Chociaż crossover Fiata z filigranową „500” nie ma prawie nic wspólnego, należy do rodziny modeli z 500 w nazwie. I podkreśla tę przynależność, umieszczając liczbę 500, gdzie się da – na oparciach foteli, na desce rozdzielczej, a nawet w obudowie reflektorów. Z technicznego punktu widzenia Fiatowi 500X bliżej do Jeepa Renegade’a, z którym dzieli m.in. płytę podłogową – ale o tym wiedzą jedynie bardziej wtajemniczeni. Najnowsze Suzuki Vitarę, które w obecnym kształcie debiutowało cztery lata temu, też niewiele łączy z pierwowzorem. Nie dlatego, że Vitara nie została skonstruowana na ramie i w układzie przeniesienia napędu nie ma reduktora, lecz dlatego, że nawet z wyglądu stała się crossoverem jakich wiele. Również w gamie Suzuki jest model (SX4 S-Cross), który śmiało może z nią konkurować.
Nie tylko na prostej, lecz także w zakrętach 111-konne Suzuki Vitara przegrywa ze 120-konnym Fiatem 500X
W teście porównawczym Fiat 500X i Suzuki Vitara spotykają się świeżo po face liftingu, w wersjach z jednolitrowymi silnikami. We włoskim aucie pracuje serce z polskim rodowodem, czyli produkowany w Bielsku-Białej silnik o mocy 120 KM z rodziny Firefly. Pod maską Vitary znajduje się jednostka napędowa o mocy 111 KM z serii Boosterjet. Obydwa silniki są trzycylindrowe i turbodoładowane.
Silniki 500X i Vitary: R3 turbo kontra
R3 turbo
Suzuki we wnętrzu Vitary nie brakuje miejsca ani z przodu, ani z tyłu | |
![]() |
|
![]() |
![]() |
Jednostka napędowa Fiata 500X potwierdza, że marzenie o drugiej Japonii nad Wisłą stało się rzeczywistością. W kategorii „napęd” silnik „made in Poland” w większości testowych dyscyplin jest lepszy od japońskiego. Po pierwsze, odznacza się wyższą kulturą pracy, co nie znaczy, że wysoką. Charakterystyczny, terkotliwy odgłos pracy trzycylindrowego silnika przenika do kabiny 500X nie tylko na postoju podczas pracy na biegu jałowym, ale też w trakcie jazdy. W Suzuki jest podobnie, z tą różnicą, że w kabinie Vitary dodatkowo czuć drgania, które towarzyszą pracy jednostki na biegu jałowym. Po drugie, 120-konny crossover Fiata sprawniej przyspiesza i jest znacznie bardziej elastyczny niż 111-konna Vitara. Trochę pomaga mu w tym przekładnia, która ma o jedno przełożenie więcej, ale tylko trochę.
![]() |
![]() |
Vitara dotrzymuje kroku 500X jedynie podczas miejskiej jazdy od świateł do świateł. O tym, który z testowanych samochodów pierwszy pojawi się przy kolejnych, bardziej decyduje refleks kierowcy i umiejętność posługiwania się sprzęgłem niż 9 KM więcej pod maską Fiata. Im dalej w las, tym crossover Suzuki bardziej zostaje z tyłu. 100 km/h 500X osiąga szybciej o 1,7 s, 120 km/h o 2,6 s, a 140 km/h – już o 3,8 sekundy.
Komentarze
~Kori, 2020-02-24 13:58:40
~Jim, 2020-02-13 12:54:52
~RDB, 2020-02-07 08:55:01
~Greg, 2020-02-06 09:14:32
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?