Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0
BP BP

Ford Grand C-Max – Van & fun

Poprzedni minivan Forda nie zrobił furory. Teraz ma być inaczej. Do bestsellera w klasie vanów - S-Maxa - dołączają dwa minivany: 5- i 7-miejscowy C-Max.

Ford, Grand C-Max C-Max w wersji Grand oferuje wszystkie zalety dużych vanów – siedem miejsc albo cztery bardzo wygodne i wielki bagażnik, przesuwane boczne drzwi oraz automatycznie zamykaną pokrywę bagażnika

 

Co można zrobić z vanem na trasach odcinków specjalnych Rajdu Monte Carlo? W wypadku większości aut tego segmentu odpowiedź brzmiałaby - spuścić w przepaść albo uciekać z krętych górskich dróg na autostradę wzdłuż wybrzeża. 5-osobowy C-Max i 7-osobowy Grand C-Max - skonstruowane na płycie podłogowej nowego Focusa - radzą sobie w takich warunkach drogowych bez problemu i są bardziej "fun to drive" niż niejeden zwyczajny hatchback.

Inżynierowie Forda zadbali o to, aby precyzją prowadzenia nowy minivan zbyt mocno nie ustępował zwyczajnym kompaktom. Poczucie bardzo pewnego kontaktu między kołami a nawierzchnią zapewnia znakomicie zestrojone zawieszenie, dzięki któremu kierowca odnosi wrażenie, że koła niemal wgryzają się w asfalt. Doświadczenie to potęguje bardzo bezpośredni układ kierowniczy o umiarkowanie silnym wspomaganiu. Nie znam pojazdu typu van, w którym zaledwie 2,5 obrotu kierownicą potrzeba, aby zmienić położenie kół od maksymalnego w lewo do maksymalnego w prawo. Nawet wśród hatchbacków i limuzyn tak "szybki" układ kierowniczy należy do rzadkości. Przyjemna w dotyku i niemal pionowo ustawiona kierownica, którą można wygodnie chwycić oraz ergonomiczne miejsce pracy, zaprojektowane z myślą o kierowcy (z zegarami w jedynym słusznym miejscu, czyli za kierownicą) sprawiają, że szybko można zapomnieć, że prowadzi się vana.

 

FORD GRAND C-MAX

FORD GRAND C-MAX
KonkurenciRenault Scénic, VW Touran
Silnikbenzynowy, R4, 1.6, turbo
Moc/przy obrotach150 KM/5700 obr/min
0–100 km/h9,9 s
Prędkość maksymalna202 km/h
Zużycie paliwa6,8 l/100 km
Emisja CO2159 g/km
Silnikpoj. skokowa 1596 cm3, 240 (270)* Nm w zakresie 1600–4000 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 7-miejscowy van, dług. x szer. x wys. 4520 x 1828 x 1698 mm, rozstaw osi 2788 mm, masa własna 1421 kg, pojemność zb. paliwa 60 l, pojem. bagażnika 92/1742 l.

Jak na samochód wielozadaniowy przystało, C-Max oferuje niemal wszystkie dostępne wśród minivanów sztuczki z fotelami, ułatwiające przekształcenie auta osobowego w dostawcze przy użyciu jednej ręki. Po złożeniu foteli podłoga bagażnika jest płaska, a pojemność przedziału bagażowego wzrasta z 432 l do 1684 l (w wersjach z dojazdowym kołem zapasowym; w autach wyposażonych w zestaw naprawczy pojemność bagażnika jest o 39 l większa).

Grand C-Max wszystko co dotyczy funkcjonalności robi lepiej, bo wyposażono go w przesuwane boczne drzwi i w trzeci rząd foteli. Ponadto, większy o 14 cm rozstaw osi niż u 5-osobowego brata pozwala w Grand C-Maksie wygospodarować więcej miejsca na nogi dla pasażerów drugiego rzędu foteli. Miejsca na wysokości ramion i nad głową też jest tam nieco więcej niż w wersji pięciomiejscowej. Przy zajętych wszystkich miejscach bagażnik wystarcza na schowanie niewielkiej torby. Po złożeniu foteli trzeciego rzędu do dyspozycji jest już ponad 400 litrów, a maksymalnie ponad 1700 l i blisko 800 kg dopuszczalnej ładowności.

Do podróżowania na długich dystansach Ford C-Max również się nadaje. Zawieszenie pracuje cicho i skutecznie zabezpiecza pasażerów przed dużymi wstrząsami. Nie dopuszcza też do nieprzyjemnego wzdłużnego kołysania nadwozia na nierównościach. Podróż na trasie, szczególnie autostradą z wyższą prędkością, może się podobać ze względu na niski poziom hałasu we wnętrzu. Ani odgłosy mechaniczne, ani szum powietrza nie zakłócają spokoju pasażerów.

O spokój kierowcy dobrze dba 1,6-litrowy doładowany silnik z nowej fordowskiej rodziny jednostek napędowych EcoBoost. 150 koni mechanicznych w zupełności wystarcza nie tylko do sprawnego poruszania się po górzystych oesach Rajdu Monte Carlo, ale także do swobodnego rozpędzania auta na trasie. Nawet bez redukowania biegu Ford C-Max ochoczo zbiera się do przyspieszania, gdy tylko obroty silnika sięgają przynajmniej 2000/min. 240 Nm dziarsko ciągnie C-Maxa do przodu.


Lepszy kompakt
Ford C-Max w wersji krótkiej, z identycznym rozstawem osi jak u przyszłego Focusa, w kabinie z czterema osobnymi fotelami i ze sporym bagażnikiem oferuje wiele zalet minivana, przy wymiarach hatchbacka. Przynależność do segmentu vanów zdradzają jedynie wysokość nadwozia i podwyższona pozycja za kierownicą, ułatwiająca zajmowanie miejsca w kabinie. Właściwości jezdne są jak w dobrym hatchbacku.

Tekst Maciej Ziemek
amis 11/2010

zobacz galerię

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 83 850 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (11)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij