Ford Focus ST, Opel Astra OPC, Renault Megane Coupe RS, VW Scirocco R: szybkie i wściekłe

Jeśli znudziły Ci się grzeczne kompakty – kup sobie niegrzecznego. 250, a nawet 280 KM pod maską, dziki ryk wydechu i ostra jazda w zakrętach.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 350 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Pamiętasz jeszcze, gdy oglądając z kumplami z klasy katalogi zachodnich aut podniecaliście się, ile które „wyciąga”? 200, 250 km/h, o kurde! Samochody, które dzisiaj stają do naszego testu na pewno by Ci się spodobały, Twoim kumplom zresztą też. Każdy ma wymalowaną na liczniku liczbę co najmniej 280 (Ford Focus ST), Renault Mégane Coupé RS nawet 290 km/h, ale i tak przebijają je Opel i VW, które ozdabiają tarcze prędkościomierzy Astry OPC i Scirocco R okrągłymi 300 km/h. Dużo w tym autoreklamy, bo tak naprawdę testowe auta, wyposażone w czterocylindrowe silniki z turbosprężarką, pojadą około 250 km/h, co i tak mocno zbliża je do samochodów sportowych pisanych przez duże S. Jest jeszcze bonus: ponieważ Focus ST, Mégane Coupé RS, Astra OPC i Scirocco R to kompakty, ich ceny nie są koszmarnie wysokie. To usportowione auta, na które możesz sobie pozwolić.

Te auta pozwalają poczuć, co to jest sportowa jazda, każde wyciąga 250 km/h

Ford Focus czyli moc na co dzień

Czterocylindrowy turbo w sportowym samochodzie? Jeśli podobał Ci się poprzedni Focus ST z silnikiem pięciocylindrowym, nie masz się co obrażać. Ale rozumiemy Twoje obawy, że konstruktorzy – żeby być trendy – zamiast na osiągach silnika skupią się na tym, żeby był eko. Tym razem możesz być spokojny. Chociaż silnik Focusa ST poddano downsizingowi (ma o pół litra mniejszą pojemność niż poprzednia jednostka), jego moc wzrosła o 25 KM, a moment obrotowy o 40 Nm. Na dodatek, w układzie dolotowym zamontowano specjalną membranę, która wpadając w wibracje sprawia, że 4-cylindrowiec „gada” jak widlasta „ósemka”. Basowe dźwięki są kierowane do kabiny specjalnym kanałem, by łechtać uszy i ego kierowcy.

Jazda Focusem ST nie wiąże się z ciężką robotą za kółkiem. Żeby prowadzenie auta było łatwiejsze, Ford zastosował przekładnię kierowniczą o zmiennym przełożeniu. Podczas jazdy na wprost układ kierowniczy jest mniej bezpośredni, delikatne ruchy kierownicą w okolicy położenia centralnego nie powodują nerwowych reakcji auta. Im mocniej skręcasz, tym układ staje się bardziej bezpośredni. ST ochoczo rzuca się w ciasne zakręty, prowadząc go możesz przejeżdżać nawet serpentyny, bez obawy, że za

plączą Ci się ręce na kierownicy. Dzięki momentowi obrotowemu o wartości 360 Nm Focus ST uzyskuje osiągi zbliżone do tych, jakie ma BMW M3, jednak kontrola trakcji włącza się nawet na suchej nawierzchni. Nie znaczy to wcale, że kierowca nie musi być czujny. Na następujących jeden po drugim zakrętach już samo ujęcie na moment gazu wystarczy, by tył auta próbował opuścić obrany tor jazdy. Doświadczeni kierowcy wykorzystają tę skłonność Focusa ST do jazdy efektownymi „slajdami”, niedoświadczeni – mogą się mocno zdziwić, a nawet przestraszyć. Ale

jeśli wydaje Ci się, że z tego powodu, a także z powodu foteli trzymających ciało w uścisku niczym imadło lub spojlerów we wszystkich możliwych miejscach Focus ST to nieokrzesany dzikus, co potrafi tylko gnać do przodu jak oszalały – to się mylisz. Jako jedyne w naszym teście pięciodrzwiowe auto z mnóstwem systemów bezpieczeństwa na pokładzie z powodzeniem sprawdzi się w roli samochodu rodzinnego. Ma sporo praktycznych wynalazków, jak choćby rozkładane ochraniacze na krawędzie drzwi, dzięki którym bez obaw zaparkujesz w ciasnym podziemnym garażu.

Volkswagen Scirocco R: brak mu pazura

Ma zaprojektowane specjalnie dla niego nadwozie coupé, więc najbardziej spośród testowanych aut Scirocco R różni się od kompaktowego Golfa. Ale na tym koniec, bo we wnętrzu, poza niebieskimi wskazówkami tarcz i większymi wlotami powietrza, nie ma nic, czego nie widzielibyśmy już w Golfie. Amortyzatory o zmiennej sile tłumienia nierówności nawet chropowaty asfalt zamieniają w miękki dywan, żadne drgania nie są przenoszone na kierownicę – pod tym względem Scirocco jest najlepsze w teście.

Po eleganckich manierach poznać, że został poczęty w rodzinie VW i w każdym innym teście jego zachowanie zostałoby nagrodzone sporą liczbą punktów. Ale nie dzisiaj. Tutaj, w gronie usportowionych aut, Scirocco R jest zbyt łagodny. Nie czuć brutalnej siły turbosprężarki podczas dodawania gazu, w ciasnych zakrętach układ kierowniczy nie jest po wariacku bezpośredni, a dźwięk silnika nie wywołuje gęsiej skórki. Scirocco R posłusznie wykonuje polecenia i z wyjątkiem drogi hamowania jego osiągi są takie, jak konkurentów. Ale Scirocco R okazuje się zbyt grzeczny, żeby można było o nim powiedzieć, że nic go nie łączy z Golfem. Poziom wyższy niż konkurenci prezentuje tylko ceną.

Astra OPC: nadwaga jej nie służy

Jeszcze bardziej niż mocą 280 KM silnik najmocniejszej Astry zachwyca momentem obrotowym o wartości 400 Nm, uzyskiwanym od 2500 obrotów na minutę. Chociaż jest najmocniejsza spośród testowanych samochodów, Astra OPC nie przyspiesza lepiej niż one, bo jest cięższa o około 150 kg. Opel zaaplikował za to swojemu OPC wyszukane zawieszenie. Gdy samochód skręca, nie obraca się cały amortyzator, lecz tylko zwrotnica z piastą, dzięki temu są większe możliwości zestrojenia zawieszenia. W Astrze OPC, gdy amortyzator się „spręża”, pochylenie koła zmienia się w taki sposób, że opona lepiej opiera się siłom bocznym występującym podczas skręcania. Poza tym w Oplu zastosowano bardzo pożądaną w autach sportowych mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego, przekazującą do 50% siły napędowej z koła, które się ślizga na koło, które dysponuje lepszą przyczepnością.

Dzięki niej Astra nawet na mokrej drodze pędzi pełnym ogniem, atakując uszy kierowcy niemal tak samo soczystym dźwiękiem, jak Focus ST. Skomplikowane zawieszenie Astry OPC sprawia też, że mimo dodatkowych kilogramów Opel nie jest ociężały, pokonuje zakręty z niezwykłą precyzją i nawet gdy jedzie naprawdę szybko, pozostaje stabilny. Jednak hydrauliczne, a nie jak w zwykłej Astrze elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, usztywnia się podczas szybkiej zmiany toru jazdy. Poprawić można by też działanie mechanizmu zmiany biegów, który czasami, gdy chcesz błyskawicznie zmienić przełożenie i przyspieszyć, jest nie dość szybki i precyzyjny. Za to wyposażenia seryjnego Astry OPC nie ma się co czepiać, jest wszystko, czego potrzebujesz – od reflektorów ksenonowych po nawigację.


Maciej Ziemek
redaktor "auto motor i sport"

DOBRZE WIEDZIEĆ

Szybkie auta najlepiej prezentują się na „szybkich", czyli dużych obręczach kół z niskoprofilowymi szybkimi oponami. Nawet jeśli za darmo/za pół ceny/w pakiecie (niepotrzebne skreślić) będą Ci w salonie oferować większe obręcze kół z oponami o jeszcze niższym profilu niż seryjne, oprzyj się pokusie. 18-calowe koła i tak już są ogromne. Każde większe z niższymi oponami sprawią, że auto będzie mniej komfortowe, a obręcze i opony łatwiej mogą ulec uszkodzeniu.

Megane RS: ostry i zwrotny

Mégane RS już dawno zdobyły uznanie wśród kierowców ceniących sportową jazdę. Niedawno zmienione Mégane Coupé ma nawet trochę większą moc niż jego poprzednik. Dzięki zwiększeniu ciśnienia powietrza doładowującego do 1,5 bara, dwulitrowy, kochający obroty silnik „renówki" uzyskuje 265 KM (wzrost mocy o 15 KM), a auto jest znacznie ostrzejsze podczas jazdy. Dla tych, którym jeszcze mało, Renault przygotowało pakiet Sport 1 za 5500 złotych, w którego skład wchodzą sztywniejsze zawieszenie, przednie zaciski hamulcowe Brembo w kolorze czerwonym oraz samoblokujący mechanizm różnicowy.

