REKLAMA

Fiat Bravo – serce nie sługa

Mocy przybywaj. Fiat Bravo w końcu otrzymał silnik o mocy adekwatnej do jego wyglądu i przydomek Sport. Oto krótki test wersji 2.0 Multijet.

Fiat Bravo
Atrakcyjne nadwozie i elastyczny silnik to nie wszystko. Zawieszenie do poprawy! 
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Do tej pory Bravo z mocą swoich silników nie wychylało się poza próg 150 KM. Ale teraz się to zmieniło. Najnowsza jednostka napędowa pod jego maską ma dwa litry pojemności i 165 KM mocy.

Emisja CO2, zużycie paliwa i osiągi wyglądają bardzo obiecująco. Odstraszać może jedynie cena auta, wynosząca 75 990 zł. Tańszych 165-konnych Bravo nie ma, bowiem silnik ten łączony jest tylko z bogatym wyposażeniem Sport, obejmującym m.in. komplet poduszek powietrznych, układ ESP, sportowe akcenty wnętrza, rozbudowany zestaw audio z systemem Blue&Me oraz piękne 17-calowe koła z lekkich stopów.

To ma być 165 KM? - pomyślałem po pierwszych metrach za kierownicą Fiata. Spodziewałem się zupełnie czegoś innego - porządnego dołu obrotów i ostrych reakcji jednostki napędowej. A tu nic z tych rzeczy. Do około 1600-1700 obr/min wyraźnie brakuje jej pary, a przy typowej "ewolucji", jak na przykład wyprzedzanie, trzeba odczekać dłuższą chwilę nim silnik zareaguje na dyspozycję wydaną prawą stopą. Co innego, gdy turbodiesel Fiata złapie już "wiatr w żagle". Wtedy ciągnie równo aż do około 4500 obr/min, po których następuje zmiana biegu na wyższy, i znów to samo. Nim wskazówka prędkościomierza wdrapie się na 100 km/h, trzeba wbić już "trójkę". A do tej prędkości Bravo dobija w czasie 8,7 s (na zimówkach).

Nazwa Sport nie pasuje też do sposobu pracy mechanizmu zmiany biegów. Jest on niezbyt dokładny, a drogi, po których porusza się dźwignia są zbyt długie. Dużo lepsze jest za to jej zestopniowanie. Najlepiej obrazuje to czas przyspieszenia od 80 do 120 km/h na VI biegu. Bravo na ten manewr potrzebuje jedynie 11,1 s. Dla przykładu, 230-konne Volvo C30 wykonuje to samo w 10,5 sekundy.

Największa wada testowego egzemplarza to głośne zawieszenie, nie radzące sobie w ogóle z nierównościami następującymi jedna po drugiej. Zdarzało się też, że przy przejeżdżaniu pojedynczej wyrwy w jezdni rozlegał się donośny, metaliczny zgrzyt - jakby coś się urwało. Na szczęście, auto zawsze na miejsce dojeżdżało na wszystkich kołach.

Bravo jest przede wszystkim urodziwe, a z silnikiem 2.0 Multijet - trochę szybsze niż do tej pory.

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Jacek Hanusz

REKLAMA

REKLAMA

Dane techniczne

Data publikacji 4/2009
Silnik turbodiesel, R4, 2.0
Moc kW (KM) 121 (165)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1965
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 360
Przy obrotach (/min) 1750
Przeniesienie napędu Napęd na przednie koła
Skrzynia biegów 6M
Nadwozie 5-drzw., 5-miejsc. hatchback
Układ jezdny Z przodu kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator, z tyłu belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe.
Dł/szer/wys [mm] 4336/1792/1498
Rozstaw osi [mm] 2600
Masa własna [kg] 1360
Poj. bagażnika [l] 400/1175
CO2 (limit) [g/km] 139
Cena modelu testowanego (zł) 75 990
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy, pasażera i boczne, kurtyny powietrzne, układy ABS, ESP, klimatyzacja manualna, elektrycznie przesuwane szyby, 17-calowe felgi aluminiowe.
0-80 km/h (s) 6,1
0-100 km/h (s) 8,7
0-140 km/h (s) 17,1
Prędkość maksymalna (km/h) 215
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 5,5/8,6
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,1
Maksymalne (l/100 km) 9,7
średnie podczas testu (l/100 km) 7,2
zasięg (km) 805
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 39
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 40

PODSUMOWANIE

Fiat Bravo 2.0 Multijet Sport

Ocena:
3
(, )
Nowy silnik ma znakomitą elastyczność, ale cierpi na słabą reakcję na gaz. Największy mankament Bravo to kiepsko spisujące się zawieszenie. Odstrasza też cena, choć auto jest dobrze wyposażone.
Napęd
świetna elastyczność
słaba reakcja silnika na gaz
Nadwozie
duży bagażnik
nie najlepsza funkcjonalność
Właściwości jezdne
stabilne zachowanie na równej drodze
kiepskie tłumienie nierówności
Środowisko
seryjny fi ltr cząstek stałych
Komfort
głośne zawieszenie
mała ilość miejsca na tylnej kanapie

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA