Modele miejskie nie są już uważane tylko za tanie, proste samochody służące do jazdy na co dzień. Kierowcy coraz częściej szukają małego auta nie z powodu ograniczonego budżetu, ale dlatego, że po prostu nie potrzebują większego samochodu. Ale wielu z nich chciałoby, żeby ich maluch nie był nijaki, lecz by wyróżniał się z tłumu. Naprzeciw tym oczekiwaniom wyszedł Ford
Ford Fiesta - taki sam, ale inny
Ford Fiesta nowej generacji, mimo że na pierwszy rzut oka wygląda jak poprzednik, został mocno zmieniony. Ma też nowe systemy bezpieczeństwa i jest dostępny w nowych wersjach stylistycznych.

REKLAMA
REKLAMA

Dla każdego coś dobrego
Nowa Fiesta jest oferowana nie tylko w wersjach wyposażenia znanych już z poprzedniego modelu (Trend, SYNC Edition i Titanium), ale także w sportowo stylizowanej odmianie ST Line, eleganckiej Vignale, a wkrótce również „uterenowionej” Active i usportowionej 200-konnej ST. Wybór jest duży.
Ford Fiesta został zbudowany z wykorzystaniem rozwiązań znanych z poprzednika, ale jest teraz dłuższy o 71 mm, szerszy o 13 mm, ma większy o 4 mm rozstaw osi i szerzej rozstawione koła (o 30 mm z przodu i 10 mm z tyłu), a dzięki zastosowaniu większej ilości stali borowej jego konstrukcja jest o 15% sztywniejsza. Niestety te zmiany w niewielkim stopniu wpłynęły na poprawę komfortu jazdy osób podróżujących na tylnej kanapie – w wersji pięciodrzwiowej (na niej się skupimy) mają oni o 16 mm więcej miejsca na kolana, ale wysocy pasażerowie będą narzekać na ciasnotę. Tak samo jest jednak w większości aut konkurencji.
-
WYDARZENIA
Renault 5 Diamant z kierownicą z marmuru
-
WYDARZENIA
Najtańsze auta z rynku wtórnego. TOP 10 modeli do 12 tys. zł
-
WYDARZENIA
Mazda CX-60 z sześciocylindrowym dieslem. Znamy cenę
-
WYDARZENIA
Bolid Alfa Romeo F1 Team ORLEN jeździ po Polsce
-
PORADY
Wyjazd samochodem na wakacje - jak się przygotować?
REKLAMA

Z przodu miejsca jest dużo, a nie za wysoko umieszczony fotel i szeroki zakres regulacji kolumny kierownicy pozwalają kierowcy przyjąć więcej niż wygodną pozycję. Kierowca ma teraz przed sobą nowocześnie wyglądającą deską rozdzielczą, która jest bardziej przejrzysta niż w poprzedniku, bo zrezygnowano z połowy przycisków. A jakość wykonania? Cudów nie ma, wiele elementów zrobiono z twardego plastiku, ale – znów trzeba to przyznać – konkurenci nie mają się lepiej.
Multimedia obsługuje się za pomocą wysokiej klasy, oczywiście jak na auta miejskie, systemu multimedialnego. 8-calowy ekran jest dostępny jako opcja za 350 zł, ale polecamy droższą wersję za 3970 zł, w której otrzymujemy też m.in. nawigację z mapami 3D i z funkcją informowania o korkach oraz 10-głośnikowy zestaw audio B&O Play (marka należy do słynnej firmy Bang&Olufsen). Natomiast za 2000 zł warto kupić pakiet systemów bezpieczeństwa: aktywny tempomat, układy monitorowania koncentracji kierowcy, awaryjnego hamowania i rozpoznawania znaków drogowych.
REKLAMA
REKLAMA

Komfortowa i precyzyjna
Na pierwszą przejażdżkę wybraliśmy Fiestę ST-Line z najmocniejszym silnikiem benzynowym 1.0 EcoBoost (140 KM), za którą trzeba zapłacić 72 250 zł. Wersja ta ma zderzaki o bardziej zadziornym kształcie, chromowaną końcówkę wydechu, 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów, sportowe zawieszenie oraz wnętrze przeszyte nicią w kontrastowym kolorze.
Fiesta w tej odmianie wygląda bardzo zadziornie, dużo atrakcyjniej niż zwykła odmiana. Szkoda tylko, że Ford zrezygnował z pionowych tylnych lamp, które od wielu lat były charakterystycznym elementem tego modelu. Wersja ST-Line ma nieco utwardzone zawieszenie, ale podczas jazdy nie mieliśmy żadnego zarzutu do komfortu jazdy.
Różnicę czuć jednak w zakrętach. Podczas szybkiej jazdy niemal nie występuje podsterowność, a auto prowadzi się bardzo pewnie – o włos lepiej niż Fiesta ze zwykłym zawieszeniem. Natomiast wysoki komfort jazdy – nawet bardzo wysoki – auto zapewnia w każdej wersji. W porównaniu z poprzedniczką przeprojektowano amortyzatory i tuleje wahaczy, co sprawiło, że Fiesta jest jednym z najlepiej tłumiących nierówności samochodem w klasie. A prawdopodobnie najlepszym.
REKLAMA

Bardzo dobry jest także silnik 1.0 EcoBoost o mocy 140 KM, choć w Polsce będzie dostępny tylko w odmianie ST-Line. Samochód jest doskonale wyciszony, więc głośno pracujące trzy cylindry są ledwo słyszalne, dźwignia 6-biegowej przekładni pracuje lekko i precyzyjnie, a moment obrotowy wynoszący 180 Nm już przy 1500 obr/min pozwala na jazdę bez wkręcania silnika na obroty.
A oszczędna jazda popłaca, bo Fiesta potrafi spalić tylko 4 litry na 100 km! Natomiast po wciśnięciu gazu do spodu silnik reaguje bez wahania i rozpędza Fiestę do setki w 9 s. Ale nie potrzeba 140 KM, bo nawet 100-konna wersja tego silnika zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w 10,5 s. To akceptowalny wynik.
REKLAMA
REKLAMA

Mniej przycisków, duży wyświetlacz i bardzo udany design – deska rozdzielcza Fiesty wreszcie wygląda nowocześnie
REKLAMA

System audio B&O składa się z 9 głośników i subwoofera, ma moc 675 W i brzmi bardzo dobrze – został zaprojektowany specjalnie do nowej Fiesty
REKLAMA
REKLAMA

Fotele nie są umieszczone za wysoko, a siedziska mają odpowiednią długość. Częściowo skórzana tapicerka kosztuje od 2650 zł
REKLAMA

Active Park Assist wyręczy kierowcę w parkowaniu – jest dostępny w pakiecie z kamerą cofania za 2000 zł
REKLAMA
REKLAMA

Liczniki Fiesty mają „płaską” grafikę – w połączeniu z ekranem komputera pokładowego wyglądają jakby w całości były wyświetlaczem
REKLAMA

System multimedialny SYNC 3 to prawdopodobnie najbardziej nowoczesny system wśród innych samochodów miejskich
REKLAMA
REKLAMA
Dane producenta | Ford Fiesta 1.0 ECOBOOST ST-LINE |
Cena | 72 250 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | benzynowy, R3 turbo |
Pojemność skokowa | 998 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach |
140 KM 6000/min |
Maksymalny moment obrotowy przy obrotach |
180 Nm 1500-5000/min |
Rodzaj napędu | na przednie koła; 6-bieg. przekł. mechaniczna |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 9,0 s |
Prędkość maksymalna | 202 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 4,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 102 g/km |
NADWOZIE | |
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4065 x 1735 x 1466 mm, rozstaw osi 2493 mm, masa własna 1164 kg, pojemność bagażnika 292/1093 l, pojemność zbiornika paliwa 42 l. |