Oto Panda 1.3 Multijet 16V w wersji Dynamic i 120-konne Grande Punto 1.4 T-Jet jako Sport.
W rodzinie Fiata mały jest równy większemu
Panda weszła właśnie w siódmy rok życia, ale jest żywym dowodem na to, że dobre auta starzeją się wolniej. W swojej klasie wciąż na topie - najmniejszy Fiat to samochód pełną gębą. Praktyczny, wystarczająco przestronny, świetnie wyposażony, z dynamicznym i oszczędnym turbodieslem - do użytku i w mieście, i na autostradzie. Jest sensowna jakość materiałów i porządna jakość wykonania. Przy czym cennik Pandy rusza z poziomu 28 tys. zł za wersję 1.1 Fresh (która jest tak świeża, że nie ma wspomagania układu kierowniczego). Właściwości jezdne są odpowiednie dla małego auta, z przechyłami w zakrętach i podskakiwaniem na krótkich poprzecznych nierównościach. W porównaniu z Punto najwięcej traci jednak Panda pod względem komfortu - wąskie zydelki mają się nijak do porządnych foteli większego o rozmiar Fiata.
Mimo to, pod względem praktycznym Panda prezentuje taki poziom, że Punto nawet w wersji pięciodrzwiowej miałoby problemy z zebraniem racjonalnych argumentów na obronę swojej wyższej ceny (w wersji podstawowej o 7 tys. zł). O ile jednak małe Hyundaie i w pewnym stopniu również Toyoty są z metra cięte, o tyle Grande Punto niesie dodatkową wartość emocjonalną - to obecnie najbardziej atrakcyjnie stylizowany maluch.
W wersji Sport, z trzydrzwiowym nadwoziem, Punto wygląda jak Abarth w wersji light. Turbodoładowany silnik rozwija 120 KM, ma mocny "dół" (maksymalny moment obrotowy już od 2000 obr/min) i zapewnia świetne osiągi. Przy łagodnym traktowaniu gazu okazuje się zaskakująco oszczędny. Największa wada Grande Punto to jakość układu jezdnego - Fiat po prostu nie jeździ tak dobrze jak wygląda, z kiepskim tłumieniem nierówności, głośną pracą zawieszenia i mało precyzyjnym układem kierowniczym.
Gwóźdź programu polega na tym, że Fiaty różnią się między sobą bardziej niż w wypadku innych par. Fiat po prostu był i jest mistrzem w konstruowaniu małych samochodów.
Tekst: Roman Popkiewicz,
Zdjęcia: Jacek Hanusz
Komentarze
airmatic, 2010-11-26 22:47:12
~Gość, 2010-10-04 15:58:38
auto motor i sport, 2009-11-06 13:29:18
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?