Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4
BP BP

Ford Focus Turnier

Ford Focus Turnier Wielki wlot powietrza pozostał niezmieniony – sugeruje duży silnik i niezłe osiągi

Z silnikiem 1.0. Benzynowy trzycylindrowiec potrafi godnie zastąpić "normalną" jednostkę 1.6 o tej samej mocy. Maluchowi nie brakuje wigoru, a apetyt ma nieprzesadny.

 

Ford Focus aktualnej generacji debiutował przed rokiem. Tak jak pierwszy Focus, zdobył uznanie wyrazistą stylizacją i doskonałym prowadzeniem. Dotychczas napędzały go tylko średnie i duże silniki, w tym z ekologicznej rodziny EcoBoost - 1.6 (150 lub 182 KM) i 2.0 (w ST - 250 KM). Teraz dołączyła nowa jednostka - jednolitrowa i turbodoładowana, o mocy 100 lub 125 KM. Sprawdzamy, czy pierwszy nieduży silnik Forda da radę sporemu przecież Focusowi.

W bogato wyposażonej testowanej wersji kombi (Titanium) silnik musi poradzić sobie z ponad 1300 kg masy auta, a trasę do jazd testowych wybrano bez taryfy ulgowej - obfitowała w podjazdy i zjazdy oraz w wiele ostrych zakrętów.

Pierwsze co spostrzegamy to łatwość z jaką silnik wkręca się na obroty; samochód przy tym bez ociągania nabiera prędkości. Pomocna jest charakterystyka momentu obrotowego - pomiędzy 1400 a 4500 obr/min utrzymuje się maksymalne 170 Nm (z funkcją overboost chwilowo nawet 200 Nm). Pozwala to na poszczególnych biegach płynnie rozpędzać auto. Silnik gładko ciągnie od samego dołu, prawie od obrotów biegu jałowego, wyraźnie przyspieszając powyżej 1500 obr/min. Do sprawnej jazdy, mimo zastosowania 6-biegowej przekładni, trzeba go jednak kręcić wyżej, niż wolnossące, większe. Przy łagodnym traktowaniu prawie go nie słychać, mocniej popędzany brzmi "na sportowo", w niemęczący, miły dla ucha sposób nawet przy wyższych obrotach. Trudno zorientować się, że ma tylko trzy cylindry, tak dobrze jest wyważony; żadnych drgań czy nierównej pracy. W codziennej jeździe minimalnie gorsze przyspieszenie niż wersji z silnikiem 1.6 (o 0,4 s) jest nieodczuwalne. Za to odczuwalnym zyskiem jest niższe o przynajmniej 1,5 l zużycie benzyny. Focus, przy średniej prędkości 52 km/h, spalił 6,8 l/100 km (trasa górzysta i kręta oraz miasto). Przyczynia się do tego doskonale skalibrowany seryjny system start/ stop z układem odzyskiwania energii. Ekonomiczną jazdę ułatwia wskaźnik zmiany przełożenia. Jak każdy Ford, i ten zachęca do dynamicznej jazdy, a litrowy silnik wcale go w tym nie ogranicza. Auto jest bardzo neutralne w prowadzeniu, w zakrętach pozwala na więcej niż konkurenci; w normalnym użytkowaniu trudno osiągnąć granicę przyczepności, za którą auto jest lekko podsterowne; również zmiany obciążenia kół przy przerzucaniu się z zakrętu w zakręt na aucie nie robią wrażenia. Nawet niezauważalne ruchy kierownicą są natychmiast przenoszone na koła, precyzji od Focusa mogą uczyć się inni. Dość sztywne zawieszenie nie pozbawia komfortu - nierówności są pokonywane sprawnie.

 

FORDOWSKI DOWNSIZING

Do pracy zaprzęgnięto bardzo małą turbosprężarkę, ale wirującą z prędkością do 248 000 obr/min - dzięki temu znika turbodziura, nie ma zwłoki w reakcji sprężarki na wciśnięcie gazu. Wielopunktowy bezpośredni wtrysk paliwa zwiększa moment obrotowy przy niskich obrotach. Zmniejszona ilość cylindrów ogranicza wewnętrzne opory tarcia, zmienne fazy otwarcia zaworów poprawiają napełnianie ładunkiem i przepłukiwanie komór spalania. Za pracę bez drgań odpowiada nie wałek wyrównoważający, lecz 6 przeciwwag na wale korbowym. pasek rozrządu wym. Nowością jest p du pracujący w kąpieli olejowej. Rezultat: cichy, łatwo wchodzący na obroty, mocny i oszczędny silnik.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Cena81 300 zł
KonkurenciKia cee'd SW, Opel Astra Sports Tourer
Silnikbenzynowy, R3, 1.0 turbo
Moc/przy obrotach125 KM/6000 obr/min
0-100 km/h11,5 s
Prędkość maksymalna193 km/h
Zużycie paliwa5,1 l/100 km
Emisja CO2117 g/km
Silnikpoj. skokowa 999 cm3, maksymalny moment obrotowy 170 Nm w zakresie 1500-4500 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szer. x wys. 4556 x 1823 x 1505 mm, rozstaw osi 2648 mm, masa własna 1310 kg, pojemność bagażnika 490/1516 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l.

Turnier jest najbardziej praktyczną z wersji Focusa. Ma pojemny bagażnik, nieodbiegający wielkością od średniej w klasie. Wygodne i obszerne fotele zachęcają do jazdy, wygodnie również będzie pasażerom w drugim rzędzie; nie brakuje miejsca ani na kolana, ani nad głowami.

Nowy, zaawansowany technicznie silnik pasuje do charakteru auta, zapewnia dynamikę i oszczędność. Na karierze Focusa 1.0 kombi zaciążą cena (już wersja podstawowa kosztuje 73 300 zł) i nasze przyzwyczajenia do większych jednostek napędowych o mniej wysilonej konstrukcji.

Tekst Bogdan Czajkowski

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 73 250 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (12)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij