REKLAMA

Fiat 500C: Nowe otwarcie - TEST

Elektryczny Fiat 500C został skonstruowany na nowej płycie podłogowej do aut z tego rodzaju napędem. Czy potrafi coś więcej niż tylko ładnie wyglądać?

Fiat 500C Fot. Dino Eisele

W wypadku niektórych małych aut można odnieść wrażenie, że swoje właściwe przeznaczenie odnalazły dopiero w chwili, gdy wyposażono je w silnik elektryczny. Tak jest np. ze Smartem czy Mini. Czy to samo dotyczy Fiata 500?
Przedseryjny model w wersji cabrio czeka na nas w fabryce w Mirafiori. Przedstawiciele Fiata mówią, że jego płyta podłogowa to zupełnie nowa konstrukcja. Dane dotyczące zespołu napędowego były znane już wcześniej: silnik elektryczny o mocy 87 kW (118 KM), akumulator litowo-jonowy i zasięg około 320 km.
Wszystko, co potrzebne, żeby ruszyć z miejsca, jest w nim proste i typowe dla aut elektrycznych – noga na hamulec, dźwignia w pozycję Normal, noga na pedał gazu i w drogę. Z hali fabrycznej wyjeżdżamy na ulicę, otwieramy dach, włoskie słońce rozświetla sympatyczne wnętrze. Kabina robi wrażenie wysoką jakością – zarówno wzornictwa, jak i wykonania oraz materiałów. Wnętrze małego Fiata okazuje się przestronniejsze, a fotele o klasę lepsze niż w starej „500”.

Fiat 500CFot. Dino Eisele
W starannie wykonanym wnętrzu dominuje duży ekran dotykowy


Nie zmieniły się właściwości jezdne. Elektryczny maluch po ulicach Turynu porusza się bardzo bystro, sprytnie przeskakując z pasa na pas i zgrabnie wjeżdżając w każdą lukę w sznurze pojazdów. Momentu obrotowego nigdy nie brakuje, w wyścigu spod świateł 500C jest pierwszy. Silnik elektryczny doskonale daje sobie radę podczas jazdy z prędkościami miejskimi, a poza miastem może podobno rozpędzić auto do 150 km/h.
Zużycie energii, jakie wskazuje ekran komputera, oscyluje między 15 a 18 kWh na 100 km, co uwzględniając fakt, że nie oszczędzaliśmy się podczas tej przejażdżki, koresponduje z wartością uzyskaną w procedurze WLTP, wynoszącą 13,3 kWh/100 km.
Pozytywnie zaskakuje komfort, jaki zapewnia mały Fiat. Zawieszenie ciężkiego auta (masa własna 1330 kg) tłumi drgania znacznie lepiej niż robi to wersja z silnikiem spalinowym. Nie można też narzekać na wyposażenie uprzyjemniające jazdę – na pokładzie są klimatyzacja automatyczna, system nawigacji, indukcyjna ładowarka smartfonów i duży (przekątna 10,25 cala) ekran pośrodku tablicy rozdzielczej służący do obsługi multimediów.
W Polsce elektryczny Fiat pojawi się w grudniu i warto się nim zainteresować, bo to być może najlepsza „500” w historii – urzekająca nie tylko stylistyką, ale i wysoką jakością wykonania, mocnym silnikiem elektrycznym, wystarczającym na co dzień zasięgiem i doskonałymi właściwościami jezdnymi.

Fiat 500CFot. Alessandro Altavilla
Elektryczny Fiat 500 ma gniazdo CCS 2, które umożliwia tzw. szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 85 kW
Fiat 500CFot. Alessandro Altavilla
Model dostępny w chwili rynkowego debiutu będzie wyposażony w 17-calowe obręcze kół

 

Dane producenta FIAT 500C LA PRIMA
Cena 154 900 zł (hatchback)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika elektryczny
Moc maksymalna 87 kW (118 KM)
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
315 Nm
b.d.
Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 42 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła
Przeniesienie napędu jednostopniowe o stałym przełożeniu
OSIĄGI
0–100 km/h 9,0 s
Prędkość maksymalna 150 km/h
ZUŻYCIE ENERGII
Średnie 13,3 kWh/100 km
Emisja CO2 0 g/km
NADWOZIE

2-drzwiowy, 4-miejscowy kabriolet, długość x szerokość x wysokość 3632 x 1683 x 1527 mm, rozstaw osi 2322 mm, masa własna 1330 kg, pojemność bagażnika 185 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA