Ford Fiesta Active: Porcja elektronów - TEST

Od niedawna Ford Fiesta może liczyć na dodatkową dawkę energii, którą zapewnia jej rozrusznik działający czasem jak niewielki silnik elektryczny. Oto 155-konna wersja Active.

Ford Fiesta Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 59 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Nie tak dawno 155 koni w miejskim aucie oznaczało, że mamy do czynienia z jego najostrzejszą wersją. Dziś Fiesta w takim wydaniu to po prostu kolejna cywilna odmiana, która w dodatku na pierwszym miejscu stawia względy ekologiczne. Zamiast standardowego alternatora mamy tu rozrusznik-generator napędzany paskiem, który potrafi dorzucić do ogólnej puli momentu obrotowego (240 Nm) dodatkowe 24 Nm. Tę siłę czerpie dzięki niewielkim, litowo-jonowym akumulatorom gromadzącym energię podczas zwalniania i hamowania. 155-konna odmiana (jest jeszcze 125-konna) występuje wyłącznie z sześciobiegową przekładnią mechaniczną. Trzeba pochwalić sposób jej pracy, który typowo dla Fordów jest bardzo precyzyjny. Żeby korzystać z dobrodziejstw 48-woltowej instalacji elektrycznej i jak najczęściej doprowadzać do wyłączania silnika spalinowego (już poniżej prędkości 20 km/h), należy obrać odpowiednią taktykę – przy niskich prędkościach, jak najczęściej wrzucać luz. Co ciekawe, silnik wraca do życia nie po tym, gdy wciśniemy pedał sprzęgła, lecz dopiero wtedy, gdy wrzucimy bieg. Do płynności czy szybkości działania systemu start/stop nie można mieć żadnych zarzutów, podobnie jak do kultury pracy 3-cylindrowego silnika, dużo pracy włożono w wytłumienie jego terkotu, dlatego w kabinie jest cicho.

REKLAMA
Ford FiestaFot. Jacek Hanusz
Kabinę Fiesty polubią miłośnicy prostych rozwiązań; schowków niewiele, a te które są nie grzeszą rozmiarem
Ford FiestaFot. Jacek Hanusz
Niewielki wskaźnik odzysku energii znajduje się między bardzo klasycznymi, analogowymi zegarami
Ford FiestaFot. Jacek Hanusz
Wersja Active ma kilka rodzajów trybów jazdy na różne nawierzchnie

Ford Fiesta Active - 24 niutonometry

A czy te 24 Nm czuć w czasie jazdy? Owszem, elektryczny kopniak energii w wyraźny sposób zmniejsza turbodziurę (choć nie eliminuje jej do końca), więc wciskając gaz, od razu można liczyć na to, że Fiesta z entuzjazmem ruszy do przodu. W sumie jednak układ napędowy małego Forda ma łagodną naturę. Podobnie komfortowo i łagodnie zestrojono zawieszenie, w wersji Active podniesione o 19 mm w porównaniu ze zwykłymi wersjami. Oczywiście dodatkowe niecałe 2 cm nie czynią z Fiesty terenówki, ale podczas atakowania krawężników czy wjazdu na szutrową drogę pod lasem dają kierowcy spokój i pewność, że na brzuchu auta po takich manewrach nie pojawią się blizny. Na zajęciach z ekonomii zelektryfikowana Fiesta wypada nieźle. W typowo miejskim gęstym ruchu potrzebowała 6,7 litra paliwa na 100 km, natomiast minimalne zanotowane przez nas zużycie (trasa i przejazd przez miasto) wyniosło o równe dwa litry mniej. Mimo dość ciasnej kabiny z niewielkimi schowkami Fiesta ma swoje zalety – największe z nich to układ napędowy i zawieszenie. Jak również brak bezpośredniego rywala z silnikiem o podobnej mocy.

Ford FiestaFot. Jacek Hanusz

 

Dane producenta FORD FIESTA ACTIVE X 1.0 ECOBOOST HYBRID
Cena 79 600 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R3 turbo
Pojemność skokowa 998 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
155 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
240 Nm
2500/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 8,9 s
Prędkość maksymalna 219 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,0-5,3 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
114-120 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4068 x 1735 x 1498 mm, rozstaw osi 2493 mm, masa własna 1190 kg, poj. bagażnika 311/1093 l, poj. zbiornika paliwa 42 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA