Ford Fiesta, Opel Corsa, Renault Clio, Skoda Fabia, VW Polo – coraz bliżej ideału
Ford Fiesta, Opel Corsa, Renault Clio, Skoda Fabia, VW Polo – coraz bliżej ideału
Małe auta, duże możliwości. Małe samochody nie muszą już udowadniać, że niczego im nie brak. Teraz pokazują, że mogą z powodzeniem zastąpić auta o numer większe. Którym maluchom udaje się to najlepiej? W szranki stają nowe Polo oraz Fiesta, Fabia, Corsa i Clio.
2009-10-15
VW Polo pokazuje klasę nie tylko podczas hamowania. W teście dał się poznać jako model bardzo wszechstronny.
Zamiast na siłę wykorzystywać każdy skrawek przestrzeni we wnętrzu, zatracać się w stylistycznych eksperymentach lub brnąć w ślepą uliczkę zwiększając ciągle moc silników, małe auta konsekwentnie zbliżają się do ideału. Lepiej tną powietrze niż wysokie kombi, są zwrotniejsze niż małe SUV-y i praktyczniejsze niż coupé - kto szuka funkcjonalnego samochodu nie przejdzie obok nich obojętnie.
Na pewno nie obok Skody Fabii, Forda Fiesty czy Renault Clio, które swoją wszechstronność wykazały między innymi w międzynarodowym Master-teście przeprowadzonym przez "auto motor i sport". Nawet dotychczasowy VW Polo musiał ustąpić im miejsca na podium, wyprzedzając za to Opla Corsę. Może nowemu Polo uda się pokonać tych trzech rywali?
Po małym Volkswagenie widać, że popracowano nad usunięciem jego słabości, bez utraty tego, co było mocną stroną auta. Zresztą ten model nigdy nie miał skłonności do eksperymentów, swoje powołanie by "być Volkswagenem" brał zawsze poważnie i stosował politykę drobnych kroków wolną od rewolucyjnej egzaltacji. Nawet znawcy i miłośnicy marki nie zawsze byli pewni, czy VW pokazał właśnie zupełnie nowy model czy tylko kolejną wersję po liftingu.
Od chwili swojego debiutu w 1975 roku VW Polo zaszedł naprawdę daleko. Wystartował jako odmiana Audi 50 i plasował się w hierarchii modeli poniżej Garbusa, był zgrzebny aż do bólu - wewnętrzne pokrycia drzwi z kartonu, karbowana kierownica, brak uchwytu i osłony przeciwsłonecznej po stronie pasażera. Do tego dochodziła 700-kilogramowa masa auta, które w ruch wprawiać miał czterocylindrowy silnik o pojemności (w podstawowej wersji) 900 ccm i mocy 40 KM.
Dzisiejsza, piąta wersja VW Polo, pojawia się w pełni dojrzała i bogato wyposażona, z zawadiacko uśmiechniętym obliczem, jakie stworzył de Silva, stylista niegdyś projektujący Alfy Romeo. Minął czas okrągłych reflektorów, teraz przypominają te z Golfa i Scirocco, z kolei wysunięty ku przodowi spoiler przywodzi skojarzenia z Audi A4. We wnętrzu wersji Highline ze 105-konnym TDI (58 440 zł) też widać wysokie aspiracje. Miłe w dotyku tworzywa, precyzyjnie działające przyciski i pokrętła i w ogóle jakość w najdrobniejszych szczegółach - obojętnie czy zajrzy się pod podnoszone siedziska z tyłu, wyjmowaną podwójną podłogę bagażnika, czy też sięgnie do włącznika światełka w podsufitce nad tylnymi siedzeniami. W przeciwieństwie do wygód panujących w przedniej części kabiny, łącznie z mieszczącymi wszystko kieszeniami w drzwiach, schowkami i łatwością obsługi wszelkich urządzeń, ilość miejsca za drugim słupkiem dachowym zmniejsza się. Z tyłu przestrzeń na nogi i nad głową oraz pojemność bagażnika są tylko przeciętne i nic ponadto.
Co innego silnik. Nowy 1.6 TDI zastąpił jednostkę z pompowtryskiwaczami, ma system common-rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami i udanie łączy dynamikę z wysoką kulturą pracy. Tyle że najpierw trzeba ruszyć z miejsca. Niewielka moc przy ruszaniu i (seryjne) wspomaganie ruszania pod górę z jego przyhamowującym działaniem są irytujące. Żeby gładko wystartować, niezbędna jest precyzyjna żonglerka pedałami gazu i sprzęgła, w przeciwnym razie z jazdy nici. A byłoby szkoda, bo z wyjątkiem odgłosów słyszalnych na zewnątrz gdy pracuje w średnim zakresie obrotów, nowy 105-konny diesel małego VW nie daje szansy poznać, że należy do gatunku jednostek wysokoprężnych. Niewtajemniczeni byliby raczej skłonni widzieć w nim benzynowca z niedomagającym doładowaniem.
REKLAMA
REKLAMA
Do czasu aż spojrzą na ekran komputera pokładowego i wskaźnik poziomu paliwa. Cztery przecinek iks to wartość, którą naprawdę można uzyskać; średnio w teście Polo zużyło tylko 5,4 l/100 km. Inna rzecz, że udało się to dzięki długim przełożeniom wyższych biegów, które wyrywnemu TDI podczas szybkiej jazdy zarzucają coś w rodzaju foliowego worka na głowę. Ale takiego z dużymi dziurami, bo "działać" dynamicznie silnik potrafi mimo wszystko. Jedynie wskaźnik nakazujący wrzucenie wyższego biegu wydaje czasem zbyt optymistyczne komunikaty. Jeśli ktoś zechce się niewolniczo trzymać jego poleceń, może się znaleźć na podjeździe drogi z obrotami silnika o wartości zaledwie 1000/min.
Poza tym Polo raźno prze do przodu. Jego układ kierowniczy jest bezpośredni i zawsze wspomagany w takim stopniu, w jakim w danej chwili jest to potrzebne, zawieszenie dobrze sobie radzi z nierównościami drogi, niezależnie od prędkości jazdy samochód stale daje się kontrolować, a ostatnie ślady niepożądanej podsterowności neutralizuje delikatnie ingerujące ESP. Bezpieczny, cichy i szybki - samochód dla tych, którzy nie muszą, lecz chcą jeździć maluchem.
Z powściągliwym, wręcz dystyngowanym Polo kontrastują luz i swoboda Forda Fiesty 1.6 TDCi Titanium (58 200 zł), objawiające się już w samym kolorze lakieru, a także w kształcie nadwozia przypominającym coupé, czy w bardzo oryginalnie stylizowanej tablicy rozdzielczej. Tarcze zegarów, w których odbija się światło, elementy obsługi wymagające przyzwyczajenia i tylko przeciętna widoczność z wnętrza powodują, że euforia nieco przygasa, ale dzięki niskiemu, sportowemu umieszczeniu foteli i świetnemu zawieszeniu Fiesta sprawia, że radość znów maluje się na obliczu kierowcy. Fiesta sprawnie "wygładza" małe i duże nierówności jezdni, jej nadwozie nie kołysze się ani wtedy gdy samochód jest pusty, ani gdy jest w pełni obciążony.
Ważąca 1155 kg Fiesta pokonuje nawierzchnie wszelkiego rodzaju bez jakichkolwiek niepożądanych odgłosów nadwozia. Jej spontanicznie reagujący układ kierowniczy oraz zawieszenie zapraszają do dynamicznej jazdy. Neutralne zachowanie i czujne ESP sprawują pieczę - wraz z hamulcami równie dobrymi jak te u konkurentów - nad bezpieczeństwem jazdy.
Nieco więcej finezji można było wykazać w wykończeniu wnętrza Forda - tylna strona oparć kanapy pokryta blachą, niedbale przymocowana podsufitka, klamki i pokrywa schowka z plastiku przeciętnej jakości, a także skórzane pokrycie kierownicy, które wygląda jak twardy plastik studzą radość z posiadania tego dynamicznego autka. Jednak 1,6-litrowy silnik TDCi skutecznie tę radość przywraca. Równomiernie rozwijana moc i dynamika, której sprzyjają krótkie przełożenia biegów w precyzyjnie pracującej pięciobiegowej przekładni zasługują na pochwałę w takim samym stopniu, jak niskie średnie zużycie paliwa, wynoszące 5,8 l/100 km.
Urwana śruba wahacza Fiesty
Zdarzyło się to podczas powolnej jazdy w czasie sesji fotograficznej. Chwilę po tym, gdy przejechaliśmy Fiestą po nierównej drodze, dał się słyszeć metaliczny dźwięk dochodzący z okolic przedniej osi, potem w czasie zawracania auto odmówiło posłuszeństwa. Oględziny wykazały, że pękła jedna z trzech śrub w prawym wahaczu poprzecznym na przedniej osi Fiesty. Ponieważ kierowca od razu zahamował, nie doszło do dalszych uszkodzeń, jednak gdyby ta usterka przydarzyła się podczas szybkiej jazdy, np. na autostradzie, skutki mogłyby być fatalne. Po usunięciu wadliwej śruby i zastąpieniu jej nową, mogliśmy kontynuować jazdy testowe. Usterka jest teraz analizowana przez firmę Ford.
Opel Corsa, w wersji 1.3 CDTi Enjoy kosztujący 58 990 zł, potrzebował nieco więcej paliwa (6,1 l/100 km), ale nie okazał się bardziej dynamiczny. Łatwo w nim odczuć, że ma najniższy moment obrotowy (200 Nm) spośród testowanych samochodów. 90-konny diesel Corsy niespiesznie gramoli się z "turbodziury" i spokojnie przechodzi przez cały zakres dostępnych obrotów, ożywić go nie jest w stanie nawet dobrze zestopniowana, z biglem zmieniająca przełożenia sześciobiegowa skrzynia.
Kierowca Corsy zasiada wysoko na sprężyście tapicerowanym fotelu, a przed sobą ma solidnie wykonaną tablicę rozdzielczą, która wytrzymuje krytyczne spojrzenia, nawet jeśli padną tam, gdzie wzrok zazwyczaj nie sięga. Jeśli dodatkowo zapłaci, kierowcę małego Opla rozpieszczać będzie podgrzewanie kierownicy, za to przeszkadzać - przeciętna widoczność z wnętrza.
Dla pasażerów i na ich bagaż znajdzie się w Corsie wystarczająco dużo miejsca. Zresztą, im więcej jednych i drugich na pokładzie, tym lepiej - gdy samochód jest nieobciążony, jego sprężyste zawieszenie podskakuje na dużych nierównościach, za to w miarę osiągania dopuszczalnego obciążenia wynoszącego 440 kg radzi sobie coraz sprawniej.
Corsa z lekkim opóźnieniem reaguje na polecenia płynące od nieprecyzyjnego układu kierowniczego oraz zarzuca tyłem, sprawiając wrażenie jakby jej przód i tył były połączone przegubem. To wrażenie pojawia się już podczas jazdy z umiarkowaną prędkością, przeszkadzając w dynamicznym i czystym pokonaniu zakrętów. Takie zachowanie prowokuje też system ESP do częstych ingerencji.
Dynamiczne pokonywanie zakrętów? Tu Skodzie Fabii 1.9 TDI Sport (61 100 zł) ze zderzakiem uformowanym na kształt spoilera bardzo pilno, by się wykazać - aż przebiera swoimi 16-calowymi kołami. Doskonała przyczepność, sprężyste zawieszenie i 105-konny TDI tworzą dynamiczną mieszankę. Stary silnik z pompowtryskiwaczami i momentem obrotowym o wartości 240 Nm ma okazję jeszcze raz pokazać co potrafi. Pozwala niemal fizycznie odczuć ciśnienie wtrysku, ma w nosie harmonijną pracę, wykorzystuje przewagę pojemności silnika, jaką ma nad konkurentami nie żądając w zamian wiele, co pokazuje zużycie paliwa, wynoszące 5,7 l/100 km.
I na torze testowym, i na zwykłej drodze Fabia konkuruje z Polo, innym pozostawiając jedynie dyfuzor do podziwiania. Swoich pasażerów, spoczywających w objęciach sportowych foteli, szybka Fabia częstuje jednak nieustannym klekotem diesla, szumem wiatru opływającego nadwozie i drganiami przenoszonymi przez zawieszenie. We wnętrzu odczuwalne są zarówno duże nierówności jezdni, jak i niewielkie wyboje, zwłaszcza gdy samochód jest obciążony.
Tym bardziej uspokajająco działa wnętrze Fabii. Dominuje typowa dla tej marki i politycznie poprawna szarość - taka mieszanka dobrego wykonania (czasem tylko zaskrzypi plastik) i wzorowej funkcjonalności, opakowanych w proste kształty. Kierowcom Skody to nie przeszkadza. Cenią sobie przestronne wnętrze (tym przestronniejsze, że dach poprowadzono w Fabii wysoko), łatwy dostęp do kabiny przez szeroko otwierające się drzwi, praktyczne schowki, wielki otwór bagażnika i jego dużą pojemność.
Renault Clio, także po liftingu, robi wszystko, by pokazać, że świetnie potrafi łoby zastąpić samochód z klasy o oczko wyższej niż klasa maluchów. Teraz do walki wyrusza z wygładzonym obliczem i zmienionym wyposażeniem. W wersji Dynamique za 55 300 zł, uzbrojonej w 1,5-litrowego diesla, ma bogate wyposażenie seryjne - od kurtyn powietrznych, poprzez sprzęt audio CD/MP3, po komputer pokładowy.
Do bogatego wyposażenia świetnie pasuje przyjazny kierowcy i pasażerom charakter tego samochodu. Clio ma wnętrze wykończone wysokiej jakości materiałami, przyjemnymi w dotyku. Do tego dochodzi zawieszenie, które z jednej strony dostarcza kierowcy wiedzy o tym, co dzieje się na styku kół z asfaltem, z drugiej jest na tyle komfortowe, by jazda na długich dystansach nie była dla pasażerów męcząca. Clio nie nadaje się jednak do bicia rekordów prędkości - jego 86-konnemu dieslowi o dość sporym apetycie trochę brak temperamentu, a zamontowane wysoko fotele, słabo przytrzymujące ciało kierowcy i mało bezpośredni (mimo poprawek) układ kierowniczy dodatkowo tłumią sportowego ducha. Mimo to, kąpani w gorącej wodzie, spokojnie mogą polegać na dobrze zestopniowanym ESP i niezawodnych hamulcach.
W sumie Clio plasuje się przed Corsą, z kolei Fabia i Fiesta toczą ze sobą wyrównany pojedynek. Nie są jednak w stanie zagrozić na wskroś udanemu Polo, które mimo braku jakichkolwiek rewolucyjnych skłonności, swoich konkurentów zostawia z tyłu.
Tekst: Jörn Thomas Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert
Ocena punktowa (maks. 500)
Polo 1.6 TDI Highline
390
Wygrywa prawie w każdej testowej dyscyplinie i zdobywa złoty medal – nowe Polo deklasuje konkurentów. Jest komfortowe, oszczędne, widać po nim wysoką jakość, ma bezpieczne właściwości jezdne i jest praktyczne. Tylko z tyłu jest w nim trochę za mało miejsca.
Fiesta 1.6 TDCI Titanium
367
Świetne właściwości jezdne oraz bezpieczeństwo łączy z wysokim komfortem zawieszenia.
Gdy dodać do tego dynamiczny silnik, Fiesta bez problemu uzyskuje drugą pozycję w teście, chociaż przeciętna widoczność z wnętrza i taka sobie ilość miejsca punktów jej nie dodają.
Fabia 1.9 TDI DPF Sport
365
Duża ilość miejsca, łatwa obsługa, duża funkcjonalność i bezpieczeństwo podczas jazdy oraz dobre osiągi kontrastują z takim sobie komfortem resorowania i podstarzałym silnikiem.
Clio 1.5 dCi FAP Dynamique
346
Łagodnie i z klasą, dobrze wykonane oraz eleganckie Clio wjeżdża na czwarte miejsce
w teście. Jego dość łakomy silnik oraz pewna ociężałość w prowadzeniu kosztują utratę punktów.
Corsa 1.3 CDTI Enjoy
323
To, że Corsa zajmuje piąte miejsce w teście pokazuje jak wysoki poziom panuje w klasie małych samochodów. Diesel Corsy rozczarowuje w takim samym stopniu jak przeciętny komfort resorowania. Porządne wykonanie i wystarczająca ilość miejsca tego nie rekompensują.
Dane techniczne testowanych samochodów
Ogólne
Polo 1.6 TDI Highline
Fiesta 1.6 TDCI Titanium
Fabia 1.9 TDI DPF Sport
Clio 1.5 dCi FAP Dynamique
Corsa 1.3 CDTI Enjoy
Rodzaj silnika/liczba cylindrów
diesel, R4, 1.6
diesel, R4, 1.6
diesel, R4, 1.9
diesel, R4, 1.5
diesel, R4, 1.3
Moc kW (KM)
105
90 KM
105
86
90 KM
Przy obrotach (/min)
4400
4000
4000
4000
4000
Poj. skokowa cm3
1598
1560
1896
1461
1248
Maksymalny moment obrotowy (Nm)
250
212
240
220
200
Przy obrotach (/min)
1500
2000
1900
2250
1750
Przeniesienie napędu
na przednie koła
na przednie koła
na przednie koła
na przednie koła
na przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów
5-bieg. przekł. mechaniczna
5-bieg. przekł. mechaniczna
5-bieg. przekł. mechaniczna
6-bieg. przekł. mechaniczna
6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)
3970 x 1682 x 1462
3950x1722x1481
3992 x 1642 x 1498
4032 x 1720 x 1497
3999 x 1713 x 1488
Rozstaw osi (mm)
2470
2486
2462
2575
2511
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)
10,5/10,5
10,5/10,8
10,6/10,5
10,9/10,9
10,5/10,5
Poj. zbiornika paliwa (l)
45
40
45
55
45
Masa własna (kg)
1227
1155
1234
1281
1270
Dopuszczalne obciążenie (kg)
433
400
451
419
440
Poj. bagażnika (l)
280/952
295/979
300/1163
288/1083
285/1100
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)
1415/1375
1435/1375
1375/1375
1375/1335
1400/1400
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)
1000/940
1025/950
1020/975
1000/910
1010/900
Rozmiar opon
215/45 R16 H Dunlop SP Sport Maxx
195/50 R15 H Michelin Pilot Exalto
205/45 ZR16 Michelin Pilot Exalto
195/50 R16 H Michelin Pilot Primacy
195/55 R16 H Goodyear Excellence
CO2 (limit) g/km
109
110
130
124
128
Osiągi
Polo 1.6 TDI Highline
Fiesta 1.6 TDCI Titanium
Fabia 1.9 TDI DPF Sport
Clio 1.5 dCi FAP Dynamique
Corsa 1.3 CDTI Enjoy
0-80 km/h (s)
6,5
8,3
6,9
9,0
9,6
0-100 km/h (s)
10,1
12,3
10,5
13,9
14,2
0-120 km/h (s)
14,6
18,5
15,5
21,1
21,5
0-130 km/h (s)
17,6
22,3
18,8
26,0
26,0
0-140 km/h (s)
21,5
27,6
22,6
32,4
32,0
Prędkość maksymalna (km/h)
189
175
190
174
172
Elastyczność
Polo 1.6 TDI Highline
Fiesta 1.6 TDCI Titanium
Fabia 1.9 TDI DPF Sport
Clio 1.5 dCi FAP Dynamique
Corsa 1.3 CDTI Enjoy
60-100 km/h na IV/V biegu (s)
8,9/16,0
8,3/11,8
8,7/14,1
9,9/13,1
10,3/14,6
Elastyczność
Polo 1.6 TDI Highline
Fiesta 1.6 TDCI Titanium
Fabia 1.9 TDI DPF Sport
Clio 1.5 dCi FAP Dynamique
Corsa 1.3 CDTI Enjoy
80-120 km.h na V/VI biegu
13,8 s/–
13,0/–
13,9 s/–
14,3/18,9
16,2/23,2
Próba jazdy
Polo 1.6 TDI Highline
Fiesta 1.6 TDCI Titanium
Fabia 1.9 TDI DPF Sport
Clio 1.5 dCi FAP Dynamique
Corsa 1.3 CDTI Enjoy
(Slalom 18 m ) km/h
61,8/61,2
62,2/60,6
62,9/61,1
63,1/60,7
61,5/59,1
Próba jazdy
Polo 1.6 TDI Highline
Fiesta 1.6 TDCI Titanium
Fabia 1.9 TDI DPF Sport
Clio 1.5 dCi FAP Dynamique
Corsa 1.3 CDTI Enjoy
Test wymijania ISO (km/h)
123,8/120,4
123,4/119,3
123,0/121,5
122,6/119,3
120,7/119,3
Próba jazdy
Polo 1.6 TDI Highline
Fiesta 1.6 TDCI Titanium
Fabia 1.9 TDI DPF Sport
Clio 1.5 dCi FAP Dynamique
Corsa 1.3 CDTI Enjoy
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h
71/69
71/68
70/69
71/70
70/70
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h
51/48
52/53
51/52
51/50
53/45
Zużycie paliwa
Polo 1.6 TDI Highline
Fiesta 1.6 TDCI Titanium
Fabia 1.9 TDI DPF Sport
Clio 1.5 dCi FAP Dynamique
Corsa 1.3 CDTI Enjoy
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)
4,1
4,5
4,4
4,7
4,7
Maksymalne (l/100 km)
7,9
7,9
8,1
8,4
8,2
średnie podczas testu (l/100 km)
5,4
5,8
5,7
6,2
6,1
zasięg (km)
833
776
789
887
738
Poziom hałasu (dB)
Polo 1.6 TDI Highline
Fiesta 1.6 TDCI Titanium
Fabia 1.9 TDI DPF Sport
Clio 1.5 dCi FAP Dynamique
Corsa 1.3 CDTI Enjoy
przy 80 km/h dB(A)
61
65
69
65
65
przy 100 km/h dB(A)
64
68
69
67
68
przy 120 km/h dB(A)
67
71
71
69
71
przy 130 km/h dB(A)
68
73
73
71
73
przy 140 km/h dB(A)
69
73
74
72
73
Droga hamowania (m)
Polo 1.6 TDI Highline
Fiesta 1.6 TDCI Titanium
Fabia 1.9 TDI DPF Sport
Clio 1.5 dCi FAP Dynamique
Corsa 1.3 CDTI Enjoy
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)
38
37
38
39
40
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)
38
38
39
39
40
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)
38
38
39
39
41
ze 130 km/h (m)
64
63
65
67
68
na różnej nawierzchni (m)
129
109
110
123
116
Ceny i wyposażenie
Polo 1.6 TDI Highline
Fiesta 1.6 TDCI Titanium
Fabia 1.9 TDI DPF Sport
Clio 1.5 dCi FAP Dynamique
Corsa 1.3 CDTI Enjoy
Cena modelu testowanego (zł)
58 440 zł
58 200 zł
61 100 zł
62 050 zł
58 990 zł
Poduszki boczne/kurtyny
/ 2230 zł
/ 1500
/ 1500 zł
/
550 zł (z poduszkami czołowymi)/brak
ABS/ESP
/ 990 zł
/ 2000
/ 2100 zł
/ 1200 zł
/ 2000 zł
Radioodtwarzacz CD/MP3
1300 zł
1250 zł
2400 zł
Klimatyzacja automatyczna
7790 zł
1400 zł
999 zł
1800 zł
5150 zł (w pakiecie z radioodtwarzaczem) zł
Lakier metalizowany
1690 zł
1500 zł
1500 zł
1600 zl zł
1800 zł
Czujnik parkowania
1050 zł (w pakiecie z tempomatem, komputerem pokładowym i systemem kontroli ciśnienia w oponach) zł
1200 zł
brak
1400 zł
Elektrycznie sterowane okno dachowe
brak
brak
2500 zł
4000 zł
3500 zł
- w wyposażeniu seryjnym, - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Na 3 strony tekstu, całe 1,5 o nowym, cudownym, wspaniałym, złotym polo, aż musiała pęknąć śruba ze wstydu w fieście:) Jak skończy się okres promocji, pewnie skończy też wygrywać.
~Snuffy, 2009-11-02 21:10:04
ok, niech będzie i tak. Spiskowe teorie dziejów rządzą. esper, 2009-10-16 11:19:26
'esper' napisał(-a):wspierać w testach... widzę, że niektórzy żyją jeszcze w Centralnie Sterowanym systemie...A niektórzy widzę w nieświadomości. Kaeres, 2009-10-16 10:17:54
wspierać w testach... widzę, że niektórzy żyją jeszcze w Centralnie Sterowanym systemie... esper, 2009-10-15 16:07:48
Promocja nowego Polo jak widzę prze do przodu.Faktycznie fajne autko i wróżę mu sukces na rynku - szczególnie, że wszystkie AŚ, AB i inne będą go wspierać w testach.
~Krs, 2009-10-15 14:36:56
Małe auta, duże możliwości. Małe samochody nie muszą już udowadniać, że niczego im nie brak. Teraz pokazują, że mogą z powodzeniem zastąpić auta o numer większe. Którym maluchom udaje się to najlepiej? W szranki stają nowe Polo oraz Fiesta, Fabia, Corsa i Clio. auto motor i sport, 2009-10-15 12:25:00
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Już w najbliższych dniach na budowanym odcinku autostrady A1 zacznie działać odcinkowy pomiar prędkości. Dodajmy, że w tym miejscu ograniczenie prędkości wynosi 70 km/h.
Oferta elektrycznych modeli Volkswagena powiększa się o model, który był już dostępny, ale tymczasowo zniknął z salonów. Mowa o Volkswagenie e-up!, którego znów można zamawiać.
Dacia Sandero debiutuje w nowej odsłonie. Ma nie tylko bardziej nowoczesny wygląd, ale przede wszystkim konstrukcję. Auto podrożało w stosunku do poprzednika, ale niewiele.
43. edycja Rajdu Dakar zakończona. Zawodnicy zapamiętają ją jako bardzo trudną nawigacyjnie i niezwykle wymagającą. W tej sytuacji wyniki osiągnięte przez ekipę ORLEN Team zasługują na najwyższe uznanie.
Pojemność bagażnika to parametr, który dla potencjalnych klientów jest istotny. Jego pomiar nie jest jednak tak łatwy, jak mogłoby się wydawać, choćby ze względu na procedury. Jak zatem się to robi?
Toyota Gazoo Racing wkracza w nową erę wyścigów długodystansowych. Od sezonu 2021 zespół będzie startował w cyklu FIA WEC modelem GR010 HYBRID w nowej klasie Le Mans Hypercar.
O zasięgu procederu cofania liczników kilometrów możemy dowiedzieć z raportu opublikowanego przez firmę Carvertical, zajmującą się sprawdzaniem przeszłości samochodów na podstawie numeru VIN. Raport został opracowany na bazie 500 tysięcy danych na temat aut używanych zbieranych przez rok - od października 2019 roku do października 2020 r. Uwzględnia on dane z 15 państw.
Mazda wjeżdża do segmentu aut elektrycznych na własnych zasadach. W MX-30, w przeciwieństwie do rywali, najważniejszy nie jest duży zasięg, tylko krótki czas ładowania akumulatorów.
REKLAMA
Ups... widzimy, że masz AdBlocka.
Nasz serwis jest dostępny całkowicie bezpłatnie, ale żeby taki mógł pozostać, musimy wyświetlać na nim reklamy. Jeśli cenisz naszą pracę, dodaj tę stronę do wyjątków. Nie musisz wchodzić w ustawienia przeglądarki. Wystarczy kliknąć poniżej.
Komentarze
~Snuffy, 2009-11-02 21:10:04
esper, 2009-10-16 11:19:26
Kaeres, 2009-10-16 10:17:54
esper, 2009-10-15 16:07:48
~Krs, 2009-10-15 14:36:56
auto motor i sport, 2009-10-15 12:25:00
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?