Także ci bardziej racjonalni spośród miłośników sportowej jazdy mogą teraz z czystym sumieniem wybrać odmienionego Focusa ST. Wyposażony w 185-konnego diesla usportowiony kompakt Forda pali tylko 4,4 l/100 km (wg normy, oczywiście). Jego moment obrotowy jest nawet większy niż benzynowego silnika 2.0 (400 Nm vs. 360 Nm).
Już od niskich obrotów diesel dziarsko zabiera się do pracy, przyspieszenie do setki zajmuje mu 8,1 s. Pełny moment obrotowy kierowca ma do dyspozycji w przedziale od 2000 do 2750 obr/min, przełożenia 6-biegowej skrzyni szybko zmienia na coraz wyższe. Zabawa z kręceniem silnika kończy się jednak przy 4000 obr/min. Ogólne wrażenie jest takie, jak przy podróżowaniu autem wyposażonym w mocny silnik wysokoprężny, ale czy to wystarczy, by jazdę nazwać sportową? Dwulitrowy benzynowy turbo o mocy 250 KM do setki przyspiesza o 1,6 s szybciej, a jego pracy towarzyszy głębszy niż w dieslu, miły dla ucha pomruk. Ford podaje, że apetyt tej jednostki na benzynę zmniejszył się do 6,8 l/100 km, w dużym stopniu dzięki seryjnemu systemowi start/stop.
![]() |
![]() |
Końcówka wydechu i spoiler to wyróżniki Focusa ST. | Kubełkowe fotele są świetne. |
Sporo zmieniło się w nadwoziu nowego Focusa ST oraz pod nim. Sztywniejsze sprężyny oraz na nowo zestrojone przednie i tylne amortyzatory pozwalają na jeszcze lepszą zabawę w zakrętach. Kubełkowe fotele trzymają przy tym ciało kierowcy jak kleszcze. Zabawa Fordem ST jest możliwa po wyłożeniu 116 tys. zł, a w wypadku diesla – 117 500 zł.
Dane producenta | FORD FOCUS ST 2.0 TDCI |
Cena | 117 500 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | turbodiesel, R4 |
Pojemność skokowa | 1997 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach |
185 KM 3500/min |
Maksymalny moment obrotowy w przedziale obrotów |
400 Nm 2000–2750/min |
Rodzaj napędu | na przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 8,1 s |
Prędkość maksymalna | 217 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 4,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 114 g/km |
NADWOZIE | |
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4362 x 1823 x 1471 mm, rozstaw osi 2648 mm, masa własna 1464 kg, dopuszczalna ładowność 561 kg, pojemność bagażnika 316/363 l, pojemność zbiornika paliwa 60 l. |
Roman Skąpski redaktor „auto motor i sport”
Focus ST nigdy nie miał być i nie jest autem ekstremalnym, więc z dieslem mu do twarzy. Ale wolimy benzynę.
TO POLUBISZ - SPORTOWO I RODZINNIE
ST daje frajdę z jazdy i jest praktyczny. Możesz wybrać hatchbacka 5-d. albo kombi, mają spory bagażnik i 5 miejsc.
TEGO NIE - TABLICA ROZDZIELCZA
Owszem, jest bardziej przejrzysta, ale mogłaby mieć więcej stylu odpowiadającego sportowemu charakterowi ST.