REKLAMA

Ford Kuga: Zmiana stylu - TEST

Ford Kuga trzeciej generacji wygląda inaczej niż jego poprzednicy i jest dostępny w wersjach hybrydowych. Wrażenia z jazdy autem z silnikiem Diesla i instalacją 48 V.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 132 830 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Patrząc na nowego Forda Kugę, trudno poznać, że to następca klasycznego SUV-a z wysokim, pudełkowatym nadwoziem o ostrych liniach. Z przodu dominują wielka czarna osłona chłodnicy i równie wielkie LED-owe reflektory, które kształtem mogą niektórym przypominać te z Porsche. Ogólnie jednak przód auta zdaje się mieć coś wspólnego ze stylistyką wyrazistej Mazdy CX-5.
Kuga podąża nową drogą nie tylko w dziedzinie stylistyki.

Ford Kuga - wersje i ceny

Obok znanych trzycylindrowych silników benzynowych o mocy 120 i 150 KM oraz dwóch diesli osiągających 120 i 190 KM (ten ostatni w autach z napędem na cztery koła i z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów) w najbliższym czasie pojawią się trzy „zelektryfikowane” wersje. Są to hybryda typu plug-in i tzw. klasyczna hybryda, obydwie z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym, a także „miękka hybryda” ze 150-konnym dwulitrowym dieslem, która dzięki instalacji 48 V ma być bardzo oszczędna.

Ford Kuga - osiągi

Silnik elektryczny wspiera spalinowy podczas rozpędzania dostarczając dodatkową moc 11,5 kW oraz moment obrotowy o wartości 50 Nm. Po przejechaniu Kugą wielu kilometrów w górzystym terenie możemy stwierdzić, że ten rodzaj układu napędowego spisuje się znakomicie.
Niezależnie od obrotów wysokoprężny silnik brzmi tak, jakby był jednostką benzynową. Imponuje też sprawność, z jaką 1,7-tonowy SUV nabiera dynamiki już od niskich obrotów. Ale i podczas pracy na wysokich obrotach zawsze ma do dyspozycji zapas mocy. Nic dziwnego, przy 2000 obr/min moment obrotowy wynosi 370 Nm, i nawet podczas szybkiej jazdy autostradą diesel Kugi pracuje cicho. Na pochwałę zasługuje też 6-biegowa mechaniczna przekładnia – drogi prowadzenia dźwigni są krótkie, a sama skrzynia okazuje się niezwykle precyzyjna.

Dwulitrowy diesel pracuje cicho jak silniki benzynowe. Nowa Kuga zmieniła styl – linie nadwozia nie są już ostre, lecz miękkie i płynne

Zamiast analogowych zegarów, przed kierowcą znajduje się ekran – z bardzo efektowną grafiką

Na pierwszą przejażdżkę nową Kugą wybraliśmy nie tylko drogi górskie, ale i kręte. Trochę rozczarujemy tych, którzy liczyli na wybitne umiejętności nowego modelu w pokonywaniu zakrętów. Sportowe zawieszenie (seryjne w droższych wersjach auta) nadal jest dość sztywne, a mimo to zapewnia wystarczający komfort, jednak tym razem nie zestrojono go tak ostro, jak w poprzednim modelu. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie i dostarcza wystarczająco dokładnych informacji o przyczepności kół do asfaltu, ale nie jest aż tak bezpośredni. Poza tym testowana Kuga okazała się mocno podsterowna; układ ESP reaguje łagodnie, ale za wcześnie. Żeby była jasność – SUV Forda nadal jest bardzo zwinny w zakrętach, zwłaszcza w wersji z nowym układem napędowym, ale nie ma już tej szczególnej iskry.
Wnętrze auta prezentuje się skromnie. Tablica rozdzielcza pochodzi z Focusa, tak jak płyta podłogowa, na której Kugę skonstruowano. System obsługi jest funkcjonalny, za to niektóre materiały wykończeniowe, zwłaszcza z tyłu, mogłyby być lepsze – przednie drzwi wykończono miękkim materiałem, ale te z tyłu mają już tylko twardy plastik. I dodajmy od razu, czerwone szwy wyglądają elegancko i dodają siedzeniom Kugi sportowego wyglądu, jednak same fotele mogłyby lepiej przytrzymywać ciało i mieć dłuższe siedziska.

REKLAMA

REKLAMA

Tablica rozdzielcza jest znana z Forda Focusa; fotele tylko przeciętnie podtrzymują ciało
Kąt pochylenia oparć można zmieniać – każdy powinien dobrać wygodną dla siebie pozycję Po raz pierwszy w tym modelu kanapę można przesuwać, by regulować ilość miejsca z tyłu i pojemność bagażnika

Rzućmy jeszcze raz okiem na tylną część kabiny. Jest tu zaskakująco dużo miejsca. Chociaż w testowanej wersji zainstalowano panoramiczny dach, miejsca nad głową nie brakuje, podobnie jak miejsca na nogi – tym bardziej że po raz pierwszy w tym modelu dzieloną kanapę można przesuwać, regulując przestrzeń z tyłu. Bagażnik ma pojemność od 475 do 645 l (zależnie od ustawienia kanapy), a maksymalnie może mieć 1534 litry. Szerokość bagażnika wynosi mniej więcej metr, co okazuje się bardzo praktyczne podczas załadunku.
W sumie nowa Kuga stała się przestronniejsza i bardziej funkcjonalna niż jej poprzednik. Zestrojenie zawieszenia z nieco większym naciskiem na komfort bardzo pasuje do nowego układu napędowego, a zupełnie inny wygląd tylko podkreśla tę nową jakość.

Udawany dyfuzor i jak najbardziej prawdziwe 18-calowe obręcze kół to wyróżniki droższych wersji nowej Kugi

Dane producenta Ford Kuga 2.0 ECOBLUE HYBRID ST-LINE X
Cena 146 360 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1995 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
150 KM
3500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
370 Nm
2000-2500/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 9,6 s
Prędkość maksymalna 194 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,0-5,1 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
132-135 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4626 x 1883 x 1666 mm, rozstaw osi 2710 mm, masa własna 1680 kg, pojemność bagażnika 475-645/1534 l, pojemność zbiornika paliwa 43 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA