REKLAMA

Ford Fiesta, Hyundai i20, Volkswagen Polo - Mowa ciała

Samochód roku i konkurenci. Spośród nowych samochodów największe wzięcie miały w Polsce w 2009 roku maluchy. Sprawdzamy, który z zeszłorocznych debiutantów okaże się najlepszy - trzycylindrowe Polo 1.2, czterocylindrowa Fiesta 1.25, czy może Hyundai i20 1.2.

Ford, Fiesta, Hyundai, i20, Volkswagen, Polo
W miejskiej jeździe wszystkie trzy samochody spisują się tak samo, poza miastem różnice między nimi okazują się większe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 49 600 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

 

Zawodowi mówcy doskonale znają tę prawdę - to czy przekonamy słuchaczy do swoich racji zależy w 55 procentach od mowy ciała i w 38 procentach od brzmienia głosu. Na treść pozostaje skromne 7 procent. Oczywiście wiemy, że to badanie wykonano 40 lat temu i że nie do końca jest obiektywne, ale coś jest na rzeczy. W każdym razie nawet małe samochody w ostatnich latach mocno popracowały nad mową swego ciała. Na przykład świeżo upieczony Samochód Roku 2009, czyli Polo numer 5, które ma teraz bardzo zdecydowany wyraz twarzy. Kiedyś domorośli tunerzy musieli poświęcać całe niedzielne popołudnia, żeby nadać małemu VW taki właśnie wygląd. To już niepotrzebne, designer de Silva wykonał całą tę robotę i teraz pewne siebie oblicze ma każde fabryczne Polo. Ford Fiesta i Hyundai i20 też kłują w oczy wystylizowanymi nadwoziami, po których każdy od razu rozpozna jakiej marki są to samochody. Hyundai prezentujący mieszankę stylów, jakie spotkać można we współczesnych maluchach, zdaje się krzyczeć "jestem Europejczykiem", podczas gdy Fiesta mająca coś z coupé chce kokietować młodych-dynamicznych.

 

A Polo? VW próbuje czarować wszystkich między 18 a 80 rokiem życia, więc wygląda jak Golf, który zbiegł się w praniu. Nowe Polo ma wymiary Golfa trzeciej generacji, czyli cztery metry długości - tyle, ile długości mają średnio jego klasowi konkurenci. Czterech z nich Polo pokonało w pierwszym teście porównawczym ("auto motor i sport" 9/2009), tyle że była to wersja ze 105-konnym dieslem. Teraz do walki staje skromna odmiana z trzycylindrowym silnikiem benzynowym. Ulotniły się więc gdzieś chromowane ozdobniki i nadmuchane tworzywa, a pojawił twardy plastik. To jeszcze pół biedy. Temu kto nie dźga palcem stale tablicy rozdzielczej tańszy materiał nie będzie przeszkadzał, zwłaszcza że jakość wykonania nie różni się od tej, jaką mają droższe wersje. Tak samo jest z obsługą instrumentów - od wyraźnych okrągłych zegarów, poprzez wyświetlacz na konsoli środkowej, aż do pokręteł i przycisków. Zresztą w wersji podstawowej nie ma ich za wiele - klimatyzacja i sprzęt stereo wymagają dopłaty (pakiet za 3290 zł).

Tradycyjnie już, całkiem funkcjonalny jest Hyundai - w naszym teście jest to model i20 w wersji 1.2 Classic za 36 900 zł. Liczne schowki pozwalają zapomnieć o smętnym plastikowym krajobrazie wnętrza. Wielkie drzwi bagażnika i jego pojemność wynosząca maksymalnie 1060 l czynią z i20 małego transportera w prawdziwym znaczeniu tego słowa.

Na hasło "transporter" Fiesta aż się wzdraga - wąskie drzwi jej bagażnika i opadający dach zmniejszają możliwości przewozowe. Z kolei po dość ekstrawaganckiej tablicy rozdzielczej trzeba się dobrze rozejrzeć, żeby znaleźć właściwe przyciski czy pokrętła. Ford twierdzi, że przy jej projektowaniu inspirował się wyglądem telefonu komórkowego - wierzymy. Jedni chwalą więc fordowskie rozwiązania za intuicyjną łatwość obsługi, inni muszą najpierw "rozgryźć" zasady rządzące układem przycisków na tablicy. Najdroższa w naszym teście Fiesta, podobnie jak Polo, nie rozpieszcza wyposażeniem - za radio i klimatyzację trzeba płacić ekstra. Za to i Ford, i VW oferują liczne pakiety oraz wyszukane elementy wyposażenia, jak uchwyt do przenośnej nawigacji za 300 zł (Fiesta) czy sprzęt audio dobrej klasy z nawigacją i ekranem dotykowym za 4170 zł (Polo).

REKLAMA

REKLAMA

Że nawigacja jest przydatna, nikogo nie trzeba przekonywać - także w małych autach, bo wyrosły i nie służą już wyłącznie do jazdy po mieście. Wszystkie trzy testowane modele zapewniają dostateczną ilość miejsca nawet wysokim pasażerom, zwłaszcza Hyundai ma go pod dostatkiem na tylnych siedzeniach, nieco gorzej pod tym względem wypada Ford. Za to w Fieście bardzo dobrze siedzi się z przodu - nisko osadzone fotele zachęcają do aktywnej jazdy, a na zakrętach świetnie podtrzymują ciało kierowcy i pasażera. W i20 z przodu siedzi się jak na koźle w dorożce, na twardych siedziskach, za to wysoka pozycja ułatwia obserwację otoczenia. Wygodnie jest w Polo, co sprzyja dalekim podróżom - przeszkadza tylko nieco za małe podparcie pleców. Bezboleśnie można w Polo jeździć nawet po marnych drogach, bo zawieszenie sprawnie tłumi wszelkiego rodzaju nierówności, także dzięki dostępnym w opcji oponom o rozmiarze 195/55 R 15. Hyundai i20 porusza się na gumach, które także sprzyjają komfortowi, ale tego nie wykorzystuje - niezależnie od prędkości jazdy zachowuje się niespokojnie; czy to na zwykłej drodze, czy na autostradzie - stale drży, za to długie nierówności bądź spory ładunek na pokładzie nie robią na nim wrażenia. Inaczej niż w Fieście, która dobrze tłumi średnich rozmiarów wyboje, ale przy większych jej nadwozie zaczyna wykonywać pionowe ruchy, zwłaszcza gdy samochód jest obciążony. Za to, w przeciwieństwie do Hyundaia, Fiesta jest cicha. W i20 coś stuka, słychać silnik, szum opon i wiatru owiewającego nadwozie.

 

W Polo akustycznie swoją obecność zaznacza tylko trzycylindrowy silnik. Wprawdzie mocno popracowano nad jego kulturą pracy, ale występujących sił masowych będących wynikiem nieparzystej liczby cylindrów całkowicie zrównoważyć się nie udało. 1,25-litrowa jednostka Forda pracuje najbardziej harmonijnie, za nią plasuje się nieco bardziej surowy silnik 1.2 Hyundaia. Ale po małe, podstawowe jednostki napędowe i tak nikt nie sięga przecież dla ich brzmienia. Tym bardziej nie dla ich mocy - obydwa mocniejsze czterocylindrowce przyspieszają wprawdzie o włos lepiej niż 70-konny silnik Volkswagena, ale na wzniesieniach i one "miękną" na piątym biegu mając po niecałe 120 Nm momentu obrotowego. W naszym teście zużycie paliwa wahało się od 6,8 l/100 km (Polo) do 7,6 l/100 km (Hyundai); komu zależy - może zejść znacznie poniżej 5 l/100 km.

Zakręty najlepiej połyka Fiesta, której układ kierowniczy sprawnie dostarcza informacji o tym jak koła radzą sobie z nawierzchnią. Auto ważące ok. 1100 kg (jak konkurenci) w zakrętach zachowuje się neutralnie. Jeśli ktoś chce, może sprowokować lekkie ruchy tyłu nadwozia - niebezpieczeństwo nie grozi, bo nad wszystkim czuwa ESP, w który były wyposażone wszystkie testowane auta. Hyundai hamuje trochę gorzej, a w zakrętach okazuje się odrobinę bardziej ociężały i podsterowny, ale nie wymaga od kierowcy wzmożonej czujności, po prostu pozwala mu spokojnie prowadzić. Tak samo jak Polo, którego i łatwo opanować, i który jednocześnie jest całkiem przewidywalny.

To właśnie udana mieszanka rozmaitych talentów zapewnia Volkswagenowi ostateczne zwycięstwo w teście - przed budzącą emocje Fiestą i pragmatycznym i20.

Tekst: Jörn Thomas
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert

REKLAMA

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Fiesta 1.25 Ambiente i20 1.2 Classic Polo 1.2 Trendline
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenz, R4, 1.2benz., R4, 1.2benz., R3, 1.2
Moc kW (KM)82 KM78 KM70 KM
Przy obrotach (/min)580060005400
Poj. skokowa cm3124212481198
Maksymalny moment obrotowy (Nm)114119112
Przy obrotach (/min)420040003000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)3950/1722/14813940/1710/14903970/1682/1462
Rozstaw osi (mm)148925252470
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,5/10,811,0/11,010,5/10,5
Poj. zbiornika paliwa (l)424545
Masa własna (kg)107710641062
Dopuszczalne obciążenie (kg)418451488
Poj. bagażnika (l)295/979265/1060280/952
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1435/13751380/13801415/1375
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1025/9501005/9701000/940
Rozmiar opon195/50 R15 H185/60 R15 H195/55 R15 H
CO2 (limit) g/km133124128
OsiągiFiesta 1.25 Ambientei20 1.2 ClassicPolo 1.2 Trendline
0-80 km/h (s)9,18,99,6
0-100 km/h (s)14,013,715,3
0-120 km/h (s)20,920,923,0
0-130 km/h (s)26,225,829,8
0-140 km/h (s)32,633,438,8
Prędkość maksymalna (km/h)168165165
Elastyczność Fiesta 1.25 Ambientei20 1.2 ClassicPolo 1.2 Trendline
60-100 km/h na IV/V biegu (s)14,6/22,114,1/20,915,9/23,9
80-120 km/h na IV/V biegu (s)-/27,5-/23,8-/28,1
Próba jazdy Fiesta 1.25 Ambientei20 1.2 ClassicPolo 1.2 Trendline
(Slalom 18 m ) km/h60,9/60,359,7/58,661,3/60,5
(Slalom ISO) km/h126,9/123,4123,8/120,7124,5/122,6
Próba jazdy Fiesta 1.25 Ambientei20 1.2 ClassicPolo 1.2 Trendline
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h72,7069/6771/70
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h56/5554/5552/51
Zużycie paliwaFiesta 1.25 Ambientei20 1.2 ClassicPolo 1.2 Trendline
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km7,56,47,3
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,74,54,5
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,75,25,5
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,35,65,8
Maksymalne (l/100 km)8,88,98,2
średnie podczas testu (l/100 km)7,27,66,8
zasięg (km)583592662
Poziom hałasu (dB)Fiesta 1.25 Ambientei20 1.2 ClassicPolo 1.2 Trendline
przy 50 km/h dB(A)616363
przy 80 km/h dB(A)666764
przy 100 km/h dB(A)696866
przy 120 km/h dB(A)717269
przy 130 km/h dB(A)737270
przy 140 km/h dB(A)747371
Droga hamowania (m)Fiesta 1.25 Ambientei20 1.2 ClassicPolo 1.2 Trendline
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)384138
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)394238
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)394139
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m)666862
na nawierzchni typu μ-Split (m)110143129
Ceny i wyposażenieFiesta 1.25 Ambientei20 1.2 ClassicPolo 1.2 Trendline
Poduszki boczne/kurtyny3000 złtak/ taktak/ 2230
ABS/ESPtak/ 2000tak/ braktak/ 990
Radioodtwarzacz CD/MP3900 złtak1300 zł
Klimatyzacja4500 złbrak3990 zł
Lakier metalizowany1500 zł1500 zł1690 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

 

Ocena punktowa (maks. 500)

Fiesta 1.25 Ambiente 339 Jeździ równie dynamicznie jak wygląda, zawieszenie ma sprężyste i wystarczająco komfortowe. Na pochwałę zasługuje też czterocylindrowy silnik, gorzej z ilością miejsca i widocznością.
i20 1.2 Classic 306 Jest przestronny, funkcjonalny, łatwy w obsłudze i dostatecznie dynamiczny. Twarde zawieszenie, odgłosy docierające do wnętrza i słabe hamulce spychają go na trzecią pozycję.
Polo 1.2 Trendline 346 Nawet jeśli 70-konny silnik pozostaje nieco za konkurentami, Polo także w swojej najskromniejszej wersji wysuwa się na prowadzenie. Jest dobrze wykonany, komfortowy i pewnie się prowadzi.
Zobacz także:

Komentarze

 (13)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA