Dwadzieścia lat temu Fiat przedstawił nowatorską na owe czasy koncepcję małego samochodu - według Włochów wcale nie musiał być ciasny i niewygodny: wysokie i krótkie Uno z pionowo umieszczonymi fotelami było wtedy czymś wręcz rewolucyjnym. Fiat Idea jest przykładem współczesnej, rozszerzonej interpretacji tego toku myślenia, choć nie jedynym - minivany na bazie aut segmentu B oferują już Opel, Toyota i Hyundai. Idea wyróżnia się elegancką i wyważoną stylistyką nawiązującą do innych modeli Fiata - m.in. do Punto, w oparciu o którego elementy została skonstruowana.
Przy długości poniżej czterech metrów, Idea oferuje całkiem sporo miejsca we wnętrzu, tak, jakby była samochodem wyższej klasy; nie uciekano się przy tym do tricków w rodzaju skrócenia siedziska tylnej kanapy. Do wnętrza auta wsiada się bez uprawiania gimnastycznych ćwiczeń. Siedzenia są wygodne, o dobrze dobranej twardości, również szerokość wnętrza jest wystarczająca. Ponadprzeciętna wysokość kabiny nie zmusza do zdejmowania kapelusza. Tylną kanapę skonstruowano tak, jak w większych vanach. Jedynym kompromisem jest podział na dwa niesymetrycznie dzielone siedziska, oczywiście składane i łatwo demontowalne. Obydwie części kanapy można osobno przesuwać, a jej dzielone na trzy części oparcie daje się ustawiać pod różnymi kątami. Po złożeniu kanapy pojemność przestrzeni ładunkowej zwiększa się z 320 do 1420 litrów. Dodatkowo we wnętrzu znajdziemy 25 schowków.
Spokojna i elegancka dwukolorowa tablica przyrządów współgra z jasnym, pastelowym i wesołym wnętrzem. Intuicyjnie trafiamy w miejsca, w których umieszczono elementy sterowania, bardzo dogodnie usytuowano dźwignię zmiany biegów.
Wystarczające osiągi zapewnia produkowany w Bielsku-Białej diesel 1.3 JTD. Przy jednostajnej jeździe jest cichy, lecz podczas przyspieszania jego dźwięk staje się dość natarczywy. Podczas jazdy w płaskim terenie sprawnie przyspiesza. W górach jest gorzej: wyczuwa wzniesienie zanim dostrzeże je kierowca; płynna jazda wymaga redukowania biegów.
DANE TECHNICZNE
DANE TECHNICZNE | |
---|---|
Nadwozie | 5-drzwiowy minivan, długość x szer. x wys. 3930 x 1698 x 1660 mm, rozstaw osi 2508 mm, masa własna 1200 kg. |
Silnik | Rzędowy, 4-cylindrowy, 4 zawory na cylinder, pojemność skokowa 1251 cm3, moc 51 kW (70 KM) przy 4000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 180 Nm przy 1750 obr/min. |
Osiągi* | Przysp. 0-100 km/h 15,4 s Prędkość maksymalna 159 km/h |
Wysoki i krótki samochód potrzebował sztywnego zestrojenia zawieszenia. I takie ono jest. Auto nie przechyla się na zakrętach, ale też sporą część nierówności drogi przenosi na jadących. Przy szybszym pokonywaniu zakrętów dość łatwo doprowadzić do "piszczenia" opon i Idea ma ochotę uciec przodem na zewnątrz łuku. Być może to subiektywne odczucie, przecież auto przejechało "test łosia" z prędkością 68 km/h, co jest naprawdę dobrym wynikiem i świadczy o sporych możliwościach zawieszenia. Minimalnie rozczarowuje układ kierowniczy, który mógłby być lepiej wyczuwalny przy większych prędkościach. Hamulce nic nie straciły ze swojej skuteczności podczas jazdy w górach, nie wymagają przyzwyczajania się, nie są nerwowe i nie chwytają z całą mocą, umożliwiając dozowanie siły hamowania. Jeździłem także autem napędzanym przez 95-konny silnik 1.4 16V. Sprawniej rozpędza on samochód a przy tym jest cichszy. Najsprawniejszy napęd zapewnia 100-konny 1.9 JTD. Mocno ciągnie i zawsze ma nadmiar mocy. W ofercie jest również jednostka 80-konna 1.2 16V.
Tekst i zdjęcia: Bogdan Czajkowski
Komentarze
auto motor i sport, 2008-09-17 20:50:27
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?