpasowanie się w otoczenie wychodzi koncepcyjnemu autu całkiem nieźle, mimo że wygląda nietypowo. W sumie samochód nie wydaje się jakiś dziwaczny, my też czujemy się w nim swojsko, chociaż tę przejażdżkę odbywamy tylko w roli pasażera.  

 

 

 

 

 

 

 

BP
Mercedes EQ Mercedes EQ

Koncepcyjny, ale jednak zwyczajny

Musimy też przyznać, że ekscytacja z powodu poruszania się koncepcyjnym modelem po zwykłych drogach nie jest aż tak wielka, jak można by się spodziewać. Pewnie dlatego, że auto ma proporcje tradycyjnego SUV-a, a długością nadwozia (4,73 m) nie odbiega wiele od Mercedesa GLC (4,65 m).

High-tech najbardziej widać z przodu nadwozia, gdzie zastosowano czarny błyszczący panel. Na jego środku pobłyskuje obowiązkowa gwiazda Mercedesa obramowana paskami niebieskich diod układających się we wzór osłony chłodnicy. Stylistom chodziło o to, by nie zrywać ze stylem współczesnych Mercedesów, tylko nadać mu nowoczesny kontekst.

Samochód wygląda masywnie, nadwozie nie ma żadnych ostrych krawędzi, tył jest szeroki – wszystko razem ma wyglądać jak monolit. Przód to jedna bryła, a nie zestaw elementów, podwozie jest od spodu osłonięte, zrezygnowano nawet z klamek - drzwi otwiera się dotykowo aktywując odpowiedni czujnik. Jak zawsze w takich wypadkach rodzi się pytanie, czy i które z tych ekstrawaganckich wynalazków zostaną zastosowane w modelu seryjnym. „Naprawdę udało nam się przenieść zaskakująco dużo nowych rozwiązań do seryjnego modelu”, twierdzi Thomas Sälzle. W wypadku EQ Mercedes poczyna sobie pod tym względem znacznie bardziej odważnie niż bywało w przeszłości, ale szczegółów na razie nie zdradza.

 

Mercedes EQ Mercedes EQ

Model seryjny będzie bardzo podobny

Co do seryjnego modelu, to kilka informacji już znamy. Zasięg EQ będzie wynosić 500 km, moc około 300 kW będzie wytwarzana przez dwa silniki elektryczne umieszczone na przedniej i tylnej osi, co pozwoli zmieniać wartość momentu napędowego docierającego do kół.

Przedstawiciele Mercedesa zapewniają że ten samochód to „bardzo, bardzo konkretna wizja auta seryjnego. Pod względem systemów asystujących oraz zdolności do jazdy autonomicznej EQ ma być jeszcze odrobinę bardziej zaawansowany niż Klasa S. Akumulatory, które umieszczono płasko w podłodze samochodu, są produkowane przez samego Mercedesa, który zainwestował miliard euro w fabrykę w Saksonii.

Bardzo nowocześnie wygląda wnętrze EQ. Kabina jest od środka obramowana świetlną diodową listwą, z przodu znajduje się wielki wyświetlacz. Światła mają tu także znaczenie funkcjonalne – gdy np. auto będzie jechało drogą zaprojektowaną jako indukcyjna ładowarka, kolor światła się zmieni. Z kolei diody prześwietlające spod okładziny drzwi korespondują z muzyką, jaka  w danej chwili rozbrzmiewa w kabinie. Wskaźniki na ekranie można dowolnie zestawiać – korzystając tylko z tych, które pokazują absolutnie niezbędne informacje, albo serwując sobie pełny zestaw danych.

 

Mercedes EQ Mercedes EQ

Światło wszędzie

Gdy korzystając z tzw. trybu boost uruchomi się pełną moc silników, wnętrze auta zostanie spowite białym światłem. Każdemu trybowi jazdy przyporządkowano inny kolor. Zamiast tradycyjnych lusterek zastosowano ekrany umieszczone w drzwiach i przy górnej krawędzi przedniej szyby. Otwory nawiewu też są podświetlane – gdy wylatuje z nich ciepłe powietrze diody świecą na czerwono, gdy zimne – na niebiesko. Czerwień pojawia się również na tylnej szybie (dzięki diodom umieszczonym w spojlerze), kiedy samochód hamuje.

Rynkowy debiut elektrycznego modelu przewidziano na 2018 rok. Kompaktowy SUV będzie nosił nazwę EQC, po nim na rynku pojawią się kolejne auta z napędem elektrycznym.   

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 757 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij