Z amerykańskiego charakteru pozostało jednak to, co najlepsze, czyli muskularne nadwozie z przetłoczeniami, a także spore gabaryty – Edge to jedno z największych aut klasy SUV. Nad jakością wnętrza czuwali już europejscy spece od designu. Kokpit jest niemal identyczny jak w Mondeo czy Galaxy; samochody te są spokrewnione technicznie, mają wspólną płytę podłogową.
Przestronność wnętrza to mocny atut Forda Edge, pasażerowie podróżują w nim komfortowo. Chociaż Edge jest pełnowymiarowym SUV-em, brakuje w nim trzeciego rzędu siedzeń. Zamiast niego do dyspozycji jest bagażnik o pojemności 602 litrów, do którego zmieści się bagaż całej rodziny wybierającej się na dalekie wakacje. Samochód może też pociągnąć przyczepę o masie do dwóch ton.
![]() |
![]() |
TO POLUBISZ | TEGO NIE |
NAPĘD 4X4 Wszystkie wersja mają seryjny, samoczynnie dołącany napęd na cztery koła. |
SYSTEM NAWIGACJI Interfejs graficzny systemu multimedialnego powinien mieć większe przyciski i być badziej czytelny. |
Podczas jazdy autostradą jest w nim bardzo cicho dzięki dodatkowemu wygłuszeniu oraz systemowi Active Noise Control, czyli aktywnej redukcji hałasu. Zawieszenie (nawet w wersji Sport) zestrojono pod kątem komfortu tak, by jak najsprawniej połykało nierówności. Mimo to adaptacyjny układ kierowniczy daje kierowcy poczucie panowania nad tym prawie 2-tonowym kolosem. Bezpieczeństwu jazdy sprzyja seryjny napęd 4x4, który za pomocą elektroniki sprawnie przekazuje odpowiednią dawkę momentu obrotowego na konkretne koło. Podstawowy silnik o mocy 180 KMdobrze radzi sobie z masą auta, zapewniając spory zapas momentu obrotowego (400 Nm).
Jednostka ta jest dostępna tylko z mechaniczną, sześciobiegową skrzynią, która pracuje bez zarzutu. Wygodniejszym rozwiązaniem okazuje się skrzynia dwusprzęgłowa, łączona tylko z mocniejszym, 210-konnym silnikiem biturbo. Jednak wyższa o 15 tys. zł cena takiego samochodu oraz brak znaczącej różnicy w osiągach nakazują mocno zastanowić się nad wyborem. Jeżeli nie jesteś ortodoksyjnym fanem „automatów”, lepiej zainwestuj w dodatkowe wyposażenie.
Z ceną startującą od 166 tysięcy złotych SUV Forda jest o kilka tysięcy droższy od porównywalnie wyposażonych Hyundaia Santa Fe i Kii Sorento. Czy warto do niego dopłacać – przekonamy się, gdy przy najbliższej sposobności porównamy je w teście.
Dane producenta | FORD EDGE 2.0 TDCI |
Cena | od 166 600 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | turbodiesel., R4 |
Pojemność skokowa | 1997 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach |
180 KM 3500/min |
Maksymalny moment obrotowy w przedziale obrotów |
400 Nm 2000-2250/min |
Rodzaj napędu | na cztery koła ; 6-biegowa skrzynia mechaniczna |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 9,9 s |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 5,8 l/100 km |
Emisja CO2 | 149 g/km |
NADWOZIE | |
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4808 x 2184 x 1692 mm, rozstaw osi 2849 mm, masa 1949 kg, pojemność bagażnika 602 l, pojemność zbiornika paliwa 68 l. |
Naszym zdaniem
Sebastian Kościółek redaktor "auto motor i sport"
Ford Edge to dopracowany i bogato wyposażony SUV, którym można jeździć na co dzień, ale najlepiej sprawdza się na długich trasach.