Ale nawet bez tego pakietu, seryjny RS jest niezwykle zwrotny i błyskawicznie pokonuje zakręty, nie wykonując żadnych nerwowych ruchów, lecz pędząc dokładnie po zadanym torze jazdy. Czuły układ kierowniczy, precyzyjny mechanizm zmiany biegów i stabilne zachowanie w zakrętach wzbudzają zaufanie. W sumie (pomijając fakt, że siedzi się zbyt wysoko) Mégane RS gwarantuje naprawdę sportowe wrażenia z jazdy. Na dodatek, niejako od niechcenia, najszybciej przejeżdża okrążenie na torze Hockenheim. Fanów szybkiej jazdy ucieszą też takie drobiazgi jak marker na kierownicy informujący, kiedy koła są ustawione na wprost czy też ostrzegawczy sygnał, który rozbrzmiewa w chwili, gdy silnik uzyskuje najwyższe obroty. Temu że Mégane RS ląduje w teście jednak na drugim miejscu, za Focusem ST, winne są zbyt ciasne wnętrze i dość twarde zawieszenie.

amis

 

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Focus ST 2013 Astra OPC Megane RS Scirocco R
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenzynowy, R4benzynowy, R4benzynowy, R4benzynowy, R4
Moc kW (KM)250280265265
Przy obrotach (/min)5500550055006000
Poj. skokowa cm31999199819981984
Maksymalny moment obrotowy (Nm)360400360350
Przy obrotach (/min)2000250030002500
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna 6-biegowa przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4362/1823/14844466/1840/14894299/1848/14354248/1820/1394
Rozstaw osi (mm)2648269526462578
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)12,7/12,612,2/12,411,2/11,211,0/10,9
Poj. zbiornika paliwa (l)55566055
Masa własna (kg)1466159214511437
Dopuszczalne obciążenie (kg)559448436333
Poj. bagażnika (l)363/1148380/1165377/1024312/1006
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1455/14451475/14201460/14201450/1275
Rozmiar oponGoodyear Eagle, 235/40 R18 YPirelli P Zero, 245/40 R19 YDunlop SP Sport Maxx TT, 225/40 R18 YContinentalSportContact5, 235/40 R18 W
CO2 (limit) g/km169189190189
Norma emisji spalinEuro 5Euro 5Euro 5Euro 5
OsiągiFocus ST 2013Astra OPCMegane RSScirocco R
0-40 km/h (s)2,11,92,02,0
0-80 km/h (s)4,94,74,44,5
0-100 km/h (s)6,56,46,16,2
0-130 km/h (s)10,59,99,49,5
0-160 km/h (s)16,015,013,813,6
0-180 km/h (s)20,319,319,018,2
0-200 km/h (s)27,726,825,022,9
400 m (km/h)/(s)14,914,614,214,3
Prędkość maksymalna (km/h)248250254250
Elastyczność Focus ST 2013Astra OPCMegane RSScirocco R
60-100 km/h na IV/V biegu (s)4,7/6,24,9/7,04,4/6,54,3/6,5
80-120 km/h na IV/V biegu (s)6,4 (V b.)6,1 (V b.)5,9 (V b.)5,6 (V b.)
Elastyczność Focus ST 2013Astra OPCMegane RSScirocco R
80-120 km/h na VI biegu8,17,88,27,9
Zużycie paliwaFocus ST 2013Astra OPCMegane RSScirocco R
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km9,96,511,311,3
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km5,610,86,56,2
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km7,28,18,28,1
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,47,46,77,0
Maksymalne (l/100 km)15,015,914,714,6
średnie podczas testu (l/100 km)11,411,711,211,3
zasięg (km)482478535486
Droga hamowania (m)Focus ST 2013Astra OPCMegane RSScirocco R
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)36,636,636,237,6
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)36,636,536,937,6
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)36,735,736,738,0
Ze 100 km/h na mokrej nawierzchni46464545
Ceny i wyposażenieFocus ST 2013Astra OPCMegane RSScirocco R
Cena modelu testowanego (zł)115 750 zł127 950 zł105 550 zł129 990 zł
Airbag kierowcy/pasażerataktaktaktak
Poduszki boczne/kurtynytaktaktaktak
ABS/ESPtaktaktaktak
Klimatyzacja automatycznataktak1600 złtak
Reflektory biksenonowe/adaptacyjne300052004000ser
Lakier metalizowany1950 zł1950 zł2010 zł2100 zł
Czujnik parkowania1100 (z tyłu) zł1000 (z tyłu) złtaknie oferuje się zł
Sportowe zawieszenie- złtaknie oferuje się zł3540 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

Focus ST 2013 363 Jest dynamiczny, precyzyjnie pokonuje zakręty, a jego silnik groźnie brzmi – ST gwarantuje świetną zabawę. Pięciodrzwiowe nadwozie jest najbardziej praktyczne.
Astra OPC 353 Waży zbyt dużo, więc nie może w pełni wykorzystać zalet skomplikowanego zawieszenia i silnika. Bardzo dobrze się prowadzi, ale układ kierowniczy oraz skrzynia mają braki.
Megane RS 362 Najskuteczniej maskuje pochodzenie od zwykłego kompaktu. Jest bardzo zwrotne, ale daje się kierowcy łatwo kontrolować. Zawieszenie mało komfortowe.
Scirocco R 354 W gronie ostrych samochodów sportowych gra rolę spokojnego, dobrze ułożonego coupé. Łączy wysoki komfort z dobrymi osiągami. Jest ciasny i droższy.

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA