Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6
BP BP

Fiat 500L – małe jest wielkie

Tropem Mini. Choć wygląda jak motoryzacyjny odmieniec, po bliższym poznaniu okazuje się, że ma więcej zalet i ukrytych talentów niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Mały Fiat 500 w wersji L - po prostu wielki.

Nic nie jest dziełem przypadku. Fiat 500L dla świata motoryzacji urodził się 4 lipca 2012 roku. Dokładnie w piątą rocznicę powstania współczesnej "500" i pięćdziesiątą piątą swojej "babci 500". Model ten ma za sobą niezły kawał historii, podobnie jak brytyjsko-niemieckie Mini. 500L jest niejako odpowiedzią na Mini Clubmana, jednak Fiat stworzył znacznie bardziej praktyczne auto.

Poza zewnętrzną stylizacją 500L ma niewiele wspólnego ze zwykłą "500". Samochód bazuje na płycie podłogowej Punto, a pod względem długości nadwozia (4,14 m) nieznacznie go nawet przerasta (+7 cm). Rozstawienie kół po narożnikach plus maksymalne wykorzystanie wysokości kabiny sprawiły, że rozmiarami wnętrza 500L bije na głowę nawet o klasę większe Bravo. Na ciasnotę nie można narzekać ani z przodu, ani z tyłu. Ponadto udało się wygospodarować przyzwoity bagażnik o pojemności 400/1310 l. Jego sztywną podłogę można umieścić na jednym z trzech poziomów w taki sposób, by drobne przedmioty odseparować od większych. Pomyślano też o praktycznych wieszakach na torby. Wreszcie tylna kanapa, która jest dzielona w stosunku 1/3 do 2/3, ma regulowany kąt oparcia i da się przesunąć o 12 cm lub złożyć. Aby podczas tej operacji nie nadwyrężać zbytnio mięśni, dołożono praktyczne miniamortyzatorki. Oparcie fotela pasażera składa się na płasko, dzięki czemu można przewieźć na przykład rower, bez zdejmowania jego kół, czy przedmioty o długości nawet 2,4 m!

Widoczność z wnętrza jest rewelacyjna i wynosi prawie 3600. Prawie, bo bardzo wąskie słupki dachowe zasłaniają naprawdę niewiele. W opcji jest też panoramiczny dach o powierzchni aż 1,5 m2. Lecz nawet bez niego duże powierzchnie przeszklone sprawiają, że w upalne dni wnętrze samochodu nagrzewa się niczym oranżeria.

Po zajęciu miejsca za kierownicą (siedzi się trochę jak na krześle) oczom kierowcy ukazuje się świat przypominający miks innych modeli Fiata - trochę tu i nowej Pandy, i "500". Całość wygląda schludnie, estetycznie i kolorowo. Nie razi nawet to, że plastiki użyte do wykończenia wnętrza są twarde. Ergonomia jest bez zarzutu, a kierownicę można regulować w dwóch płaszczyznach. W centralnym miejscu deski rozdzielczej może się znaleźć (w droższych wersjach) centrum multimedialno-nawigacyjne z 5-calowym dotykowym ekranem. Jego obsługa jest wygodna i intuicyjna. Układ kierowniczy z funkcją City nie grzeszy ilością przekazywanych informacji - jest mdły lub bardzo mdły. Biegi zmienia się trochę "na czuja" z powodu długiej dźwigni i niezbyt precyzyjnego mechanizmu zmiany biegów.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Cenajeszcze nie ustalona
KonkurenciKia Venga, Mini Clubman
Silnikbenzynowy, R4, 1.4
Moc/przy obrotach95 KM/6000 obr/min
0-100 km/h12,8 s
Prędkość maksymalna170 km/h
Zużycie paliwa6,2 l/100 km
Emisja CO2145 g/km
Silnikpoj. skokowa 1368 cm3, maksymalny moment obrotowy 127 Nm przy 4500 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szer. x wys. 4142 x 1784 x 1665 mm, rozstaw osi 2612 mm, masa własna 1245 kg, poj. bagażnika 343-400*/1310 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.

Przyjemnie za to zaskakuje układ zawieszenia. Pracuje miękko i dobrze rozprawia się z nierównościami wszelkiego kalibru. Na szybko pokonywanych zakrętach wysokie nadwozie ma jednak tendencję do zbytniego wychylania się na boki. Cieszy świetne wygłuszenie wnętrza, chroniące zarówno od szumu opływającego powietrza, jak i odgłosów pochodzących od silników. A te potrafią dać się we znaki. Zwłaszcza 2-cylindrowy TwinAir, który rozwija tu moc aż 105 KM. Bardzo sprawnie radzi sobie z ważącym ok. 1300 kg autem, na pewno lepiej niż podstawowy 1,4-litrowy, 95-konny silnik wolnossący. Choć nawet z nim największa z "500" w historii nie będzie zawalidrogą. Podczas jazd testowych 95-konny Fiat 500L zadowolił się średnio 6,9 l paliwa na 100 km. "Twin" przy podobnym "deptaniu" nie potrafił zbliżyć się do tego wyniku, bo oszczędny potrafi być tylko zachowując reżim ecodrivingu. Dla tych użytkowników, którzy planują częste i dalekie podróże przygotowano turbodiesla. Multijet ma pojemność 1,3 l, moc 85 KM i dysponuje momentem obrotowym o wartości aż 200 Nm już od 1500 obr/min.

Ceny 500L poznamy w październiku. Wtedy też pierwsze egzemplarze trafią do salonów. We Włoszech auto kosztuje 15 500 euro. Jego główny rywal - MINI Clubman - na polskim rynku winszuje sobie - 80 400 zł. Można się zatem spodziewać, że 500L powalczy ceną i z nim, i być może z drugim liczącym się konkurentem, jakim jest Kia Venga.

Tekst Michał Hutyra

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 42 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij