[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Fiat 500C Hybrid: wrzuć na luz | TEST

Można się spierać czy Fiat 500C Hybrid z nowym, 3-cylindrowym silnikiem zasługuje na miano hybrydy. Ale jest też inna wątpliwość: czy warto wybierać w nim bieg jałowy, by oszczędzić paliwo?

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 54 850 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Napis „Hybrid” wskazuje, że mamy do czynienia z samochodem, w którym połączono silnik spalinowy z elektrycznym. 500C Hybrid to jednak tylko tzw. „miękka hybryda”, w której energia elektryczna jedynie wspomaga pracę silnika spalinowego. Jest tu wprawdzie system odzyskiwania energii, ale „na prądzie” nie przejedzie się nawet metra.

Fiat 500C Hybrid - kontrowersyjne sugestie

W praktyce rozwiązanie to daje pewne korzyści. W 500C Hybrid jednostka spalinowa gaśnie praktycznie podczas każdego zatrzymania, natomiast rozruch umożliwia mały silnik elektryczny pełniący równocześnie funkcję rozrusznika i prądnicy. Układ korzysta z odrębnego akumulatora, który jest ładowany energią odzyskiwaną podczas hamowania. Kontrowersyjny wydaje się jednak fakt, że system sugeruje kierowcy wrzucenie biegu jałowego (czyli luzu), jeśli samochód porusza się z prędkością mniejszą niż 30 km/h. Jazda na luzie nie jest wprawdzie sprzeczna z przepisami, ale instruktorzy nauki jazdy zniechęcają do niej, ponieważ nie pozwala na natychmiastowe przyspieszenie, gdyby było ono potrzebne np. ze względów bezpieczeństwa. System Fiata wymaga jednak od kierowcy wybrania biegu jałowego, bo tylko w takim wypadku silnik spalinowy się wyłączy. Jazda tego typu sprawdza się w autach z automatyczną skrzynią biegów, w których wrzucanie na luz odbywa się samoczynnie, a przekładnia potrafi szybko załączyć odpowiedni bieg. Można mieć jednak wątpliwości czy jest to odpowiedni styl jazdy w aucie ze skrzynią mechaniczną.

REKLAMA

Fiat 500C Hybrid - Czy jest oszczędniejszy?

Czy Fiat 500 zużywa dzięki temu mniej paliwa? Podczas pierwszych jazd niestety nie odnotowaliśmy większych oszczędności, spalanie wyniosło 6 l/100 km, a przy dynamicznej jeździe wzrosło nawet do 8 litrów. Nowy trzycylindrowy silnik 1.0 o mocy 70 KM zastępuje oferowany do tej pory 69-konny o pojemności 1.2 litra. Do sprawnego przemieszczania się w mieście zapewnia wystarczające osiągi. W wyższych partiach obrotów staje się głośny, ale w aucie stylizowanym na retro ma to swój urok. Układ kierowniczy nie jest zbyt precyzyjny, tzw. miejski tryb wspomagana sprawia jednak, że kierownicą kręci się bardzo lekko.

Panel na tablicy rozdzielczej lakierowany w kolorze nadwozia nawiązuje do pierwszej „500”
W centralnej części zegarów można obserwować proces  odzyskiwania energii elektrycznej, tu pojawia się też podpowiedź: „wrzuć na luz”
„Pięćsetka” jest produkowana od 2007 roku i upływ czasu widać szczególnie po ilości miejsca w środku. Niewielkie wymiary pozwalają za to wjechać w takie miejsca, w które na pierwszy rzut oka zmieściłby się najwyżej skuter. Atutem Fiata 500 jest wyjątkowa i ponadczasowa stylizacja nadwozia. Dlatego mimo upływu lat model ten nadal bardzo dobrze się sprzedaje i będzie oferowany równolegle z nowo skonstruowaną elektryczną wersją. Teraz jego silnik odznacza się niższym poziomem emisji spalin, a w wersji First Edition Fiat 500 chce uchodzić za model jeszcze bardziej przyjazny środowisku, bo jego tapicerkę wyprodukowano z przetworzonych zużytych plastikowych butelek.

Dodatkowy akumulator zamontowano pod siedzeniem kierowcy

Dane producenta FIAT 500C HYBRID LAUNCH EDITION
Cena 71 400 zł (Hybrid Launch Edition)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R3
Pojemność skokowa 999 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
70 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
92 Nm
3500/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa przekładnia mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 13,8 s
Prędkość maksymalna 167 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 3,9 l/100 km
Emisja CO2 88 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3571 x 1627 x 1488 mm, rozstaw osi 2300 mm, masa własna 980 kg, pojemność bagażnika 182 l, pojemność zbiornika paliwa 35 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA