Toyota Aygo ożywia wnętrze kolorowymi wstawkami, a duże elementy obsługi zapełniają praktycznie całą konsolę sprawiając wrażenie, że wyposażenie auta jest bogatsze niż w rzeczywistości (i bardzo dobrze). Jednak to właśnie kabina Toyoty jest "najprostsza"; być może dlatego, że Aygo ma najprostsze z całej czwórki zegary, a właściwie - zegar. Pomimo iż Toyota jest wyraźnie najmniejsza w testowym gronie, z przodu oferuje całkiem sporo przestrzeni i zaskakująco dobre fotele. Wymiary nadwozia Aygo kurczą się natomiast tym bardziej, im dalej do tyłu - o ile między fotele a kanapę da się wcisnąć nogi, o tyle na bagażnik pozostaje już tylko 139 l.
Z kolei deska rozdzielcza Skody wygląda jak z metra cięta - pomniejszona, uboższa wersja konsoli Fabii. Najbardziej charakterystycznym elementem jest brak jakichkolwiek charakterystycznych elementów, który dodatkowo został podkreślony wykończeniem w najbardziej szarą ze wszystkich szarzyzn świata. Jednak pod względem jakości wykonania to Skoda dostaje pierwsze miejsce - różnica między nią a Fiatem i Kią może nie jest duża, ale wystarczająco wyraźna. Citigo każde możliwe miejsce wykorzystuje na wnękę albo uchwyt i ma znakomite fotele, zdecydowanie najlepsze w tym gronie. Trzydrzwiowe nadwozie egzemplarza testowego nie ułatwiało przeciskania się na kanapę; o klasą bardziej praktyczna jest o 1500 zł droższa wersja pięciodrzwiowa.
Niesamowitym znakiem czasów jest fakt, że średnio na silnik każdego malucha przypadają niecałe trzy cylindry. Jest tak za sprawą najnowszego dzieła Fiata - malutkiej, dwucylindrowej, turbodoładowanej jednostki o pojemności zaledwie 0,9 litra. Dzięki wyższej mocy, a zwłaszcza wyższemu aż o 50 procent niż u pozostałych momentowi obrotowemu, osiągi Pandy są z innej ligi. Jest to widoczne zwłaszcza w wynikach pomiarów elastyczności, kiedy rozpędzanie w standardowych przedziałach 60-100 km/h i 80-120 km/h na 4. i 5. biegu Fiat załatwia w mniej więcej dwa razy krótszym czasie (!) niż pozostali. Dynamika silnika TwinAir Turbo "przydaje się" zarówno podczas jazdy miejskiej, kiedy nie trzeba często redukować biegów, jak i w trasie, kiedy do wyprzedzania Pandzie wystarczają znacznie krótsze odcinki. Trzeba jednak pamiętać, że cena za te osiągi jest astronomiczna.
Kawałki sekund wydziera sobie natomiast pozostała trójka, należąca do tego grona samochodów, których przyspieszenie, zwłaszcza na wyższych biegach, wygodniej mierzyć nie stoperem, lecz kalendarzem. Ponieważ jednak w praktyce różnica w przyspieszaniu w czasie 18 zamiast 20 sekund jest żadna, jedynie z kronikarskiego obowiązku odnotowujemy, że o włos lepiej niż Kia i Skoda radzi sobie mała Toyota, będąca wyraźnie, bo przynajmniej o 70 kg, lżejsza od pozostałych. Tak samo jak w wypadku Picanto i Citigo, jazda Aygo wymaga częstych redukcji przełożeń oraz pracy silnika na średnich i wyższych obrotach - tylko wtedy z trzycylindrowych jednostek można wydobyć znośne osiągi. Nie ma też żadnej niespodzianki, kiedy okazuje się, że w takich warunkach najlepiej radzi sobie Skoda, dysponująca mocniejszym silnikiem. Jednostka Skody żywo nabiera obrotów, dobrze reaguje na gaz i poganiana potrafi sprawić, że subiektywne odczucie dynamiki jazdy jest więcej niż dobre.
W parze z Toyotą, Skoda okazuje się też najlepsza pod względem zużycia paliwa. W swoim naturalnym środowisku, czyli miejskich korkach, Citigo i Aygo przy łagodnym traktowaniu potrafią zużyć nawet poniżej 7,5 l/100 km, co jest wynikiem w granicach przyzwoitości. Jest to nieco mniej (o 0,2-0,3 l/100 km) niż w wydaniu Kii, natomiast aż o około 0,5 l/100 km mniej niż w wypadku Fiata Pandy, który pomimo silnika o najmniejszej pojemności oraz fabrycznie montowanego systemu start/stop okazał się zjadać najwięcej 95-oktanowej zupy. Nieco inny obrazek maluje się podczas jazdy w trasie, kiedy przy odrobinie starań ze strony kierowcy każdy maluch potrafi zejść poniżej 4,5 l/100 km.
O tym, że z prostego (i niedrogiego) układu zawieszenia każdego z testowanych maluchów - opartego o kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu - da się wykrzesać tylko tyle i niewiele więcej, najlepiej przekonuje przykład Toyoty. Ze średnicą zawracania mniejszą o metr niż w wypadku pozostałych maluchów, Aygo okazuje się wyjątkowo poręczna, pozwalając wpasować się nawet w miejsca tylko nieznacznie dłuższe niż jej własne nadwozie. Natomiast pod względem właściwości jezdnych wyraźnie mocniej posunięta w latach Aygo nie odstaje specjalnie ani od Kii, ani od Fiata; jeśli w jakiejś dziedzinie czegoś jej brakuje, to jedynie nieco lepszego komfortu resorowania, zwłaszcza na drogach gęsto usianych nierównościami, kiedy układ jezdny Toyoty chwilami przestaje nadążać za akcją.
Dokładnie tą samą cechą, tylko w nieco mniejszym stopniu, wykazują się układy zawieszenia Pandy i Picanto. Zachowanie na drodze najnowszego modelu Fiata pozwala nawet z zawiązanymi oczami rozpoznać Pandę - jest ono tak charakterystyczne w przechyłach nadwozia, pokonywaniu zakrętów oraz tłumieniu nierówności. Zarówno Fiat, jak i Kia zapewniają dobry kontakt kół z nawierzchnią, niezłą stabilność i porównywalnie mizerne wyczucie układów kierowniczych. Chwilami Kia sprawia wrażenie bardziej "wygładzonej", spokojniejszej i lepiej radzącej sobie z kiepskimi nawierzchniami, jednak różnice są minimalne.
Celowo nie wymienialiśmy do tej pory Skody Citigo, z bardzo prostego powodu - pod względem właściwości jezdnych Skoda wnosi bowiem do piaskownicy maluchów nową jakość. W największym skrócie - Citigo jest pod każdym względem najlepsze w tym gronie. Zarówno przyczepność, jak i szybkość oraz jakość reakcji, radzenie sobie z nierównościami, panowanie nad przechyłami w zakrętach, a także najbardziej fundamentalna stabilność są w wydaniu czeskiego malucha po prostu najlepsze - tak dobre, że Citigo mogłoby uchodzić za auto o klasę większe, droższe i lepsze. Żaden miejski maluch nie jest oczywiście w stanie dostać się do grona aut, które zapewniają coś, co nazywamy "frajdą z jazdy", ale najbliżej jest właśnie Skodzie. Poza wszystkimi cechami praktycznymi i ekonomią, najmocniejszą stroną Skody jest właśnie kombinacja właściwości jezdnych i komfortu.
Przy okazji Skoda ma też najbardziej skuteczne hamulce, które niezależnie od stopnia nagrzania pozwalają wyhamować Citigo z prędkości 100 km/h na dystansie krótszym niż 37 metrów (chociaż nie bez znaczenia były tu opony o rozmiarze 185/55 na 15-calowych obręczach, w jakie ubrany był egzemplarz testowy, a wymagające dopłaty 2100 złotych). Jeśli ktoś powie, że w autach, które spędzają zdecydowaną większość życia głównie w miejskich korkach hamowanie ze 100 km/h nie jest najbardziej niezbędnym do funkcjonowania elementem i że droga hamowania na poziomie około i powyżej 40 metrów (Toyota i Kia, w tej kolejności) to wynik przyzwoity, chętnie się zgodzimy, jednak fakty są takie, że w tym gronie tylko Skoda i Fiat (w tej kolejności) mają hamulce na bardzo wysokim poziomie.
Mała Toyota jako jedna z pierwszych rozpoczęła modę na małe samochody, jednak dziś widać po niej nieuchronny upływ czasu - jest najmniejsza, a co za tym idzie ma najmniej przestronną kabinę i nie grzeszy nadmiarem cech praktycznych. Aygo ma po swojej stronie osiągi i ekonomię, ale jako całość - i biorąc pod uwagę cenę, trzeba bardzo chcieć mieć Toyotę, żeby zdecydować się właśnie na nią. Ze swojej strony Kia jest odbiciem współczesności - wyrośnięta, z bardzo przestronną kabiną, przyzwoitym wyposażeniem, do tego dorzuca unikatową, siedmioletnią (chociaż obwarowaną pewnymi warunkami) gwarancję. Największa wada Picanto to przeciętne osiągi. Z kolei Fiat pokazuje jak uniwersalna jest wciąż formuła Pandy - praktyczny mały samochód z charakterem, świetnie zaprojektowany i w ogóle, i w szczególe, niemający żadnej istotnej wady, może tylko poza paroma szczegółami cennika.
Natomiast miejskie Grand Prix zgarnia dzisiaj Skoda. Citigo okazuje się dobrze zaprojektowane, porządnie wykonane, pod najbardziej istotnymi praktycznymi względami jeśli nawet nie najlepsze, to przynajmniej bardzo konkurencyjne. Jedyne ograniczenie jest takie, że tak jak Toyota Aygo, maluch Skody występuje wyłącznie w wersji czteromiejscowej. Natomiast pod względem jazdy i komfortu - jest po prostu najlepszy. Oto nowy lider.
Ogólne
|
Skoda Citigo 1.0 MPI (75 KM) Active (3-d.) |
Panda 0.9 TwinAir Turbo Lounge |
Picanto 1.0 MPI M (5-d.) |
Toyota Aygo 1.0 VVT-i Terra (5-d.) |
Rodzaj silnika/liczba cylindrów | benz., R3, 1.0 | benz., R2, 0.9 turbo | benz., R3, 1.0 | benz., R3, 1.0 |
Moc kW (KM) | 75 KM | 85 KM | 69 KM | 68 KM |
Przy obrotach (/min) | 6200 | 5500 | 6200 | 6000 |
Poj. skokowa cm3 | 999 | 875 | 998 | 998 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 95 | 145 | 95 | 93 |
Przy obrotach (/min) | 3000–4300 | 1900–3000 | 3500 | 3600 |
Przeniesienie napędu | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Rodzaj skrzyni biegów | 5-biegowa przekł. mechaniczna | 5-biegowa przekł. mechaniczna | 5-biegowa przekł.mechaniczna | 5-biegowa przekł. mechaniczna |
Dł / szer / wys (mm) | 3563/1641/1478 | 3653/1643/1551 | 3595/1595/1480 | 3430/1615/1465 |
Rozstaw osi (mm) | 2420 | 2300 | 2385 | 2340 |
Średnica zawracania w prawo/lewo (m) | 9,9/10,0 | 10,0/9,8 | 10,0/9,9 | 8,6/9,0 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 35 | 37 | 35 | 35 |
Masa własna (kg) | 948 | 1061 | 969 | 878 |
Dopuszczalne obciążenie (kg) | 342 | 394 | 371 | 312 |
Poj. bagażnika (l) | 251/951 | 225/870 | 200/918 | 139/780 |
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm) | 1430/1420 | 1325/1315 | 1325/1315 | 1350/1300 |
Wysokość z przodu/z tyłu (mm) | 1030/930 | 1030/940 | 1030/920 | 1000/925 |
Rozmiar opon | 185/55 R15 Continental ContiPremiumContact2 | 175/65 R14 Goodyear DuraGrip | 175/50 R15 Hankook Kinergy Eco | 155/65 R14 Continental EcoContact3 |
CO2 (limit) g/km | 108 | 99 | 99 | 107 |
Osiągi | Skoda Citigo 1.0 MPI (75 KM) Active (3-d.) | Panda 0.9 TwinAir Turbo Lounge | Picanto 1.0 MPI M (5-d.) | Toyota Aygo 1.0 VVT-i Terra (5-d.) |
---|
0-30 km/h (s) | 2,0 | 1,9 | 2,0 | 2,3 |
0-50 km/h (s) | 4,2 | 4,0 | 4,3 | 4,5 |
0-80 km/h (s) | 8,6 | 8,0 | 9,6 | 9,8 |
0-100 km/h (s) | 13,2 | 11,7 | 15,4 | 14,8 |
0-120 km/h (s) | 19,1 | 17,6 | 23,1 | 22,6 |
0-130 km/h (s) | 22,3 | 21,8 | 29,8 | 27,7 |
0-140 km/h (s) | 28,8 | 27,4 | 40,9 | b.d. |
Prędkość maksymalna (km/h) | 171 | 177 | 153 | 157 |
Elastyczność | Skoda Citigo 1.0 MPI (75 KM) Active (3-d.) | Panda 0.9 TwinAir Turbo Lounge | Picanto 1.0 MPI M (5-d.) | Toyota Aygo 1.0 VVT-i Terra (5-d.) |
---|
60-100 km/h na IV/V biegu (s) | 18,6/27,4 | 9,9/13,5 | 20,1/25,3 | 18,4/25,6 |
80-120 km/h na IV/V biegu (s) | 20,8/30,9 | 11,9/15,9 | 23,0/28,7 | 22,1/32,6 |
Zużycie paliwa | Skoda Citigo 1.0 MPI (75 KM) Active (3-d.) | Panda 0.9 TwinAir Turbo Lounge | Picanto 1.0 MPI M (5-d.) | Toyota Aygo 1.0 VVT-i Terra (5-d.) |
---|
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km | 5,9 | 5,0 | 5,4 | 5,5 |
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km | 4,0 | 3,8 | 3,6 | 3,9 |
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km | 4,7 | 4,2 | 4,2 | 4,5 |
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) | 4,2 | 4,6 | 4,5 | 4,3 |
Maksymalne (l/100 km) | 8,0 | 8,2 | 8,3 | 7,7 |
średnie podczas testu (l/100 km) | 6,6 | 6,9 | 6,8 | 6,6 |
zasięg (km) | 530 | 536 | 514 | 530 |
Droga hamowania (m) | Skoda Citigo 1.0 MPI (75 KM) Active (3-d.) | Panda 0.9 TwinAir Turbo Lounge | Picanto 1.0 MPI M (5-d.) | Toyota Aygo 1.0 VVT-i Terra (5-d.) |
---|
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) | 36,7 | 37,6 | 41,6 | 39,5 |
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m) | 36,9 | 39,8 | 42,9 | 44,3 |
Ceny i wyposażenie | Skoda Citigo 1.0 MPI (75 KM) Active (3-d.) | Panda 0.9 TwinAir Turbo Lounge | Picanto 1.0 MPI M (5-d.) | Toyota Aygo 1.0 VVT-i Terra (5-d.) |
---|
Cena modelu testowanego (zł) | 31 790 zł | 46 400 zł | 31 490 zł | 32 500 zł |
Airbag kierowcy/pasażera |  |  |  |  |
Poduszki boczne/kurtyny | / brak | 1200 zl/ | /  | brak/brak |
ABS/ESP | /  | / 1200 zł | / 1900 zł (w pakiecie) | / 2000 zł |
Radioodtwarzacz CD/MP3 | 1000 zł |  | brak | brak |
Klimatyzacja manualna | 3200 zł |  | 3000 zł | brak |
Klimatyzacja automatyczna | brak | 1500 zł | brak | brak |
Lakier metalizowany | 1400 zł | 1500 zł | 1300 zł | 1500 zł |
Regulacja wysokości fotela kierowcy |  | 500 zł |  | brak |
Komputer pokładowy | brak |  |  | brak |
Elektr. sterowane szyby przód/tył |  |  | brak | brak |
Elektrycznie sterowane lusterka | brak | 500 zł | brak | brak |
Centralny zamek |  |  |  | brak |
Obręcze kół z lekkich stopów | 1500 zł (14’’) zł | 1500 zł (14’’) zł | brak | 1920 zł (14") zł |
Czujnik parkowania | 1000 zł | 1000 zł | 1000 zł | brak |
Pełnowymiarowe koło zapasowe | 200 zł (pełnowymiar.) zł | 300 zł (dojazdowe) zł | (dojazdowe) |  |
- w wyposażeniu seryjnym,
- oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Komentarze
rzęsor, 2012-08-15 10:58:52
~Samuraj, 2012-08-14 23:39:03
rzęsor, 2012-08-14 14:47:40
~Samuraj, 2012-08-14 01:23:43
przydrożny, 2012-08-13 20:18:05
~Samuraj, 2012-08-10 15:58:04
esper, 2012-08-10 09:57:36
~Samuraj, 2012-08-10 01:11:47
przydrożny, 2012-08-09 19:57:50
~Samuraj, 2012-08-08 16:13:23
airmatic, 2012-08-08 01:00:15
~Samuraj, 2012-08-07 23:31:29
airmatic, 2012-08-07 22:41:56
przydrożny, 2012-08-07 18:37:05
esper, 2012-08-05 19:07:15
airmatic, 2012-08-02 00:18:03
garfield, 2012-08-01 20:52:42
auto motor i sport, 2012-08-01 11:07:43
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?