REKLAMA

Fiat Tipo Cross: Czy uwiedzie polskich kierowców? - TEST

Face lifting, nowa wersja, nowy silnik, nowe oblicze – wsiadamy za kierownicę samochodu, który niemal w pojedynkę broni honoru Fiata na polu aut osobowych. Czy Fiat Tipo Cross osiągnie w Polsce sukces?

Fiat Tipo Cross Fot. Jacek Hanusz
Fiat Tipo Cross
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 55 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Model sprzed face liftingu to jedno z najpopularniejszych nowych aut w Polsce – sukces zapewniły mu prosta konstrukcja, wolnossący silnik, przywiązanie do marki, a przede wszystkim fakt, że jego cennik nie odstraszał wysokimi kwotami. Za rozsądne pieniądze dostawaliśmy „dużego Fiata”, który w dodatku nie wyglądał tanio. Czy model po face liftingu nadal utrzyma się w czołówce?

REKLAMA

W salonach Fiata zapanowało poruszenie, bo okazało się, że wolnossący silnik był jednym z głównych powodów, dla którego klienci wybierali właśnie Tipo. Poczciwa, 1,4 litrowa jednostka z serii Fire o niewygórowanej mocy 95 KM była sprawdzona, łatwo poddawała się zabiegowi „zagazowania” i choć nie była mistrzem dynamiki, to w większości przypadków spełniała wymagania kierowców.
Dziś Tipo wciąż jest z nią dostępne, ale wyłącznie jako hatchback i sedan i tylko w podstawowej wersji wyposażenia. Crossa kupicie dziś wyłącznie z silnikiem turbo – benzynowym albo dieslem.

Fiat Tipo Cross – Nowa wersja 

Patrząc na to, jak zgrabnie wygląda Tipo Cross aż trudno uwierzyć, że Fiat dopiero teraz zdecydował się na jej wprowadzenie. Żeby była jasność – z Crossa żadna terenówka, auto ma co prawda podniesiony o 4 cm prześwit, ale to tyle, jeśli chodzi o jego możliwości. O czym przekonaliśmy się dobitnie podczas sesji zdjęciowej próbując ustawić auto na błotnistym wzgórku. Skończyło się na pokrytych błotem oponach i… żadnego zdjęcia nie udało się wykonać. Cross ma oczywiście plastikowe nakładki na nadkolach, coś w rodzaju osłony przedniego zderzaka i jest samochodem, którym łatwiej będzie wjechać na wysoki krawężnik lub zjechać na nieutwardzoną drogę polną bez większych obaw o to, że uszkodzimy „podbrzusze”.

 

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Tipo Cross - Nowy silnik turbo z Polski

1-litrowa jednostka z serii FireFly produkowana jest w zakładach FCA w Bielsku-Białej. Służy ona do napędu nie tylko Fiatów, ale też Jeepów. W Tipo Cross osiąga równe 100 KM i 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To wyraźnie więcej niż w przypadku wolnossącej jednostki, poza tym moment obrotowy dostępny jest przy niższych obrotach. Tyle teorii. W praktyce można być z tego silnika zadowolonym. Nie jest on oczywiście demonem mocy, ale zmierzone przez nas przyspieszenie prawie nie odbiegało od danych fabrycznych (wpływ na niewielką różnicę mogły mieć niska temperatura i letnie opony). Zalety? Niskie zużycie paliwa przy normalnej jeździe (średnio 7 l/100 km), bardzo dobre wyciszenie, płynnie działający system start/stop. Wady też są – typowo dla silników turbodoładowanych o małej pojemości reakcja na wciśnięty gaz jest opóźniona, a przy dynamicznej jeździe zużycie paliwa rośnie do ponad 9 l/100 km. W sumie jednak jako całość – na plus. Warto dodać, że z silnikiem połączona jest pięcio-, a nie jak wcześniej, sześciobiegowa skrzynia biegów. Przełożenia zostały wydłużone, np. na trójce z powodzeniem można toczyć się po strefie „30” i włączać się do ruchu na autostradzie (na tym biegu Tipo osiąga ponad 140 km/h). To też najlepszy bieg do wyprzedzania, bo na dwóch kolejnych Tipo robi się ospałe.

Fiat Tipo CrossFot. Jacek Hanusz
Fiat Tipo Cross

Fiat Tipo Cross - Bez komplikacji

To, między innymi, nam się w Tipo podoba, że w jego wnętrzu jest akurat tyle nowoczesności, ile być powinno w tego typu aucie. Model otrzymał po face liftingu większy, opcjonalny, 10-calowy ekran (testowy miał 7-calowy), cyfrowe zegary… i w sumie tyle. Jakość materiałów robi świetne wrażenie – nic nie wygląda tanio albo tandetnie. Obsługa jest prosta, klimatyzacją steruje się pokrętłami, wysokość świecenia reflektorów LED (to też nowość) trzeba ustawiać ręcznie. Nie brakuje przestrzeni, a bagażnik pomieści 440 litrów.

Fiat Tipo CrossFot. Jacek Hanusz
Fiat Tipo Cross

Fiat Tipo CrossFot. Jacek Hanusz
Fiat Tipo Cross

Fiat Tipo Cross – Czy nie jest za drogo?

Nie patrząc na promocje (w aktualnej Tipo w bogatszej wersji Cross kosztuje 80 500 zł) Fiat ustalił cennik na poziomie 84 700 zł za odmianę z reflektorami LED, dodatkowymi systemami bezpieczeństwa (np. funkcją awaryjnego hamowania), automatyczną klimatyzacją czy 17-calowymi obręczami kół. Oznacza to, że od klasycznego hatchbacka werja Cross jest droższa o równe 6000 zł. W klasie, w której liczy się cena może to okazać się kluczowe – Cross nie okaże się wystarczająco przekonujący, żeby wydać na niego o tyle więcej. Co nie zmienia faktu, że to naprawdę solidny samochód.

Fiat Tipo CrossFot. Jacek Hanusz
Fiat Tipo Cross
Dane producenta Fiat Tipo Cross 1.0 T3
Cena 84 700 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R3, turbo, 
Pojemność skokowa 999 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
100 KM
5000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
190Nm
1500/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 12,2 s
Prędkość maksymalna 183km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie  5,8 l/100 km
Emisja CO2 
131 g/km
NADWOZIE
Nadwozie: 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wys. 4386 x 1802 x 1556 mm, rozstaw osi 2638 mm, masa własna 1335 kg, pojemność bagażnika 440 l, poj. zbiornika paliwa 50 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA