Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Ford Focus kombi, Peugeot 308 SW, Opel Astra Sports Tourer – racjonalny wybór

Dobrze wyposażone kombi z mocnymi, ale oszczędnymi silnikami to sensowna propozycja. Czy nowy Ford Focus potrafi coś więcej niż Opel Astra i Peugeot 308 SW?

Ford, Focus kombi, Peugeot, 308 SW, Opel, Astra, Sports Tourer Wyrównana stawka – różnice punktowe są naprawdę małe.

 

Ledwie pojawił się w sprzedaży, a już Ford Focus trzeciej generacji trafił w nasze ręce do pojedynczego testu - zdobył wysoką notę w postaci czterech gwiazdek na pięć możliwych. Czas na porównanie z głównymi konkurentami. Żeby nie było monotonnie, w szranki stają tym razem wersje kombi - kosztujący 85 750 zł Ford Focus 1.6 EcoBoost Titanium, Opel Astra 1.4 Turbo Cosmo za 82 100 zł oraz poddany niedawno face liftingowi Peugeot 308 Active z silnikiem 1.6 i ceną 81 600 zł.

Otwieramy drzwi, podnosimy klapy bagażników i cóż się okazuje? Ford ze zmienionym w stosunku do poprzednika tyłem nadwozia, choć najnowszy w tym towarzystwie, wcale nie ma najbardziej ustawnego bagażnika. Wprawdzie wykończono go starannie materiałami dobrej jakości, jego pojemność wynosząca od 490 do 1516 l wydaje się wystarczająca, a oparcie tylnej kanapy łatwo złożyć, jednak poza czterema uchwytami i schowkiem w ściance żadnych ułatwiających życie rozwiązań w nim nie znajdziemy. Znacznie bardziej praktyczne jest wyposażenie przedziału bagażowego Astry Sports Tourer. Roletę przykrywającą bagaż i inne utensylia można schować pod podłogą bagażnika, a oparcia tylnych siedzeń po przyciśnięciu guzika umieszczonego w bagażniku same składają się do przodu. Nawet jeśli nie będziemy stawiać do pionu siedzisk, złożone oparcia utworzą z podłogą przedziału ładunkowego (1550 litrów) niemal całkowicie równą powierzchnię. Jeśli komuś do przewozu bagażu potrzebne są siatki, zaczepy i haczyki, może skorzystać z pakietu Flex-Organizer (460 zł).

W Peugeocie 308 SW jest skromnie, za wszystkie bagażnikowe ekstrasy musi wystarczyć zwykła siatka. Za to sam przedział bagażowy może zmieniać swoją konfigurację na różne sposoby, czego nie potrafią konkurenci. Zamiast zwykłej dzielonej kanapy, z tyłu Peugeot ma trzy pojedyncze siedzenia, które można osobno składać, przesuwać i demontować. Za 2400 zł można nawet dokupić dwa dodatkowe fotele instalowane w przedziale bagażowym. Jeśli wymontować z Peugeota wszystkie tylne siedzenia, jego przestrzeń ładunkowa rozrośnie się do godnych uznania 1736 l pojemności.

BP

Szkoda tylko, że testowe punkty uzyskane za takie praktyczne rozwiązania "308" traci za przeciętną wygodę foteli. Te przednie są jeszcze wyprofilowane w sposób zapewniający wygodę podróży, jednak tylne są za wąskie, za twarde i mają za krótkie siedziska. Nawet jeśli osłodzić życie pasażerów fundując im składane stoliki w oparciach, osłony przeciwsłoneczne na szybach, a nawet panoramiczny szklany dach, to i tak z tyłu podczas długiej jazdy komfortu nie zaznają. Na klasycznych kanapach w Astrze i Focusie podróżuje się wygodniej. W Fordzie bardziej niż w Oplu, bo w Focusie jest nieco więcej miejsca na nogi i wokół głowy niż w dłuższej o 14 cm Astrze.

Cieszyć może też, że we wszystkich trzech kombi i z przodu, i z tyłu jest wystarczająco dużo schowków, półek na butelki z napojami czy telefony komórkowe, kieszeni i wtyczek na wszelkie urządzenia elektroniczne. Nie ma też co narzekać na jakość wykonania testowanych aut. Ten czy inny kawałek twardego plastiku w Oplu albo wyglądające tandetnie 12-woltowe gniazdko w "308" SW mogą się nie spodobać, ale tragedii nie ma. Oko cieszą za to miłe w dotyku elementy wykończenia tablicy rozdzielczej, obicia drzwi czy materiał, z którego wykonano centralne konsole. Opel i Ford mają też świetnie dopasowane do kształtu ciała fotele z przodu, na krytykę zasługują jedynie zbyt wąskie zagłówki w Focusie. W razie wypadku nie ma pewności czy głowy pasażerów trafią w nie i zostaną przytrzymane, czy też uderzą w drzwi.

Nie byłoby też źle, gdyby obsługa wszelkich urządzeń pokładowych - zwłaszcza w niemieckich samochodach - była łatwiejsza. Ich potężne konsole, tak jak i kierownice, są przeładowane przyciskami i trzeba wiele czasu i cierpliwości, żeby połapać się co do czego i machinalnie z nich korzystać. Większy porządek panuje pod tym względem w Peugeocie.

Focus stawia na urządzenia wspierające kierowcę, z których można korzystać w obfitości. Peugeot nie ma żadnych aktywnych wspomagaczy, a Opel ma tylko asystenta toru jazdy wraz z systemem rozpoznającym znaki drogowe, które wyświetla na ekranie, Forda natomiast można wyposażyć w urządzenia wspomagające hamowanie oraz zapobiegające zjazdowi z wyznaczonego pasa ruchu, a także w system ostrzegający o zbyt dużym zmęczeniu kierowcy.

Mimo to, Astra ani myśli oddawać Fordowi pola i może się pochwalić bardzo dobrymi reflektorami biksenonowymi AFL o zmiennym strumieniu światła. Skoro o bezpieczeństwie mowa - gdy trzeba będzie ostro zahamować, każde z testowanych kombi wywiąże się z zadania świetnie, Opel zatrzyma się nawet metr wcześniej niż konkurenci.

Jeśli zaś chodzi o dynamikę jazdy, to Astra nie jest już tak wyrywna. 140-konny benzynowy turbo 1.4 lubi wprawdzie pracować na wyższych obrotach, jednak moment obrotowy o wartości 200 Nm i za długie przełożenia skrzyni biegów znacznie tłumią jego temperament. Jak powinno być - pokazują Focus i "308" z silnikami 1.6 o mocy 150 i 156 KM. Dzięki krótszym przełożeniom biegów i za sprawą momentu obrotowego wyższego o 40 Nm, obydwa auta zachowują się na drodze znacznie bardziej dynamicznie. I tak Peugeot podczas przyspieszania z prędkości 80 km/h do 120 km/h jest o całe 5,1 sekundy szybszy niż Opel, i nie zużywa przy tym więcej benzyny. Ze średnim zapotrzebowaniem na paliwo wynoszącym 8,4 l/100 km, "308" okazuje się autem najoszczędniejszym. Tylko podczas pomiaru na znormalizowanej trasie, gdzie chodzi o uzyskanie możliwie najmniejszego zużycia paliwa, lepszym wynikiem może pochwalić się Focus.

I tak doszliśmy do popisowej dyscypliny Forda Focusa, czyli jego właściwości jezdnych. Podobnie jak w hatchbacku, także w kombi pochwalić trzeba bezpośredni układ kierowniczy, który prowadzi auto dokładnie tam, gdzie chce kierowca oraz zawieszenie. Nawet na szybko przejeżdżanych zakrętach wręcz wzorowo trzyma ono w ryzach nadwozie Forda - nie śmie ono się wychylić w żadną stronę. Zupełnie inne odczucia będą towarzyszyły kierowcy Peugeota 308. Musi on zmagać się z nieprecyzyjnym układem kierowniczym, wpływem na tenże układ sił pochodzących od napędu i z amortyzatorami, które dają odczuć każdą nierówność drogi. Równie surowo z pasażerami obchodzi się w sportowym trybie jazdy Opel wyposażony w opcjonalne adaptacyjne amortyzatory Flex-Ride. Jeśli jednak kierowca Astry skorzysta z trybu jazdy tour, będzie mógł cieszyć się wysokim komfortem zawieszenia, a i układ kierowniczy stanie się bardziej posłuszny jego rozkazom.

Tyle że za adaptacyjne zawieszenie Astry trzeba zapłacić dodatkowo 3300 zł. Wtedy jej cena zbliży się do ceny Focusa, który w tym towarzystwie ceni się najwyżej. Poza tym w testowym trio panuje równość - wszystkie modele mają tylko dwuletnią gwarancję bez limitu kilometrów, a w seryjnym wyposażeniu każdego z nich znajdują się automatyczna klimatyzacja, radio z CD i elektrycznie regulowane szyby. Test wygrywa Focus, bo okazuje się najbardziej komfortowy i ma najlepsze właściwości jezdne.

Tekst Michael von Maydell,
zdjęcia Karl-Heinz Augustin
amis 8/2011

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Focus Turnier 1.6 Titanium 308 SW 1.6 THP Active Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Cosmo
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenz., R4, 1.6benz., R4, 1.6benz., R4, 1.4
Moc kW (KM)150 KM156140
Przy obrotach (/min)570060004900
Poj. skokowa cm3159615981364
Maksymalny moment obrotowy (Nm)240240200
Przy obrotach (/min)160014001850
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4556/1823/15054500/1815/15554698/1819/1535
Rozstaw osi (mm)264827082685
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,6/11,512,2/12,111,5/11,5
Poj. zbiornika paliwa (l)556056
Masa własna (kg)141414881532
Dopuszczalne obciążenie (kg)486642498
Poj. bagażnika (l)490/1516573/1736500/1550
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1455/14351450/14501475/1435
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1020/9901025/9701010/980
CO2 (limit) g/km139155144
OsiągiFocus Turnier 1.6 Titanium308 SW 1.6 THP ActiveAstra Sports Tourer 1.4 Turbo Cosmo
0-40 km/h (s)2,62,22,2
0-80 km/h (s)6,66,06,6
0-100 km/h (s)9,58,810,2
0-120 km/h (s)13,012,414,1
0-130 km/h (s)15,114,616,6
0-140 km/h (s)17,417,120,1
0-160 km/h (s)24,023,827,7
0-180 km/h (s)33,035,640,9
Prędkość maksymalna (km/h)210211200
Elastyczność Focus Turnier 1.6 Titanium308 SW 1.6 THP ActiveAstra Sports Tourer 1.4 Turbo Cosmo
60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,2/10,27,5/9,510,3/15,2
Elastyczność Focus Turnier 1.6 Titanium308 SW 1.6 THP ActiveAstra Sports Tourer 1.4 Turbo Cosmo
80-120 km.h na V/VI biegu10,8/13,910,4/13,315,5/23,5
Próba jazdy Focus Turnier 1.6 Titanium308 SW 1.6 THP ActiveAstra Sports Tourer 1.4 Turbo Cosmo
(Slalom 18 m ) km/h62,0/61,762,7/62,164,2/63,1
(Slalom ISO) km/h127,3/125,3128,6/126,9131,6/129,4
Próba jazdy Focus Turnier 1.6 Titanium308 SW 1.6 THP ActiveAstra Sports Tourer 1.4 Turbo Cosmo
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h70/7070/7071/70
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h43/4345/4941/49
Zużycie paliwaFocus Turnier 1.6 Titanium308 SW 1.6 THP ActiveAstra Sports Tourer 1.4 Turbo Cosmo
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km7,79,58,4
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km5,05,24,9
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km6,06,86,1
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,76,06,4
Maksymalne (l/100 km)10,810,711,1
średnie podczas testu (l/100 km)8,78,49,0
zasięg (km)632714622
Poziom hałasu (dB)Focus Turnier 1.6 Titanium308 SW 1.6 THP ActiveAstra Sports Tourer 1.4 Turbo Cosmo
przy 80 km/h dB(A)636564
przy 100 km/h dB(A)666766
przy 130 km/h dB(A)686969
przy 160 km/h dB(A)727272
Droga hamowania (m)Focus Turnier 1.6 Titanium308 SW 1.6 THP ActiveAstra Sports Tourer 1.4 Turbo Cosmo
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)35,936,634,7
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)36,537,535,3
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)36,637,835,6
Ceny i wyposażenieFocus Turnier 1.6 Titanium308 SW 1.6 THP ActiveAstra Sports Tourer 1.4 Turbo Cosmo
Cena modelu podstawowego (zł)85 570 zł81 600 zł82 100 zł
Klimatyzacja automatycznataktaktak
Reflektory biksenonowe3000 złbrak5200 zł
Lakier metalizowany1950 zł1900 zł1950 zł
Obręcze kół z lekkich stopów tak 16"tak 16"tak 17"
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

Focus Turnier 1.6 Titanium 359 Najlepsze właściwości jezdne i wysoki komfort na dalekich dystansach (zawieszenie, przednie fotele) gwarantują Focusowi zwycięstwo. Dynamiczny, a przy tym oszczędny silnik pasuje do pozytywnego wizerunku. Mniej pasuje za to mało wyrafinowany bagażnik.
308 SW 1.6 THP Active 349 Silnik, który pozwala sprawnie przyspieszać na wyższych biegach i mało pali to ważna rzecz na dalekich trasach. Nieprzeładowana tablica rozdzielcza też. Niewygodne fotele z tyłu, twarde zawieszenie i mało precyzyjny układ kierowniczy nie mogą się podobać.
Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Cosmo 344 Jego silnik jest najbardziej ospały i powoduje największą stratę punktów. Mimo to, Astrze brakuje do „308” tylko 5 pkt. – ma praktyczny bagażnik, wygodne fotele, przyzwoite zawieszenie i najlepiej hamuje.

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 73 250 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij