Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Fiat Bravo, Hyundai i30 i Peugeot 308 – Zmiana wart

Fiat Bravo, Hyundai i30 i Peugeot 308 Trzy kompakty z dieslem. Fiat jest stylowy, a Peugeot drogi. Hyundai - najtańszy i dobrze wyposażony.

 

JAK W S-KLASIE
Tego w klasie kompakt nie było. Peugeot 308 tak bardzo chce być premium, że oferuje swoim klientom niemal całe wnętrze obszyte skórą, łącznie z deską rozdzielczą. A raczej oferował, bo w Polsce taka wersja jest już niedostępna!

BP

Peugeot w swoim wnętrzu oferuje świetne styl i jakość. Ma porządne materiały (testowana wersja miała nawet kokpit obszyty skórą!), czytelne zegary z białym cyferblatem i sporo ładnych detali, jak choćby chromowane obwódki dookoła wlotów powietrza. Obsługa też nie nastręcza kłopotów, choć największa krytyka należy się fabrycznemu radioodtwarzaczowi z masą niewielkich przycisków, którymi obsługuje się też opcjonalną nawigację satelitarną. "308" to jedyne auto w porównaniu, które ma bardzo sprytny, regulowany podłokietnik na konsoli środkowej, stanowiący świetne oparcie dla prawej ręki. i30 też nie ma się czego wstydzić. Jego czarne wnętrze jest co prawda trochę nudne, ale materiały użyte do wykończenia są bardzo porządne. Jest tu też schludnie, rzeczowo, a wszelkie przyciski i przełączniki świetnie rozplanowano. Hyundai prezentuje naprawdę wysoki standard, obcy koreańskim autom sprzed ery i30 i bliźniaczej Kii Cee'd. Przesiadając się do Fiata wcale nie odczuwa się obcowania z autem o niższej jakości wnętrza. Deska rozdzielcza, wykonana prawie w całości z materiału imitującego włókno węglowe, wygląda estetycznie. Zegary, podobnie jak w "308", zatopione są w głębokich tubach, a wskazówki prędkościomierza i obrotomierza, niczym w motocyklach, startują z godziny 6. Drażnić może spasowanie niektórych elementów i rozplanowanie przycisków na konsoli środkowej. Do tej pory nie wiem dlaczego pstryczki świateł przeciwmgielnych wylądowały po stronie pasażera?

Za to w Bravo nie ma problemu z doborem pozycji do jazdy. Kierownica, podobnie jak w Peugeocie, jest ustawiana w dwóch płaszczyznach, fotel ma wystarczający zakres regulacji wzdłużnej, no i oparcie można ustawiać pokrętłem, a nie skokowo, jak to ma miejsce u konkurencji. Najgorzej, co wcale nie znaczy, że źle, siedzi się za kierownicą i30, w którym osobom o wzroście powyżej 1,90 m może brakować miejsca na nogi, a kierownica regulowana jest tylko w zakresie góra-dół. W Peugeocie pozycja za kierownicą jest niezła, ale w doborze optymalnej przeszkadza skokowa regulacja oparcia fotela.

Między przednimi kołami Fiata, Hyundaia i Peugeota pracują porządne turbodiesle, charakteryzujące się niezłą dynamiką i skromnym zapotrzebowaniem na paliwo. Wszystkie mają około 1600 cm3 pojemności i ponad 100 koni mechanicznych mocy. Największą ilością adrenaliny obdarzona jest jednostka napędowa Fiata, wytwarzająca 300 Nm momentu obrotowego już przy 1500 obr/min. Ma niewielką turbodziurę, na gaz reaguje z typowym dla diesli opóźnieniem i nie broni się z całych sił przed wysokimi obrotami. Dzięki niej Bravo jest najszybsze spośród testowanej trójki, do 100 km/h przyspieszając w 11,5 s i ma najlepszą elastyczność od 60 do 100 km/h. Jednostka "włocha", podobnie jak i "francuza", współpracuje z sześciobiegową skrzynią biegów, natomiast Hyundai musi się zadowolić tylko "piątką". I to właśnie przez nią w próbach elastyczności wypada zdecydowanie najgorzej, potrzebując na rozpędzenie się od 80 do 120 km/h na piątym przełożeniu aż o 3 s więcej niż Bravo i o prawie 4 s więcej niż "308". Ale to właśnie silnik i30 sprawia w tym towarzystwie najlepsze wrażenie - ma niemal "benzynową" reakcję na dodanie gazu, brzmi prawie sportowo i wręcz spontanicznie wchodzi na wysokie obroty. W rezultacie do 100 km/h przyspiesza w tym samym czasie, co o 5 KM (120 KM) mocniejszy Fiat, ale przy 140 km/h jest już za nim 1,7 s z tyłu. W konfrontacji z Peugeotem wypada jak sprinter przy średniodystansowcu. Napęd tego ostatniego po prostu nie porywa, przedkładając ponad osiągi spokojne rozwijanie mocy i oszczędność. Z drugiej strony od 80 do 120 km/h ma elastyczność lepszą niż mocniejszy o 10 KM Fiat, z którym przegrywa jednak przy dystrybutorze, zużywając średnio 5,8 l oleju napędowego, czyli o 0,4 l więcej niż on. Największe pragnienie (średnio 6,5 l na 100 km) ma i30, za co winę po części ponosi brak szóstego biegu.

Mimo że Bravo wygląda najbardziej sportowo, jego zawieszenie jest nastawione bardziej na komfort niż wywoływanie uśmiechu na twarzy kierowcy w każdym zakręcie. Tutaj jest dość miękko i sprężyście, dlatego "włoch" najlepiej rozprawia się z nierównościami nawierzchni. Peugeot ze stanem nawierzchni polskich dróg też radzi sobie dobrze, ale do czasu, gdy nie natrafi na przykład na ostry próg zwalniający. Wtedy wyraźnie dobija. Hyundai ma trochę sztywniejsze amortyzatory i jest jedynym w porównaniu autem, z tyłu którego pracuje układ wielowahaczowy zamiast klasycznej belki skrętnej. Poprzeczne nierówności wybiera jednak lepiej niż "308".

Różnice w dynamice jazdy widać jak na dłoni. Zakręty najbardziej lubi Hyundai, Peugeot ma najlepszy układ kierowniczy, a Fiat jest najbardziej podsterowny. Prawda jest taka, że każdy z nich jeździ tak, jak powinien to robić współczesny kompakt - pewnie i bezpiecznie. Wszystkie są stabilne przy dużych prędkościach, a Peugeota, by wytrącić z równowagi, trzeba naprawdę mocno sprowokować, tym bardziej że ESP daje się wyłączyć tylko do prędkości 50 km/h. W "308" układ kierowniczy jest szybki i działa z odpowiednim oporem. Bravo ruchy kierownicy wdraża w życie nie mniej szybko, ale wspomaganie pracuje zbyt lekko. W i30 jest nieźle, choć tutaj trochę brakuje precyzji. Niestety, zawieszenie "koreańczyka" wydaje czasem z siebie odgłosy przy przejeżdżaniu przez nierówności.

Jeszcze nigdy samochód "made in Korea" nie był tak dobry jak Hyundai i30. Koreańczycy już dogonili europejską czołówkę, a Włochów i Francuzów zostawili z tyłu. Porównanie wygrywa i30, które nieźle wygląda, ma porządną jakość i udany silnik. Ale czuje na plecach oddech Peugeota i Fiata.

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne i30 1.6 CRDi Classic Plus 308 1.6 HDi Trendy Bravo 1.6 Multijet Dynamic
Rodzaj silnika/liczba cylindrówR/4R/4R/4
Moc kW (KM)85 (115)81 (110)88 (120)
Przy obrotach (/min)400040004000
Poj. skokowa cm3158215601598
Rodzaj paliwadieseldieseldiesel
Maksymalny moment obrotowy (Nm)255240300
Przy obrotach (/min)200017501500
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4245/1775/14804276/1815/14984336/1792/1498
Rozstaw osi (mm)265026082600
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,210,810,4
Poj. zbiornika paliwa (l)536058
Masa własna (kg)129113271320
Dopuszczalne obciążenie (kg)529523550
Poj. bagażnika (l)340/1250348/1201400/1175
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1405/13901455/14651460/1460
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1015/9801015/9401015/960
Rozmiar opon185/60 R15 Kumho Solus KH15 225/45 R17 ContiSportContact3 225/45 R17 ContiSportContact3
CO2 (limit) g/km125125129
Osiągii30 1.6 CRDi Classic Plus 308 1.6 HDi TrendyBravo 1.6 Multijet Dynamic
0-80 km/h (s)7,98,17,6
0-100 km/h (s)11,512,311,5
0-120 km/h (s)17,218,616,3
0-140 km/h (s)24,427,122,7
Prędkość maksymalna (km/h)188190195
Elastyczność i30 1.6 CRDi Classic Plus 308 1.6 HDi TrendyBravo 1.6 Multijet Dynamic
60-100 km/h na IV/V biegu (s)9,2/13,98,4/11,57,2/9,9
Elastyczność i30 1.6 CRDi Classic Plus 308 1.6 HDi TrendyBravo 1.6 Multijet Dynamic
80-120 km.h na V/VI biegu13,4/ - 9,6/12,110,5/13,6
Zużycie paliwai30 1.6 CRDi Classic Plus 308 1.6 HDi TrendyBravo 1.6 Multijet Dynamic
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km5,76,06,3
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,13,94,1
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km4,74,74,9
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,44,34,2
Maksymalne (l/100 km)8,48,17,8
średnie podczas testu (l/100 km)6,55,85,4
zasięg (km)81510341074
Poziom hałasu (dB)i30 1.6 CRDi Classic Plus 308 1.6 HDi TrendyBravo 1.6 Multijet Dynamic
przy 130 km/h dB(A)7172b.d.
Droga hamowania (m)i30 1.6 CRDi Classic Plus 308 1.6 HDi TrendyBravo 1.6 Multijet Dynamic
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)393740
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)403941
Ceny i wyposażeniei30 1.6 CRDi Classic Plus 308 1.6 HDi TrendyBravo 1.6 Multijet Dynamic
Cena modelu testowanego (zł)62 400 zł73 700 zł67 990 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ 1200tak/ 1250
ABS/ESPtak/ braktak/ 2000tak/ 2800
Radioodtwarzacz CD/MP3taktaktak
Klimatyzacjataktaktak
Nawigacja GPSbrakbrak3100 zł
Reflektory biksenonowebrakbrak2990 zł
Lakier metalizowany1700 zł1800 zł1800 zł
Regulacja wysokości fotela kierowcytaktaktak
Komputer pokładowytaktaktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ braktak/ taktak/ 950
Elektrycznie sterowane lusterkataktak750 zł
Centralny zamektaktaktak
Obręcze kół z lekkich stopów 16”brak2300 zł2000 zł
Czujnik parkowaniabrakbrak1250 zł
Podgrzewane przednie fotelebrak700 złbrak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

i30 1.6 CRDi Classic Plus 363 Koreańczycy górą! Hyundai i30 ma świetny silnik, porządną jakość wykonania, pewne właściwości jezdne i najlepsze wyposażenie seryjne. Gdyby miał jeszcze sześciostopniową skrzynię biegów – byłby bardziej z przodu. Przekonuje też ceną!
308 1.6 HDi Trendy 358 Duży, nowoczesny i stylowy, ale najdroższy w towarzystwie. Niezły komfort, porządne prowadzenie i jakość to trochę za mało. „308” przegrała oszczędnym, ale najsłabszym i najwolniejszym silnikiem.
Bravo 1.6 Multijet Dynamic 354 Karmi zmysły swoją sylwetką i sportowo urządzonym wnętrzem. To auto ma też mocny, dynamiczny i oszczędny silnik, ale najmniej miejsca w swojej kabinie. Duży plus za bagażnik, ale minus za cenę.

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 72 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij